Putketon vai putkikone

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
makes
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 11:28 pm
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Putketon vai putkikone

Viesti Kirjoittaja makes »

Onko 60-luvun Ford 3000 putketon kone vai putkikone?
make
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Putket vai ei?

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Ymmärtääkseni kaikki nämä 1000 sarjan koneet (valmistettu -66 tai myöh.) ovat putkettomia koneita. Myöhemmin niihin voi olla asennettu kuivat putket remontin yhteydessä. (Joistakin koneista ilmeisesti löytyi kuivia putkia myös tehtaan jäljiltä). Itselläni ei ole ollut märistä sylinteriputkista kuin harmia. Vanhassa puimurissani (Cayson M135) oli tämä 6-Traderin kone. Ja siitäpä alkoi keväisin löytyä moottoriöljyn seasta jäähdytysnestettä. Siis ei kun moottori kilon paloihin. Olivat O-renkaat kovettuneet ja pakkaset vielä kutistivat renkaita lisää, jolloin vuoto oli jokatalvinen. Lohko oli sinänsä hyväkuntoinen. Toisin oli Manueliin sovittassani 6-Traderissa, O-rengasurat olivat syöpyneet ja kone meni siis romuksi. Siispä kierrän kaikki märkäputkimoottorit mikäli vain mahdollista. (Valmettimiehillä olisi 1000 tarinaa kerrottavaksi vuotavista sylinteriputkien tiivisteistä ovat kuitenkin kovin vaivaantuneita kertomaan tarinoitaan) :?:
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Putket vai ei?

Viesti Kirjoittaja TKH »

Päkä kirjoitti:(Valmettimiehillä olisi 1000 tarinaa kerrottavaksi vuotavista sylinteriputkien tiivisteistä ovat kuitenkin kovin vaivaantuneita kertomaan tarinoitaan) :?:
...ja linnavuoressa varmaan punastelevat niitä aikoja muistellessa kun tuli vääriä renkuloita alihankkijalta :roll:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ei muuten kovin usein vuoda ne väärätkään renkulat jos vaihtaa jäähdytysnesteet ohjekirjan mukaan 2 vuoden välein jonkun laatuvalmistajan tuotteella. Yli 20 vuotta vanha moottori, johon on vaihdettu nesteet riittävän usein, on lohkon sisältä ja sylinteriputkien ulkopinnalta hämmästyttävän siisti, kuin uusi, kun taas vanhoilla korroosiosuoja-aineet menettäneillä nesteillä ajettu samanikäinen kone täysin paksussa ruosteessa pinnoilta. Vanhentunutta glykolipohjaista nestettä nämä O-renkaat ei kestä missään koneessa oikeanakaan mallina ikuisesti. Saapa nähdä koska tuossa puimurin 411-koneessa nesteet tulee läpi, on meinaan juuri SITÄ ikäluokkaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
makes
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 11:28 pm
Paikkakunta: kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makes »

Elikkä ainakis nuo vanhat Fordit olis sitte hyviä harrastekoneita,
kun ei tarvi pelätä noita hankalia O-rengasvauriota eikä nesteitä
öljyn seassa. Mites noihin on hoitunut moottoriremontit kun on tul-
leet tarpeeksi väljiksi, poraamalla vai kuivaputkilla? Pieni savutus
ja väljyys ei haittaa itsellä mökkitraktorissa (Ford 3000.)
make
205
Viestit: 305
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 8:44 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 205 »

Eipä näillä palstoilla näy porukkaa kyselemässä Fergun (vaikkapa MF 35sen) omistajia neuvoja O-renkaiden vuotojen aiheuttamista ongelmista! On nimittäin kuivat putket.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

