5610 runsas savutus/huono veto
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
5610 runsas savutus/huono veto
Otsikon mukaiset murheet. Tulivat kannentiivisteen vaihdon jälkeen .
Samassa rytäkässä uusein suuttimien kärjet ja säädin avautumispaineet ~180bar. Vanhat kärjet kokeilin niin aukeilivat 140-160bar paineilla.
Ennen remonttia ei käyntimurheita
Nyt savuttaa todella reilusti eikä jaksa vetää/kestä kuormitusta. Myös venttiilien välykset säädin, ei paljoa pielessä olleet alun alkaenkaan.
Missä siis vika vai loinko vian itse
Tänään pyydettiin konsulttiapua näitä koneita aikoinaan huoltaneelta pitkän linjan Ford-huoltomieheltä. Pitkään pohdittuaan ja konetta käyteltyään hän epäili syöttöpumppua. Ja niin että nyt kun yläpää on kunnossa, pumpun kuluneisuus tuli ilmi ja se ei jaksakkaan enään painaa ainetta terävästi kunnon paineella.
Itse epäilen samaa. Mitä muita vaihtoehto ehdotetaan?
Pumpun ajoitus muuttui uusien kärkien/avautumis paineiden myötä?
Koneessa CAV-jakajapumppu.
Samassa rytäkässä uusein suuttimien kärjet ja säädin avautumispaineet ~180bar. Vanhat kärjet kokeilin niin aukeilivat 140-160bar paineilla.
Ennen remonttia ei käyntimurheita
Nyt savuttaa todella reilusti eikä jaksa vetää/kestä kuormitusta. Myös venttiilien välykset säädin, ei paljoa pielessä olleet alun alkaenkaan.
Missä siis vika vai loinko vian itse
Tänään pyydettiin konsulttiapua näitä koneita aikoinaan huoltaneelta pitkän linjan Ford-huoltomieheltä. Pitkään pohdittuaan ja konetta käyteltyään hän epäili syöttöpumppua. Ja niin että nyt kun yläpää on kunnossa, pumpun kuluneisuus tuli ilmi ja se ei jaksakkaan enään painaa ainetta terävästi kunnon paineella.
Itse epäilen samaa. Mitä muita vaihtoehto ehdotetaan?
Pumpun ajoitus muuttui uusien kärkien/avautumis paineiden myötä?
Koneessa CAV-jakajapumppu.
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 34
- Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 8:31 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 9:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Sellaista harmaata/sinertävää 8000h nyt mittarissa.mikkoimp kirjoitti:mikäs on savun väri?
äkkiä tulisi myös tuo pumpun kuluneisuus mieleen ettei jaksa enää noin korkeilla avautumispaineilla tuupata tavaraa...
koitappa säätää takaisin sinne 150bar tietämille..
mitä tunteja takana?
Samaa mietein itsekin että alennan paineita....
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
- Viesti:
Noi suuttimien paineet kannattaa tosiaan alentaa sillä kuluneella pumpulla.
Jos se ei auta, niin sitten kannattaa alkaa tutkailemaan seuraavaksi sitä kannentiivisteen paksuutta huolella!! Liian paksu tiiviste huonontaa myös kylmäkäynnistyvyyttä..
Ja se tiiviste kannattaa ostaa mieluummin se alkuperäinen vaikka maksaakin enemmän! Niin, onkos tää kone 80-luvun alkupuolen koneita?
Jos se ei auta, niin sitten kannattaa alkaa tutkailemaan seuraavaksi sitä kannentiivisteen paksuutta huolella!! Liian paksu tiiviste huonontaa myös kylmäkäynnistyvyyttä..
Ja se tiiviste kannattaa ostaa mieluummin se alkuperäinen vaikka maksaakin enemmän! Niin, onkos tää kone 80-luvun alkupuolen koneita?
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 218
- Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
- Viesti:
No noissa 3-sylinterisissä esim. 0.94 ------> 1,42, on jo kuulemma huomattavasti vaikutusta käynnistyvyyteen kylmänä. Tuohon mun 4600:seen kun vaihdettiin tiiviste niin tarkkaan tsekattiin kumpi näistä siinä kuuluu olla!!
Tiedä sitten onko noihin 4-sylinterisiin vaihtoehtoja mutta kannattaa selvittää sekin asia jos ei suutinten rukkaus auta
Tiedä sitten onko noihin 4-sylinterisiin vaihtoehtoja mutta kannattaa selvittää sekin asia jos ei suutinten rukkaus auta
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
-
- Viestit: 195
- Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 9:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Eipä tullut kannentiivisteen paksuutta mittailtua kun eniten aloin epäillä suuttimien kunnostuksen vaikutusta syöttöpumpun ajoitukseen.
Niimpä sitten tänään aloin säätelemään pumpun ajoitusta korvakuulolla ja sain merkittävän parannuksen moottorin tointaan aikaiseksi .
Syöttöä aikaistamalla käynti parani ja savutus väheni. Lopulta päädyttiin yhden asteen säätöön aikaisemmalle.
Hyvin jaksoi vetää Hankmon vanhaa äestä. Eikä myöskään sammunut vaikka otti käsikaasun vallan pois, tätä ei vanhalla säädöllä sallinut vaan sammui kun kierrokset putosivat ~1000:een.
Niimpä sitten tänään aloin säätelemään pumpun ajoitusta korvakuulolla ja sain merkittävän parannuksen moottorin tointaan aikaiseksi .
Syöttöä aikaistamalla käynti parani ja savutus väheni. Lopulta päädyttiin yhden asteen säätöön aikaisemmalle.
Hyvin jaksoi vetää Hankmon vanhaa äestä. Eikä myöskään sammunut vaikka otti käsikaasun vallan pois, tätä ei vanhalla säädöllä sallinut vaan sammui kun kierrokset putosivat ~1000:een.
-
- Viestit: 3121
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Tiivisteenpaksuus riittää kun katsoo tönärillä onko eroa, yli 2 kymppiä on merkittävä ero.
Itse tein tässä kevään korvalla 4600 -81 kansiremontin koska yksi venttiilinpää hakkaantunut melkein 3 milliä kaikki alkuperäistä 4500h mittarissa. Tiiviste oli 1,4mm ja sellaisen laitoin. Pumppu ja suuttimet huollettiin samalla kertaa, ajoitus samaan nollaan asteikolla missä olikin.
Alkoi käymään nätisti ja hurautin sen kunniaksi 30ha ohraa maahan.
Vanhoissa on ongelma kun ei tiedä mitä sille tehty vai koskaan mitään.
Fordi ei kyllä pahasti savuttele jos kaikki jiirissä, jakajapumput etenkin 3 pyttyset lähtee hyvin käyntiin, tiiviste oltava oikea.
Tuo pumpun säätäminen ihmetyttää kun meillä ei ole koskaan niihin koskettu 45v aikana.
Yksi mikä kannattaa huomioida on tarvikeosienlaatu joka joskus aivan sontaa, voi vaikuttaa moneenkin asiaan. Kunpa saisi oikeesti alkuperäisiä varaosia maksaisin lisää.
Itse tein tässä kevään korvalla 4600 -81 kansiremontin koska yksi venttiilinpää hakkaantunut melkein 3 milliä kaikki alkuperäistä 4500h mittarissa. Tiiviste oli 1,4mm ja sellaisen laitoin. Pumppu ja suuttimet huollettiin samalla kertaa, ajoitus samaan nollaan asteikolla missä olikin.
Alkoi käymään nätisti ja hurautin sen kunniaksi 30ha ohraa maahan.
Vanhoissa on ongelma kun ei tiedä mitä sille tehty vai koskaan mitään.
Fordi ei kyllä pahasti savuttele jos kaikki jiirissä, jakajapumput etenkin 3 pyttyset lähtee hyvin käyntiin, tiiviste oltava oikea.
Tuo pumpun säätäminen ihmetyttää kun meillä ei ole koskaan niihin koskettu 45v aikana.
Yksi mikä kannattaa huomioida on tarvikeosienlaatu joka joskus aivan sontaa, voi vaikuttaa moneenkin asiaan. Kunpa saisi oikeesti alkuperäisiä varaosia maksaisin lisää.
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Se tahtoo jakajapumppu käyttäytyä noin kuluessaan, eli myöhäiselle ruiskutus jää. Oon jakajapumpullisiin laittanut varovasti vähän lisää ennakkoa. Yleensä ovat sillä virkistyneet kummasti ja savutuskin on loppunut. Liikaa ei pidä laittaa, se käy koneen päälle, vain sen verran että tulee se normaali uuden koneen käynti.
Se on melko herkkä pumppu tuo cav dpa. Voi jopa ilmatessa leikata kiinni. Kannattaa pitää siitä hyvää huolta. Jotkut pääsevät sillä isojakin tuntimääriä, mutta aika yleistä on että pumppu hajoaa ennen moottoria.
Se on melko herkkä pumppu tuo cav dpa. Voi jopa ilmatessa leikata kiinni. Kannattaa pitää siitä hyvää huolta. Jotkut pääsevät sillä isojakin tuntimääriä, mutta aika yleistä on että pumppu hajoaa ennen moottoria.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
Tiivistettä tilatessa ei luettelot antaneet kuin yhden vaihtoehdon joten sikälikin mittailu ehkä turhauttavaa koska jos paksuus heittää niin mitä tilalle
Pumppu kyllä tarvii hoitaa kuntoon, joko uusia tai korjauttaa tuo vanha.
Tänään vedettiin sitten jo Simultan 2,5m kevythinattavaa täysillä koroke säiliöillä ilman ongelmia.
Pumppu kyllä tarvii hoitaa kuntoon, joko uusia tai korjauttaa tuo vanha.
Tänään vedettiin sitten jo Simultan 2,5m kevythinattavaa täysillä koroke säiliöillä ilman ongelmia.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa