Fiatagri 82-94 turbotus.

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Kannattaako tollasta konetta turbottaa. Olis meinaan pienelle lisävoimalla käyttöä. Mistä osia tai löytyykö jopa valmiita sarjoja? Ja onko ylivoimaisen vaikea homma tehdä ite?
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

kannattaa!kysy konekorjaamo A,nukarinen alavus tai marjakankaalta osat.ei ole ylivoimaisen vaikea tehtävä.
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Ehdottomasti. Tuollaisella olen työskennellyt, ja lysti peli.
Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Kiitos vinkeistä!! Ja moottorin kestävyydessä ei varmaankaan ole mitään ongelmia. Koska kyseisellä koneella ajettu vain 1900 tuntia.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

kestää kyllä turbotuksen hyvin,ei tartte sitä murehtia.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tristam »

Tuolla näytti olevan omavalmiste pakosarjalla ja garretin turbolla:
http://www.youtube.com/watch?v=V7cBkwM2iUg
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Marjakankaalta ostettu switseri sarja ollu 80-90 mallissa jo 15 vuotta ongelmitta, dynamometri näytti 77Kw tehoja akselitumpista, paremmin vetää samaa 3 metrin kultivaattoria kuin naapurin vakio 100-90. Jotan lisäpainoja kaipailisi ettei renkaat luistais.
Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Toi turbotus idea lähti siitä että luin koneviestistä Belaruksen turbotusta käsittelevän jutun. Siitä sain ajatuksen, et meiän fiiu tarttis vähän lisäputkua. Kun lapiorullan vetämiseen ja äestykseen ei meinaa löytyä oikeen kunnon vaihdetta. Kone joko huutaa tahi mörisee ja savuttaa. Kyntö menee kyllä ilman turboakin.

Mistäs muuten turbolle saa öljyä helpoiten???
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Jos ei löydy tulppaa koneen kyljestä niin T-haaralla öljykellon reiästä.

Siinä ahtimen valinnassa on oikeastaan tärkeintä ettei se ole liian pieni. Liian pienellä ahtimella tulee lämpöongelmia ja jopa konerikko. Sopiva ahdin ei juurikaan ahda jos kone käy täysillä kierroksilla ilman kuormaa, eli paine silloin alle 0, 2bar. Jos kuormaa on niin sitten pitää herätä heti. Silloin se ei ahdista pakopuolella jolloin kone vetää kunnolla, ei tuhlaa polttoainetta eikä kuumene turhaan.

Turbohuollossa osaavat yleensä tehdä juuri sopivan ahtimen. Ainakin omien kokemuksien mukaan hinta on kilpailukykyinen ja sieltä saa juuri sopivan ahtimen, eikä mitään yleismallia.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Tuskimpa siinä Marjakankaan myymässä sarjassa väärän kokosta lietsoa on. Kun se kerta on valmis sarja.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

No ainakin yhden valmiilla sarjalla turbotetun winnerin tiedän jossa kiekkamittari ja ahtopaine liikkuu samaan tahtiin. Koneessa on paikallaankin 0, 5baria ahtoja. Ei se kyllä vedä mihikkään, mutta äänet on komeat.

Paineet pitää aina mitata, vaikia olisi valmis sarja.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
8400
Viestit: 9799
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Juu ja scanturbolla piristetty 110 ei edes vihellä. Syöttöä ai viitsi nostaa kun pikkulinnut kuolee savuun. Ehkä 5-10 hp on enemmän kuin vakiossa. Ainakin fiateissa noi scanturon sarjat on aika kelvottomia.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

satakymppiin scanturbosarja eli laippa omaan pakosarjaan ja cz-merkkinen turbo on yhtä tyhjän kanssa.noissa marjakankaan sarjoissa kai on switserin ahtimia ollu?en tiedä tuleeko pakosarja niis mukana mutta 110:piin vaikuttaa sekin todella paljon.jos ei kokemusta asiasta vielä ole,niin kannattaa ottaa kaikki hilut Nukariselta,se on fiatteja ruuvannu elämänsä ja turbottanut ties kuinka paljon.tietää just mikä siihen on paras.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Tämä marjakankaan sarja sisälsi pakosarjan, pakoputken, paperisen ilmanputsarin (winnerin) öljykylpypöntön tilalle, kaikki öljyputket (lohkon kupeessa tulppa öp anturin vieressä, paluuöljylle piti ottaa plommi pois lohkon kylestä, tilalle laitetaan sellanen läpiviennillä varustettu plommi) imu ja painepuolen putkistot, eli kaikki mitä tarvii, sekä selkeät ohjeet, aikaa saennukseen meni noin nelisen tuntia.
Ahtopainemittarin hommasin jälkeenpäin, kuormittamatta kun ryntäyttää niin viisari hiukan heilahtaa, äestäessä saa mittarin näyttämään liki 2 bar, hellekelillä äestäessä lämpömittari kiipeää puoleenväliin, yleensähän se roikkuu vihreän alueen alapuolella.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

sampomiäs kirjoitti:Tämä marjakankaan sarja sisälsi pakosarjan, pakoputken, paperisen ilmanputsarin (winnerin) öljykylpypöntön tilalle, kaikki öljyputket (lohkon kupeessa tulppa öp anturin vieressä, paluuöljylle piti ottaa plommi pois lohkon kylestä, tilalle laitetaan sellanen läpiviennillä varustettu plommi) imu ja painepuolen putkistot, eli kaikki mitä tarvii, sekä selkeät ohjeet, aikaa saennukseen meni noin nelisen tuntia.
Ahtopainemittarin hommasin jälkeenpäin, kuormittamatta kun ryntäyttää niin viisari hiukan heilahtaa, äestäessä saa mittarin näyttämään liki 2 bar, hellekelillä äestäessä lämpömittari kiipeää puoleenväliin, yleensähän se roikkuu vihreän alueen alapuolella.

Tuo että ryntäyttämällä viisari vähän heilahtaa kertoo minusta juuri sen, että mitoitus on melkolailla kohdallaan. 2 baria ilman kuuleria on melko kova arvo.

Kannattaa laittaa nykyaikainen kunnon ahdin.

Jotain kokemuksia on ursuksista. Niissä on vanhoja to3 garreteja ja sitä tanskalaista ahdinta. En voi suositella oikein kumpaakaan. Voi johtua osittain pakosarjasta joka on vaparimallissa todella huono, mutta kaikissa on vedossakin ahtopainemittari ja kierrosluku nousseet tasatahtia. Senhän se tekee, ettei 1500 kierroksilla tule juuri muuta kuin savua. Täysillä kierroksilla savu hälvenee, mutta mitään pirteitä vetäjiä noilla luolamiesturboilla ei kyllä tehdä. Tehdasturbon pakosarja ja kunnollinen ahdin muuttaisi ursuksenkin eri pirteäksi ja savun tulo loppuisi siihen.

Vertailun vuoksi 465 vallun switcher on jotakuinkin paineeton ilman kuormaa. Kuormitus herättää ahtimen heti ja jo vähän päälle tonnissa pomppaa mittari suunnilleen 0, 5 barin paineeseen. Savua ei juuri tule ja kone alkaa heti puurtaa. Siitä se paine nousee aina noin 1, 2 bariin asti. 0,75 kierrosta olen kääntänyt syöttöä, joka on mielestäni juuri se maksimi tuolle voimansiirrolle ja pistää puntit aika lähelle 665- mallin arvoja. Syötön lisäys potkii ahtimen varmasti aikaisemmin mukaan kuin vakiossa, vaikka melko terhakka vetäjä tuo oli vakionakin.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Eli siis Marjakankaan myymä sarja on ihan ok?

Ja onko kyseisessä sarjassa Switzer vai joku muu ahdin?
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Switseri on tämä minkä mulle möivät, sanoivat silloin että switzer tai garret, ei kai sen väliä. Vieläköhän Marjakangas tekee noita sarjoja? Yhtä pätevä varmaan se Nukarisen valmistama.
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sata10 »

Heikkipaavo
Viestit: 25
Liittynyt: Su Maalis 02, 2014 3:02 pm
Viesti:

Fiatagri 82-94 turbotus.

Viesti Kirjoittaja Heikkipaavo »

Tarviko Sampomiäs tehdä itte uus pakoputki vai käykö vanha?

Viittisitkö laittaa muutaman kuvan fiiatistas. Mieluiten pellin alta.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Sen Marjakankaan sarjan mukana tuli uusi rosteri putki, vaihtoehtona oli 110-90 putki äänenvaimentimella, olen vähän tumpelo tämän tietsikan kanssa etten osaa kuvaa laittaa, mutta kaikki hilppeet mahtui nätisti pellin alle ja pakoputki omasta reijästään konepellistä ulos.
Ne asennus ohjeet on niin selkeät ettei siinä voi tyriä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], jussi77, Majestic-12 [Bot], Mönni ja 31 vierailijaa