raktorin kärryn korjaamista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

raktorin kärryn korjaamista

Viesti Kirjoittaja oltzi » La Loka 18, 2014 9:30 pm

tuli ostettuu melko raato kärry. tässä lähtö tilanne jo uusituilla renkailla.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » La Loka 18, 2014 9:42 pm

tunnin purkamisen jälkeen oli tilanne tämä:

Kuva

ja toisen tunnin päästä:

Kuva

joskus on kipattu jotain painavaa :shock:

Kuva

runko paljastu kopioksi toissa kesänä rempatuksi Nummi kärryksi. ainakin aivan samanlainen kippirunko ja sylinteri. alarunko on kyllä rajumpi ja etupää on tehty uudestaan ilmeisesti SA käyttöön. vetolenkkikin on kokoluokkaa yli 10cm.

Ajomies
Viestit: 20628
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ajomies » Su Loka 19, 2014 12:49 am

Ihan kelpo kärryhän tuo on, on niitä huonompiakin aihioita ollut. ;)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi

Avatar
Broadspeed
Viestit: 2005
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Broadspeed » Su Loka 19, 2014 11:07 am

Tutun näköiset renkaat, ostitko Salon suunnalta :)
Fordson Dexta -60
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Kuva

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » Su Loka 19, 2014 11:32 am

Onko tuon kärrinlavan runko puuta?
Kipin kiinnikkeet saa helposti mutkalle, kun pysäyttää nopeasti kuormapäällä alas laskeutuvan lavan kipillä.

Mitä kaikkea meinaat uusia tuohon kärriin? Jääkö purettavasta kärristä käyttöön muuta kuin runko ja akseli?
Tuollaisen kärrin remontti muuttuu herkästi jälleenrakentamiseksi.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » Su Loka 19, 2014 11:33 am

Anteeksi tuo yllä oleva teksti lähti kahdesti..

590
Viestit: 96
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2012 2:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 590 » Ma Loka 20, 2014 5:42 pm

-60 luvun Ryskyn alustahan se siinä. Mulla on ollu sama mutta 7 tonnin alusta työn alla.Ostin jotkut poistoerä-liimapalkit runkopuiksi mutta v..uiks meni. Oli niin pehmeetä palkkia että ne 14millin pulttien isot prikat uppos että rutis sentin sinne puun sisään Nyt on sahattuna koivusta uudet palkit ja pitäs päästä jatkaan rojektia.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » Ma Loka 20, 2014 8:23 pm

Mie luultavasti tekisin lavarungon sopivasta U-palkista tai rhs-putkesta.
Ja metalli tai vaneripohjaisen lavan. Riippuen mihin ajoon kärri tulee?

Puusta lavarunkoa tehdessä puun vuosikasvaimien pitäisi mennä parrun suuntaisesti.
Muuten parru voi haljeta syiden suuntaisesti.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Ti Loka 21, 2014 8:54 am

590 kirjoitti:-60 luvun Ryskyn alustahan se siinä. Mulla on ollu sama mutta 7 tonnin alusta työn alla.Ostin jotkut poistoerä-liimapalkit runkopuiksi mutta v..uiks meni. Oli niin pehmeetä palkkia että ne 14millin pulttien isot prikat uppos että rutis sentin sinne puun sisään Nyt on sahattuna koivusta uudet palkit ja pitäs päästä jatkaan rojektia.
onko tosiaan rysky?

Nummi kärryssä on ainakin tismalleen samanlainen ylärunko ja sylinteri.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Ti Loka 21, 2014 8:58 am

oli joo runko puuta. uuteen lavaan tulee rauta runko ja puuta väliin.

renkaat on kiskosta :D

lava onkin seuraavana ohjelmassa.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Ke Loka 22, 2014 8:45 am

alkaa lavanpohja hahmottua.

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Ke Loka 22, 2014 8:47 pm

lavan runko ois hitsattuna. ja puitaki siihen jo sommittelin.

Kuva

Kuva

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Su Loka 26, 2014 10:30 am

viikonloppuna kärry on taas edennyt.

pohja lankut ruuvattiin kiinni

Kuva

sen jälkeen pohja pelti hitsasin kiinni

Kuva

sitten pääsi laitoja tekemään.

Kuva

Kuva

Kuva


sitten oon pähkäilly että pitäisko etulaita olla yhden lankun korkeempi??

Kuva
Viimeksi muokannut oltzi, Su Loka 26, 2014 10:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Su Loka 26, 2014 10:33 am

edellisessä kärry etusermi on laitoja korkeempi ja näyttää tältä

Kuva

jotenkin on orvon näkönen jos etulaita on muiden korkunen??

DexMasZet
Viestit: 7106
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet » Su Loka 26, 2014 10:38 am

On se fiksumman näköinen, jos etulaita laudan pari korkeampi, yleensäkkin tehdas kärryissäkin on etulaita vähän korkeampi. Ja helpottaahan se vaikka ison heinä kuorman pysymistä kärryssä, samoten klpapit pysyy paremmin kukkura kuormilla ajaessa kun saa edestä enempi tukea.

Siisti kärry tulossa! :wink:

Valumöntti
Viestit: 33
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2011 6:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valumöntti » Su Loka 26, 2014 11:10 am

Mistä löysit tuota laitalankkua?
Näyttää puulaitaisen Tuhtin lankulta. Muutama vuosi sitten etsin paria lankkua vanhan kärryn laitojen korjaamiseksi ja ainoa paikka missä oli Tuhtin mitoilla tuota lankkua, niin Mäntsälän sahalla. Sielläkin oli vain muutama kiero kappale, joista kyllä valkkaamalla sai juuri sen verran, että sai rikkoontuneet lankut vaihdettua.
Eivät osanneet silloin sanoa, että tehdäänkö sitä lisää ja jos niin milloin.

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Su Loka 26, 2014 11:50 am

Valumöntti kirjoitti:Mistä löysit tuota laitalankkua?
Näyttää puulaitaisen Tuhtin lankulta. Muutama vuosi sitten etsin paria lankkua vanhan kärryn laitojen korjaamiseksi ja ainoa paikka missä oli Tuhtin mitoilla tuota lankkua, niin Mäntsälän sahalla. Sielläkin oli vain muutama kiero kappale, joista kyllä valkkaamalla sai juuri sen verran, että sai rikkoontuneet lankut vaihdettua.
Eivät osanneet silloin sanoa, että tehdäänkö sitä lisää ja jos niin milloin.
kyllä tuo pitäis olla ihka oikee lavansyrjälautaa. voin mitata jos tarvii?

meillä on sitä hylly tavarana :)

Enäjärven saha ky Karjalohjalla.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » Su Loka 26, 2014 2:20 pm

Laitatko noiden lankkujen reunaan metallivahvikkeet?
Ne ovat hyvät ja vahvistavat laitoja, jos kärriin lastataan kuormaajan kanssa paljon tavaraa.

Millä meinasit käsitellä/maalata nuo laidat?

oltzi
Viestit: 74
Liittynyt: La Elo 28, 2010 8:25 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oltzi » Su Loka 26, 2014 4:27 pm

se.pienitalli kirjoitti:Laitatko noiden lankkujen reunaan metallivahvikkeet?
Ne ovat hyvät ja vahvistavat laitoja, jos kärriin lastataan kuormaajan kanssa paljon tavaraa.

Millä meinasit käsitellä/maalata nuo laidat?
en oikeestaan. kun laita laitetaan kiinni niin päädyt painuu lattaa vasten joka on hitsattu tolppiin. ja isot lavalukot tulee niin eiköhän kestä?

puut käsitellään sellasella pohjuste aineella? ja sitten ihan vaan talomaali päälle. väri on varmaan joku vanha sininen. kun isukille tehdään kärryt ja sillä on dexta.

se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli » Su Loka 26, 2014 6:29 pm

Dextaan perään sopii sininen kärri.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: alttidude, IiHoo845, Leukkumies, Lurkus, Silverhawk, solifer ja 46 vierailijaa