MF 265 Multipowerin kunnostus ja muuta asiaa

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

willer
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 1:56 pm
Viesti:

MF 265 Multipowerin kunnostus ja muuta asiaa

Viesti Kirjoittaja willer »

Tuli hommattua 265 verku vuodelta 81. Koneessa on tunteja 8-9 tuhannen väliltä, tarkkaa määrää en tiedä kun mittarinvaijeri on ilmeisesti poikki. Multipoweri ei kyseisessä laitteessa pelaa. Kannattaako sitä alkaa laittamaan vai mennä sillä hitaalla puolella ilman moottorijarrutusta. Ei ole mitään isoja siirtymiä tarkoitus ajella vaan lähinnä pihahommia tehdä. Kuitenkin jos joskus tartteisi tielle lähteä niin olisihan siinä ihan kivaa vauhtia vähän enemmän olla.

Hydrauliikasta vielä vähän. Kannattaako tuohon laitella takasiltaan metsäkuormaajaa kiinni? Tulossa olisi patun 505 kuormain. Se olisi kooltaan ainakin passeli, mutta massikan pumpun tuotto vähän arveluttaa. Vapaan paluun letku on jo tehty ja laitettu paikalleen ulosoton kytmen luukussa olevaan valmiiseen paikkaan. Tarkoitus oli vielä laittaa vähän lisähydrauliikkaa ja nostolaitteen ohjaus erilliseen yksitoimiseen karaan, jotta lisähydrauliikkaa käytettäessä ei tartteisi enää kolmitieventtilin kanssa pelata.

Tarkoitus oli lisäksi tulevana kesänä laitella hyttiin uusi lattia ja verhoilla se hytti sitten samalla uudelleen. Valot tuohon vehkeeseen on jo kuntoon laitettu. Yksikään ei palanut kun kone minulle tuli :D

Asiallisia vastauksia odotellen :) Mf-foorumilla en saanut asiaan minkäänlaisia vastauksia, vaikkakin lukukertoja oli aikamoinen määrä.
verkumies
Viestit: 417
Liittynyt: To Helmi 22, 2007 7:04 pm
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja verkumies »

Pumpun tuotto 21L/min riittää kyllä 505 Patulle varsinkin jos on suurtehopumppu lisäksi etkä urakoi, yleensä Multipower malleissa on.

Toimii hyvin runkosovitteessa, levitä raideväliä niin on vielä tukevampi käyttää.

Ja onko se 2 vai 4-vetonen?

http://www.konedata.net/Traktorit/MF265.htm

Vaihteiston voitelu pelaa osin Multipowerin pumpun tuottamalla paineella, ainakin paikallaan kun käyttää pitkään on syytä pitää multipower isolla puolella, kannattaa korjata.
MF 135 mp 1967
MF 365-4 1988
Suzuki DR 650 SE 1998
Pappa-tunturi 50 1972
Solifer SM 50 1980
Suzuki PV 80 1995
Suzuki RM 250 2008
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Minusta asiassa ei ole kahta sanaa. Kunnostus ehdottomasti.

Mitä tekee sellaisella traktorilla, joka ei toimi jokakohdaltaan kuten pitää?

Usein se vielä riistäytyy käsistä, ei välitetä... sitten se onkin purkamotavaraa kun kohta ei toimi kuin ykkönen ja pakki.

Olen sanonut ennenkin, että koneen omistuksessa kun pitää ajatuksen, että vanhan traktorin hankintahinnasta 10-30% kun varaa suuruusluokassa ylläpitoon per vuosi niin kalusto pysyy kunnossa ja ennenkaikkea paranee kunnoltaan, eikä vain rapistu. ilmaistahan se ei ole traktorin pito koskaan, mutta mikäpä harrastus ei maksaisi?
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
willer
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja willer »

Takavetoinen laite on kyseessä. 16.9R30 taurukset on takarenkaina, jotka on aika uuden karheat. Menee varmaan noilla vyörenkaillakin metässä sopivilla paineilla ketjujen kera. Ei nyt kehtaisi uusiin metsärenkaisiin alkaa heti investoimaan, kun nykyisetkin ovat hyvässä kunnossa.

Kyllä se multipower tulee varmasti kunnosteltua, kun saan kesällä hytin lattian auki. Siinähän se samoilla purkuhommilla menee ajan kanssa :D Nyt massikka on tallissa odottelemassa uutta jarrupääsylinteriä.

Pirun hyvä on muuten käynnistymään. 10 asteen pakkasessa puolenminuutin hehkulla piti käynnistää ilman lohkolämmitintä. Olen kylillä kulkiessa kuullut, että osa massikoista ei oikeen kylmällä kelillä lähde käymään, ainakaan ilman lohkolämmitystä.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

kyllä nuo ihan kelvollisia on käynnistymään , onko muuten tarkistettu , että se multi-powerin vipu ei vaan ole katkennut sieltä hytin alta , sitä noissa on sattunut joskus , ilmeisesti viritetty täällä suomessa kun on hytti siihen laitettu
willer
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja willer »

Kattelin kerran hytin alle niin kyllä se vaihteiston sisälle menevä pieni vipu liikkui. En sitten tiedä onko siellä sisällä sitten joku akseli tms poikki.

Tuo kone on vajaa pari tuhatta tuntia ajettuna tullut edelliselle omistajalle ja melkein heti on multipoweri kuulemma hajonnut. Ei ole korjannut kun on lähipelloilla ajellut ja kuulemma olisi kalliiksi tullut. Viime kesänäkin oli kelasilppurin ja sontavaunun edessä tuo kone.
tapsaa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsaa »

muistaakseni siinä on sellainen kohta siellä hytin alla jossa se hytistä tuleva vipu ja vaihteistoon menevä vipu yhtyvät , ne on yhdistettty sellaisella lattaraudalla johon on u-mutkat väännetty ja sitten se vipu kiristyy niihin , se voi olla poikki viassa, se sitten luistaa vain siitä kiristyskohdasta . eikä välity sinne multi-powerin venttilille omasta aikoinaan meni tuo ja pari muutakin vastaava tiedän , mutta toki voi olla muutakin vikaa.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Aika pienillä tunneilla se multipoweri hajonnut. Ei luulis levyjenkään olevan loppu. Se remontti on kallis sen takia, että laatikko on irrotettava ja purettava, että saa sen multipower-pakan sieltä pöydälle.
Saakos sen multipower pumpun paineen mitattua ennekun alkaa irrottamaan laatikkoa raktorista?
Tosta Shyden sivulta ohjeita lootaremontiin ja lisähydrualiikan rakenteluun.
http://www.shydensivut.net/
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
MOP
Viestit: 7531
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Niin, ja nostolaitteen kansi pois, että pääsee Multi-Powewr-pumppuun käsiksi.
Jos on suurtehopumppu ja siinä hydrauliikan ulosotto, siitä sen saa mitattua.
Mulla on koneella kuvia miltä MP-pumppu näyttää verkun perän sisässä.
Lähetän pyynöstä sähköpostilla, tänne en osaa liittää. Kysymyksessä on tosin 185, mutta luulen, että on samanlainen. Uuden pumpun saanti voi olla kiven alla. Ja on sillä pikkuisen hintaakin. Niitä pumppuja on vähän erilaisia riippuen miltä alihankkijalta se on kulloinkin tullut. Mullakin on uudemman malli MP-pumppu. En tiedä minkä. Agrimarketista uutena ostettu. Pakan levyt löytyi Mähöseltä Tuurista. Se MP kyllä lisää ja parantaa verkun käyttöominaisuuksia paljon. Jos siinä on enempi vikaa, pakka ja pumppu huonossa hapessa, niin tonni voi mennä osiin.
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

MOP kirjoitti:Jos on suurtehopumppu ja siinä hydrauliikan ulosotto, siitä sen saa mitattua.
Ei saa. Suurtehopumppu ei ole multi-power pumppu.
Ferkku
Viestit: 5128
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

