Tig hitsaus

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

A25
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 9:47 am
Viesti:

Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja A25 » La Loka 18, 2014 11:37 pm

Täältä löytyy varmaankin hitsareita.
Olisi tarve hitsata millin peltiä, ja vähän ohuempaakin. En ole koskaan tigillä hitsannut, mutta kaverit sanovat että onnistuu ihan hyvin.
Ei olis haluja sijoittaa laitteeseen paljoa, koska on pienestä harrastustoiminnasta kyse. Minulla on olemassa tasasuuntaaja ja mig-hitsi ennestään. Voisko näitä käyttää virtalähteenä.
Kysymys. Miten kannattais toimia.

tane II
Viestit: 3253
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja tane II » Su Loka 19, 2014 12:29 am

A25 kirjoitti: Ei olis haluja sijoittaa laitteeseen paljoa, koska on pienestä harrastustoiminnasta kyse. Minulla on olemassa tasasuuntaaja ja mig-hitsi ennestään. Voisko näitä käyttää virtalähteenä.
Kyllä se on mahdollista; tasasuuntaajan kanssa voi käyttää yksinkertaista ns. 'raapaisu TIG:iä', joka nimensä mukaisesti sytytetään elektrodilla työkappaleeseen raapaisemalla. Poltin ei maksa maltaita, lisäksi tietenkin suojakaasupullo ja säädin. (Johonkin käyttöön vaihtovirta, eli muuntaja, sopii paremmin. MIG:stä ei taida tässä olla apua.)

Vaativampaan käyttöön on sitten omat virtalähteet, tai erilliset lisälaitteet, joissa valokaari sytytetään suurtaajuisella jännitteellä. Erilliset suurtaajuuslaitteet alkaa olla historiaa, joten niitä (esim. Kempin laitteita) saattaa saada kohtuuhintaan. Osa laitteista voi olla vain tiettyyn virtalähteeseen tarkoitettuja, ei kannata ostaa sikaa säkissä :wink:

Tuossa jotain Kempin kamoja esimerkkinä: http://www.protools.fi/hitsaus/tig/tig-polttimet.html
Viimeksi muokannut tane II, Su Loka 19, 2014 12:34 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RS
Viestit: 723
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS » Su Loka 19, 2014 12:32 am

No mikset kysy niiltä kavereiltasi keiden mielestä homma onnistuu?
Mulla itelläni ei oo muuta kuin n.15 vuoden kokemus hommasta ja ei siltikään tunnu et aina onnistuu,vaikka on luokat ja menetelmä kokeet suoritettu,eli edelleen harjoitellaan...

Ajomies
Viestit: 20806
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies » Su Loka 19, 2014 12:43 am

RS kirjoitti:No mikset kysy niiltä kavereiltasi keiden mielestä homma onnistuu?
Mulla itelläni ei oo muuta kuin n.15 vuoden kokemus hommasta ja ei siltikään tunnu et aina onnistuu,vaikka on luokat ja menetelmä kokeet suoritettu,eli edelleen harjoitellaan...
Näinhän se tahtoo olla sivusta neuvojat osaa kaiken tai ainakin tietävät homman olevan helppoa (nähneet varmaan ammattilaisen tekemässä) Ja niinkuinyksi, jo edesmennyt hitsari valitteli, että kuukauden kesälomakin on liian pitkä aika kun joutuu aina loman jälkeen opettelemaan hitsaamaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Ajomies
Viestit: 20806
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies » Su Loka 19, 2014 12:43 am

RS kirjoitti:No mikset kysy niiltä kavereiltasi keiden mielestä homma onnistuu?
Mulla itelläni ei oo muuta kuin n.15 vuoden kokemus hommasta ja ei siltikään tunnu et aina onnistuu,vaikka on luokat ja menetelmä kokeet suoritettu,eli edelleen harjoitellaan...
Näinhän se tahtoo olla sivusta neuvojat osaa kaiken tai ainakin tietävät homman olevan helppoa (nähneet varmaan ammattilaisen tekemässä) Ja niin kuin yksi, jo edesmennyt hitsari valitteli, että kuukauden kesälomakin on liian pitkä aika kun joutuu aina loman jälkeen opettelemaan hitsaamaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg » Su Loka 19, 2014 2:33 am

