Taas Kerran Klapi Koneista
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Latvalan klapintekovideosta tuli mieleen, että laiskalla miehellä olis
joku koroke pilkkomisvuoroonsa odottaville puille.
Vaikka tyhjä peräkärry poikittain jos tilaa on.
Joku on täällä esitelly telinettä tohon tarkotukseen joskus aikasemmin.
Laiskuus on hyvä keino kun sitä käyttää oikein.
________________________________________
Jokkut saa aikaan klapeja, jokkut vaan huamioita.
joku koroke pilkkomisvuoroonsa odottaville puille.
Vaikka tyhjä peräkärry poikittain jos tilaa on.
Joku on täällä esitelly telinettä tohon tarkotukseen joskus aikasemmin.
Laiskuus on hyvä keino kun sitä käyttää oikein.
________________________________________
Jokkut saa aikaan klapeja, jokkut vaan huamioita.
-
- Viestit: 3691
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
- Paikkakunta: pohjois-suomi
- Viesti:
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
- Viesti:
Tälläsellä se pitäs pyöriä http://img71.imageshack.us/img71/9615/valmet500ri4.jpgripe kirjoitti:En nyt äkkiseltään muista, että onko mainittu jo aikaisemmin tässä ketjussa, mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä koneella JayS meinasit sitä estreä pyörittää?
ripe
vielä melkein uuden karhea.
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
- Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
- Viesti:
Van komiastihan se viissatasella vallulla pyörii!JayS kirjoitti:Tälläsellä se pitäs pyöriä http://img71.imageshack.us/img71/9615/valmet500ri4.jpgripe kirjoitti:En nyt äkkiseltään muista, että onko mainittu jo aikaisemmin tässä ketjussa, mutta ihan mielenkiinnosta täytyy kysyä, että millä koneella JayS meinasit sitä estreä pyörittää?
ripe
vielä melkein uuden karhea.
Ja yhtä uuden karhea näkyy olevan ku meijän 3000 foortikin.
ripe
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
- Viesti:
Mitkäs tos on noi suurimmat huoltotoimenpiteet mielestäsi kaikki muut näyttäisi onnistuvan mut tohon terävälyksen säätöön en ole vielä perehtyny onko miten monimutkainen juttu?Latvala kirjoitti:EHDOTTOMASTI levykytkin. Omassa Estressä on tuota kytkintä jo savustettu ja on siinä nelotonnninenkin antautunut aj sammunut eteen. Myös 5600 on saatu sammumaan levykytkimestä huolimatta.
Riittävän oksainen ja sitkeä tapaus sekä riittävä koko pahimmassa tapauksessa jumittaa koneen ja ilman levykytkintä hajoaa jotain. Ehdottomasti siis levykytkin siihen!!. Olikohan niin,että sen piti alkaa luistaa 800Nm väännöllä, en ole tuosta ihan varma. Muistaakseni oli ohjekirjassa mainittu.
Ps. Oman koneen ohjekirjan kannessa lukee : Estre pilkkukone
Ketjut ja nivelet aattelin rasvata hyvin ja käydä pultit ja mutterit läpi, ja pitää muutenkin vielä tutkia ja hutkia perusteellisesti?
Juu ohjekirja sanoo et pitää käyttää esim Walterscheid W2400 ja ylikuormitus suoja max 2,45kNm = 2450Nm kun taas koneen nivelakselinsuojassa on tarra jossa lukee 1200Nm max. kumpaa noist nyt uskoo??
Aattelin ikh mallistosta 900nm levykytkimellä varustettua tohon.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Öljyt ois hyvä katsoa alennusvaihteelta, on joskus jäänyt viron pojilta
laittamatta. Itse omassa nokka koneessa käyttänyt tavallista järeää
nivelakselia ,jonkun kertaa on traktori sammunut isolla puulla ,mutta
milloinkaan ei ole mitään särkynyt tr. teho moot. 72 din hevosta.
