Ihmettelyn aihetta taas

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

MF165SMP
Viestit: 636
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

Löyty lyijylätkä postinhakureissulla, keskellä soratietä lepäsi. 10 cm*3 cm, 3 mm paksu, kiinnitysreiät (n. 4 mm) päissä. Varmaannii puhasta lyijyä, painon (n. 100 g), taipusuuden ja värin perusteella arvioiden.

Mist ihmeest tommone on voinu tippua? :o
Avatar
ETS
Viestit: 719
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: L-virta
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja ETS »

Ettei olis perämoottorista tipahtanut sinkkianodi?
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Sinkki on kovaa verrattuna lyijyyn. Tuollaista ohutta lyijylevyä taivuttelee käsin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
JiiSPee
Viestit: 1906
Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
Paikkakunta: JKL
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja JiiSPee »

ETS kirjoitti: La Heinä 16, 2022 7:55 am Ettei olis perämoottorista tipahtanut sinkkianodi?
Aika monessa perämoottorissa se anodi on samalla evä jolla voidaan kulkua hieman säätää, noita sinkkianodeja on kyllä monenlaisia joten hyvinkin joku sellainenkin vois olla jos vaan sitten olisikin sinkkiä lyijyn sijaan

https://www.google.com/search?q=sinkkia ... irefox-b-d
MF165SMP
Viestit: 636
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

JiiSPee kirjoitti: La Heinä 16, 2022 10:54 am
ETS kirjoitti: La Heinä 16, 2022 7:55 am Ettei olis perämoottorista tipahtanut sinkkianodi?
Aika monessa perämoottorissa se anodi on samalla evä jolla voidaan kulkua hieman säätää, noita sinkkianodeja on kyllä monenlaisia joten hyvinkin joku sellainenkin vois olla jos vaan sitten olisikin sinkkiä lyijyn sijaan

https://www.google.com/search?q=sinkkia ... irefox-b-d
Eihän sinkkiä ja lyijyä voi olla erottamatta toisistaan, jos on molempia käsitellyt kuten esim mie venehommissa. Lyijyä voi vuoleskella puukolla, taivutella ja muokata vasaralla, sitä paitsi se on lyijynharmaata. Lisäksi kappaleen paino on lyijyn tiheyden perusteella laskettuna 102 g eli sama kuin punnittu, sinkkilätkä painaisi n. 65 g.

Tieltä löytyny sinkkilätkä ei es aiheuttaisi ihmetystä, niitähän voipi käyttää ruostumisen ehkäisyyn anodeina, mut mis vehkeessä on lyijylätkiä? Tulee lähinnä mielee joku tasapainotukseen käytetty paino, mutta minkä laitteen?
Avatar
Rh-
Viestit: 1034
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Olen joskus nähnyt vanhan Massikan takavanteeseen ruuvattuna tupakkiaskin kokoisen lyijypalan, kuulema oli rengas sen verran epätasapainossa että hyppyytti....
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... jKGxK6mF0s

Tähän suuntaan jos mennään niin jännäksi menee, ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan? Tuota voi sitten soveltaa kaikkiin laitteisiin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:26 am https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... jKGxK6mF0s

Tähän suuntaan jos mennään niin jännäksi menee, ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan? Tuota voi sitten soveltaa kaikkiin laitteisiin. :)
Voi ollakin hyvä juttu. Kaikkiin autoihin asennetaan tehtaalla kaikki herkut ja kun maksat tietyn summan autosta niin valitset mitä herkkuja siihen haluat, muut herkut pimmennetään softalla. Jos myöhemmin tulee tarvetta lisävarusteelle jota et uutena ostanut on se mahdollista softalla kytkeä päälle erillisellä kuukausimaksulla. Vaikkapa tässä esimerkissä talvella ratinlämmitys olisi 9e/kk ja penkki 17/kk.
Se mikä tässä on hyvää on se, että kun masinisti ostaa tuon auton käytettynä voi sen taitava kaveri hakkeroida niin, että kaikki herkut on päällä aina. :lol: :lol: :lol:
Ford 6610 -88
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:26 am https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... jKGxK6mF0s

Tähän suuntaan jos mennään niin jännäksi menee, ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan? Tuota voi sitten soveltaa kaikkiin laitteisiin. :)
Parempi se on firmallekin jatkuva tulo kuin kertakorvaus, paras tietysti näiden yhdistelmä. Tuolla itc-maailmassa tämä malli on ollut käytössä vuosikymmeniä. Esimerkiksi ohjelmistosta on maksettu ensin lisenssimaksu, jolla määritetään yhtäaikaisten käyttäjien määrä ja ohjelmiston perusominaisuudet. Sitten on ollut vuosittainen ylläpitomaksu, 5–15 prosenttia ohjelmistolisenssin hinnasta. Lisäominaisuuksia ohjelmistoon on aina voinut ostaa lisää, jolloin ohjelmistotoimittaja on vain päivittänyt ohjelmiston konfigurointitiedoston, joka määrittää sen, mitkä piirteet kaikki ominaisuudet sisältävästä ohjelmistosta toimivat.

Sinänsä tämänkaltainen hinnoittelu alalla on vanhaa, sillä muistan jo 60-luvulla, että eräs IBM-tietokone oli "kenttäpäivittävissä" tehokkaammaksi "turbo"-malliksi. Mitä kenttäpäivityksessä tapahtui? Koneen kellopiirin jälkeinen jakajapiiri poistettiin, jolloin kone tietysti nopeutui. Muuten kone oli täysin sama, koska yhdenlaista tuotetta on aina halvempi tehdä kuin useammanlaista.

Nyt, kun autoistakin on tullut oikeastaan tietojenkäsittelysysteemi, vastaavaa bisnesmallia on kätevä soveltaa niihinkin.
Kyllä se siitä.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Jäärä kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 11:25 am
Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:26 am https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... jKGxK6mF0s

Tähän suuntaan jos mennään niin jännäksi menee, ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan? Tuota voi sitten soveltaa kaikkiin laitteisiin. :)
Parempi se on firmallekin jatkuva tulo kuin kertakorvaus, paras tietysti näiden yhdistelmä. Tuolla itc-maailmassa tämä malli on ollut käytössä vuosikymmeniä. Esimerkiksi ohjelmistosta on maksettu ensin lisenssimaksu, jolla määritetään yhtäaikaisten käyttäjien määrä ja ohjelmiston perusominaisuudet. Sitten on ollut vuosittainen ylläpitomaksu, 5–15 prosenttia ohjelmistolisenssin hinnasta. Lisäominaisuuksia ohjelmistoon on aina voinut ostaa lisää, jolloin ohjelmistotoimittaja on vain päivittänyt ohjelmiston konfigurointitiedoston, joka määrittää sen, mitkä piirteet kaikki ominaisuudet sisältävästä ohjelmistosta toimivat.

Sinänsä tämänkaltainen hinnoittelu alalla on vanhaa, sillä muistan jo 60-luvulla, että eräs IBM-tietokone oli "kenttäpäivittävissä" tehokkaammaksi "turbo"-malliksi. Mitä kenttäpäivityksessä tapahtui? Koneen kellopiirin jälkeinen jakajapiiri poistettiin, jolloin kone tietysti nopeutui. Muuten kone oli täysin sama, koska yhdenlaista tuotetta on aina halvempi tehdä kuin useammanlaista.

Nyt, kun autoistakin on tullut oikeastaan tietojenkäsittelysysteemi, vastaavaa bisnesmallia on kätevä soveltaa niihinkin.
Kyllä mennään silloin aina vaan enemmän kertakäyttöhyödykkeen suuntaan, jos autokin "ominaisuudet" on ostettava erikseen, eikä niitäkään voi "ostaa" omaksi, vaan vaatii jatkuvaa päivitystä ja rahastamista! Eiköhän ne edelleenkin tee sitä rahaa niillä huolloilla ja vara- ja huolto-osien myynnillä. Toivottavasti ei ihan kansanautoihin tuollainen kehitys "tartu", leluja haluaville voi olla ihan mukavaa kun saa hankkia kaikkea kivaa ja "tarpeetonta" . Voihan tuon sovittaa vaikka asumiseen, ensin ostat talon ja sitten maksat kuukausimaksuja että pystyt asumaan. Avaimet päivitettävä kuukausittain, ja kaikki muukin mitä halutaan sitten laitetaan erilliselle maksulle. Kyllähän niitä rahan hamujia on maailma täynnä, mutta ei nyt ihan kaikkea sentään pidä hyväksyä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Sinänsähän tuo on hyvä idea. Ei tarvitse käytettynä autoa ostavan harmitella, kun eka omistaja on pihistellyt lisävarusteiden kanssa. Samoin helpompi tuoda auto esim. Etelä-Saksasta, kun penkinlämmittimet voi aktivoida jälkikäteen.

Auton valmistaminen helpottuu, kun ei tarvitse enään miljoonaa erilaista varianttia. Hevosvoimiakin voisi ottaa softalla haluamansa määrän.

Huono puoli kuluttajan näkökulmasta olisi se, jos kokonaishinta nousee. Ehkä jopa laskee muutamilla, jotka ei halua mitään lisävarusteita. Suunta on kyllä muutenkin ollut leasingia kohti; rahoituksellakin ostettu auto pysyy rahoitusyhtiön nimissä ennenkuin viimeinen erä maksettu.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:04 pm Kyllä mennään silloin aina vaan enemmän kertakäyttöhyödykkeen suuntaan, jos autokin "ominaisuudet" on ostettava erikseen, eikä niitäkään voi "ostaa" omaksi, vaan vaatii jatkuvaa päivitystä ja rahastamista! Eiköhän ne edelleenkin tee sitä rahaa niillä huolloilla ja vara- ja huolto-osien myynnillä. Toivottavasti ei ihan kansanautoihin tuollainen kehitys "tartu", leluja haluaville voi olla ihan mukavaa kun saa hankkia kaikkea kivaa ja "tarpeetonta" . Voihan tuon sovittaa vaikka asumiseen, ensin ostat talon ja sitten maksat kuukausimaksuja että pystyt asumaan. Avaimet päivitettävä kuukausittain, ja kaikki muukin mitä halutaan sitten laitetaan erilliselle maksulle. Kyllähän niitä rahan hamujia on maailma täynnä, mutta ei nyt ihan kaikkea sentään pidä hyväksyä. :(
Kaiken bisneksen perusidea pelkistettynä on siinä, että keksii ensin syyn, miksi asiakas antaisi yrittäjälle rahaa. Sitten toinen syy siihen, miksi yrittäjän ei tarvitsisi antaa asiakkaalle mitään vastineeksi tai antaa vastinetta korkeintaan minimimäärä. Sitten vielä olisi hyvä olla syy siihen, miksi rahan antaminen uusiutuisi mahdollisimman usein.

Mielestäni nämä perusasiat on omaksuttu osassa bisnesmaailmaa erinomaisen hyvin.
Kyllä se siitä.
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Tuo kuukausiperusteinen hinnoittelu on loistava keksintö. Kuka tarvitsee penkinlämmitintä heinäkuussa?
Auton saa karvalakkimallin hinnalla omaksi ja sen jälkeen maksat varusteista tarpeen ja käytön mukaan.
Jos tuo on oikein hinnoiteltu palvelu, niin loistava keksintö!
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:26 am ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan?
Ei se taida nyt ihan noin mennä. Eiköhän ostettu auto ole tieliikennekelpoinen ja toimiva perushinnalla. Lisävarusteet maksavat. Vai oletko eri mieltä?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

EKo kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 2:36 pm
Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 12:26 am ensin ostat auton, maksat valtiolle siitä isot verot ja sitten vielä valmistaja perii maksuja että autolla pääsee liikkumaan?
Ei se taida nyt ihan noin mennä. Eiköhän ostettu auto ole tieliikennekelpoinen ja toimiva perushinnalla. Lisävarusteet maksavat. Vai oletko eri mieltä?
Niin kuinka kauan se on niin, kun nytkin on jo sellaisia ratkaisuja autoissa ettei niihin voi mennä itse tekemään "säätöjä" tai muuttamaan jotakin, kun hallinta on valmistajalla. Kun se pää noissa " vuokrattavissa jutuissa voi helposti karata käsistä. Ja miksi sitten maksaa kuukausimaksua jos jotain tarvitsee vain 10 min. ?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 4:09 pm Niin kuinka kauan se on niin, kun nytkin on jo sellaisia ratkaisuja autoissa ettei niihin voi mennä itse tekemään "säätöjä" tai muuttamaan jotakin, kun hallinta on valmistajalla. Kun se pää noissa " vuokrattavissa jutuissa voi helposti karata käsistä. Ja miksi sitten maksaa kuukausimaksua jos jotain tarvitsee vain 10 min. ?
Riskinsähän tuossa on, jos tuo yleistyy. Mieluummin maksan varusteet kerralla. Paljonko olisit valmis maksamaan oikeudesta käyttää turvatyynyjä 5 sekuntia?
EKo
Viestit: 4499
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 4:09 pm . . . Ja miksi sitten maksaa kuukausimaksua jos jotain tarvitsee vain 10 min. ?
No, onko siis tuossa tapauksessa parempi ostaa varuste kokonaan omaksi? En ainakaan usko, että 10 minuutin vaihtoehtoa on tulossa. Vai missasinko sen jossain kohdassa?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

rautakasa kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 4:32 pm
Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 4:09 pm Niin kuinka kauan se on niin, kun nytkin on jo sellaisia ratkaisuja autoissa ettei niihin voi mennä itse tekemään "säätöjä" tai muuttamaan jotakin, kun hallinta on valmistajalla. Kun se pää noissa " vuokrattavissa jutuissa voi helposti karata käsistä. Ja miksi sitten maksaa kuukausimaksua jos jotain tarvitsee vain 10 min. ?
Riskinsähän tuossa on, jos tuo yleistyy. Mieluummin maksan varusteet kerralla. Paljonko olisit valmis maksamaan oikeudesta käyttää turvatyynyjä 5 sekuntia?
Kyllä minä oletan että auton ostaessani ja siihen tilaamani "härpäkkeet" ovat käytössä silloin kuin on tarvis, ilman että pitäisi ne erikseen tilata käytettäväksi. Näköjään ollaan vastaan niitä liikkumisen seurantavälineitä joilla voidaan rahastaa ajettujen kilometrien mukaan, mutta sitten kaikesta muusta "jännästä" ollaan valmiita maksamaan, ja se on vielä hieno systeemi? En vaan voi käsittää näitä eriskummallisia käsityksiä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rautakasa
Viestit: 2078
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Ajomies kirjoitti: Su Heinä 17, 2022 5:21 pmNäköjään ollaan vastaan niitä liikkumisen seurantavälineitä joilla voidaan rahastaa ajettujen kilometrien mukaan, mutta sitten kaikesta muusta "jännästä" ollaan valmiita maksamaan, ja se on vielä hieno systeemi? En vaan voi käsittää näitä eriskummallisia käsityksiä.
Totta kai haluan maksaa sellaisesta "jännästä", josta koen olevan minulle hyötyä tai joka lisää turvallisuutta. Mitä ihmeen yhteyttä sillä on siihen, että pitäisi antaa valtion seurata liikkumistani ja vielä maksaa joka kilometristä - maksan mielestäni jo ihan tarpeeksi suojelurahaa liikkumisesta autoverossa, alvissa, polttoaineveroissa jne.
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Ihmettelyn aihetta taas

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Työpaikan autoina oli joskus useita samanlaisia autoja, en nyt varmaks muista Nissan Sunnyjä vai Toyota Corollia, ei sen väliä.
Oleellista asiassa on se, että olivat säästömallia. Ainakin kahden tankki ajettiin aikomatta tyhjäksi: "Eihän toi bensanloppumisvalokaan vielä pala..." Ja ajoin minäkin samasta syystä turvallisin mielin tankillisen aikalailla loppuun.
Ilmeni, että mittaristo on saman näköinen vähän ja enemmän varustelluissa autoissa, mutta halvemmassa ei bensamittarin merkkilamppu toiminut, ehkä lamppu vaan puuttui, en tiedä oliko niissä sen enempää eroa.
Jotta voisi myydä halvempia ja kalliimpia, niissä pitää olla jotain eroa, vaikka sitten tulisikin halvemmaksi tehdä kaikki melkein samanlaisia.
IBM mainittiin. Sillä on sellainenkin systeemi kuin CUoD, capasity upgrade on demand.
Capacity Upgrade on Demand (CUoD) allows you to permanently activate one or more inactive processor cores or memory units without requiring you to restart your server or interrupt your business. Trial Capacity on Demand (CoD) provides no-charge temporary capacity to enable you to test new function on your server.

Autoihin sovellettuna tää meinais, että vois ostaa lisätehoa käyttöön reisun ajaksi, kun lähtee lomamatkalle asuntovaunua vetäen. Tosta kallistetusta tekstistä riippumatta ymmärsin aikoinaan, että paluu halvempaa vähemmän tehokkaan koneen lisenssimaksuun olis kans mahdollinen. En ollut käytännössä moisen kans tekemisissä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa