5610 runsas savutus/huono veto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

5610 runsas savutus/huono veto

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Otsikon mukaiset murheet. Tulivat kannentiivisteen vaihdon jälkeen :oops: .
Samassa rytäkässä uusein suuttimien kärjet ja säädin avautumispaineet ~180bar. Vanhat kärjet kokeilin niin aukeilivat 140-160bar paineilla.
Ennen remonttia ei käyntimurheita :lol:
Nyt savuttaa todella reilusti eikä jaksa vetää/kestä kuormitusta. Myös venttiilien välykset säädin, ei paljoa pielessä olleet alun alkaenkaan.
Missä siis vika vai loinko vian itse :?:
Tänään pyydettiin konsulttiapua näitä koneita aikoinaan huoltaneelta pitkän linjan Ford-huoltomieheltä. Pitkään pohdittuaan ja konetta käyteltyään hän epäili syöttöpumppua. Ja niin että nyt kun yläpää on kunnossa, pumpun kuluneisuus tuli ilmi ja se ei jaksakkaan enään painaa ainetta terävästi kunnon paineella.
Itse epäilen samaa. Mitä muita vaihtoehto ehdotetaan?
Pumpun ajoitus muuttui uusien kärkien/avautumis paineiden myötä?
Koneessa CAV-jakajapumppu.
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komuri »

Minkä takia kannentiivisteen vaihdoit? Onko alkuperäinen vai tarvike se tiiviste nyt siellä?
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Öljy ja jäähdytysneste vuotojen takia meni vaihtoon, ennen kuin nesteet sekoittuisivat keskenään. Tarvikkeen laitoin, ei silmin havaittavaa eroa alkuperäiseen.
pajakoira
Viestit: 34
Liittynyt: Su Huhti 27, 2014 8:31 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pajakoira »

Uusi kannentiiviste on paksumpi?
tai sitten koneistit istukat ja nyt venttiilit on syvällä? Puristus pieneni..
mikkoimp
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mikäs on savun väri?
äkkiä tulisi myös tuo pumpun kuluneisuus mieleen ettei jaksa enää noin korkeilla avautumispaineilla tuupata tavaraa...
koitappa säätää takaisin sinne 150bar tietämille..
mitä tunteja takana?
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Eipä tuo tiiviste näyttänyt/tuntunut paksummalta :roll:
Venttiilit toki hion mutta kevyesti, karstat pois. En jaksa uskoa niiden sen takia uponneen niin paljoa syvemmälle että olisi vaikutusta puristuksiin :shock:
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

mikkoimp kirjoitti:mikäs on savun väri?
äkkiä tulisi myös tuo pumpun kuluneisuus mieleen ettei jaksa enää noin korkeilla avautumispaineilla tuupata tavaraa...
koitappa säätää takaisin sinne 150bar tietämille..
mitä tunteja takana?
Sellaista harmaata/sinertävää :roll: 8000h nyt mittarissa.
Samaa mietein itsekin että alennan paineita....
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komuri »

Noi suuttimien paineet kannattaa tosiaan alentaa sillä kuluneella pumpulla.
Jos se ei auta, niin sitten kannattaa alkaa tutkailemaan seuraavaksi sitä kannentiivisteen paksuutta huolella!! Liian paksu tiiviste huonontaa myös kylmäkäynnistyvyyttä..
Ja se tiiviste kannattaa ostaa mieluummin se alkuperäinen vaikka maksaakin enemmän! :) Niin, onkos tää kone 80-luvun alkupuolen koneita?
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Vuosimalli on 1984. Millaisella paksuuserolla kannentiivisteessä alkaa olla merkitystä?
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komuri »

