Taas Kerran Klapi Koneista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Latvalan klapintekovideosta tuli mieleen, että laiskalla miehellä olis
joku koroke pilkkomisvuoroonsa odottaville puille.
Vaikka tyhjä peräkärry poikittain jos tilaa on.

Joku on täällä esitelly telinettä tohon tarkotukseen joskus aikasemmin.

Laiskuus on hyvä keino kun sitä käyttää oikein. :wink:
________________________________________
Jokkut saa aikaan klapeja, jokkut vaan huamioita.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Vr:n lavoista saa revaamalla hyvän telineen. Helppo purkaa. Jotain käyttöä niitä kun ei taida ainakaan kaikki pysty palauttamaan. Vaikka siihen kärryn viereen. Turha niitä on maasta nostella.
JayS
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JayS »

ripe kirjoitti:En nyt äkkiseltään muista, että onko mainittu jo aikaisemmin tässä ketjussa, mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä koneella JayS meinasit sitä estreä pyörittää?

ripe
Tälläsellä se pitäs pyöriä http://img71.imageshack.us/img71/9615/valmet500ri4.jpg
:D vielä melkein uuden karhea.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

JayS kirjoitti:
ripe kirjoitti:En nyt äkkiseltään muista, että onko mainittu jo aikaisemmin tässä ketjussa, mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä koneella JayS meinasit sitä estreä pyörittää?

ripe
Tälläsellä se pitäs pyöriä http://img71.imageshack.us/img71/9615/valmet500ri4.jpg
:D vielä melkein uuden karhea.
Van komiastihan se viissatasella vallulla pyörii!
Ja yhtä uuden karhea näkyy olevan ku meijän 3000 foortikin. 8)

ripe
JayS
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JayS »

Latvala kirjoitti:EHDOTTOMASTI levykytkin. Omassa Estressä on tuota kytkintä jo savustettu ja on siinä nelotonnninenkin antautunut aj sammunut eteen. Myös 5600 on saatu sammumaan levykytkimestä huolimatta.

Riittävän oksainen ja sitkeä tapaus sekä riittävä koko pahimmassa tapauksessa jumittaa koneen ja ilman levykytkintä hajoaa jotain. Ehdottomasti siis levykytkin siihen!!. Olikohan niin,että sen piti alkaa luistaa 800Nm väännöllä, en ole tuosta ihan varma. Muistaakseni oli ohjekirjassa mainittu.

Ps. Oman koneen ohjekirjan kannessa lukee : Estre pilkkukone
Mitkäs tos on noi suurimmat huoltotoimenpiteet mielestäsi kaikki muut näyttäisi onnistuvan mut tohon terävälyksen säätöön en ole vielä perehtyny onko miten monimutkainen juttu?
Ketjut ja nivelet aattelin rasvata hyvin ja käydä pultit ja mutterit läpi, ja pitää muutenkin vielä tutkia ja hutkia perusteellisesti? :)

Juu ohjekirja sanoo et pitää käyttää esim Walterscheid W2400 ja ylikuormitus suoja max 2,45kNm = 2450Nm kun taas koneen nivelakselinsuojassa on tarra jossa lukee 1200Nm max. kumpaa noist nyt uskoo??
Aattelin ikh mallistosta 900nm levykytkimellä varustettua tohon.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Öljyt ois hyvä katsoa alennusvaihteelta, on joskus jäänyt viron pojilta
laittamatta. Itse omassa nokka koneessa käyttänyt tavallista järeää
nivelakselia ,jonkun kertaa on traktori sammunut isolla puulla ,mutta
milloinkaan ei ole mitään särkynyt tr. teho moot. 72 din hevosta.
Terän välystä ei ole kertaakaan tarvinnut 20 vuoden aikana säätää,
teroittaa kylläkin on joutunut. Mekanismi mieluimmin painaa tiukassa
tilanteessa enempi teriä toisiaan vasten. Kuljettimen maton kireys on
tärkiä olla sopivan löysä ,muuten katkaisee kuljetinta pyörittävän
ketjun. Eipä nyt muuta tule mieleen.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Hyvin tuo on toiminut, eipä tuossa ole joutunut mitään sepittämään. Ainoastaan syöttökuljettimen alapään reunoihin kannattaa laittaa jotain kumimattoa lisäksi, jotta puut ei niinkään hyppisi yli. Terän välyksen säätö on vähän omalaatuinen systeeminsä mutta ihan ok. Eipä sitä kyllä ole tarvinnutkaan säätää. Tuskin tuossa on muuta kuin perushuoltoa, öljyää ja rasvaa paikat ja toki puhdistaa välillä. Ei muuta kuin kovaa pilkkomista vain!
JayS
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JayS »

