Hydrauliöljyn vaihto
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Häme
- Viesti:
Hydrauliöljyn vaihto
Vaihdetaankos noita hydrauliöljyjä kuinka usein?Kyseessä vanha kaivuri,ja öljyt varmaan tosi vanhat.Kannattaiskohan myös laittaa paluusuodatin,niitä ei vissiin 1960 luvulla asennettu kaikkiin.Lienee kondenssivettä öljyn joukossa kun ei heti käynnistyksen jälkeen kaikki karat liiku,vaatii jonkun aikaa lämmityskäyttöä.Liikkuvia karoja käyttämällä alkaa se ilm,jäätynytkin normaalisti toimia.
pyörällä päästään
-
- Viestit: 2019
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Häme
- Viesti:
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kyllä ne hydrauliikkaöljytkin pitäisi aika-ajoin vaihtaa. Metsäkonekäytössä puhutaan noin 1000-2000 tunnin väleistä ja maataloustraktoreissa 700- 1500 tunnin vaihtoväleistä varsinkin jos käytetään lainavehkeitä, jolloin öljyjen sekoittuminen huonontaa öljyjen laatua.
Vesi ja muut ylimääräiset partikkelit tuhoavat pumpun ennen pitkää.
Itse huomasin viime perjantaina omistuista kurinaa valmetin pumpussa. Ei nostanut ensin lainkaan (tunnin ajon jälkeen), kunnes rämppäämällä nostolaitteen vipua se yhden äkin nousi. Eilen taas lämpimillä öljyillä niin ikään pumppu huusi (kavitoi) omituisesti kun nostolaitteet olivat yläasennossa.
Onkohan pumppu kaput?
Epäilen että 30 vuotta vanhat hydrauli/vesiemulsiot jotka 3 vuotta sitten vaihdoin pois ovat jättäneet jälkensä pumppuun.
Vaihda öljyt ehdottomasti uusiin. Muuten paluusuodatin maksaa noin 50€ joten pistä sekin samalla!
Vesi ja muut ylimääräiset partikkelit tuhoavat pumpun ennen pitkää.
Itse huomasin viime perjantaina omistuista kurinaa valmetin pumpussa. Ei nostanut ensin lainkaan (tunnin ajon jälkeen), kunnes rämppäämällä nostolaitteen vipua se yhden äkin nousi. Eilen taas lämpimillä öljyillä niin ikään pumppu huusi (kavitoi) omituisesti kun nostolaitteet olivat yläasennossa.
Onkohan pumppu kaput?
Epäilen että 30 vuotta vanhat hydrauli/vesiemulsiot jotka 3 vuotta sitten vaihdoin pois ovat jättäneet jälkensä pumppuun.
Vaihda öljyt ehdottomasti uusiin. Muuten paluusuodatin maksaa noin 50€ joten pistä sekin samalla!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Monet valmistajat antavat hydrauli- ja voimansiirtoöljyille vaihtoväliksi jonkin tuntimäärän ja aikarajan. Usein öljyt pitää vaihtaa vähintään kerran vuodessa kondensioveden takia, mutta eihän kenenkään lompakko sitä kestä. Öljyillä ajetaankin usein niin pitkään, kun ne sitten jonkin remontin yhteydessä vaihtuvat.
Sellaisen käytännön ohjeen annan vanhoille vähän ajattaville koneille, että ne öljyt pitää viimeistään sitten vaihtaa, kun väri alkaa vähän muuttua. Jos öljy on harmaata, niin heti vaihtoon.
Niin pitkään kun öljy on kirkasta, niin kyllä uskaltaa ajaa, eikä vaihtaminen kannata. Vanhoissa koneissa ei öljyvaatimukset kovin kummoiset ole olleet alunperinkään. 60-luvun öljyillä ei nykyään rasvattaisi edes mopon ketjuja. Ilmankos vanhat koneet toimivat, vaikka öljy muistuttaa kaurapuuroa. Harmi vain, että monet ajavat sellaisilla öljyillä. Uudet koneet pienine välyksineen, korkeine pintapaineineen ja kitkaominaisuuksia vaativine kytkinpakkoineen ovatkin toinen juttu.
Sellaisen käytännön ohjeen annan vanhoille vähän ajattaville koneille, että ne öljyt pitää viimeistään sitten vaihtaa, kun väri alkaa vähän muuttua. Jos öljy on harmaata, niin heti vaihtoon.
Niin pitkään kun öljy on kirkasta, niin kyllä uskaltaa ajaa, eikä vaihtaminen kannata. Vanhoissa koneissa ei öljyvaatimukset kovin kummoiset ole olleet alunperinkään. 60-luvun öljyillä ei nykyään rasvattaisi edes mopon ketjuja. Ilmankos vanhat koneet toimivat, vaikka öljy muistuttaa kaurapuuroa. Harmi vain, että monet ajavat sellaisilla öljyillä. Uudet koneet pienine välyksineen, korkeine pintapaineineen ja kitkaominaisuuksia vaativine kytkinpakkoineen ovatkin toinen juttu.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
-
- Viestit: 530
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 11:41 am
- Viesti:
-
- Viestit: 2019
- Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
- Paikkakunta: Teuva
- Viesti:
meillä oli majurin perä auki pari vuotta sitte ja öljy oli sellasta ihme velliä. no minä sanon mun (erittäin nuukalle) paapalle että eikö laiteta uuret öljyt sinne, niin se vain sano että laitetaan vain vähä uutta. ja näin on taas majuri palvellu 2 vuotta vellit sisällä.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90
-
- Viestit: 3886
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
- Viesti:
-
- Viestit: 197
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 2:44 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
-
- Viestit: 6092
- Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
nyt hyderempan yhteydessä otin tänään 3 vuojen vanhat öljyt pois. Ihme oli suuri kun öljyt oli aivan harmaat No uutta 32:sta tilalle ja menoksi!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
-
- Viestit: 248
- Liittynyt: To Helmi 16, 2006 9:01 pm
- Paikkakunta: Varsinais-Häme
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 45 vierailijaa