SamiT kirjoitti:Ei muuten kovin usein vuoda ne väärätkään renkulat jos vaihtaa jäähdytysnesteet ohjekirjan mukaan 2 vuoden välein jonkun laatuvalmistajan tuotteella. Yli 20 vuotta vanha moottori, johon on vaihdettu nesteet riittävän usein, on lohkon sisältä ja sylinteriputkien ulkopinnalta hämmästyttävän siisti, kuin uusi, kun taas vanhoilla korroosiosuoja-aineet menettäneillä nesteillä ajettu samanikäinen kone täysin paksussa ruosteessa pinnoilta. Vanhentunutta glykolipohjaista nestettä nämä O-renkaat ei kestä missään koneessa oikeanakaan mallina ikuisesti. Saapa nähdä koska tuossa puimurin 411-koneessa nesteet tulee läpi, on meinaan juuri SITÄ ikäluokkaa.
Joo,mutta metsäkoneissa nuo renkaat petti jo reilun vuoden iässä,ainevian vuoksi tuolloin.Muistan sen hyvin kun parille urakoitsijalle tuli samaan aikaan 832Valmetit(411),lähes samanaikaisesti molemmissa meni nesteet öljyyn...Takuuhan korvasi täyden konerempan.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
kalvaana
Viestit: 7343
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Se on vaan valimon pirun paljo helpompi valaa se lohko, kun on ei ole niitä putkia siellä "tiellä". Saa isoilla keernoilla tehdä sen muotin ja helppo kopistella se hiekka sieltä pois valun jälkeen ja valun aikana sula rauta kerkiää hienosti kierrellä joka paikkaan ennen jähmettymistä, eikä tule niitä yhtymäsaumoja niin helposti lohkoon.
Saavat näet paljon korkeamman saannon tuotannolleen (=lue on halvempi valmistaa). Siinä se syy, miksi isot koneet tahtoo olla märkäputkikoneita.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kaksi muuta syytä märille putkille ovat jäähdytyksen tehokkuus ja koneen kunnostuksen helppous kun vaan vaihdetaan putket uusiin, ei tarvitse pitää hyllyssa ylikokomäntiä, kun aina on sama halkaisija rippumatta siitä että "monennellako kierroksella" kone menee.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tane II
Viestit: 5331
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Kolmas (vai neljäs :wink:?) syy on kai se, että putket on mahdollista tehdä paremmasta aineesta, kuin se patarauta, mistä lohko on valettu.
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Eipä kai noita vallumiesten punastelunaiheita tullu kai joku 4500 kpl.Asiasta oltiin hiljaa,koska kone kesti normaalikäyttöä hyvin ja olis tullu tehtaalle erittäin hintavaksi.Urakoitsijoilta paukkui paikat nopeammin.Firman nopein 705 lirautti alle 4000 tunnin jälkeen vedet öljypohjaan,hitain sinnitteli yli 12000 tuntia.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ilmankos noita kiintein sylinterivaluin olevia väljähtäneitä koneita poraillaan alinomaan, verrattuna putkikoneiden "huolto"väliin, jos irtoputket kerran voivat olla parempaa materiaalia.

Olisi tiedossa yksi vanhemmalla koneella oleva 5000:nen Ford, joka ihan väljä, mitä mahtaa tuollaisen poraus ja männät kustantaa?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

SamiT kirjoitti:Ilmankos noita kiintein sylinterivaluin olevia väljähtäneitä koneita poraillaan alinomaan, verrattuna putkikoneiden "huolto"väliin, jos irtoputket kerran voivat olla parempaa materiaalia.

Olisi tiedossa yksi vanhemmalla koneella oleva 5000:nen Ford, joka ihan väljä, mitä mahtaa tuollaisen poraus ja männät kustantaa?
Tota, kyllä niitä "putkettomia" myös sleevataan kuivilla putkilla, silloin materiaali voi olla miten hyvää halutaan. Vakolan testeissä aikanaan Ford 5000:n sylinterinkuluma oli pienimmästä päästä koestuksessa käyneiden joukossa.

Ja tuo jäähdytysnesteen kunto pätee myäs putkettomaan rakenteeseen, sillä vuodon sattuessa lienee lohko koknaan pilalla, ja syöpymistä voidaan hidastaa hyväkuntoisella ja puhtaalla jäähdytysnesteellä. Onneksi Meksikossa tehdään noita 5-litraisia Powerstar-mootoreita tuolla vanhan Fordin korvakemitoituksella, tietääkseni,. eli jos IKH:n kunnostetut vaihtolohkot loppuu maailmasta, saa sitten uutta moottoriakin koneeseensa...

-SS-
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tiedätkö -SS- mitä tuo poraus tai putkitus maksaisi vanhempaan 5-tonniseen?

Tottahan tuo, että kyllä se pilaa huono neste lohkon siinä missä putket tai O-renkaat. Huollot on tehtävä ajallaan koneeseen kuin koneeseen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

SamiT kirjoitti:Tiedätkö -SS- mitä tuo poraus tai putkitus maksaisi vanhempaan 5-tonniseen?

Tottahan tuo, että kyllä se pilaa huono neste lohkon siinä missä putket tai O-renkaat. Huollot on tehtävä ajallaan koneeseen kuin koneeseen.
Eiköhän kannata vaihtopuolimoottori ottaa IKH:sta, sinne pitää antaa vanha ja ne sit hyvittää siittä jonkun verran. On kaikki muutkin osat laitettu siinä samalla...Tekevät noita ihan sarjatuotantona kas ja saavat varaosaakin varmaan edullisesti tukussa.

Jos kysyisit aluksi vaikka

Virtasen Moottori Salo
Vigeliuksen koneistamo Salo
Lohjan Koneistamo Lohja As
Moottorikoneistus Ojala Kaarina
Forssan Moottorihiomo Jaakkola & Co
Forssan Tehokansi Ky

Kai näiltä sais jonkun arvion, en pysty muuta sanomaan.

-SS-
Päkä
Viestit: 385
Liittynyt: To Marras 02, 2006 7:25 pm
Paikkakunta: Turenki
Viesti:

Vastaus Sami T:lle

Viesti Kirjoittaja Päkä »

Kyselet putkituksen hintaa. Minulle laitettiin Ford 7610 kuivat putket koneeseen. Oli lohkossa valuhalkeama, joten nesteet eivät pysyneet koneessa. Hämeen Diesel asensi kuivat putket lohkoon ja ne sovitettiin vanhoihin mäntiin. On pyörinyt sen jälkeen ongelmitta. Soita Pekka Rannalle Hämeen Dieseliin. Hän kertoo nykyhinnan. Osaatko (pystytkö) purkamaan ja kokoamaan koneen. Jos osaat, pääset kyllä hyville tuntipalkoille verrattuna noihin IKH:n hintoihin. :roll:
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onhan tuo moottorin purku ja kasaus konehommien parasta antia, joten tulisi vain koneistuksen ja aihioiden hinnat. Pahus, kun pitäisi tuo VW pakunkin kone porauttaa kun on totaalisen väljä jo sekin. Jos tuohon vielä 5k Fordinkin lisäprojektiksi hommaisi niin olisi ajankäyttö ratkaistu taas vähäksi aikaa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu se Hämeen Diesel jäi mainitsematta, kuulin myös siitä että joku oli käynyt tekemässä Fortia siellä.

Se kuivaputki on ohutseinäinen, joka laitetaan porattuun tilaansa että se on niinkuin yhtäpuuta sen lohkon kanssa. Poraamalla ylikokoon ei kai voi kuin ehkä kerran tehdä sen remontin, ja tuo putkittaminen on ollut tapana myös Fordin moottoreissa jo tehtaalla.

Ja sitten noita osia, jotka sopivat toisiinsa, kannentiivistettä myöten , en tiedä miten paljon paikkansapitävää tietoa Suomi24.fi:ssä on mutta nimimerkki Boreham kirjoittaa:

"Kyllä 5000 oli kahta konetyyppiä vuodesta 65-68 kone oli 3,8l ja mäntä 4,2" (106,50mm)tässä käytetään ohutta kannentiivistettä 0.96mm.
Vuodesta 68 vuoteen 75 kone oli 4,2l ja mäntä 4,4
(111,56mm)tuotanossa tiiviste vaihtu vahvempaan 72lokak samalla männät vaihtu pitempiin kone jossa on pitemmät männät kuluu paksumpi 1,76mm kannentiiviste männät tulee sylinteritasosta yli
0.62mm lyhyemmät männät 0.36mm max.
On huomattava nämä 68-72 koneet ne on voitu kunostaa ylikoon pitemillä mänillä ja niihin kuluu paksumpi kannentiiviste mittaa männän ylitys jos se on 0,60mm kuluu siihen vahvempi tiiviste. "

Tämän kun joku voisi vahvistaa tai kieltää, niin jos pitää paikkansa, kannattaa laittaa muistiin.

Samantapaista kerrotaan tässä korjausoppaassa, mutta vuosimallivaihto ajoitetaan oliko se nyt 1969-70. Mutta yhtä kaikki, on kai tämäkin tarkastettava kun itse moottorin osat mallaa takasin.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 37 vierailijaa