Vw & Skoda haldex nelivedot

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Vw & Skoda haldex nelivedot

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Onko masinisteilla kokemusta Haldexsilla toteutetuista neliveto vag autoista, esimerkiksi golf iv 4motion, dieselin jatkeena.
Huollettuna ilmeisesti ihan kestävä rakenne, huoltokin halpaa, mutta osat maksaa ainakin suomesta ostettuna.
Valmistajan ilmoittama kulutus on lähes litraa suurempi myös maantiellä, pitääkö paikkansa?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

...turha...
Viimeksi muokannut ylioyja, Ke Kesä 25, 2014 6:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Tuommoinen IVTDI4MOTION on on palvellut meillä nyt muistaakseni 7 vuotta. Nelivetoon liittyviä ongelmia ei ole ollut. Kulutus seka-ajolla on ollut n. 5,5-6 litraa kesällä ja 6-8 talvella. Matka-ajossa menee vähän vähemmän. Talvikulutuksen lisän maksaa mielellään... 8)
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

nokipumppu kirjoitti:Tuommoinen IVTDI4MOTION on on palvellut meillä nyt muistaakseni 7 vuotta. Nelivetoon liittyviä ongelmia ei ole ollut. Kulutus seka-ajolla on ollut n. 5,5-6 litraa kesällä ja 6-8 talvella. Matka-ajossa menee vähän vähemmän. Talvikulutuksen lisän maksaa mielellään... 8)
Paljonko tullut kilometrejä? Minkä tehoisella koneella?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
ylioyja
Viestit: 7659
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Jos jonkin auton polttoaineenkulutus sadalla kilometrillä on
litraa pienempi, nin se on hyvä juttu, ne kun tuppaavat olemaan,
kulutukset, kolmeakin litraa suurempia, vetotavasta riippumatta.
Juhnu
Viestit: 1588
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

Itselläni xc volvossa neliveto toteutettu haldexilla, kulutusta nostaa tosiaan melkein litralla kun on "ylimääräinen" kardaani ja perä pyörimässä, myös suurempi omamassa ja korkeampi auto kasvattaa kulutusta..

Mutta pois en vaihtaisi, perus öv-huolto helppoa, mutta jos siitä jotain hajoaa niin osat kalliita...

Omani toiminut moitteetta viimeiset 250tkm josta 60tkm minulla :)

Osta pois vain vaikka mieluummin muuta merkkiä kehuisin ;)
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

Mekaanisesti haldex on kestävä eli tehoa ja vääntöä kestää sen, mitä noista koneista saa irti. 1,9 Tdi:stä ohjelmoimalla sekä suuttimet, ahtimen, coolerin ym. vaihtamalla luokkaa yli 200hv/500Nm. Kytkin ja laatikko leviää ennen haldexia. Antureita ja pumppujahan noista joskus menee. Volvoista on myös mennyt noita kulmavaihteen booriholkkeja, vag tekeleistä en ole kuullut että menisi.
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Koneena 66kW AGR. Ostaessa oli 300tkm, nyt on 450tkm. Huoltokirjan ja edellisien omistajien mukaan voimansiirtoa ei ole avattu.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Hiukkasen piristelty golffi nelonen, kuuskymppiä ostettaessa nyt kolme ja puolisataa mittarissa, johtosarjan taakse uusitutti kerran, muuten ei kytkintä lukuunottamatta voimansiirtoon koskettu.
Jusu
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Miulla on vuosimallin 2000 IV tdi 4motion farkku "murheenkryyni" AJM moottorilla eli 85kW:n pumppari. Auton ostaessa oli 208tkm mittarissa ja nyt on 370tkm. Auto muuten toiminut todella hyvin, mutta turbosta levisi siipiä ohjaava alipainekello, no vaihto turbolla selvittiin, kun garretti on nihkee toimittaan varaosia. Moottorissa olen pitänyt 10tkm:n öljynvaihtoväliä, niin on pysynyt nostajatkin kunnossa.

Voimansiirrossa ei ole ollut mitään ongelmaa, auto on jopa vielä alkuperäisellä kytkimellä. Haldex pysyy kunnossa kun vaihtelee öljyjä ja suotimia tarpeeks usein. Itse olen vaihtanut öljyt 30tkm:n välein ja suodattimen 60tkm:n välein. Huoltokirjan mukainen vaihtoväli on ainakin lukemani mukaan hieman liian pitkä ja ongelmia voi tulla.

Kulutus on ollut noin 6l satasella ympäri vuoden. Vääntävän dieselin kaverina tuo neliveto on oikein mukava liikenteessä kuin jääradallakin. Toisessa käyttiksessä on torsen ja hyvä se on sekin.
Viimeksi muokannut Jusu, Pe Kesä 27, 2014 9:13 am. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Jusu kirjoitti: Kulutus on ollut noin 6l satasella ympäri vuoden.
Millaista ajoa tuo on ollut?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Joka talvi saa lukea että muutamista haldexiautoista on takaveto syystä tai toisesta pois pelistä. Syynä yleensä pumpun johtosarjan liitinten hapettuminen tai haldex pumpun hajoaminen. Alkujaan noissa haldexin pumpun sähkömoottoreissa taisi olla vikaa hiilissä, merkkiliike oli ensin vaihtanut jopa kokonaisia taka-akseleita tuon vian takia, mutta sittemmin sähkömoottoria on saanut myös varaosana.

Mekaaninen puoli kait kestää hyvin kun huoltaa säännöllisesti, mutta koska haldex systeemi tarviaa myös sähköä toimiakseen, niin toimintavarmuus vanhemmissa autoissa voi olla myös hieman epätyydyttävä.
2xford4000
Viestit: 6512
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

kaveril on golf farmari ja en nyt tän hetken tehoja muista mut on sit rankasti viritetty diesel.. käyny kiihdytys ajoissakin yms.. vaan neliveto se on kestäny.. kaikki muu sillä aina paukkuukin.. ja ku en nyt muista kumpi neliveto sil on.. olen kyl kysyny mut muisti ku on mikä on.. :lol:
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
VD5
Viestit: 1865
Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VD5 »

2xford4000 kirjoitti:ja ku en nyt muista kumpi neliveto sil on.. olen kyl kysyny mut muisti ku on mikä on.. :lol:
Haldex tuo on niinkuin poikittaismoottoriset kaikki.
Jusu
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu »

tapsa 86 kirjoitti:
Jusu kirjoitti: Kulutus on ollut noin 6l satasella ympäri vuoden.
Millaista ajoa tuo on ollut?
Noin 80km maantieajoa + 20km taajama-ajoa päivittäin.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
Hervast
Viestit: 4695
Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
Paikkakunta: Oku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Täytyyhän pikkukorisella haldex tdi:llä alle 6 litran päästä, kun Passat sychro AFN koneella vei vakiotällissään matkapainotteisessa ajossa n. 5,5 litraa sataselle. Edellisessä ei ole huomioitu n. 6 km mittarivirhettä, mutta kulutus tuli laskettua useamman tankkauksen yhteydessä ympäri vuoden.

Nyt vähä virkistettynä ja isommilla (205/60R16) renkailla ei tahdo päästä alle 6 litran, mutta toisaalta ei tarvi jäädä uudempienkaan autojen jalkoihin.
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Pääsee sillä viitosen pintaan matka-ajossa, mutta pätkäajossa tuo kuutonen on melko realistinen lukema. Kulutuksen lasken yleensä joka kerta tankattaessa, mutta en kirjaile niitä mihinkään ylös.
Tuolla Pasuunalla ja Golffilla ei muuten ole kovinkaan paljoa painoeroa ja matka-ajossahan ilmanvastus vaikuttaa eniten kulutukseen.
tapsa 86
Viestit: 2256
Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
Paikkakunta: Tervakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa 86 »

Hervast kirjoitti:Täytyyhän pikkukorisella haldex tdi:llä alle 6 litran päästä, kun Passat sychro AFN koneella vei vakiotällissään matkapainotteisessa ajossa n. 5,5 litraa sataselle. Edellisessä ei ole huomioitu n. 6 km mittarivirhettä, mutta kulutus tuli laskettua useamman tankkauksen yhteydessä ympäri vuoden.

Nyt vähä virkistettynä ja isommilla (205/60R16) renkailla ei tahdo päästä alle 6 litran, mutta toisaalta ei tarvi jäädä uudempienkaan autojen jalkoihin.
Niin kuin nokipumppu totesi ettei painoeroa juurikaan ole, golf 1450kg vs passat 1490kg.
Lisäksi täytyy muistaa että jakajapumpullinen menee pienemmällä kuin pumppusuutinkone. AFN ja AGR molemmat jakajapumpullisia, mutta jos näitä vertaa vaikka Golffiin ATD pumpparilla, niin pienemmällä menee se Passatkin AFN koneella.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Jusu
Viestit: 193
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
Paikkakunta: Orivesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Noita pumppari+haldex yhdistelmiä on kaveripiirissä muutama ja aikaslailla se kulutus on heilläkin siinä 6l pintaan satasella maantiellä ollut, kun on vertailtu. Jos 90km/h köröttelee niin voi mennä sinne 5,5 litran paikkeille, mutta itsellä matkavauhti on 100-115km/h niin tuon 6 litraa kyllä vie.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja toyopet »

minkäsikäinen ja -moottorinen volkkari olisi nyt se luotettavin? Noita kun on niin monella ja passatin pumppusuuttimissa ainakin on ollut ongelmia.
It has three speed: here, there and gone...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], jake74 ja 43 vierailijaa