Farmall D430 Agriomatic

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Tänään sitten sain Farmallini käyntiin, hienosti kävi ei pahemmin savutellut eikä muutenkaan oirehtinut. Hehkut ja lataus pitäisi käydä vielä läpi, sekä käsikaasuvipuun hitsailla varsi. Ohjauksessa tuntui olevan koeajon perusteella hieman liikaa klappia, etuaksilan keskitapista ja simpukasta johtuen. Onkohan simpukassa jonkinlainen säätö? vai täytyykö vain avata pöydälle ja katsoa mitä keksii?
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

kyllä siinä simpukassa ainakin joku säätöruuvi on kylessä. ja sitten sen neliönmuotoisen laipan alla on shimmilevyjä. samalla jos irti ottaa sen simpukan niin kannattaa valmiiks pujottaa se äänimerkin johto. saattaa olla aika työläs jälkeenpäin laitaa. ja tietenkin öljyt vaihtaa..
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Uusia kuvia päivitetty "nettigalleriaan". Hehkut saatu toimimaan oikosulun ja palaneen hehkutulpan jäljiltä. Laturi kunnostettu, säätimen pienemmästä kelasta oli käämi poikki, tilalle soviteltu toisen laturin säädin. Ladan termostaatti laitettu ajamaan termostaatin virkaa. Ohjaussimpukan välyksistä noin puolet korjattu, vielä kesken. Tänään otin traktorin poikki tiputtaa jonkin verran vaihteistoöljyä kytkinkotelosta, katkaistessa huomasin myös moottorin pään vuotavan hieman. Kytkinakselin pulttiliitoksesta oli toinen pultti pudonnut täysin irti mekaanisesta lukituksesta huolimatta.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

sielä moottorinpuolellahan tässä on narutiiviste.

vaihteiston alemman laipan alta löytyy painelaakeri ja sit laakeri 6206N.

Ylemmässä paketissa on stefa (kokoa en tiedä) ja kaksi laakeria 6207N ja 6308. Lisäksi sieltä löytyy vielä naulalaakeri.

suosittelen laakerien vaihtoa jos on epätasapainossa pyörinyt..(irronnut pultti)

kun irrotat ylempää laippaa varo ettei vaihteiston akselin päässä oleva neulalaakeri putoa vaihteistoon.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

tossa vielä kuva siirtä ylemmästä laipasta.

Kuva
jouto
Viestit: 2142
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jouto »

No nyt kun noita koetusselostuksia netistä selailin, huomasin D-430:n osalta tämän maininnan:

"Hydrauliseen nostolaitteeseen kuuluvan venttiililaitteen asentoa
säätämällä, nostolaitteen käyttövivun vieressä olevan vivun avulla,
nostolaitteen varret saadaan painamaan myös alaspäin."

Eli siinäkö on ikään kuin kaksitoiminen nostolaite?

Onko enkelsmanneissa vastaavaa?

t. Kauko Ollila
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

jouto kirjoitti:No nyt kun noita koetusselostuksia netistä selailin, huomasin D-430:n osalta tämän maininnan:

"Hydrauliseen nostolaitteeseen kuuluvan venttiililaitteen asentoa
säätämällä, nostolaitteen käyttövivun vieressä olevan vivun avulla,
nostolaitteen varret saadaan painamaan myös alaspäin."

Eli siinäkö on ikään kuin kaksitoiminen nostolaite?

Onko enkelsmanneissa vastaavaa?

t. Kauko Ollila
joo kyllä se nostolaite on kaksitoiminen,olen testannut.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

Onkos Fordsonistin projekti edistynyt?
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Päivittely tänne palstalle on jäänyt viimeaikoina vähemmälle. Mutta kuitenkin syksyllä kun traktori oli poikki, sain öljyvuodot korjattua. Mutta ensimmäisen pidemmän koeajon yhteydessä huomasin kannentiivisteen vuotavan, tuli pakokaasua syyläriin. No eihän siinä muuta kuin kansi irti ja katsoa missä vika... Kannen irroitettuani huomasin yhdessä sylinterissä kohtuupahoja kiinnileikkkaumia. Otin sitten kaikkki männät ulos hoonatakseni sylinterit ja tarkastaakseni männänrenkaiden kunnon. Männänrenkaat olivat paria lukuunottamatta kunnossa, mutta kiertokankien laakerit olivat aivan lopussa, kuluneet lähes täysin punaisiksi. Ajattelin tarkistaa vielä yhden runkolaakerinkin varmistaakseni niiden kunnon, myös runkolaakerit olivat kuluneet punaisiksi. Tässä vaiheessa työnsin traktorin talvisäilytykseen autotallin päädylle saadakseni auton talliin, ja ryhdyin tilailemaan osia euroopasta.

Vähän pääsiäisen jälkeen otin traktorin jälleen talliin ja purkasin moottorin loppuun. Kaikki uudet laakerit ja pari männänrengasta on nyt asennettu ja traktori on ajokuntoinen jälleen. Viimepäivien koeajojen yhteydessä olen saanut eliminoitua traktorista kaikki öljy, polttoaine ja nestevuodot. Ohjauskin on tiivistetty etuaksilan keskitappia lukuunottamatta, jarrut on puhdistettu vuosien rasvoista, pitäisi vielä säätää että ottavat tasaisesti. Uudet sähköt on vedetty takavaloja lukuunottamatta. Rekisterikilpi olisi tarkoitus hakea ensiviikolla, että alkuperäinen suunnitelma vapun jäätelölle menosta toteutuisi. Ja muutenkin kunhan saan rekisterikilven niin voi suorittaa ensimmäiset kunnolliset koeajot, joita jo pitkään on odotettu.. Päivitän vielä ensiviikon aikana kuvia galleriaan
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Eilen sain Farmallini rekisteröityä ja tänään pääsin ajamaan ensimmäisen "tielenkin". Kyllähän oli kaiken vaivan arvoinen nautinto. Etupyöränlaakereita täytyy hieman kiristää ja aurausta säätää, niin uskon että ajamisen nautinto nousee vielä entisestään. Seuraavaksi alan varmaan sepitellä puuttuvia osia, kuten alasmenevää pakoputkea ja äänenvaimenninta, sivurajoittimia ja työkalulaatikon kantta. Pakoputken ja äänenvaimentimen tekemiseen on selvä visio mielessä, kuten myös sivurajoittimiin. Työkalulaatikon kannesta olisi mukava nähdä kuvia, miten lukitus on toteutettu? entäpä saranat? ja muutenkin minkätyylinen kansi on. Uusia tyyppikilpiä näytti saavan euroopasta kohtuulliseen hintaan. Huomenna otan hieman kuvia ja laitan ne näytille muiden kuvien joukkoon.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

Hyvinhän se sitten on edistunyt.

Kävin ottamassa kuvia työkalulaatikon kannesta, se on noin 5mm isompi jokasuunnassa kun se reikä. slvan pähän kuuluu 4mm paksusen puikisokan pätkä. nuissa kuvissa tuosta toisesta maalaamattomasta salvasta se puuttuu. salpaan poratut reijjät on 7mm kokosia.
sarannat on todella yksinkertaset. pelti halottu kolmeen osaan ja niitä vähän taitettu. Salvan reikä kannessa on 18,5X10mm. tuo "Kädensian" ulkonema on keskeltä mitattuna 20mm ja peltiin tehdyn viillon pituus 113mm

pyöränlaakerit on 30208 ja 30305 jos joudut vaihtaa..
Kuva
Viimeksi muokannut bps, Ke Huhti 29, 2015 4:07 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Noniin, muutama valokuva lisätty galleriaan. Suurkiitos hyvistä kuvista työkalulaatikon kannesta. Noilla ohjeilla ja kuvilla saan varmasti jonkinlaisen kannen tehtyä. Kiristelin vähän pyörän laakereita ja säädin aurauksen kohdilleen. Melko mukavaksi tuli ajoltaan. Vasen etuvanne kuitenkin vemputtaa häiritsevästi, täytyy keksiä keino millä sen saisi oikaistua. Lisäksi etuaksilan keskitappi täytyy tiivistää.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

Fordsonisti kirjoitti:Noniin, muutama valokuva lisätty galleriaan. Suurkiitos hyvistä kuvista työkalulaatikon kannesta. Noilla ohjeilla ja kuvilla saan varmasti jonkinlaisen kannen tehtyä. Kiristelin vähän pyörän laakereita ja säädin aurauksen kohdilleen. Melko mukavaksi tuli ajoltaan. Vasen etuvanne kuitenkin vemputtaa häiritsevästi, täytyy keksiä keino millä sen saisi oikaistua. Lisäksi etuaksilan keskitappi täytyy tiivistää.
keskitapin messinkiholkkeja taisi saada grantit partsilta. näitä osiahan toimittaa suomeen ainakin maanviljelijän tavaratalo virosta. heidän sivulta löytyy luettelo granit osista. Myös heidän toimittamissa kramp varaosissa on jotain ihc d-sarjan osia.

tokihan osaava sorvari sorvaa tarvittavat holkit etuakseliin.
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Noniin... päivitelläänpä taas. Alaspäin suuntautuva pakoputki äänenvaimentimineen tehty, kiinnitysrauta pitäisi tehdä vielä uusi. Etuvannetta oiottu vasaroimalla ja putkipihdeillä. Leilittää vielä hieman muttei enää häiritse. Etuakselin keskitappia tiivistin. Polttoaineen siirtopumppu alkoi vuotaa polttoainetta syöttöpumppuun ja huohotinputkesta edelleen ulos. purkasin ja puhdistin, jään seuraamaan tilannetta. Samoin nostolaitteen käyttöventtiili alkoi vuotamaan melko kovasti, purkasin sen ja huomenna haen uuden o-renkaan ja stefan siihen. Tänään ajelin läheiselle huoltoasemalle. Nyt ajettavuutta voisi kyllä jo kehua. Jostain syystä ohjaus yrittää takerrella kun kääntää jyrkästi vasemmalle. Olettaisin johtuvan simpukasta. Kuitenkin simpukassa on vielä hienoinen välys, jonka huomaa lähinnä tien kallistellessa eri suuntiin. Seuraavaksi koitan laitella vetovarret ja nostolaitteet muutoinkin kuntoon ja tehdä työkalulaatikon kannen. Vetovarsiin hitsailen uudet päät.. ja pystytanko ja kaltevuudensäädin on hitsattu ja korjailtu joten ne menevät ihan uusiksi..
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Siirtopumppuvika korjattu, työkalulaatikon kansi viittä vaille valmis, nostolaitteet hitsailtu kasaan. Alkoi vuotamaan jarruaksilan stefastakin öljyä, vaihdoin stefat, mutta olipahan työmaa. Piti purkaa jarrut, nostolaitekansi, taka-aksilat ja perä irti. Myös ulosottoaksilan stefan sain vaihtaa. Mutta kyllä nyt mieli lepää kun ei tiputtele alleen. Nyt farmall tarvitsee vain koeajoa, ja jos kaikki tuntuu toimivan ja nesteet ja öljyt pysyy sisällä niin koitan sen tämän vuoden aikana vielä maalailla. Ohjaus tuntuu tarvitsevan vielä pientä säätöä, ei varsinaista välystä tunnu, eikä huolellisen rasvauksen jälkeen kovin jäykkäkään ole, mutta jotenkin kaikki ei ole kunnossa.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

Juu se jarruakselin Stefan on kyllä pahassa paikassa. Sattuuko sulla olemaan ylhäällä ohjaus-simpukan Stefan kokoa? Taist sellasen vaihtaa.. .Jos tuon toisen simpukan kunnostelis... Tuli farmaliin haettua kilvet ja nyt ajeltu joku 50km ihan hyvin tuntuu toimivan.
Aika hidas konehan tuo on 19-20kmh menee täysillä. Kyllähän tuo kylmänä vähän savuttaa mutta näissäkin ei ole venttiilin-nostajan kumejakaan..

Kävin muuten Saksassa käydessäni tuossa alkukuusta ihc-museossa.

Siis se museo minkä yhteystiedot on ihc.de sivustolla.

D-430:sia sielä ei ollut yhtään. Mutta tosi paljon oli muita d-sarjalisia. Vanhempia ja uudempia..
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Taas vierähtänyt aikaa edellisestä päivityksestä. Lisäilin parit kuvat, jotka vastaa melko hyvin tämän hetken tilannetta. Peili ja ilmanputsarin hattu on nyt jo paikallaan. Äänenvaimentimen kiinnitystä pitäisi parantaa ja sivurajoittimien ketjut kiinnittää. Sitten oikeastaan puuttuukin enää tarrat ja tyyppikilpi. Nyt Farmall on kuitenkin jo laitettu talvisäilytykseen ja talven aikana meinasin hommailla kaikki puuttuvat osat, että keväällä pääsee nopeasti liikkeelle.
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Missä niitä kuvia on? Minä ainakaan en löydä mistään.
Fordsonisti
Viestit: 27
Liittynyt: Su Joulu 25, 2005 12:26 pm
Paikkakunta: Kauhajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fordsonisti »

Kuvien linkki on ensimmäisellä sivulla, mutta tässä uudelleen.
https://plus.google.com/photos/10042631 ... 3330109329
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, Google [Bot], Yrjö ja 68 vierailijaa