265:issa ei ole suurtehopumppua käsittääkseni missään mallissa jos ei jälkikäteen laitettu. Haulla löydät täältä juttuja jos haluat lisätehoa hydrauliikkaan.
Tuntuuko MP-vivussa selvä pykälä kun sitä liikuttaa?
Vähän turhan matalat renkaat laitettu tuohon. Vähentää maavaraa ja hidastaa. 13.6-36 tai 16.9-34 olis parempi. No, menestystä muuten hyvälle valinnalle!
MOP
Viestit: 7531
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Mutteriuuno on tätä mieltä:
Ei saa. Suurtehopumppu ei ole multi-power pumppu.

Mulla on 185 ja siinä suurtehopumppu on myös MP-pumppu ja paineen saa mitattua. Se on kai 2-piirinen. Pienempi paine MP-pakalle ja isompi ulkopuoliseen hydrauliikkaan. Mun ei näköjään pitäisi ottaa kantaa noihin uudempiin malleihin.
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

185 on mullakin ja on ollut 168, johon lisäsin suurtehopumpun. Näissä kummassakin on ollut kaksoispumppu, eli ulkopuoliselle hydrauliikalle on isompi pumppu ja sen kyljessä kiinni pienempi joka on se multi-power- pumppu. Multi-powerin painetta ei näin ollen voi mitata ulkopuolisesta hydrauliikasta. Mistä MOP on mitannut paineen? Vallitseeko siinä moottorin kyljessä köllöttävässä ns. multi-power-suodattimessa sama paine kuin multi-power-pakassa? Noissa miun traktoreissa ei ainakaan muualta pääse käsiksi multi-powerin paineisiin.
Ford-5000
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
Paikkakunta: Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ford-5000 »

Kotitilalla oli joskus yhtenä traktorina 165mf.
Siitäkin lakkasi yht äkkiä multipover toimimasta. Siitä oli pumpunpäältä lentänyt tulppa pois. Onneksi lensi sivullepäin pumpun ja kotelon väliin.
Jos olisi lentänyt taaksepäin lautaspyörän rattaiden väliin, olisi tullut pahaa jälkeä. Kun ei ole suojapeltiä.

Esim Ford 4000 traktorissa on suoja. ettei esim nostolaitteesta tipu tapit rattaisiin.
Luxa
Viestit: 779
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 5:53 pm
Paikkakunta: p-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Luxa »

Minulla on 165mf jossa patu 515 kuormain tuppisovitteilla. Reki perään ja puu liikkuu :lol:
MOP
Viestit: 7531
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minä olen törmännyt tuohon tulppaongelmaan kanssa pari kertaa. Aiankin minulla se tulppa on kiinni vain imulla ja muuten sitä ei kiinni saa. Se pumppu on johonkin uudempaan malliin. Toimii moitteettomasti. Paineen olen mitannut vain ulosotosta. Kyllä se kertoo tuottaako pumppu painetta vai ei. Ei siinä MP-pumpussa ole kuin 1 hammasrataspumppu. Olen sellaisen purkanut. Oli kulunut sököksi. Mutta tämä koskee vain satasarjalaisia. Se pumppu on sen tavallisen mäntäpumpun päällä. Kuvia olisi, jos osaisin liittää.
willer
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja willer »

Täytynee perehtyä vaihteistoon ja multipoweriin, kun hytin lattian aukaisen kesällä/keväällä. Ei oikein kehtaa kylmässä tallissa alkaa mitään isompaa laittelemaan. Samalla purkaantuu hytin verhoilut pois. Pihakoneeksihan se tuli hommattua ja satunnaiseen metsäajeluun ja ehkä klapikoneen eteen.

Nyt kun täältä tuntuu vastauksia kysymyksiin vastauksia saavan niin mikähän lienee polttoaine mittarissa kun koholle menevät johdot kytkettynätoisin päin mittari näyttää täyttä ja toisinpäin se näyttää tyhjää. Voisiko olla anturivika vai mittarivika? Lämpömittari on ainut mittari joka tällähetkellä pelaa. Tuntimittarista on varmaan vaijeri poikki kun se ei pyöri. Pitänee sekin vaihdella, kun jarrusylinterin ja nestesäiliön saan vaihdeltua.

