Työkoneeksi katsastettu, rajoituksia

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Valdo
Viestit: 357
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:43 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Työkoneeksi katsastettu, rajoituksia

Viesti Kirjoittaja Valdo »

Rupesi kiinnostamaan tuo vero ym käytäntö kun näin ilmoituksen (Nettikone:Id: 583787:

"työkoneeksi katsastettu
- Ei dieselveroa
- Voi ajaa laillisesti polttoöljyllä "

Pitääkö paikkaansa ja mitä rajoituksia tuo.
Kaiketi tällä nyt maantiellä saa ajella?
Pitääkö aina olla kuormaa päällä tai onko nii netei saa olla kuorma päällä (maantiellä)?

EDIT:
Tämä löytyi katsastajat.com:sta
Lähettänyt Moggi 12.06.2006 23:32
Omistan Unimog 406 maastokuorma-auton. Tarkoitus on rekisteröidä se moottorityökoneeksi. Lavan tilalle ajattelin asentaa agrikaatin ja paineilmakompressorin. Voiko agrikaatti toimia omalla polttomoottorilla ja tuotetulla sähköllä pyörittää kompressoria? Siis ilman että voima otetaan kuorma-auton moottorista? Mitä muuta vaaditaan auton rekisteröimiseksi työkoneeksi?

1. Kyllä voi
2. Autossa ei saa olla kuormatilaa muulle kuormalle kuin välttämättömille työkaluille ja tarvikkeille.
Viimeksi muokannut Valdo, Ke Helmi 07, 2007 9:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Savaloja
Viestit: 1141
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Ennen ainakin sai rekisteröityä työkoneeksi pakun tai maasturin, kun siihen asensi kiinteästi esim. kompura, generaattorin tai hitsausvehkeet jne

Piti olla pystypakoputki, sai ajaa vain 60 km/h ja kaikki ajo piti olla työajoa. Miten työajo lie sitten määritelty? Siirtyminen työmaalta toiselle on tietysti työajoa.

Nyt ei AKE:n sivuilta löytynyt tietoa kuin huoltoautoista, liekö työkoneeksi rekisteröinti taakse jäänyttä elämää?. Lainaus AKElta:

"Huoltoauto

Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.

Huoltoauto on myös valtion, valtion liikelaitoksen, sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- taikka vesilaitoksen tai kunnan omistama tien, kadun, radan ja ratakaluston tai sähkö-, lämpö-, tele-, kaasu- ja vesilaitosten verkon ja laitteiden tai puolustusvoimien sotavarustuksen huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu M1-luokan auto, jossa on istuimet kuljettajan lisäksi enintään kahdeksalle henkilölle.

Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten."

Juuri viime viikolla kuulin, että ratin keskipisteen kohdalta mitattuna huoltoautossa pitää täyttyä joku vähimmäisleveys.
Kuulopuhetta, mutta johonkin autoon oli lyöty oven sisäpeltiin lommo, jotta mitta täyttyisi. Oli kelvannut.

Täällä on jotain juttua:

http://www.petrisimolin.com/Thepalsta/t ... C_ID=17425
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

Hiivatin rukaatto -87, 14-malli, matala, peruspituus, taydellinen lämpöeristys ympäriinsä laseja myöten, penkit myös takana. Ollut helsingin kaupungin jollain laitoksella käytössä, ja rekisteröity huoltoautoksi.

Yksityisellä (minulla) piti muuttaa pakettiautoksi...