Noin ohuilla aineenpaksuuksilla pulssiTIG olisi hyvä. Puikkokoneissa sitä ei ole, ainakaan jos raapaisusytytyksellisistä puhutaan. Halvoistakin kiinanpojan tigeistä kuitenkin usein pulssikin löytyy.

mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Re: Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja mat1ti » Su Loka 19, 2014 3:39 am

A25 kirjoitti:...Olisi tarve hitsata millin peltiä, ja vähän ohuempaakin...
...Miten kannattais toimia.
TIG tulee, oletko valmis?
Paneutumisasteeltaan voisi verrata uskoon tulemiseen :lol: .
Vuosi sitten päätin tutustua asiaan ja hommasin pelitsunvehkeet,
mutta ehkä perusruostumattomia lukuunottamatta kaikki muu on
edelleen opettelua. Kun edessä on niin paljon uutta muutenkin
ja paljon tekijöitä, joiden täytyy olla yhtäaikaa kohdallaan, niin
en kyllä ottaisi lisämurheita virtalähdevirityksistä. Kiinankoneet
ovat edullisia ominaisuuksiinsa nähden ja omaan käyttöön sekä
harrastehommiin aivan riittäviä.

Jos Sinulla on selkeä homma eikä edes materiaaleiltaan vaativa,
kun et metallilaatuakaan esille tuo, niin vähimmällä pääset, kun
hitsautat jollain enemmän perehtyneellä.

Jos taas menetelmänä innostut asiaan ja käsittelet useita eri
metalleja, niin a'vot, voiko monipuolisempaa olla kuin TIG-maailma!
Vaikka olutpurkkeja voit hitsata ja myös eri metalleja
toisiinsa sekä mustaakin rautaa esim. masinistihommissa, kun
liitettävien kappaleiden sovitusongelmien vuoksi isoja rakoja
pitää saada umpeen. Viimeksi kaivinkoneen kauhan huulilevyn
uusimisessa tästä oli iso apu, kun sai viisterailot helpommin
pohjattua. Tosin paksuilla kappaleilla tarvitaan paljon virtaa
ja vesijäähdytetty poltin.

Jos paksumpiakin peltejä ja varsinkin alumiinia aiot hitsata, niin
tarvitset ainakin 200 ampeerin AC-DC-koneen ja pulssiominaisuudet,
kuten jo esillä olikin. 10 litran Argon-vaihtokaasupullo riittää
satunnaisiin hommiin, mutta ei kokopäivähitsauksiin.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)

epe2
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja epe2 » Su Loka 19, 2014 6:58 am

sivutaan aihetta,argonko on kaasu mitä tigin kans käytetään eikö toimi muilla esim seos

A25
Viestit: 87
Liittynyt: Ma Helmi 07, 2011 9:47 am
Viesti:

Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja A25 » Su Loka 19, 2014 10:14 am

Kiitoksia kommenteista!
Kyseessä on yli 60 vuotta vanhan auton korin kunnostuksesta. Olen tehnyt lattiat ja oven alaosat, ovet tein ajamalla limisauman sikkikoneella ja migillä pisteillä kiinni. Takakontti on nyt työn alla, ja pitäis päikseen hitsata alle millin peltiä. Kaasulla ja migillä se on aika taiteilua. Tässä on tullut tig mieleen. Dillon pilli olis ehkä helpoin, kun on tullut paljon kaasulla hitsanneeksi. Mutta maksaa halvimmillaan 700euroa ruotsissa. Tig olis monikäyttöisempi, varmaan joku kiinan pojan värkki olis paras ratkaisu.

