fordson supermajor -61 polttoaine järjestelmän ilmaus?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

fordson4x4
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 6:07 pm
Paikkakunta: haukipudas
Viesti:

fordson supermajor -61 polttoaine järjestelmän ilmaus?

Viesti Kirjoittaja fordson4x4 »

mitkä on ilmaus pultit pumpun kylessä??? yritin eile saaha ilmattua mut ei onnistunu :?
geoman
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja geoman »

Avaa ensin naftasuodattimen päällä olevat ruuvit ensin tulopuolelta ja kun ainetta tulee niin sulje ja sitten poistopuolen ruuvi.

Ruiskutuspumpune isolla pinnalla keskellä on mutteri oliskohan se ½ tuumaa kooltaa eli 12...13 mm, avaa se (usein pyöritynyt, kun on aikaisemminkin avattu), löysää se ja pumppaa ruiskupumpun kyljessä polttoainepumpun käsivusta kunnes tulee nestettä ilman ilmakuplia (voi myös startata esim puolipuristin päällä, jos virta riittää) ja sulje se. Ellei nestettä tule niin siirtopumppu on kalvo rikki tai siirtovipu kulunut.

Jotkut ilmaa vielä ruiskuputkistakin, mutta sitä en ole itse tehnyt. Viimeksi olen ilmannut Major:ia vuosia sitten elikorjatkaa ohjeet, jos muisti pettää.
geoman
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja geoman »

Niin ja pitäähän sitä siirtopumppua lipsutella (tai startata) kun putsrin ruuvit on auki.
Birkka
Viestit: 69
Liittynyt: La Syys 16, 2006 12:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Birkka »

Toisinaan lipsuttelu ei onnistu ja silloin pitää pyöräyttää moottoria, että lipsuttimen liike tulee täysimittaiseksi. Lips lips.
fordson4x4
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 6:07 pm
Paikkakunta: haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordson4x4 »

tuntuu että se käsipumppu ei oikein pelitä..eli starttaamalla
Birkka
Viestit: 69
Liittynyt: La Syys 16, 2006 12:26 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Birkka »

Aargh!
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Itselläni oli Superissa sama ongelma siirtopumpussa, vaikka moottoria pyöritti mihin asentoon ei lipsutin toiminut, ilmasin sen avaamalla ruiskutuspumpun ilmaruuvin ja suodattimen tuloruuvin, kaadoin löpöä tuloruuvista kunnes pumpusta tuli tasaisesti ainetta, sitten pumpun ruuvi kiinni ja vielä suodatin täyteen ja ruuvi kinni. Tässä on se hyvä puoli ettei rasita akkua. Kyseistä siirtopumppulla en onnistunut kertaakaan ilmaamaan käsipumpulla, italialainen tekele. Nyt vaihdoin samanlaisen uuden pumpun ja se toimii heti niinkuin pitääkin.
pilvilinna
Viestit: 1632
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:05 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pilvilinna »

Usein vaan jos ei oo tullu ennen ilmaus hommaa kokeiltua jää
huomaamatta että monessa vehkeessä se käsivipu pumppaa
hyvin pienellä liikkeellä ja ikäänkuin liikkeensä loppuosalla.

Tästä syystä tulee helposti käsitys ettei se mitään pumppaa.

Tuli tuossa kesän mittaan ilmailtua muutama kymmenen konetta.
Nyt on lipsutus sormi herkkänä :lol:
kaaleppi
Viestit: 88
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:38 pm
Paikkakunta: Anjalankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Minä olen yleensä jos on tarvinnu ilmata, löysänny kaukasimman löpö putken ja startannu pirusti. Sitten kun kone käy hyvin ja löpö lentää olen kirrannut putken kiinni. Tein ennen juuri kuin on aikaisemmin neuvottu mutta minusta oma keinoni on nopeampi ja parempi. Minusta löpöä lentää molemmilla konsteilla maahan melko saman verran, eikä sisälle ole menemistä moneen tuntiin. Meinaan on eukko sen verran tulinen kun unohdan usein vaihtaa huonot vehkeet , tohkeissain majoria rassatessa en tiedä miten teillä näin meillä.
PerttiA
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 7:48 pm
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

kaaleppi kirjoitti:Minä olen yleensä jos on tarvinnu ilmata, löysänny kaukasimman löpö putken ja startannu pirusti. Sitten kun kone käy hyvin ja löpö lentää olen kirrannut putken kiinni. Tein ennen juuri kuin on aikaisemmin neuvottu mutta minusta oma keinoni on nopeampi ja parempi.
Minä olen löysännyt ne kaikki löpöputket, ja kun näkyy hyvin kusevan, niin liittimet kiinni ja käymään.