(Ja sitte tuli umpitollo HJ-kuski takakulmasta sisään ja meni hyvä auto lunastukseen :evil: Oli siinä kauhee selittäminen vakuutusyhtiölle jotta mikä siinä autossa maksaa...)
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Savaloja kirjoitti:sai ajaa vain 60 km/h
Vanhemmilla työkoneilla saa ajaa 80 km/h. Tiedän erään hiekkapuhaltajan, jolla on hiekkakuuppa vanhassa autossa, auto on työkoneeksi rekisteröity ja sillä saa ajaa 80 km/h. Mutta jos ylittää tuon 80 km/h, niin se tulee sitten kuulemma tavallistakin kalliimmaksi.
JarnoR
Viestit: 94
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 3:04 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarnoR »

Tuolta löytyy hieman lisätietoa:

AKE

Finlex

Näistä löytyy mm. seuraavaa:
15 §
Moottorityökone
Moottorityökone on:

1) työkoneeksi valmistettu tai varustettava moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa;

2) tienpitoon valmistettu muu moottorikäyttöinen ajoneuvo kuin auto, vaikka sen suurin rakenteellinen nopeus ylittää 40 kilometriä tunnissa;

3) perävaunujen ja kuljetusalustojen siirtoon satamassa tai muulla terminaalialueella valmistettu vetotrukki, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, jollei ajoneuvoa ole pidettävä kuorma-autona tai liikennetraktorina.

Eli kyllä nykyään saa unohtaa tuon 80 / 60 kmh
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Moottorityökoneen määritelmä löytyy mm. täältä.

http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoain ... vapaus.htm


Lukekaatten ja viisastukaatten.
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

JarnoR kirjoitti:jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa, jollei ajoneuvoa ole pidettävä kuorma-autona tai liikennetraktorina.

Eli kyllä nykyään saa unohtaa tuon 80 / 60 kmh
Mutta rakenteellinen nopeushan kuorma-autolla on ainakin 80 km/h ja teknisestihän se ainakin on kuorma-auto, joten... Kummallista, että ei sitten löydy tietoa miten lujaa saa ajaa, jos ajoneuvoa ON pidettävä kuorma-autona? Vai kompastuinko vain siihen, että moottorityökone on moottorityökone, eikä kuorma-auto, jos se kerran on moottorityökoneeksi rekisteröity?
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Älkääs nyt sekoittako kahta ihan eri työkonetta, eli moottorityökone ei ole sama kuin ajoneuvon alustalle rakennettu työkone. Kuorma-autosta (tai ennen sai tehdä myös pakettiautosta) tehty työkone on yleensä ajoneuvon alustalle rakennettu työkone, jota saa ajaa ajoneuvoluokalle sallittua nopeutta, ellei työvarustuksessa ole jotakin rajoittavaa tekijää.

Siis jos kuorma-autosta muutoskatsastaa ajoneuvon alustalle rakennetun työkoneen, saa sillä ajaa 80km/h ja polttoöljyllä, mutta vain ja ainoastaan työajoa, siirtymää eri työmaiden välillä, kotoa työmaalle siirtymät ja takaisin sekä auton huoltoon ja katsastamiseen liittyvää ajoa. Siinä pääpiirteissään sallitut ajot. Mitään muuta kuin työssä käytettäviä välineitä ja itse ajoneuvon pitoon kuuluvaa ei saa kuljettaa mukana.

Ajoneuvon alustalle rakennetusta työkoneesta esimerkkejä: nostokoriauto, vintturiauto, nosturiauto, aura-auto, viemärien painepesuauto, hiekkapuhallusauto, jne. Jos työn tekemiseen käytettyyn koneeseen tai laitteeseen kuuluu jokin säiliö, ei siinä saa kuljettaa kuin hyvin vähän työssä käytettäviä aineita. Poikkeus on auton omat poltto- ja voiteluaineet. Traktoreista tuttua päivälappua ei voi lunastaa eikä muun tavaran kuljettamista tee luvalliseksi myöskään dieselin tankkaaminen eikä kuljettajan tulojen verotus vaikuta kuljetuksen luvallisuuteen (kuten maa/metsätalous vaikuttaa traktorilla tehtävien yksityistalouden kuljetusten osalta jos tankissa on polttoöljyä).
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], Ilmiö, juntunen ja 59 vierailijaa