MasaP
Viestit: 201
Liittynyt: La Joulu 25, 2010 10:15 am
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MasaP » Su Loka 19, 2014 11:36 am

Minun mielestäni MIGgi on parempi autohommissa. Ohuita, 0,5 -1,0 mm peltejä hitsatessa ei kannata yrittääkkään jatkuvalla sumalla, vaan pistettä pisteen viereen. Näin saa saumasta matalamman ja ohut pelti ei sula puhki.
Joissain paikoissa tietysti TIGgi voisi olla parempi, mutta autohommissa on paljon hankalia paikkoja, joden hitsaamiseen TIGillä on hankalaa. Pitäisi saada molemmat kädet mahtumaan työkohteeseen ja säilyttää vielä hyvä näköyhteyskin.

Minulla on myös yli 60-vuotiaan auton kunnostus meneillään. Kuvia löytyy tuota alla olevaa www-nappia klikkaamalla.

Hollo
Viestit: 618
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Migillä helpompaa

Viesti Kirjoittaja Hollo » Su Loka 19, 2014 12:23 pm

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, migillä onnistuu ainakin minun vähäisen hitsauskokemukseni (yhden Polon helmoja ja pohjareikiä paikkailleena) paljon helpommin kuin TIG:llä.
Tigillä tarttee olla viimeisen päälle puhdasta se hitsattava levy. Samoin minulla aineskin TIG:llä tarttee olla se hitsattava kappale mieluiten pöydällä jotta saa sen poltin käden jotenkin tuettua.
Mielestäni millin (0,8mm) pelti ei ole mikään ongelma Migillä hitsatessa jos vain saa sauman tiukasti puskuun, suurempi ongelma on ohkaiseksi ruostunut vanha levy jollei malta leikata ruostunutta pois riittävästi. Samoin kannattaa käyttää juuritukea (virittää vaikka kuparilevyn palan sauman taakse jolloin ei pala reikiä niin helposti. Ja vääntymisen estämiseksi pieniä pisteitä kerrallaan ympäri paikkaa.
Olen kyllä varsinainen noviisi hitsauksessa joten mikäpä minä olen kokeneenpiä neuvomaan???
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola

Ropottaja
Viestit: 716
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ropottaja » Su Loka 19, 2014 12:46 pm

Täsmälleen samaa mieltä MasaP:n kanssa.

Tig vermeetkin on, ja kokemustakin jo vähän hankittuna, taitoa ei sitäkään vähää. Yksi tärkeä pointti, joka ei vielä ole tullut esiin, on minusta työn "tuottavuus". Tigillä hitsaaminen on parhaimmillankin hidasta, aikaa ja kaasua menee käytännössä moninkertainen määrä migiin verrattuna. Puhtaus ehdottoman tärkeä ja vie aikaa, pieninkin virhe kostautuu ja vie taas aikaa. Tig on parhaimmillaan kun kappaleet on niin tarkasti sovitettuja, että perusaine vaan sulatetaan yhteen. Siinä vaiheessa kun lisäaine astuu kuvaan, hommasta tulee hidasta ja minun mielestä onnetonta suhraamista. Jos tarvitaan ehdottoman tiivistä saumaa, tai on jotain muita erikoiskriteerejä, tig puoltaa paikkansa. Pelkkään pellin ja raudan hitsaamiseen ei minusta kannata edes ajatella.

Ruusuiset unelmat Tigin kaikkivoipaisuudesta on minulta karisseet, mustat raudat menee edelleen yksinomaan migillä ja puikolla, rosterit ja hapokkaat enimmäkseen puikolla tai jossain tapauksessa Tigillä, alumiinit lähes yksinomaan Migillä, harvemmin Tigillä. Tämä on vaan laiskan keskinkertaisen harrastajan näkemys, minusta Tig on vähän sellainen nykyajan trendi enemmänkin kuin ehdottoman tarpeellinen harrastajalle. Hyvin vähälle käytölle on käytännössä jäänyt.

borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg » Su Loka 19, 2014 1:09 pm

Jos pitää parsia autopeltiä, niin MAG soveltuu yleensä parhaiten. MAG-hitsi on kuitenkin hardcore-harrastajien mielestä liian kova muokattavaksi. Yleensähän sitä ei tavan autonparsija kuitenkaan muokkaa mitenkään.

