Briggs&Stratton sytytys
-
- Viestit: 2168
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Briggs&Stratton sytytys
Tietäsköhän joku neuvoo, kun vanhassa ruohonleikkurin moottorissa on sytytyksessä jottain häiriöö. Kipinä on hukassa, joskus antaa satunnaisesti kipinän. Virtapiiri tuntus olevan kyllä kunnossa, tulupan johto kyllä kipunoi kunnolla, kun runkoon koittaa. Kokkeiltu on 3:lla eri tulupalla, jotka toimivia ja parilla hatulla ja iliman hattua, mutta ei toimi. Sammutuskytkimessäkään vika ei voi olla, kun otin sen kokonaan irti, katkojan puhistelin myös. Käsittämätön juttu meikäläiselle...
-
- Viestit: 138
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:59 am
- Paikkakunta: Oulunseutu
- Viesti:
-
- Viestit: 421
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 6:40 pm
- Paikkakunta: imatra
- Viesti:
-
- Viestit: 1394
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:30 am
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 4113
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 356
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Sama juttu
Samoin kävi meidän emännälle:leikkuri kiveen ja kiila halki.p.h kirjoitti:ite tappelin saman asian kanssa kun san vanhan leikkurin
josta oli kipuna kadonnut viaksi löytyi lopulta että kone oli ajettu kiveen tai kantoon ja vauhtipyörä oli liikahtanut kiilaurastaan rikkoen kiilauraa
joka taas heitti sytkän metsään tein uuden kiilan ja kasasin koneen ja sehän toimii
Kiilan kanssa ollut mitään ongelmia kun vaan jaksoi selitykset kuunnella

-
- Viestit: 2168
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Millä tavalla se kiilan leikkautuminen vaikuttaa sytytykseen? Tuossa tuo kiila on tosiaan kulunut, mutta ei kokonaan leikkautunut. Niinkun kirjotin, vika ei voi olla sammuttimessa, koska irrotin sen kokonaan pois. Katkojan kärkiä hankasin santapaperilla ja muutenkii katkoja näyttäs toimivan oikein, joku tappi sitä tosiaan aukoo. Oisko ainut mahollisuus sitten, että kondensaattori ois viallinen..? Mikä tarkotus sillä on koko kondensaattorilla?
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 4113
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:25 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Konkan tehtävä on estää kipinöinti kärjissä. Jos konkka hajalla kipinä hukkuu kärkiin eikä tule tulpalle asti. Noin kansantajuisesti selitettynä. Joku sähkäri voi antaa hienomman selityksen !
Vauhtipyörän kiilan rikkoutuminen aiheuttaa ajoitusvirheen. Magneettikenttä "katkeaa" väärään aikaan jos vauhtipyörän asento ei ole oikea. Voimakas kipinä tulee vain kun asetukset on kohdallaan.
Katso ettei se tappi johda virtaa maihin. Se on baleliittia sen takia että eristys säilyy.
Vauhtipyörän kiilan rikkoutuminen aiheuttaa ajoitusvirheen. Magneettikenttä "katkeaa" väärään aikaan jos vauhtipyörän asento ei ole oikea. Voimakas kipinä tulee vain kun asetukset on kohdallaan.
Katso ettei se tappi johda virtaa maihin. Se on baleliittia sen takia että eristys säilyy.
-
- Viestit: 24
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:25 pm
- Paikkakunta: P-Pohojammaa
- Viesti:
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:10 pm
- Viesti:
Hio/puhdista sytytyspuolan ja magneettien pinnat puhtaiksi ja säädä välys pieneksi. Auttaa usein taivasalla talvehtineiden koneiden kipinävaivoihin.
Mikäli vauhtipyörän kiinnitysruuvin läpi tulee tarpeeksi sorvattua kampiakselin päätä, niinkun ainakin vanhemmissa tapaa tulla, niin kiinnitä siihen porakone ja starttaa sillä. On huomattavasti mukavampaa kun narusta nykiminen.
Mikäli vauhtipyörän kiinnitysruuvin läpi tulee tarpeeksi sorvattua kampiakselin päätä, niinkun ainakin vanhemmissa tapaa tulla, niin kiinnitä siihen porakone ja starttaa sillä. On huomattavasti mukavampaa kun narusta nykiminen.
-
- Viestit: 3108
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:00 pm
- Viesti:
Mahdollisten johtohäriöiden toteamiseen on hyvä konsti käyttää konetta pimeässä. Tai edes yrittää käynnistää. Kipinät sinkoilee näkyvästi.
Yksi aggregaatti oli hankala tapaus. Pörähti suht helposti käymään, mutta sammui liki heti. Aina sama juttu. Annoin apuryyppyä ja sprayta. Purkasin liki kaikki moottorin ulkoiset apulaitteet. Kuuma kesäinen iltapäivä, paarmoja paljon.
Ja taas repimään käyntiin. Sama juttu vieläkin. On naisista apuakin, jopa konehommissa. Repiessäni myllyä käyntiin, yksi heistä sattui seisomaan aggregaatin toisella (öljyn mittatikun) puolellla. Hän sanoi, että täällä paloi punainen valo.
Sille öljyvahdille ei riittänyt min-max väli, vaan öljyä piti olla max- merkkiin asti! Yksinään ei sitä voinut nähdä. Tai no joo, jos osaa kärppänä kurkistaa koneen toiselle puolelle. Aikaa on todella vähän.
Yksi aggregaatti oli hankala tapaus. Pörähti suht helposti käymään, mutta sammui liki heti. Aina sama juttu. Annoin apuryyppyä ja sprayta. Purkasin liki kaikki moottorin ulkoiset apulaitteet. Kuuma kesäinen iltapäivä, paarmoja paljon.
Ja taas repimään käyntiin. Sama juttu vieläkin. On naisista apuakin, jopa konehommissa. Repiessäni myllyä käyntiin, yksi heistä sattui seisomaan aggregaatin toisella (öljyn mittatikun) puolellla. Hän sanoi, että täällä paloi punainen valo.
Sille öljyvahdille ei riittänyt min-max väli, vaan öljyä piti olla max- merkkiin asti! Yksinään ei sitä voinut nähdä. Tai no joo, jos osaa kärppänä kurkistaa koneen toiselle puolelle. Aikaa on todella vähän.
-
- Viestit: 2168
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2168
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
Nii unohtu tuosta viestistä pois, että kone ei vieläkään jaksa lähtee käymään narusta vetäsemällä, kun terä on irti, pyöräytyksen massa ei riitä. Oisko ideoita mistä sais hyvän vauhtipyörän terän tilalle ja miten painava se pitäs olla? Kone on itevetävästä leikkurista 3.5hp, mutta ois tulossa muuhun käyttöön...
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:10 pm
- Viesti:
Jos on ajetumpi kone niin ihan vaan tunteella lisää sytytysennakkoa vaikka kärkiväliä avaamalla. Ei liikaa, jos rupeaa "potkimaan" naruun niin pikkasen takaisin.
Erityisesti pakoventtiilithän näissä uppoaa kanteen ja alkaa kantamaan. Lievässä tapauksessa timanttiviila nostimen ja venttiilin väliin ja lisää välystä. Paree konsti on kyllä ottaa kansi ja venttiilit pois ja tehdä kunnon valykset venttiiliä lyhentämällä.
Tarvittaessa venttiiliin voi tehdä uuden tiivistepinnan hiomakiveä vasten akkuporakoneella pyörittämällä ja läppäämällä sillä sitten istukkaa.
Kun ennakkoa on tarpeeksi ja venttiilit osapuilleen pitää saattaa kone käynnistyä ilman vauhtipyörää.
Joku voi epäillä venttiilien pikaremonttia, mutta sieltä Strattonit tapaa ensin "harvaksi" mennä, jopa niin harvaksi että "kädellinen" saa hyviä tuloksia ihan vaan autotalliremontilla.
Erityisesti pakoventtiilithän näissä uppoaa kanteen ja alkaa kantamaan. Lievässä tapauksessa timanttiviila nostimen ja venttiilin väliin ja lisää välystä. Paree konsti on kyllä ottaa kansi ja venttiilit pois ja tehdä kunnon valykset venttiiliä lyhentämällä.
Tarvittaessa venttiiliin voi tehdä uuden tiivistepinnan hiomakiveä vasten akkuporakoneella pyörittämällä ja läppäämällä sillä sitten istukkaa.
Kun ennakkoa on tarpeeksi ja venttiilit osapuilleen pitää saattaa kone käynnistyä ilman vauhtipyörää.
Joku voi epäillä venttiilien pikaremonttia, mutta sieltä Strattonit tapaa ensin "harvaksi" mennä, jopa niin harvaksi että "kädellinen" saa hyviä tuloksia ihan vaan autotalliremontilla.
-
- Viestit: 6769
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
- Viesti:
-
- Viestit: 11597
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Tottahan Ribs&Raato käyntiin pärähtää ilman lisäpainoa, kun vaan narusta kiskaisee riittävän rivakasti. Vauhtia pitää vedossa olla ja päättäväisyyttä, muuten kone kiskaisee narun käsistä. Se pitää käynnistää kuin kiskoisi 2 kertaa tehokkaampaa käyntiin, jos kampiakselin päässä ai ole mitään vauhtipyörän tapaan toimivaa painoa.tessulandia kirjoitti:Ja höpön pöpön kyllä syttyy Rattoni käyntiin ilman vastapainojakin jos on kunnossa
Tyhjäkäynti jää väkisin aika korkealle, kun se Raadon oma vauhtipyörä on niin kovin kevyt.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: mtalo, peded, tono ja 19 vierailijaa