Vw & Skoda haldex nelivedot
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Vw & Skoda haldex nelivedot
Onko masinisteilla kokemusta Haldexsilla toteutetuista neliveto vag autoista, esimerkiksi golf iv 4motion, dieselin jatkeena.
Huollettuna ilmeisesti ihan kestävä rakenne, huoltokin halpaa, mutta osat maksaa ainakin suomesta ostettuna.
Valmistajan ilmoittama kulutus on lähes litraa suurempi myös maantiellä, pitääkö paikkansa?
Huollettuna ilmeisesti ihan kestävä rakenne, huoltokin halpaa, mutta osat maksaa ainakin suomesta ostettuna.
Valmistajan ilmoittama kulutus on lähes litraa suurempi myös maantiellä, pitääkö paikkansa?
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Paljonko tullut kilometrejä? Minkä tehoisella koneella?nokipumppu kirjoitti:Tuommoinen IVTDI4MOTION on on palvellut meillä nyt muistaakseni 7 vuotta. Nelivetoon liittyviä ongelmia ei ole ollut. Kulutus seka-ajolla on ollut n. 5,5-6 litraa kesällä ja 6-8 talvella. Matka-ajossa menee vähän vähemmän. Talvikulutuksen lisän maksaa mielellään...
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 1588
- Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
- Viesti:
Itselläni xc volvossa neliveto toteutettu haldexilla, kulutusta nostaa tosiaan melkein litralla kun on "ylimääräinen" kardaani ja perä pyörimässä, myös suurempi omamassa ja korkeampi auto kasvattaa kulutusta..
Mutta pois en vaihtaisi, perus öv-huolto helppoa, mutta jos siitä jotain hajoaa niin osat kalliita...
Omani toiminut moitteetta viimeiset 250tkm josta 60tkm minulla
Osta pois vain vaikka mieluummin muuta merkkiä kehuisin
Mutta pois en vaihtaisi, perus öv-huolto helppoa, mutta jos siitä jotain hajoaa niin osat kalliita...
Omani toiminut moitteetta viimeiset 250tkm josta 60tkm minulla
Osta pois vain vaikka mieluummin muuta merkkiä kehuisin
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Mekaanisesti haldex on kestävä eli tehoa ja vääntöä kestää sen, mitä noista koneista saa irti. 1,9 Tdi:stä ohjelmoimalla sekä suuttimet, ahtimen, coolerin ym. vaihtamalla luokkaa yli 200hv/500Nm. Kytkin ja laatikko leviää ennen haldexia. Antureita ja pumppujahan noista joskus menee. Volvoista on myös mennyt noita kulmavaihteen booriholkkeja, vag tekeleistä en ole kuullut että menisi.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
-
- Viestit: 6663
- Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
- Paikkakunta: Orivesi
- Viesti:
Miulla on vuosimallin 2000 IV tdi 4motion farkku "murheenkryyni" AJM moottorilla eli 85kW:n pumppari. Auton ostaessa oli 208tkm mittarissa ja nyt on 370tkm. Auto muuten toiminut todella hyvin, mutta turbosta levisi siipiä ohjaava alipainekello, no vaihto turbolla selvittiin, kun garretti on nihkee toimittaan varaosia. Moottorissa olen pitänyt 10tkm:n öljynvaihtoväliä, niin on pysynyt nostajatkin kunnossa.
Voimansiirrossa ei ole ollut mitään ongelmaa, auto on jopa vielä alkuperäisellä kytkimellä. Haldex pysyy kunnossa kun vaihtelee öljyjä ja suotimia tarpeeks usein. Itse olen vaihtanut öljyt 30tkm:n välein ja suodattimen 60tkm:n välein. Huoltokirjan mukainen vaihtoväli on ainakin lukemani mukaan hieman liian pitkä ja ongelmia voi tulla.
Kulutus on ollut noin 6l satasella ympäri vuoden. Vääntävän dieselin kaverina tuo neliveto on oikein mukava liikenteessä kuin jääradallakin. Toisessa käyttiksessä on torsen ja hyvä se on sekin.
Voimansiirrossa ei ole ollut mitään ongelmaa, auto on jopa vielä alkuperäisellä kytkimellä. Haldex pysyy kunnossa kun vaihtelee öljyjä ja suotimia tarpeeks usein. Itse olen vaihtanut öljyt 30tkm:n välein ja suodattimen 60tkm:n välein. Huoltokirjan mukainen vaihtoväli on ainakin lukemani mukaan hieman liian pitkä ja ongelmia voi tulla.
Kulutus on ollut noin 6l satasella ympäri vuoden. Vääntävän dieselin kaverina tuo neliveto on oikein mukava liikenteessä kuin jääradallakin. Toisessa käyttiksessä on torsen ja hyvä se on sekin.
Viimeksi muokannut Jusu, Pe Kesä 27, 2014 9:13 am. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
IH 434 -70
James 81C
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Joka talvi saa lukea että muutamista haldexiautoista on takaveto syystä tai toisesta pois pelistä. Syynä yleensä pumpun johtosarjan liitinten hapettuminen tai haldex pumpun hajoaminen. Alkujaan noissa haldexin pumpun sähkömoottoreissa taisi olla vikaa hiilissä, merkkiliike oli ensin vaihtanut jopa kokonaisia taka-akseleita tuon vian takia, mutta sittemmin sähkömoottoria on saanut myös varaosana.
Mekaaninen puoli kait kestää hyvin kun huoltaa säännöllisesti, mutta koska haldex systeemi tarviaa myös sähköä toimiakseen, niin toimintavarmuus vanhemmissa autoissa voi olla myös hieman epätyydyttävä.
Mekaaninen puoli kait kestää hyvin kun huoltaa säännöllisesti, mutta koska haldex systeemi tarviaa myös sähköä toimiakseen, niin toimintavarmuus vanhemmissa autoissa voi olla myös hieman epätyydyttävä.
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
-
- Viestit: 1865
- Liittynyt: Su Joulu 13, 2009 11:58 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
- Paikkakunta: Orivesi
- Viesti:
-
- Viestit: 4695
- Liittynyt: Ti Tammi 22, 2008 11:34 pm
- Paikkakunta: Oku
- Viesti:
Täytyyhän pikkukorisella haldex tdi:llä alle 6 litran päästä, kun Passat sychro AFN koneella vei vakiotällissään matkapainotteisessa ajossa n. 5,5 litraa sataselle. Edellisessä ei ole huomioitu n. 6 km mittarivirhettä, mutta kulutus tuli laskettua useamman tankkauksen yhteydessä ympäri vuoden.
Nyt vähä virkistettynä ja isommilla (205/60R16) renkailla ei tahdo päästä alle 6 litran, mutta toisaalta ei tarvi jäädä uudempienkaan autojen jalkoihin.
Nyt vähä virkistettynä ja isommilla (205/60R16) renkailla ei tahdo päästä alle 6 litran, mutta toisaalta ei tarvi jäädä uudempienkaan autojen jalkoihin.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Pääsee sillä viitosen pintaan matka-ajossa, mutta pätkäajossa tuo kuutonen on melko realistinen lukema. Kulutuksen lasken yleensä joka kerta tankattaessa, mutta en kirjaile niitä mihinkään ylös.
Tuolla Pasuunalla ja Golffilla ei muuten ole kovinkaan paljoa painoeroa ja matka-ajossahan ilmanvastus vaikuttaa eniten kulutukseen.
Tuolla Pasuunalla ja Golffilla ei muuten ole kovinkaan paljoa painoeroa ja matka-ajossahan ilmanvastus vaikuttaa eniten kulutukseen.
-
- Viestit: 2256
- Liittynyt: Pe Heinä 20, 2007 1:46 pm
- Paikkakunta: Tervakoski
- Viesti:
Niin kuin nokipumppu totesi ettei painoeroa juurikaan ole, golf 1450kg vs passat 1490kg.Hervast kirjoitti:Täytyyhän pikkukorisella haldex tdi:llä alle 6 litran päästä, kun Passat sychro AFN koneella vei vakiotällissään matkapainotteisessa ajossa n. 5,5 litraa sataselle. Edellisessä ei ole huomioitu n. 6 km mittarivirhettä, mutta kulutus tuli laskettua useamman tankkauksen yhteydessä ympäri vuoden.
Nyt vähä virkistettynä ja isommilla (205/60R16) renkailla ei tahdo päästä alle 6 litran, mutta toisaalta ei tarvi jäädä uudempienkaan autojen jalkoihin.
Lisäksi täytyy muistaa että jakajapumpullinen menee pienemmällä kuin pumppusuutinkone. AFN ja AGR molemmat jakajapumpullisia, mutta jos näitä vertaa vaikka Golffiin ATD pumpparilla, niin pienemmällä menee se Passatkin AFN koneella.
Fordson Major diesel -52
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
Ferguson TED-20 -51
Belarus MTZ 52 -69
Sisu LP-138CVT - 79
-
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 9:48 am
- Paikkakunta: Orivesi
- Viesti:
Noita pumppari+haldex yhdistelmiä on kaveripiirissä muutama ja aikaslailla se kulutus on heilläkin siinä 6l pintaan satasella maantiellä ollut, kun on vertailtu. Jos 90km/h köröttelee niin voi mennä sinne 5,5 litran paikkeille, mutta itsellä matkavauhti on 100-115km/h niin tuon 6 litraa kyllä vie.
Wanhat VW:t
IH 434 -70
James 81C
IH 434 -70
James 81C
- toyopet
- Viestit: 3260
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot], Google [Bot], jake74 ja 43 vierailijaa