Enemmälti pellin mukutteluun paneutuneet rakentavat kaarevia lokasuojia, yms. suorasta pellistä muotoilemalla, usein monesta osasta yhteen hitsaamalla. Tällaisessa tapauksessa valmista kappaletta pitää kokoonpanohitsauksen jälkeenkin yleensä vielä venyttää ja vanuttaa, ennen kuin lopullinen muoto kelpaa. MAG-hitsipalko on tällaiseen tarkoitukseen liian jäykkä ja hauras, TIG-hitsi on parempi muokattavuudeltaan, samoin kuin kaasulla hitsattu.

Menetelmänä TIG on vaativa mitä tulee käden taitoihin, eikä se aivan harjoittelematta onnistu.

2xford4000
Viestit: 6058
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 » Su Loka 19, 2014 1:15 pm

MasaP kirjoitti:Minun mielestäni MIGgi on parempi autohommissa. Ohuita, 0,5 -1,0 mm peltejä hitsatessa ei kannata yrittääkkään jatkuvalla sumalla, vaan pistettä pisteen viereen. Näin saa saumasta matalamman ja ohut pelti ei sula puhki.
Joissain paikoissa tietysti TIGgi voisi olla parempi, mutta autohommissa on paljon hankalia paikkoja, joden hitsaamiseen TIGillä on hankalaa. Pitäisi saada molemmat kädet mahtumaan työkohteeseen ja säilyttää vielä hyvä näköyhteyskin.

Minulla on myös yli 60-vuotiaan auton kunnostus meneillään. Kuvia löytyy tuota alla olevaa www-nappia klikkaamalla.
kyl tulee komee citikka.. on siinä töitä huh huh.. ja hiukan tarvii jo osatakin varsinkin noit peltitöitä..
kyllä mig on paras autopelleis.. mites tigin lämpö? vois aatella että pellit ihan ropellia ku tigil vetää saumat..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
chevy van vm 91
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat

borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja borg » Su Loka 19, 2014 1:16 pm

A25 kirjoitti:... ja pitäis päikseen hitsata alle millin peltiä. Kaasulla ja migillä se on aika taiteilua. Tässä on tullut tig mieleen...
TIG tuskin tuo tähän ratkaisua. MAG:lla menee ohueenkin peltiin leveä railo umpeen kun malttaa vain napsutella pisaran kokoisia palkoja vieri viereen levittämällä railon laidasta toiseen. Ja antamalla jäähtyä aina joka painalluksen välissä.

4wdman
Viestit: 550
Liittynyt: To Tammi 21, 2010 8:44 am
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 4wdman » Su Loka 19, 2014 1:20 pm

Edellisten kanssa ehdottomasti samaa mieltä, tiggi tarttee niin paljon enemmäa tilaa ja esityötä kuin miggi. Oon hitsannu harrastehommana migillä pääasiassa autoja valovirta Kempillä jo n. 30 vuotta ja hyvin tullut toimeen näiden "uusien" -70-90 luvun kulkuneuvojen kanssa. Pitäis vaan vaihtaa langaks 0.6 millinen nykysen 0,8:n tilalle, ni olis vieläki helpompaa.

borg
Viestit: 6813
Liittynyt: La Elo 02, 2008 1:14 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja borg » Su Loka 19, 2014 1:24 pm

Nollakuutonen on tosiaan kätevää lankaa pintapelleissä, suosittelen. Sillä ei kannata kuitenkaan mennä esim. kolmemillisen runkopalkin kimppuun. Jää tunne, ettei voi olla ihan varma suliko kunnolla yhteen. 0,8 on hyvä yleislanka ja millisellä pintapellin hitsaus siististi on jo hieman haasteellista.

Tuolla aiemmin mainittiin kuparinen juurituki ja se saattaisi olla juuri oikea apu tuollaiseen ohuen pellin leveään railoon. Olen joskus itse käyttänyt kupariputkesta tehtyä lusikkaa hankalissa paikoissa jos toisen käden on saanut vastapuolelle. Paras juurituki tulisi vaikkapa kuparisesta virtakiskosta, tms. vähän jämymmästä tavarasta. Putkesta tehty pakkaa kuumumaan vähän liikaa.

Kuparista muotoillaan siis työkalu, jossa on kahva ja peukalonpään kokoinen vastapala, jota sitten pidetään hankalan paikan takana. Hitsataan sitten kuparia vasten. Ken ei ole kokeillut, kokeilkoon ja iloisesti yllättyköön.

Voihan se juurituki olla tietysti isompikin ja kiinnitetty sinne railon taakse, mutta usein se on vaikea viritellä paikoilleen, eikä kuitenkaan mahdu joka paikkaan.

mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti » Su Loka 19, 2014 2:18 pm

epe2 kirjoitti:...kaasu mitä tigin kans käytetään eikö toimi muilla esim seos
Argon on yleisin ja käy myös ohuille kupariseoksille, alla
Woikoskelta lainattu esitys kaasuista MIG- ja TIG-hommiin
(Vihreä = lisäarvoa, ilmeisesti kallimpiakin? Tässä tiedostossa
on koko taulukko sisältäen myös plasma- ja juurikaasuehdottelut).

Kuva

Kerrassaan vaikuttavaa jälkeä on MasaP:llä Citikan kanssa,
onko tämä koneisto joku pakotustyöasema pohjapelleille; mainio :roll: !

TIG ei tosiaankaan ole mikään ainoa autuaaksitekevä etenkään
ahtaissa paikoissa. Parhaiten se soveltuu nimenomaan pöydällä
tai jigissä hitsattaviin ja todella puhtaisiin kohteisiin.
"Tietä käyden tien on vanki, vapaa on vain umpihanki"
Aaro Hellaakoski (1893-1952, alunperin oululainen runoilija, maantieteilijä)

rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja rastuhannu » Su Loka 19, 2014 3:11 pm

borg kirjoitti:
A25 kirjoitti:... MAG:lla menee ohueenkin peltiin leveä railo umpeen kun malttaa vain napsutella pisaran kokoisia palkoja vieri viereen levittämällä railon laidasta toiseen. Ja antamalla jäähtyä aina joka painalluksen välissä.
Ja ei välttämättä tarvitse liipasinta napsutellakkaan kun käyttää koneen jaksohitsausta, joka aika monesta koneesta löytyy. Harvat vaan näkyy sitä käyttävän.

Ajomies
Viestit: 20806
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Tig hitsaus

Viesti Kirjoittaja Ajomies » Su Loka 19, 2014 3:25 pm

rastuhannu kirjoitti:
borg kirjoitti:
A25 kirjoitti:... MAG:lla menee ohueenkin peltiin leveä railo umpeen kun malttaa vain napsutella pisaran kokoisia palkoja vieri viereen levittämällä railon laidasta toiseen. Ja antamalla jäähtyä aina joka painalluksen välissä.
Ja ei välttämättä tarvitse liipasinta napsutellakkaan kun käyttää koneen jaksohitsausta, joka aika monesta koneesta löytyy. Harvat vaan näkyy sitä käyttävän.
On tottumus kysymys, minä en ole sitä jostain syystä oppinut, sitä vaan liipasinta napsutellaan. Kyllä ainakin olen oppinut arvostamaan niitä jotka noilla kaasuvehkeillä ovat tehneet ja tekevät noita peltihitsauksia. Se jos mikä on taidetta. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 35 vierailijaa