Pitääpä noi vielä tarkistella ja kattoo jos pystyy värkkäämään vanhasta nivelakselista vielä käypäsen nyt ei ootella muuta kuin et valmetti herää talviunesta :D ja pilkehommat käyntii
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ei se mitään levykytkimiä tarvitse. Ei ajeta isoilla kierroksilla. Taktori sammuu edestä, mutta ei välttämättä edes joka vuosi.
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Jokainen tietty tekee tyylillään. Itse en pilaisi konetta sillä, koska nelitonninenkin on satunnaisesti jäänyt junnaamaan levykytkimen takia. Jos vauhdista olisi sammunut ilman levykytkimen pehmennystä olisi jo massan hitaudenkin takia jotain hajonnut. Sitä vääntöä tulee vain hirvittävät määrät kun kone vedetään sammuksiin asti. Älä siis ala pelleillä vaan sijoita se pari sataa siihen aksilaan! Jo oman turvallisuuden tähden! Toki jos kaikki puut on alle 10cm voi kytkimelle olla vähemmän käyttöä. Mielenkiintoista sinänsä,että n. 15cm tai hieman alle rungolla tuo kone on saatu useinmiten jumitettua.
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ostakaa kunnon kone: Nokka-Pilkekone. Ja viekää ne Estret suoraan romukauppaan. Mulla sammu jonkun kerran MF 165 Nokkalaisen edessä ja mitään vaurioita ei tullut mihinkään. Sitä sammumista ei juuri voi ongelmana pitää, niin harvinaista se on. Ja MF 165 ja Ford 4000 on vähän eri sarjan painijoita. Tehoeroa toistakymmentä hevosvoimaa, 4-pyttyinen ja momentti ihan eri tasolla jne.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Varmasti olis levykytkin hyvä. Meillä on ihan tavallinen akseli, mutta varmaan olis muutamalta remontilta vältytty, jos ois ollu levykytkin. En muista tr:n ikinä sammuneen, Nokkaan on tullu remonttia liian kovan puun seurauksena.
Tureq
Viestit: 2390
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq »

Fergua mitenkään väheksymättä, on aika samalla tasolla nuo tehot ja momentit 165:ssa ja 4000:ssa:

Ford 4000 68-75:
61/2200 hv/rmin DIN
225/1300 nm/rmin DIN

M-F 165S 72-78
62/2200 hv/rmin DIN
234/1250 nm/rmin DIN

vanhemmissa hiukan vähempi, molemmissa tapauksissa.
ripe
Viestit: 1255
Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripe »

M kirjoitti:Ostakaa kunnon kone: Nokka-Pilkekone. Ja viekää ne Estret suoraan romukauppaan. Mulla sammu jonkun kerran MF 165 Nokkalaisen edessä ja mitään vaurioita ei tullut mihinkään. Sitä sammumista ei juuri voi ongelmana pitää, niin harvinaista se on. Ja MF 165 ja Ford 4000 on vähän eri sarjan painijoita. Tehoeroa toistakymmentä hevosvoimaa, 4-pyttyinen ja momentti ihan eri tasolla jne.
Tuntuu tuo tehoerosi kutistuvan hirvittävän merkittävään 1hevosvoimaan. ;) Kuhan et sekoittanut F3000 ja F4000 vertailussasi, tai sitten yritit vaan väkisellä ferkusonia puoltaa. :roll:

ripe
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Ei nyt niin hirveän vääriä tietoja. Tosin vuosimalli ratkaisee paljon,Konedata sanoo -64 - 68 54 SAE. Sen tiesin. Nuorempia en tuntenut.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

Taitaa mennä pilkunpökkimiseksi, mutta:

Tehoerot Mf 165 vs. Ford 4000

64-67, tehoero Mf +8hv
67-68, tehoero Mf +11hv
68-71, tehoero Ford +2hv
71-72, tehoero Ford +1hv
72-75, tehoero Mf +1hv

Lähde Konedata.

Itse ainakin pidän ks. traktoreita saman kokoisina koneina. Ford 5000 on jo astetta isompi ja painii Mf 175-185 kanssa.
PS
Latvala
Viestit: 1285
Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Latvala »

Konetta on myös pyöritetty ruuvatulla 5600:lla. Jos tuon koneen aikoo saada sammumaan niin kovasti pitää vedättää. Vääntöä on sen verran jo matalilla kierroksilla.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Mistä se nimimerkki MF 265 on saanut Nokkakoneen särkymään ,kun
isoa puuta pilkottu ?. Itse en ole onnistunut särkemään vaikka on pienitty
kaikenmailman purettuja hirsilatoja mm. niin isoa kuivaa hirttä kuin
aukosta sisälle mahtuu, on muuten hyvä pieniä, naulasiakin puita ,ei
haittaa vaikka naula sattuis kohalle ,mitätön pikku kolo saattaa tulla ei
sen enempää vauriota.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MF265 »

AV kirjoitti:Mistä se nimimerkki MF 265 on saanut Nokkakoneen särkymään ,kun
isoa puuta pilkottu ?.
En hölökohtasesti minä mistään. Viimesin särkyminen tais olla muutamia vuosia sitten, kun sitkeetä raitapölliä katkastessa kiertokanki nyrjähti mutkalle. Eikä ollu uhalla paksukaan puu. Joskus on joku laakeri paukahellu kappaleiks. Muuta "pientä" remontointia lisäks. Mutta konehan on jo yli 20v vanha ja monen tilan yhteiskäytössä.
AV
Viestit: 1301
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AV »

Miten kiertokanki voi Nokkakoneessa nyrjähtää? Eikö se ole käsit-
tääkseni vedolla kun puu on katkiamassa? Jos en nyt aivan väärin
muista. Laakeririkot kans ihmetyttää koska tärkeimmät on ainakin
rasvattavissa ,kiertokangen ja terän liikkeen. Omassa heikoin kohta
oli kuljettimen käyttöhaarukan kestävyys ,jonka korjasin korvaamalla
haarukkasysteemin tr. käyttöön tarkoitetulla pooriholkkisysteemillä,
vaati hieman sorvausta ja akselin uusimista ,toimenpiteen jälkeen
ei kyseistä kohtaa ole tarvinnut uudestaan sepiä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fordmies, Google [Bot], Hsippe, karir, korsteeni, toyotacorolla ja 53 vierailijaa