Tuulivoima

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuolla aikaisemmin keskusteltiin fuusio/fissiovoimalasta.

Fissiovoimalaa ei ole käytännössä kehitetty sitten 50-luvun. Juu turvalaitteet on kehittyny mutta itse fissio ei.
Nythän on olemassa kahdenlaisia voimaloita, niitä jotka käyttää rikastettua uraania ja niitä jotka käyttää edellisen jätettä. On jo aikaa sitten suunniteltu kolmas tyyppi joka käyttäisi jätteen vielä kerran ja tuloksena uraanipellettien radioaktiivisuus pienenisi ennestään.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja tane II »

Jokos tämä on ollut täällä aikaisemmin?

https://www.hs.fi/talous/art-2000009263064.html

Artikkelissa esitettyihin ajatuksiin mitenkään kantaa ottamatta.
janne
Viestit: 1035
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja janne »

Minun käsittääkseni vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä? Hehkutuksen tietty ymmärtää kun Wärtsilän intresseissä olisi saada moottoreita kaupaksi ja paljon. Toimittajakin on luultavasti vain toistellut mainospuheet sen sijaan että olisi selvittänyt polttokennoa polttomoottorin vaihtoehdoksi.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Joordis »

janne kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 5:40 pm Minun käsittääkseni vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä? Hehkutuksen tietty ymmärtää kun Wärtsilän intresseissä olisi saada moottoreita kaupaksi ja paljon. Toimittajakin on luultavasti vain toistellut mainospuheet sen sijaan että olisi selvittänyt polttokennoa polttomoottorin vaihtoehdoksi.
Paljonko tehoa saadaan suurimmista polttokennolaitoksista?!?
Jos tuommoisesta polttomoottorista saadaan ulos 20 MW, niin montako polttokennoa tarvitaan samaan tehoon.

Myös (vety-)polttokennojen valmistuskustannukset suht korkeat, kun tarvitaan esim. platinaa katalyytiksi

Ajatuksena on myös mahdollistaa nykyisten moottorien käyttö vedyllä, koska onhan noita W:n kaasumoottoreita maailmalla jonkin verran,, Muutettiinhan paljon vanhoja dieseleita aikoinaan paljon kaasulla toimiviksi. Riippuen tulevista tekniikoista, ei se ole mahdotonta vaihtaa kaasusta toiseen.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä?
No onhan se hyvinkin. Ainoa peruste tuon käyttämiseen polttomoottoreissa on autoteollisuuden märkä uni saada jatkaa ja suurentaa määräaikaismerkkihuoltobistään eli lähestulkoon valohoidosta laskuttaminen kertakäynnistä tonniluokan ja enemmän maksuilla. Käynti huollossa autonomistajalle lähes pakollinen ainakin kerran kuussa vaikket aja metriäkään, että vetyvehkeet pelittää ja ohjelmat on päivitetty ja merkkiosat vaihdettu uusiin marmoritiskin hinnoilla ja asennustuntitaksoilla minimi 126e/tunti, kun ei vetyvehkeityä ihan joka rasvanäppi saa säädellä ja laitella.
Jos et noudata huolto-ohjelmaa ja jää useampi huolto välistä, romahtaa auton arvo kymppitonneilla eikä varmaan saa ajaakaan ilman ajoissa päivitetyillä osilla..
Tekemällä virheistä oppii.
Juho M-P
Viestit: 4343
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin tavallaan vety polttomoottorissa on haaskausta hyötysuhteen kannalta mutta taloudellisesti se teknisesti se on kannattavaa. Ja siltikin pakokaasuna on vesihöyryä
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Juho M-P kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 11:14 pm Niin tavallaan vety polttomoottorissa on haaskausta hyötysuhteen kannalta mutta taloudellisesti se teknisesti se on kannattavaa. Ja siltikin pakokaasuna on vesihöyryä
Lisäksi puristussuhteesta riippuen vesihöyryjen mukana epälukuisen määrän typen oksideja.
Kyllä se siitä.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Jäärä kirjoitti: Ke Joulu 21, 2022 12:12 am
Juho M-P kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 11:14 pm Niin tavallaan vety polttomoottorissa on haaskausta hyötysuhteen kannalta mutta taloudellisesti se teknisesti se on kannattavaa. Ja siltikin pakokaasuna on vesihöyryä
Lisäksi puristussuhteesta riippuen vesihöyryjen mukana epälukuisen määrän typen oksideja.
Ei kai puristussuhde siihen vaikuta. Ei VW päästödieselinkään puristussuhdetta muutettu että ne täyttävät NOX päästönormin. Ahtopaine, EGR ja max syöttö taisivat olla työkalulistalla. Eli keinot joilla max lämpötila palamistapahtumassa saadaan alemmas.

En löytänyt tutkimusta dieselmoottorin käytöstä vedyllä, mutta tässä on lopputulema kun käytetään maakaasua.

CONCLUSION:

The combustion temperature in the engine cylinder
investigation results of the four stroke direct injection
diesel engine converted to sequential or multi point
injection dedicated CNG engine are shown that the
engine conversion can be decrease the maximum
combustion temperature in the engine cylinder. For the
diesel engine, the increasing engine speed will be
increase the maximum combustion temperature in the
engine cylinder. For the CNG engine, the increasing
engine speed will be decrease the maximum
combustion temperature in the engine cylinder. The
highest maximum combustion temperature in the
engine cylinder for the diesel engine is declared in the
3500 rpm engine speed. The highest maximum
combustion temperature in the engine cylinder for the
CNG engine is declared in the 1500 rpm engine speed.
So, based on the increasing engine speed, the
conversion of diesel engine to CNG engine will be
reduce the maximum temperature in cylinder.

Edit: Joo, menee taas aika kauas alkuperäisestä aiheesta... mutta oli mielenkiintoista tuota selvittää!
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Jantikka kirjoitti: Ke Joulu 21, 2022 7:49 am Ei kai puristussuhde siihen vaikuta. Ei VW päästödieselinkään puristussuhdetta muutettu että ne täyttävät NOX päästönormin. Ahtopaine, EGR ja max syöttö taisivat olla työkalulistalla. Eli keinot joilla max lämpötila palamistapahtumassa saadaan alemmas.
Oikea parametri typen oksidien syntymiselle on tietysti palamislämpötila, mihin vaikuttavat nykydieseleissä nuo mainitsemasi tekijät. Puristussuhde oli ennen, vapaasti hengittävä dieseleiden aikaan tärkein asiaan vaikuttava parametri, mitä tässä muistelin.
Kyllä se siitä.
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja tane II »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 11:08 pm
vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä?
No onhan se hyvinkin. Ainoa peruste tuon käyttämiseen polttomoottoreissa on autoteollisuuden märkä uni saada jatkaa ja suurentaa määräaikaismerkkihuoltobistään eli lähestulkoon valohoidosta laskuttaminen kertakäynnistä tonniluokan ja enemmän maksuilla. Käynti huollossa autonomistajalle lähes pakollinen ainakin kerran kuussa vaikket aja metriäkään, että vetyvehkeet pelittää ja ohjelmat on päivitetty ja merkkiosat vaihdettu uusiin marmoritiskin hinnoilla ja asennustuntitaksoilla minimi 126e/tunti, kun ei vetyvehkeityä ihan joka rasvanäppi saa säädellä ja laitella.
Jos et noudata huolto-ohjelmaa ja jää useampi huolto välistä, romahtaa auton arvo kymppitonneilla eikä varmaan saa ajaakaan ilman ajoissa päivitetyillä osilla..
No eihän tässä autoista nyt ollut lainkaan puhe, vaan vedystä moottorivoimalaitosten polttoaineena.

Ja mitä toisessa viestissä mainittuihin dieselin NOX-päästöihin tulee, Wärtsilän kaasua polttavat moottorit ovat (kai ainakin pääosin) jo pitkään olleet ottomoottoreita, esim. tuossa tiedotteessa mainittu 18V50SG.
The Wärtsilä 18V50SG is a four-stroke, spark-ignited gas engine that works according to the Otto process and the lean burn principle. The engine has ported gas admission and a pre-chamber with a spark plug for ignition.
https://www.wartsila.com/media/news/28-09-2010-tp-wartsila-to-supply-world's-largest-gas-engine-for-turkish-power-plant

Mitä tuo diesel vs. otto sitten vaikuttaa NOX-päästöihin, sitä en tiedä.
Joordis
Viestit: 1509
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Joordis »

tane II kirjoitti: Ke Joulu 21, 2022 12:25 pm
Superdextaaja kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 11:08 pm
vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä?
No onhan se hyvinkin. Ainoa peruste tuon käyttämiseen polttomoottoreissa on autoteollisuuden märkä uni saada jatkaa ja suurentaa määräaikaismerkkihuoltobistään eli lähestulkoon valohoidosta laskuttaminen kertakäynnistä tonniluokan ja enemmän maksuilla. Käynti huollossa autonomistajalle lähes pakollinen ainakin kerran kuussa vaikket aja metriäkään, että vetyvehkeet pelittää ja ohjelmat on päivitetty ja merkkiosat vaihdettu uusiin marmoritiskin hinnoilla ja asennustuntitaksoilla minimi 126e/tunti, kun ei vetyvehkeityä ihan joka rasvanäppi saa säädellä ja laitella.
Jos et noudata huolto-ohjelmaa ja jää useampi huolto välistä, romahtaa auton arvo kymppitonneilla eikä varmaan saa ajaakaan ilman ajoissa päivitetyillä osilla..
No eihän tässä autoista nyt ollut lainkaan puhe, vaan vedystä moottorivoimalaitosten polttoaineena.

Ja mitä toisessa viestissä mainittuihin dieselin NOX-päästöihin tulee, Wärtsilän kaasua polttavat moottorit ovat (kai ainakin pääosin) jo pitkään olleet ottomoottoreita, esim. tuossa tiedotteessa mainittu 18V50SG.
The Wärtsilä 18V50SG is a four-stroke, spark-ignited gas engine that works according to the Otto process and the lean burn principle. The engine has ported gas admission and a pre-chamber with a spark plug for ignition.
https://www.wartsila.com/media/news/28-09-2010-tp-wartsila-to-supply-world's-largest-gas-engine-for-turkish-power-plant

Mitä tuo diesel vs. otto sitten vaikuttaa NOX-päästöihin, sitä en tiedä.
Nyt menee jo aiheen ohi, mutta...
Wärtsilän SG ja DF moottorit toimivat kaasulla ajettaessa ottoprosesilla, eli kaasu syötetään matalapaineisena (<10 bar) imukanavaan. SG:llä sytytys tapahtuu sytytystulpalla ja DF:llä pilottidieselillä.
Harvinaisemmissa Wärtsilän GD moottoreissa kaasu syötetään korkeapaineisena (>200 bar) suoraan palotilaan, ja se toimii dieselprosessilla eli kaasu ruiskutetaan puristustahdin aikana lähellä männän yläkuolokohtaa. Se miksi nämä suht harvinaisia, on se, että kaasun paineistaminen on hyvin kallista.
Sitten on näitä HCCI periaatteella toimivia moottoreita, jossa hyötysuhdetta pystytään parantamaan verrattuna tavalliseen diesel- ja ottoprosessiin.
https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/ ... sequence=2
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja tane II »

Joordis kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 11:05 pm
janne kirjoitti: Ti Joulu 20, 2022 5:40 pm Minun käsittääkseni vedyn käyttö polttomoottorissa on melkoista haaskausta verrattuna siihen että se käytettäisiin polttokennossa, vai olenko hakoteillä? Hehkutuksen tietty ymmärtää kun Wärtsilän intresseissä olisi saada moottoreita kaupaksi ja paljon. Toimittajakin on luultavasti vain toistellut mainospuheet sen sijaan että olisi selvittänyt polttokennoa polttomoottorin vaihtoehdoksi.
Paljonko tehoa saadaan suurimmista polttokennolaitoksista?!?
Jos tuommoisesta polttomoottorista saadaan ulos 20 MW, niin montako polttokennoa tarvitaan samaan tehoon.

Myös (vety-)polttokennojen valmistuskustannukset suht korkeat, kun tarvitaan esim. platinaa katalyytiksi

Ajatuksena on myös mahdollistaa nykyisten moottorien käyttö vedyllä, koska onhan noita W:n kaasumoottoreita maailmalla jonkin verran,, Muutettiinhan paljon vanhoja dieseleita aikoinaan paljon kaasulla toimiviksi. Riippuen tulevista tekniikoista, ei se ole mahdotonta vaihtaa kaasusta toiseen.
Jos autokäyttöä ajatellaan, mikä ei kylläkään ole Wärtsilän intresseissä, polttokennossa on ainakin Suomen oloissa yksi paha ongelma, niissä syntyy vettä, pakkasella vesi jäätyy ja tuhoaa polttokennon. Eli edessä on saman tapainen, mutta syvempi suo, kuin sähköautojen akkujen kanssa.
kkuula
Viestit: 1141
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja kkuula »

Kamalaa tuhlausta tehdä sähköllä vetyä ja siitä uudelleen sähkö. Saattaa kannattaa jos prosessien kaikki hukkalämpö saadaan talteen mutta tällöinkin talteensaatu lämpö olisi verrattavissa suoraan sähkölämmitykseen. Ennemmin lämmittäisi sitä kaukolämpöverkoa lämpöpumpuilla niin pääsisi murto-osaan sähkönkulutuksessa.
Nykyisillä tekniikoilla vetytalous perustuu siihen että on käytettävissä ilmaista ylijäämäsähköä mutta jotenkin tätä yhtälöä en saa toimimaan.
Legoinsinööri
Viestit: 337
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

kkuula kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 6:21 am Kamalaa tuhlausta tehdä sähköllä vetyä ja siitä uudelleen sähkö. Saattaa kannattaa jos prosessien kaikki hukkalämpö saadaan talteen mutta tällöinkin talteensaatu lämpö olisi verrattavissa suoraan sähkölämmitykseen. Ennemmin lämmittäisi sitä kaukolämpöverkoa lämpöpumpuilla niin pääsisi murto-osaan sähkönkulutuksessa.
Nykyisillä tekniikoilla vetytalous perustuu siihen että on käytettävissä ilmaista ylijäämäsähköä mutta jotenkin tätä yhtälöä en saa toimimaan.
Onhan se toisaalta, mutta jos "ilmaista" tuulisähköä on tarjolla ylenmääärin, niin on siinä hyviäkin puolia.

1) Suomen kaikkien aikojen sähkönkulutusennätys on vähän reilu 15 teravattia (15 000 MW). Tuulivoiman huipputeho 10 vuoden päästä on luokkaa 35 teravattia. Johonkin se ylimääräinensähkö täytyy laittaa ja akut eivät ole ratkaisu.

https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoim ... t-hankkeet

2) Sähkön siirto vaatii "sähköputkia" eli kantaverkkoja. Suuri osa tuulivoimainvestoinneista on Pohjanmaalla, jossa taas sähkön tarve eli kulutus ei ole kovin suurta. Juuri Vaasan seudulle valmistuneen noin 300 km siirtolinjan kustannus oli n. 300 miljoonaa. Yksi linja kykenee siirtämään ehkä 1000 MW, jolloin 20 000 MW vaatisi 20 siirtolinjaa. Jos yhden linjan keskipituus on vaikka 400 km, niin 20 linjan rakentaminen kustantaisi 8 miljardia. Ei kantaverkkoyhtiö sitä omasta pussistaan maksa. Aika paljon pitää lisäksi pakkolunastaa maata 8000 kantaverkkokilometrin alta.

3) Vetyä on helpompi varastoida kuin sähköä, eikä sen siirto putkissa ole käsittääkseni yhtä kallista kuin sähkön siirto. Vetyputken rakentamiskustannuksista minulla ei ole tietoa, mutta ainakin Tanskassa 60- senttiä halkaisijaltaan olevia putkia ollaan tietääkseni rakentamassa poikki maan.
tapsa
Viestit: 3880
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Uudet sovellukset etsivät paikkaansa energiahuollossa. Ajan kuluessa vetytalouskin löytää oman järkevän lokeronsa. Tekniikan parissa työskentelevät haluavat julkisuutta ja sitä kautta resursseja hankkeelleen. Julkisuutta saa parhaiten kun sanoo että tämä pelastaa yksityisautoilun. Wärtsilän taas täytyy osoittaa että moottoritehtaalla on tulevaisuutta ja osakkeita ei kannata ruveta myymään. Ongelma syntyy jos valtiovalta - tai EU - alkaa liian voimakkaasti ohjaamaan kehitystä. Nimenomaan liian voimakkaasti ja yksityiskohtaisesti. Päästöarvoja ja kulutusta voi julkishallinto säädellä, mutta keinoja mielellään ei.
Henkilöautojen energianlähteeksi on useitakin vaihtoehtoja, hyviä ja parempia, mutta ongelma, joka pitää ratkaista on pitkän matkan liikenteessä. Pitkän linjan raskaat rekat, laivat ja lentokoneet. Energian pitää olla pienessä tilassa eikä sen tankkaus saa kestää kauaa energiayksikköä kohden.
Antaa poikien kehittää ja kokeilla
tane II
Viestit: 5293
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja tane II »

Legoinsinööri kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 7:55 am
kkuula kirjoitti: Ke Tammi 18, 2023 6:21 am Kamalaa tuhlausta tehdä sähköllä vetyä ja siitä uudelleen sähkö. Saattaa kannattaa jos prosessien kaikki hukkalämpö saadaan talteen mutta tällöinkin talteensaatu lämpö olisi verrattavissa suoraan sähkölämmitykseen. Ennemmin lämmittäisi sitä kaukolämpöverkoa lämpöpumpuilla niin pääsisi murto-osaan sähkönkulutuksessa.
Nykyisillä tekniikoilla vetytalous perustuu siihen että on käytettävissä ilmaista ylijäämäsähköä mutta jotenkin tätä yhtälöä en saa toimimaan.
Onhan se toisaalta, mutta jos "ilmaista" tuulisähköä on tarjolla ylenmääärin, niin on siinä hyviäkin puolia.

1) Suomen kaikkien aikojen sähkönkulutusennätys on vähän reilu 15 teravattia (15 000 MW). Tuulivoiman huipputeho 10 vuoden päästä on luokkaa 35 teravattia. Johonkin se ylimääräinensähkö täytyy laittaa ja akut eivät ole ratkaisu.

https://tuulivoimayhdistys.fi/tuulivoim ... t-hankkeet

2) Sähkön siirto vaatii "sähköputkia" eli kantaverkkoja. Suuri osa tuulivoimainvestoinneista on Pohjanmaalla, jossa taas sähkön tarve eli kulutus ei ole kovin suurta. Juuri Vaasan seudulle valmistuneen noin 300 km siirtolinjan kustannus oli n. 300 miljoonaa. Yksi linja kykenee siirtämään ehkä 1000 MW, jolloin 20 000 MW vaatisi 20 siirtolinjaa. Jos yhden linjan keskipituus on vaikka 400 km, niin 20 linjan rakentaminen kustantaisi 8 miljardia. Ei kantaverkkoyhtiö sitä omasta pussistaan maksa. Aika paljon pitää lisäksi pakkolunastaa maata 8000 kantaverkkokilometrin alta.

3) Vetyä on helpompi varastoida kuin sähköä, eikä sen siirto putkissa ole käsittääkseni yhtä kallista kuin sähkön siirto. Vetyputken rakentamiskustannuksista minulla ei ole tietoa, mutta ainakin Tanskassa 60- senttiä halkaisijaltaan olevia putkia ollaan tietääkseni rakentamassa poikki maan.
Perusongelma tietenkin on: kun ei tuule, ei ole tuulivoimaa! Tarvitaan säätövoimaa korvaamaan puuttuva tuulivoima. Fossiiliset polttoaineet ei oikein ole muodissa, vesivoimaakaan ei määräänsä enempää ole. Saksassakin tuulivoimaa on rakennettu runsaasti, mutta tälläkin hetkellä hiili-, kaasu- ja öljyvoimalat tuottavat sähköä n. 40 GW teholla. Tuulivoimalla tuotettu vety olisi ainakin yksi vaihtoehto tuottaa "puhdasta" säätövoimaa. Tehotontahan se on, tuolla mainitulla 35 GW (ei TW!) huipputeholla saisi tuotettua ehkä 7 GW jatkuvan tehon, loppu menisi vedyn tuotannon ja polttomoottorin tai polttokennon häviöihin. Vetyä tietenkin käytettäisiin vain tuulisähkön "aukkojen" paikkaamiseen, silti hyötysuhde on huono.
Jantikka
Viestit: 581
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 7:54 am
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Jantikka »

Legoinsinöörille: 15000 MW on 15 GW (Siis Ei terawattia)

Minkälainen teollisuuslaitos on vetytehdas joka perustuu tuulivoiman ylimäärään?
Tehdään vetyä jos sattuu tuulemaan reippaasti, sitten huilitaan...
Voiko tuota prosessia ylösajaa ja alasajaa "jatkuvasti"?
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Ei eletrolyysin käyttö vedyn valmistamiseen tarvinne kookkaita laitoksia. Vain sähkövirtaa. Vety kulkee samalla tavalla maihin vaikka merituulipuistoista, kuin maakaasukin valtamerten kaasukentiltä.

Vetytalouden hyötysuhdetta moititaan useasti, mutta jos tuulivoiman nimellistehoa on asennettu välitöntä kulutustarvetta enemmän, tai siirtolinjat alkavat olla ylikuormitetut, täyden tehon ja hyödynnettävissä olevan tehon eron hyötysuhde on silloin pyöreä nolla.



-SS-
Legoinsinööri
Viestit: 337
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 12:30 pm
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Tuulivoima

Viesti Kirjoittaja Legoinsinööri »

Jantikka kirjoitti: To Tammi 19, 2023 7:34 am Legoinsinöörille: 15000 MW on 15 GW (Siis Ei terawattia)

Minkälainen teollisuuslaitos on vetytehdas joka perustuu tuulivoiman ylimäärään?
Tehdään vetyä jos sattuu tuulemaan reippaasti, sitten huilitaan...
Voiko tuota prosessia ylösajaa ja alasajaa "jatkuvasti"?
Joo, tuli ajatusvirhe. Eihän siinä ollut kuin 1000 kertainen ero gigan ja teran välillä :o

Mutta jos vettä elektrolyysillä hajotetaan, niin ei siinä isompia alas- ja ylösajoprosesseja tarvita.

https://pubs.rsc.org/en/content/article ... d2ee01023b

https://www.plugpower.com/water-electro ... -hydrogen/
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, hamsteri, m_kane, tommy ja 48 vierailijaa