No noissa 3-sylinterisissä esim. 0.94 ------> 1,42, on jo kuulemma huomattavasti vaikutusta käynnistyvyyteen kylmänä. Tuohon mun 4600:seen kun vaihdettiin tiiviste niin tarkkaan tsekattiin kumpi näistä siinä kuuluu olla!!
Tiedä sitten onko noihin 4-sylinterisiin vaihtoehtoja mutta kannattaa selvittää sekin asia jos ei suutinten rukkaus auta :)
Ford 4610 -84
Ford 4600 -78
Ford 4000 -71
Lännen 8600E -07
Valtra 8000 -87
LM-Trac 680 -99
+ muuta hilpetööriä..
mikkoimp
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Heinä 05, 2010 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

olikos pumppu irti rempassa?
ettei olisi 180 astetta pielessä?
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Ok, eli useamman millin kymmenyksen eron vaatii että vaikuttaa. Voisin saada uudesta vielä mitan yhdestä kohtaa otettua ja vanhakin vielä nurkissa joten vertailu onnistuu.
Pumppu ei ollut irti.
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Eipä tullut kannentiivisteen paksuutta mittailtua kun eniten aloin epäillä suuttimien kunnostuksen vaikutusta syöttöpumpun ajoitukseen.
Niimpä sitten tänään aloin säätelemään pumpun ajoitusta korvakuulolla ja sain merkittävän parannuksen moottorin tointaan aikaiseksi :shock: .
Syöttöä aikaistamalla käynti parani ja savutus väheni. Lopulta päädyttiin yhden asteen säätöön aikaisemmalle.
Hyvin jaksoi vetää Hankmon vanhaa äestä. Eikä myöskään sammunut vaikka otti käsikaasun vallan pois, tätä ei vanhalla säädöllä sallinut vaan sammui kun kierrokset putosivat ~1000:een.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tiivisteenpaksuus riittää kun katsoo tönärillä onko eroa, yli 2 kymppiä on merkittävä ero.
Itse tein tässä kevään korvalla 4600 -81 kansiremontin koska yksi venttiilinpää hakkaantunut melkein 3 milliä :shock: kaikki alkuperäistä 4500h mittarissa. Tiiviste oli 1,4mm ja sellaisen laitoin. Pumppu ja suuttimet huollettiin samalla kertaa, ajoitus samaan nollaan asteikolla missä olikin.
Alkoi käymään nätisti ja hurautin sen kunniaksi 30ha ohraa maahan.
Vanhoissa on ongelma kun ei tiedä mitä sille tehty vai koskaan mitään.
Fordi ei kyllä pahasti savuttele jos kaikki jiirissä, jakajapumput etenkin 3 pyttyset lähtee hyvin käyntiin, tiiviste oltava oikea.
Tuo pumpun säätäminen ihmetyttää kun meillä ei ole koskaan niihin koskettu 45v aikana.
Yksi mikä kannattaa huomioida on tarvikeosienlaatu joka joskus aivan sontaa, voi vaikuttaa moneenkin asiaan. Kunpa saisi oikeesti alkuperäisiä varaosia maksaisin lisää.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Se tahtoo jakajapumppu käyttäytyä noin kuluessaan, eli myöhäiselle ruiskutus jää. Oon jakajapumpullisiin laittanut varovasti vähän lisää ennakkoa. Yleensä ovat sillä virkistyneet kummasti ja savutuskin on loppunut. Liikaa ei pidä laittaa, se käy koneen päälle, vain sen verran että tulee se normaali uuden koneen käynti.

Se on melko herkkä pumppu tuo cav dpa. Voi jopa ilmatessa leikata kiinni. Kannattaa pitää siitä hyvää huolta. Jotkut pääsevät sillä isojakin tuntimääriä, mutta aika yleistä on että pumppu hajoaa ennen moottoria.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Spuler
Viestit: 136
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2009 10:30 pm
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Spuler »

Tiivistettä tilatessa ei luettelot antaneet kuin yhden vaihtoehdon joten sikälikin mittailu ehkä turhauttavaa koska jos paksuus heittää niin mitä tilalle :?:
Pumppu kyllä tarvii hoitaa kuntoon, joko uusia tai korjauttaa tuo vanha.
Tänään vedettiin sitten jo Simultan 2,5m kevythinattavaa täysillä koroke säiliöillä ilman ongelmia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Semrush [Bot] ja 45 vierailijaa