Terän välystä ei ole kertaakaan tarvinnut 20 vuoden aikana säätää,
teroittaa kylläkin on joutunut. Mekanismi mieluimmin painaa tiukassa
tilanteessa enempi teriä toisiaan vasten. Kuljettimen maton kireys on
tärkiä olla sopivan löysä ,muuten katkaisee kuljetinta pyörittävän
ketjun. Eipä nyt muuta tule mieleen.
laittamatta. Itse omassa nokka koneessa käyttänyt tavallista järeää
nivelakselia ,jonkun kertaa on traktori sammunut isolla puulla ,mutta
milloinkaan ei ole mitään särkynyt tr. teho moot. 72 din hevosta.
Terän välystä ei ole kertaakaan tarvinnut 20 vuoden aikana säätää,
teroittaa kylläkin on joutunut. Mekanismi mieluimmin painaa tiukassa
tilanteessa enempi teriä toisiaan vasten. Kuljettimen maton kireys on
tärkiä olla sopivan löysä ,muuten katkaisee kuljetinta pyörittävän
ketjun. Eipä nyt muuta tule mieleen.
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
Hyvin tuo on toiminut, eipä tuossa ole joutunut mitään sepittämään. Ainoastaan syöttökuljettimen alapään reunoihin kannattaa laittaa jotain kumimattoa lisäksi, jotta puut ei niinkään hyppisi yli. Terän välyksen säätö on vähän omalaatuinen systeeminsä mutta ihan ok. Eipä sitä kyllä ole tarvinnutkaan säätää. Tuskin tuossa on muuta kuin perushuoltoa, öljyää ja rasvaa paikat ja toki puhdistaa välillä. Ei muuta kuin kovaa pilkkomista vain!
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 12:11 am
- Viesti:
-
- Viestit: 7534
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
Jokainen tietty tekee tyylillään. Itse en pilaisi konetta sillä, koska nelitonninenkin on satunnaisesti jäänyt junnaamaan levykytkimen takia. Jos vauhdista olisi sammunut ilman levykytkimen pehmennystä olisi jo massan hitaudenkin takia jotain hajonnut. Sitä vääntöä tulee vain hirvittävät määrät kun kone vedetään sammuksiin asti. Älä siis ala pelleillä vaan sijoita se pari sataa siihen aksilaan! Jo oman turvallisuuden tähden! Toki jos kaikki puut on alle 10cm voi kytkimelle olla vähemmän käyttöä. Mielenkiintoista sinänsä,että n. 15cm tai hieman alle rungolla tuo kone on saatu useinmiten jumitettua.
-
- Viestit: 7534
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Ostakaa kunnon kone: Nokka-Pilkekone. Ja viekää ne Estret suoraan romukauppaan. Mulla sammu jonkun kerran MF 165 Nokkalaisen edessä ja mitään vaurioita ei tullut mihinkään. Sitä sammumista ei juuri voi ongelmana pitää, niin harvinaista se on. Ja MF 165 ja Ford 4000 on vähän eri sarjan painijoita. Tehoeroa toistakymmentä hevosvoimaa, 4-pyttyinen ja momentti ihan eri tasolla jne.
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2390
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
- Paikkakunta: Oulun seutu
- Viesti:
-
- Viestit: 1255
- Liittynyt: Ma Marras 20, 2006 4:21 pm
- Paikkakunta: Joensuu, Sotkamo
- Viesti:
Tuntuu tuo tehoerosi kutistuvan hirvittävän merkittävään 1hevosvoimaan. Kuhan et sekoittanut F3000 ja F4000 vertailussasi, tai sitten yritit vaan väkisellä ferkusonia puoltaa.M kirjoitti:Ostakaa kunnon kone: Nokka-Pilkekone. Ja viekää ne Estret suoraan romukauppaan. Mulla sammu jonkun kerran MF 165 Nokkalaisen edessä ja mitään vaurioita ei tullut mihinkään. Sitä sammumista ei juuri voi ongelmana pitää, niin harvinaista se on. Ja MF 165 ja Ford 4000 on vähän eri sarjan painijoita. Tehoeroa toistakymmentä hevosvoimaa, 4-pyttyinen ja momentti ihan eri tasolla jne.
ripe
"Fordihan ei oikeasti ole kestävin, ei ole helppokäyttöisin, ei ole tyylikkäin eikä voimakkain. Ford on juuri sellainen kompromissi, jossa joka osa-alue on korostumattomasti moneen asiaan riittävä, semmoinen takarivin kasin oppilas."
-
- Viestit: 7534
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
-
- Viestit: 972
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Taitaa mennä pilkunpökkimiseksi, mutta:
Tehoerot Mf 165 vs. Ford 4000
64-67, tehoero Mf +8hv
67-68, tehoero Mf +11hv
68-71, tehoero Ford +2hv
71-72, tehoero Ford +1hv
72-75, tehoero Mf +1hv
Lähde Konedata.
Itse ainakin pidän ks. traktoreita saman kokoisina koneina. Ford 5000 on jo astetta isompi ja painii Mf 175-185 kanssa.
Tehoerot Mf 165 vs. Ford 4000
64-67, tehoero Mf +8hv
67-68, tehoero Mf +11hv
68-71, tehoero Ford +2hv
71-72, tehoero Ford +1hv
72-75, tehoero Mf +1hv
Lähde Konedata.
Itse ainakin pidän ks. traktoreita saman kokoisina koneina. Ford 5000 on jo astetta isompi ja painii Mf 175-185 kanssa.
PS
-
- Viestit: 1285
- Liittynyt: Su Tammi 22, 2006 8:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Mistä se nimimerkki MF 265 on saanut Nokkakoneen särkymään ,kun
isoa puuta pilkottu ?. Itse en ole onnistunut särkemään vaikka on pienitty
kaikenmailman purettuja hirsilatoja mm. niin isoa kuivaa hirttä kuin
aukosta sisälle mahtuu, on muuten hyvä pieniä, naulasiakin puita ,ei
haittaa vaikka naula sattuis kohalle ,mitätön pikku kolo saattaa tulla ei
sen enempää vauriota.
isoa puuta pilkottu ?. Itse en ole onnistunut särkemään vaikka on pienitty
kaikenmailman purettuja hirsilatoja mm. niin isoa kuivaa hirttä kuin
aukosta sisälle mahtuu, on muuten hyvä pieniä, naulasiakin puita ,ei
haittaa vaikka naula sattuis kohalle ,mitätön pikku kolo saattaa tulla ei
sen enempää vauriota.
-
- Viestit: 2072
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
- Viesti:
En hölökohtasesti minä mistään. Viimesin särkyminen tais olla muutamia vuosia sitten, kun sitkeetä raitapölliä katkastessa kiertokanki nyrjähti mutkalle. Eikä ollu uhalla paksukaan puu. Joskus on joku laakeri paukahellu kappaleiks. Muuta "pientä" remontointia lisäks. Mutta konehan on jo yli 20v vanha ja monen tilan yhteiskäytössä.AV kirjoitti:Mistä se nimimerkki MF 265 on saanut Nokkakoneen särkymään ,kun
isoa puuta pilkottu ?.
-
- Viestit: 1301
- Liittynyt: To Tammi 19, 2006 12:06 pm
- Viesti:
Miten kiertokanki voi Nokkakoneessa nyrjähtää? Eikö se ole käsit-
tääkseni vedolla kun puu on katkiamassa? Jos en nyt aivan väärin
muista. Laakeririkot kans ihmetyttää koska tärkeimmät on ainakin
rasvattavissa ,kiertokangen ja terän liikkeen. Omassa heikoin kohta
oli kuljettimen käyttöhaarukan kestävyys ,jonka korjasin korvaamalla
haarukkasysteemin tr. käyttöön tarkoitetulla pooriholkkisysteemillä,
vaati hieman sorvausta ja akselin uusimista ,toimenpiteen jälkeen
ei kyseistä kohtaa ole tarvinnut uudestaan sepiä.
tääkseni vedolla kun puu on katkiamassa? Jos en nyt aivan väärin
muista. Laakeririkot kans ihmetyttää koska tärkeimmät on ainakin
rasvattavissa ,kiertokangen ja terän liikkeen. Omassa heikoin kohta
oli kuljettimen käyttöhaarukan kestävyys ,jonka korjasin korvaamalla
haarukkasysteemin tr. käyttöön tarkoitetulla pooriholkkisysteemillä,
vaati hieman sorvausta ja akselin uusimista ,toimenpiteen jälkeen
ei kyseistä kohtaa ole tarvinnut uudestaan sepiä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Fordmies, Google [Bot], Hsippe, karir, korsteeni, toyotacorolla ja 53 vierailijaa