Kuormain pitäisi käydä lunastamassa ja samalla reissulla 275 massikan sovitteet hakemassa samalta kylältä. Niitten pitäisi silmämääräisten mittailuiden perusteella mennä heittämällä tuohon meikäläisen koneeseen. Takapotku on se 275:kin missä on tämä kyseinen Patu 505 yksilö kiinni ollut ja hyvin on kuulemma metsässä kuorman kanssa kulkenut. Ei tässä ole mitään urakointia tarkoitus aloitella. Tuulenkaatoja ja polttopuita olisi tarkoitus silloin tällöin kuskailla.
MOP
Viestit: 7531
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Eihän niillä suurta eroa ole. Sama kiuaskin. Perkins 236 ja peräosasta ihan samanlaiset. Kuten myös muissakin vielä aika paljon nuoremmissakin. Ja vanhemmissa.
Mutteriuuno
Viestit: 2775
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

MOP kirjoitti:Mutteriuuno on tätä mieltä:
Ei saa. Suurtehopumppu ei ole multi-power pumppu.

Mulla on 185 ja siinä suurtehopumppu on myös MP-pumppu ja paineen saa mitattua. Se on kai 2-piirinen. Pienempi paine MP-pakalle ja isompi ulkopuoliseen hydrauliikkaan. Mun ei näköjään pitäisi ottaa kantaa noihin uudempiin malleihin.
Anteeks kun jankutan samaa asiaa, joka ei vielä lisäksi ilmeisesti koske tuota 265:ttä. Mutta siis Satakasivitosen suurteho/m-p-pumppu on kaksoispumppu, ja lisähydrauliikan ulosotosta mitattu paine ei kerro mitään multi-powerin paineesta. Tässä räjäytyskuva 185:n kirjasta:

http://i247.photobucket.com/albums/gg15 ... 4c5c18.jpg

Voi olla mahdollista, että MOP:n uudemman mallisessa pumpussa multi-powerin matalampi paine on otettu jollain jakoventtiilillä suurtehopumpusta.
willer
Viestit: 5
Liittynyt: Ma Maalis 03, 2014 1:56 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja willer »

Noniin. Nyt on kuormain pihassa ja sovitteet vieressä odottelemassa paikalleen laittoa :D tässä kuitenkin heräsi ajatus kuormaimen laittamisesta kärryn aisalle. Käyköhän nuo Keslan 200/300 sarjan pukit tuon 505 patun laippaan? Laitoin kyllä ostopalstalle ilmoituksen myös tuosta pukista. Tietysti voisihan sitä yrittää itsekkin suunnitella ja hitsailla ajankulukseen, mutta kuitenkin jos valmiina sen jostain löytäisi niin ainahan se parempi olisi :D

Sopiva kärrykin pitäisi jostain etsiä. Mielellään telikärry. Mitä mieltä masinistit ovat kuorma-auton renkaista metsäkärryssä vs pallorenkaat. Katselin 8t kärryjä, mutta jotenkin tuntuu, että ne ovat 265 MF:ään pikkasen liian järeitä.

Onhan sitä kuormaintakin vähän herkisteltävä, kun on viettänyt joutilasta työtöntä elämää viimeiset 18 vuotta. Venttiilipöydän vipujen tiivisteet oli aika ja aurinko syöneet ja karat olivat vähän juntturassa ja kouran puristus on vieläkin. Öljyt on kyllä olleet sisällä, eikä käännöstä ainakaan mitään ylimääräistä tullut, kun laippa käännettin ennen kärryyn nostoa suoraan kulmaan. Pitää pikkuhiljaa laitella sitten letkuja ja tiivisteitä, kun ne alkavat porsimaan. Kunhan nyt saisi sen joko takasiltaan tai pukin kanssa kärryn aisalle/nostovarsiin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 44 vierailijaa