Myös kyllästynyt pelleilemään niiden käsipumppujen kanssa, niissäkin vehkeissä, missä ne vielä toimivat.
.
fordson4x4
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 6:07 pm
Paikkakunta: haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordson4x4 »

toi starttaaminen ny ku o yli 20 asteen pakkaset,ni ei oo huvittanu mennä paljo rassaamaan mettään.akku tyhjenee vauhdilla....
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

Tänään just piti tuota 7600:sta ilmailla, kun startatessa vain lupaili ja kävi ontuen, vaikka oli ollut lämmityksessä useamman tunnin. Kun suodattimen päällä olevasta ilmausruuvista ei tullut pumpatessa tavaraa, niin löysäsin tankilta siirtopumpulle menevän putken, josta löpön pitäisi virrata omalla painollaan. Ei mitään. Samassa hokasin, että tankin pohjalla on varmaan vettä, joka on jäätynyt. Ei muuta kuin varovasti lämmitin kosanilla tankin pohjaa ja hetken päästä alkoi neste virtaamaan. Joku 10sek tuli pelkästään kirkasta vettä sitten punaista moottoripölöä. Liitokset piukkaan ja suodattimen sekä ruiskupumpun ilmaus. Jo hörähti. Olin edellispäivänä valuttanut tankin täyteen talvilaatua tynnyristä ja varmaan samalla oli tullut muutama desi vettä.

Juu hihansuista valui ainakin kyynärpäihin saakka tuota pölöä, kyllä muija ja kissat kiersi kaukaa, sen verran äijä tuoksui. Vaikka ei tuo omasta mielestäni ole paha haju ollenkaan.

Kyllä herkistää lirputinsormen juu ainakin tuo Fordin siirtopumpun lirputin. Seiskatonnista tuli enempi pumppailtua, kun siinä oli muutama vuosi takaperin ilmavaivoja. Syyksi paljastui lopulta tukkeutunut tankin sihti. Siirtopumppukin tuli vaihdettua turhaan. Sen huomaa kyllä heti, jos ruiskupumpussa oleva nokka painaa siirtopumpun vipua, jolloin tarvii konetta pyöräyttää.

Aika paljon koneesta ja tilanteestakin kiinni, miten kannattaa ilmata. Nuffin ilmasin muutaman kerran suoraan suuttimilta, mutta oli kesä ja akussa potkua.

fordson4x4: Voin laittaa kuvaa, jos et vielä löytänyt pumpun ilmausruuvia. Itsellä oli vm-64 manuelli.
Viimeksi muokannut PS, Ti Tammi 30, 2007 10:05 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
PS
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Jos siirtopumpun kanssa on ongelmia voi tankkiin myös puhaltaa suulla painetta, parempi tietysti ettei tankki ole tyhjänpuoleinen. Jakajapumpun voi ilmata imemällä paluuputkesta.
fordson4x4
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 6:07 pm
Paikkakunta: haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordson4x4 »

PS:jos voit ni laita kuvaa siitä ilmaus ruuvista,lähen täs loppuviikosta koittaan käyntiin jos ilmalauhtuu... pääsis halon tekkoon
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Majorissa on herkkä paikka polttoaineputkessa jäätymään se mutka juuri ennen siirtopumppua jos siellä on pienikin tippa vettä, imusiivilä tankissa saattaa myös olla syynä jos ei aine tule pumpulle.
PS
Viestit: 972
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:55 pm
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PS »

Hieman epäselvä kuva, mutta ilmaruuvi on siis tuo punaisella ympyröity. Pulttia ei tarvitse löysätä kuin puoli kierrosta, ilmat ja neste tulee porauksen kautta.

Kuva
PS
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Toisissa pumpuissa on kaksi ruuvia.
geoman
Viestit: 40
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 12:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja geoman »

Hieman asiasta toiseen, eikös siinä ole jossain öljyntasontarkastusruuvikin, päällä on iso roppu, josta lisätään öljyä. itsellä on sekä 7600 että 6610 leikannut pumpun laakerit, kun ei ole öljyä laitettu.
fordson4x4
Viestit: 9
Liittynyt: Su Elo 13, 2006 6:07 pm
Paikkakunta: haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordson4x4 »

mulla on 6-syl. supermajori....
submik
Viestit: 143
Liittynyt: La Heinä 08, 2006 8:09 pm
Viesti:

6 manuel

Viesti Kirjoittaja submik »

Onko sinulla se alkuperäis 6-sylinterinen Super Major Manuel, joka oli loppukesästä myynnissä Haukiputaalla? Olin juuri itse ehtinyt tehdä ostokaupat tuosta kuvan Custom takavedosta silloin. Tuossa oli ilmavaivoja. Siirtopumppu oli Bosh mäntätyyppinen horo ja syöttöpumpun elementit oli niin väljät, kun päästi säätimen puolelta naftaöljyseosta tarkistusruuvin kautta ulos vähemmäksi, niin piti starttaukseen pistää pakkosyöttö päälle kesähelteellä käyntiin saadakseen. Ensimmäisen polttoainesuodattimen päällä on automaatti-ilmausventtiili paluuletkuun. Sen minä tulppasin putkiteipillä kun etsin ilmavaivavikaa. Taitaa se sinun kone olla sillä märkäputkikoneella, jota oli Trader kuorma-autoissakin, vai onko tämmönen.Kuva Nyt tuossa on uusi siirtopumppu ja eri syöttöpumppu. Tankkiin laitoin majorin hanan alapuolelle. On myös mahdollista ottaa yläpuolelta polttoaine, kuten se oli minulle tullessa. Tuosssa kuvan simmssissä sinisen läpän yläpuolella on molemmissa päissä ilmausruuvit.
Viimeksi muokannut submik, To Helmi 01, 2007 7:38 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa