Diesel generaattorin teko kysymys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Diesel generaattorin teko kysymys

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Eli nyt kyselisin näistä oikosulkumoottoreista kun olen niistä lukenut ja on kerrottu että vanhemmat isommat sähkömoottorit olisi tehty 380/690V ja näistä uupuu nollapiste ja sen takia ei olisi hyvä generaattoriksi kun ei saa yksivaiheista ulos? Sitten taas uudemmat kävisi joista löytyy tämä nollapiste. Eli nyt olis kiikarissa 30kw entinen ruuvikompuran moottori jostain 80 luvun alusta. Jossa ilmotetaan tyyppikilvessä jännite 380V. Eli ennenhän jännitteet oli 220/380V ja nykyään 230/400V. Eli eikös tämän pitäisin vielä olla sopiva moottori. Kun tyyppikilvessähän ilmotetaan pääjännite mikäli oikein olen ymmärtänyt?
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

Ihan ei ole ydinosaamisaluetta, mutta on noita hätäpäissään tehty.
Jostain kaivat 20-50uF kolmivaihekondensaattorin 400VAC ja kytket sen tähtiulostuloon.
Sitten vaan pyörimään ja tarkastelemaan, missä kohti herää tuotamaan sähköä??
-kaikki moottorit on vähän erilaisia heräilemään...

Sen jälkeen tarkkailee jännitettä ja Hertsejä. Yleensä jännitettä tahtonut tulla liikaa Herzien pysyessä vielä 45 paikkeilla. Kondesaattorien kokoa muuttamalla hieman pystyy asialla pelaamaan.

https://www.youtube.com/watch?v=M0W-OPRPaGQ

Tälllä selvisi Tapanin myrskystä, kun oli viikon sähköt häviksissä...
http://juhasuomela.com/temp/lister.jpg
Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Eikös tuon kokoset konkat ole liian pieniä tuolle?
Tosin jostain pitäs löytää virallinen laskukaavakin. Koska ajattelin päättötyönä tehä tuon.
juha
Viestit: 7604
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha »

-aivan, tosiaan 30kW... aloita haarukoimaan 100-200uF koosta.
Jotenkin tuntuu, että vanhat venäläiset olisivat hyviä, johtuneeko isosta halkaisijasta vai mistä.

Mielenkiintoinen aihe jokatapauksessa. Laita tuloksia, jos homma etenee :wink:
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

Herääminen paranee jos poraat vaikka akselin päähän reijän ja lykkäät sinne epoksi liimalla kiinni vanhan putki telkkarin poikkeus magneeti puikon

varsinki jos on uus moottori
Ja nyt muistin ei se ollu poikkeus vaan poikkeutus se magneetti
eikä sen tartte telkkarista olla siitä vain sai sopivan muotosen aikanaan helposti
kiikkui siinä pelti läpäreessä putken taka puolella .
ja siinä on kysymys sen moottorin jäännösmagnetismista vanhat tarttee vähemmän apua .
Viimeksi muokannut opastaja., Ti Elo 19, 2014 3:20 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
opastaja.
Viestit: 4021
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 4:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja opastaja. »

Kondensaattorit pitäis kai olla vähä kuormanki mukaan
Ja jos kuormitat yli niin se lupsahtaa kokonaan päältä pois
herää taas kun otat kuorman välillä pois .
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Re: Diesel generaattorin teko kysymys

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

Antti84 kirjoitti: Kun tyyppikilvessähän ilmotetaan pääjännite mikäli oikein olen ymmärtänyt?
Oleellisinta jännitteesä on se, että 380 pitää olla silloin, kun moottori on kytketty tähteen.
Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Ok. Kiitoksia vastauksista. Mielellään otetaan vastaan lisääkin. Tuossa moottorissa oli 380v ja kolmio kuva vieressä. Moottori on 80-luvun alun ruuvikompurasta. Tähteen olis tarkotus kytkiä että saa 1-vaihe jännitteen ulos. Toki kuormaa tulee välillä paljon perään myös 3-vaiheista.
Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Ok. Kiitoksia vastauksista. Mielellään otetaan vastaan lisääkin. Tuossa moottorissa oli 380v ja kolmio kuva vieressä. Moottori on 80-luvun alun ruuvikompurasta. Tähteen olis tarkotus kytkiä että saa 1-vaihe jännitteen ulos. Toki kuormaa tulee välillä paljon perään myös 3-vaiheista.
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

Antti84 kirjoitti: Tuossa moottorissa oli 380v ja kolmio kuva vieressä.
Sinun pitää etsiä toinen moottori!
Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Onko täsä juurikin se syy että moottoria ei voi kytkeä tähteen?
Jos jollain on jouten 20-30kw moottori niin saa tarjota.
puuhastelija
Viestit: 808
Liittynyt: La Heinä 12, 2008 8:21 pm
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhastelija »

ongelma on siinä, että yleensä vain pienet moottorit (hatusta vedettynä max 2.2kw) on 230/400V.

isommat on sitten 400/690V ja nämä ei kytkentänsä puolesta sovi generaattoriksi.

noilla pienillä ei sitten tee mitään tehottomuuden vuoksi.
Antti84
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Elo 19, 2014 1:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti84 »

Miten muistelen että olisin löytänyt jonkun sivun misä yks sankari oli tehny veneeseensä generaattorin 12kw oikosulkumoottorista voimakoneena oli mb 200d.
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

mrjb425
Viestit: 2054
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Toimiihan se moottorikin generaattorina, mutta parempi olisi vaikka Lister agregaatin generaattori,tai muu samantyyppinen,
siinä on oma magnetointikäämi, jolloin ulostulojännite pysyy tasaisena.
Asiaa auttaa myös reilu vauhtipyörä, painoa en muista, mutta tosissaan piti nostaa paikoilleen, kun viimeksi tuollaiseen myllyyn remontti tehtiin.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Antti84 kirjoitti:Onko täsä juurikin se syy että moottoria ei voi kytkeä tähteen?
Jos jollain on jouten 20-30kw moottori niin saa tarjota.
Minulla on 15KW moottori, jos muistan oikein. Se on masinistivaraston alimmaisena niin en pääse katsomaan tyyppikilpeä rojun alta. Jos olet oikeasti kiinnostunut siitä niin voin kaivaa sen esille.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Jammu
Viestit: 22731
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Ei se tähtikytkentä tarkoita automaattisesti tiettyä jännitettä.

Juuri eilen käpistelin pikkumoottoria, 180W, joka kytketään kolmioon, kuten sen laitoin taajuusmuuttajaa, yksivaihe varten, 230V pääjännitteelle.

Vastaavasti jos tuon pikkumosan haluan pelaamaan normaalista voimavirtatökkelistä on se kytkettävä tähteen.

Siis pitää lukea ne moottorin arvokilven hieroglyyffit.

Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.

Tästä tosiaan pitkät keskustelut, mm vinokuormalla saattaa kuormitetun vaiheen jännite laskea liikaa ja vastaavasti muissa nousta.

Kannattaisi miettiä myös oikeita generaattoreita onko sellaisen hankintaan mahdollisuus. Kysellä voi vaikka www.hsaoy.fi
Suomi kuuluu länsimaihin
Lister
Viestit: 717
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2011 7:31 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lister »

Jammu kirjoitti:...
Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.

...
Jännitteet on juuri päinvastoin, kolmiossa aina pienempi ja tähdessä suurempi.

Itse tein 60-lukuisesta Strömberg 15kW HZUR moottorista generaattorin mökkikäyttöön. Tässäkin moottorimallissa jännitteet on 380/690. Uuudelleenkäämimällä sain siihen sopivat jännitteet, eli 230/400v. Magnetointi on pelkillä konkilla ja roottoriin ei ole lisätty kestomagneettia. Herää todella hyvin sähkön tuottoon heti dieselmoottorin käynnistyksessä.

Eräänlainen vakionopeussäädin tuohon piti rakentaa, että jännite ja taajuus pysyy suunilleen kohdallaan. Hyvin on teho piisannut Kempin Minarc 150 koneella hitsailuun. Muihin hommiin on pienempi agregaatti, jossa myös oikosulkumoottorista tehty generaattoriosa. Pienempi laite on ollut jo n.20 vuotta käytössä.

Sopivien konkkien määrittelemiseksi on olemassa laskukaavakin, jonka seurauksena generaattori antaa aika tarkalleen tyyppikilvessä luvatut jännitteet ja tehot 50Hz taajuudella. Generaattorista saatava teho tulee ulos 3~sähkönä, 1~virtaa saa vajaan 1/3 osan tyyppikilvessä lukevasta kW määrästä.
Iskemia
Viestit: 720
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 10:37 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iskemia »

Jammu kirjoitti:Ei se tähtikytkentä tarkoita automaattisesti tiettyä jännitettä.

Ymmärtääkseni siis jos haluat kolmivaiheverkkomme mukaisia jännitteitä tuottaa tarvitset moottorin jonka jännite tähdessä (Y) 220...230V ja kolmiossa (D) 380...400V.
Nyt meni kyllä ihan pieleen. 230V/400V Y/D konetta ei ole olemassakaan. Moottoreiden tähtikytkennän jännite on aina suurempi kuin kolmiokytkennän.

Ongelma oli siinä, että alkuperäinen moottori on 660/380 Y/D ja sen pitäisi olla 380/220 Y/D.

Nuo 660/380 moottorit ovat suosittuja siksi, kun ne soveltuvat tähti-kolmiokäynnistykseen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa