Hydrauliöljyn vaihto

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Gilbarco
Viestit: 248
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
Paikkakunta: Varsinais-Häme
Viesti:

Hydrauliöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Gilbarco »

Vaihdetaankos noita hydrauliöljyjä kuinka usein?Kyseessä vanha kaivuri,ja öljyt varmaan tosi vanhat.Kannattaiskohan myös laittaa paluusuodatin,niitä ei vissiin 1960 luvulla asennettu kaikkiin.Lienee kondenssivettä öljyn joukossa kun ei heti käynnistyksen jälkeen kaikki karat liiku,vaatii jonkun aikaa lämmityskäyttöä.Liikkuvia karoja käyttämällä alkaa se ilm,jäätynytkin normaalisti toimia.
pyörällä päästään
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

onko kysees vanha fiiatin traktori kaivuri? täältä päin lähti tutulta sellanen muistaakseni just lempäälään päin 5 vuotta sitte
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Gilbarco
Viestit: 248
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
Paikkakunta: Varsinais-Häme
Viesti:

Hydro Master

Viesti Kirjoittaja Gilbarco »

Eiku se on tää Nuffi+ Hydromaster,josta jo aiemmin juttua.
pyörällä päästään
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Kyllä ne hydrauliikkaöljytkin pitäisi aika-ajoin vaihtaa. Metsäkonekäytössä puhutaan noin 1000-2000 tunnin väleistä ja maataloustraktoreissa 700- 1500 tunnin vaihtoväleistä varsinkin jos käytetään lainavehkeitä, jolloin öljyjen sekoittuminen huonontaa öljyjen laatua.

Vesi ja muut ylimääräiset partikkelit tuhoavat pumpun ennen pitkää.

Itse huomasin viime perjantaina omistuista kurinaa valmetin pumpussa. Ei nostanut ensin lainkaan (tunnin ajon jälkeen), kunnes rämppäämällä nostolaitteen vipua se yhden äkin nousi. Eilen taas lämpimillä öljyillä niin ikään pumppu huusi (kavitoi) omituisesti kun nostolaitteet olivat yläasennossa.

Onkohan pumppu kaput?

Epäilen että 30 vuotta vanhat hydrauli/vesiemulsiot jotka 3 vuotta sitten vaihdoin pois ovat jättäneet jälkensä pumppuun.

Vaihda öljyt ehdottomasti uusiin. Muuten paluusuodatin maksaa noin 50€ joten pistä sekin samalla!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Monet valmistajat antavat hydrauli- ja voimansiirtoöljyille vaihtoväliksi jonkin tuntimäärän ja aikarajan. Usein öljyt pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa kondensioveden takia, mutta eihän kenenkään lompakko sitä kestä. Öljyillä ajetaankin usein niin pitkään, kun ne sitten jonkin remontin yhteydessä vaihtuvat.

Sellaisen käytännön ohjeen annan vanhoille vähän ajattaville koneille, että ne öljyt pitää viimeistään sitten vaihtaa, kun väri alkaa vähän muuttua. Jos öljy on harmaata, niin heti vaihtoon.

Niin pitkään kun öljy on kirkasta, niin kyllä uskaltaa ajaa, eikä vaihtaminen kannata. Vanhoissa koneissa ei öljyvaatimukset kovin kummoiset ole olleet alunperinkään. 60-luvun öljyillä ei nykyään rasvattaisi edes mopon ketjuja. Ilmankos vanhat koneet toimivat, vaikka öljy muistuttaa kaurapuuroa. Harmi vain, että monet ajavat sellaisilla öljyillä. Uudet koneet pienine välyksineen, korkeine pintapaineineen ja kitkaominaisuuksia vaativine kytkinpakkoineen ovatkin toinen juttu.
mh
Viestit: 842
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:45 pm
Paikkakunta: pihtipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mh »

ympäripyörivissä kaivureissa esim casessa hydr öljyn vaihtoväli on 5000 tuntia :wink:
Ihminen sen on tehnyki niin miks ei korjais?
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 361 »

Ja jos ei viitsi jokavuosi vaihtaa, kannattaa päästää hieman pois tyhjennysropusta, tulee se vesi samalla pois. Sitten lisää saman verran uutta.
verku
Viestit: 530
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 11:41 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verku »

Tuo karajojen liikkumattomuus ongelma vaivaa myös. Muutama kara jumittaa kylmänä. Luulin vain että sinne on kosteutunut ulkopuolelta vettä, kun lämpenee ja jäähtyy ja päässyt vähän tiusku käymään. Muutoinhan jumittaisi kaikkia karoja jos se öljystä johtuu.
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

meillä oli majurin perä auki pari vuotta sitte ja öljy oli sellasta ihme velliä. no minä sanon mun (erittäin nuukalle) paapalle että eikö laiteta uuret öljyt sinne, niin se vain sano että laitetaan vain vähä uutta. ja näin on taas majuri palvellu 2 vuotta vellit sisällä. :!:
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

tuo 361:sen neuvo on hyvä. Hydrauliöljystä erottuu vesi herkemmin kuin muista öljyistä eli veden on tarkoitus jäädä säiliön pohjalle, josta se on tarkoitus ajoittain poistaa.
Stefan
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:44 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stefan »

Mulla jumitti toinen kara maantieajossa viiden kilsan jälkeen. Vaidoin öljyt ja nyt näyttää toimivan. Vanha öljy oli paksumpaa ja sitä oli myös vähemmän.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

nyt hyderempan yhteydessä otin tänään 3 vuojen vanhat öljyt pois. Ihme oli suuri kun öljyt oli aivan harmaat :shock: No uutta 32:sta tilalle ja menoksi!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
Gilbarco
Viestit: 248
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
Paikkakunta: Varsinais-Häme
Viesti:

32-46?

Viesti Kirjoittaja Gilbarco »

Kumpaakohan kannnattaa laittaa 32-46?Toi 46 o vissiin jäykempää?
pyörällä päästään
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa