Diesel generaattorin teko kysymys
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
Diesel generaattorin teko kysymys
Eli nyt kyselisin näistä oikosulkumoottoreista kun olen niistä lukenut ja on kerrottu että vanhemmat isommat sähkömoottorit olisi tehty 380/690V ja näistä uupuu nollapiste ja sen takia ei olisi hyvä generaattoriksi kun ei saa yksivaiheista ulos? Sitten taas uudemmat kävisi joista löytyy tämä nollapiste. Eli nyt olis kiikarissa 30kw entinen ruuvikompuran moottori jostain 80 luvun alusta. Jossa ilmotetaan tyyppikilvessä jännite 380V. Eli ennenhän jännitteet oli 220/380V ja nykyään 230/400V. Eli eikös tämän pitäisin vielä olla sopiva moottori. Kun tyyppikilvessähän ilmotetaan pääjännite mikäli oikein olen ymmärtänyt?
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Ihan ei ole ydinosaamisaluetta, mutta on noita hätäpäissään tehty.
Jostain kaivat 20-50uF kolmivaihekondensaattorin 400VAC ja kytket sen tähtiulostuloon.
Sitten vaan pyörimään ja tarkastelemaan, missä kohti herää tuotamaan sähköä??
-kaikki moottorit on vähän erilaisia heräilemään...
Sen jälkeen tarkkailee jännitettä ja Hertsejä. Yleensä jännitettä tahtonut tulla liikaa Herzien pysyessä vielä 45 paikkeilla. Kondesaattorien kokoa muuttamalla hieman pystyy asialla pelaamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=M0W-OPRPaGQ
Tälllä selvisi Tapanin myrskystä, kun oli viikon sähköt häviksissä...
http://juhasuomela.com/temp/lister.jpg
Jostain kaivat 20-50uF kolmivaihekondensaattorin 400VAC ja kytket sen tähtiulostuloon.
Sitten vaan pyörimään ja tarkastelemaan, missä kohti herää tuotamaan sähköä??
-kaikki moottorit on vähän erilaisia heräilemään...
Sen jälkeen tarkkailee jännitettä ja Hertsejä. Yleensä jännitettä tahtonut tulla liikaa Herzien pysyessä vielä 45 paikkeilla. Kondesaattorien kokoa muuttamalla hieman pystyy asialla pelaamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=M0W-OPRPaGQ
Tälllä selvisi Tapanin myrskystä, kun oli viikon sähköt häviksissä...
http://juhasuomela.com/temp/lister.jpg
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
Herääminen paranee jos poraat vaikka akselin päähän reijän ja lykkäät sinne epoksi liimalla kiinni vanhan putki telkkarin poikkeus magneeti puikon
varsinki jos on uus moottori
Ja nyt muistin ei se ollu poikkeus vaan poikkeutus se magneetti
eikä sen tartte telkkarista olla siitä vain sai sopivan muotosen aikanaan helposti
kiikkui siinä pelti läpäreessä putken taka puolella .
ja siinä on kysymys sen moottorin jäännösmagnetismista vanhat tarttee vähemmän apua .
varsinki jos on uus moottori
Ja nyt muistin ei se ollu poikkeus vaan poikkeutus se magneetti
eikä sen tartte telkkarista olla siitä vain sai sopivan muotosen aikanaan helposti
kiikkui siinä pelti läpäreessä putken taka puolella .
ja siinä on kysymys sen moottorin jäännösmagnetismista vanhat tarttee vähemmän apua .
Viimeksi muokannut opastaja., Ti Elo 19, 2014 3:20 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 4021
- Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
Re: Diesel generaattorin teko kysymys
Oleellisinta jännitteesä on se, että 380 pitää olla silloin, kun moottori on kytketty tähteen.Antti84 kirjoitti: Kun tyyppikilvessähän ilmotetaan pääjännite mikäli oikein olen ymmärtänyt?
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 808
- Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
- Paikkakunta: vaasa
- Viesti:
-
- Viestit: 28
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 329
- Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Toimiihan se moottorikin generaattorina, mutta parempi olisi vaikka Lister agregaatin generaattori,tai muu samantyyppinen,
siinä on oma magnetointikäämi, jolloin ulostulojännite pysyy tasaisena.
Asiaa auttaa myös reilu vauhtipyörä, painoa en muista, mutta tosissaan piti nostaa paikoilleen, kun viimeksi tuollaiseen myllyyn remontti tehtiin.
siinä on oma magnetointikäämi, jolloin ulostulojännite pysyy tasaisena.
Asiaa auttaa myös reilu vauhtipyörä, painoa en muista, mutta tosissaan piti nostaa paikoilleen, kun viimeksi tuollaiseen myllyyn remontti tehtiin.
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Minulla on 15KW moottori, jos muistan oikein. Se on masinistivaraston alimmaisena niin en pääse katsomaan tyyppikilpeä rojun alta. Jos olet oikeasti kiinnostunut siitä niin voin kaivaa sen esille.Antti84 kirjoitti:Onko täsä juurikin se syy että moottoria ei voi kytkeä tähteen?
Jos jollain on jouten 20-30kw moottori niin saa tarjota.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Ei se tähtikytkentä tarkoita automaattisesti tiettyä jännitettä.
Juuri eilen käpistelin pikkumoottoria, 180W, joka kytketään kolmioon, kuten sen laitoin taajuusmuuttajaa, yksivaihe varten, 230V pääjännitteelle.
Vastaavasti jos tuon pikkumosan haluan pelaamaan normaalista voimavirtatökkelistä on se kytkettävä tähteen.
Siis pitää lukea ne moottorin arvokilven hieroglyyffit.
Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.
Tästä tosiaan pitkät keskustelut, mm vinokuormalla saattaa kuormitetun vaiheen jännite laskea liikaa ja vastaavasti muissa nousta.
Kannattaisi miettiä myös oikeita generaattoreita onko sellaisen hankintaan mahdollisuus. Kysellä voi vaikka www.hsaoy.fi
Juuri eilen käpistelin pikkumoottoria, 180W, joka kytketään kolmioon, kuten sen laitoin taajuusmuuttajaa, yksivaihe varten, 230V pääjännitteelle.
Vastaavasti jos tuon pikkumosan haluan pelaamaan normaalista voimavirtatökkelistä on se kytkettävä tähteen.
Siis pitää lukea ne moottorin arvokilven hieroglyyffit.
Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.
Tästä tosiaan pitkät keskustelut, mm vinokuormalla saattaa kuormitetun vaiheen jännite laskea liikaa ja vastaavasti muissa nousta.
Kannattaisi miettiä myös oikeita generaattoreita onko sellaisen hankintaan mahdollisuus. Kysellä voi vaikka www.hsaoy.fi
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 717
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Jännitteet on juuri päinvastoin, kolmiossa aina pienempi ja tähdessä suurempi.Jammu kirjoitti:...
Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.
...
Itse tein 60-lukuisesta Strömberg 15kW HZUR moottorista generaattorin mökkikäyttöön. Tässäkin moottorimallissa jännitteet on 380/690. Uuudelleenkäämimällä sain siihen sopivat jännitteet, eli 230/400v. Magnetointi on pelkillä konkilla ja roottoriin ei ole lisätty kestomagneettia. Herää todella hyvin sähkön tuottoon heti dieselmoottorin käynnistyksessä.
Eräänlainen vakionopeussäädin tuohon piti rakentaa, että jännite ja taajuus pysyy suunilleen kohdallaan. Hyvin on teho piisannut Kempin Minarc 150 koneella hitsailuun. Muihin hommiin on pienempi agregaatti, jossa myös oikosulkumoottorista tehty generaattoriosa. Pienempi laite on ollut jo n.20 vuotta käytössä.
Sopivien konkkien määrittelemiseksi on olemassa laskukaavakin, jonka seurauksena generaattori antaa aika tarkalleen tyyppikilvessä luvatut jännitteet ja tehot 50Hz taajuudella. Generaattorista saatava teho tulee ulos 3~sähkönä, 1~virtaa saa vajaan 1/3 osan tyyppikilvessä lukevasta kW määrästä.
-
- Viestit: 720
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
- Viesti:
Nyt meni kyllä ihan pieleen. 230V/400V Y/D konetta ei ole olemassakaan. Moottoreiden tähtikytkennän jännite on aina suurempi kuin kolmiokytkennän.Jammu kirjoitti:Ei se tähtikytkentä tarkoita automaattisesti tiettyä jännitettä.
Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.
Ongelma oli siinä, että alkuperäinen moottori on 660/380 Y/D ja sen pitäisi olla 380/220 Y/D.
Nuo 660/380 moottorit ovat suosittuja siksi, kun ne soveltuvat tähti-kolmiokäynnistykseen.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa