Kysy Valmet moottoreista
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Kysy Valmet moottoreista
Vanhalla palstalla saatiin ihan hyvä keskustelu Valmet/SisuDiesel moottoreista. Toivottavasti se jatkuu täällä.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Valmet 655 T -90
Itselläni on otsikossa mainittu Valmet.Ohjekirjan samoin kuin konedatakin
antavat moottorin tyypiksi D44 jos ei ahdinta niin D44D7.
Pystytkö suomentamaan nuo tyypit kun tuntuvat olevan outoja vähän jokaiselle jolta olen kysynyt.
antavat moottorin tyypiksi D44 jos ei ahdinta niin D44D7.
Pystytkö suomentamaan nuo tyypit kun tuntuvat olevan outoja vähän jokaiselle jolta olen kysynyt.
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Valmet 655 T -90
Kyllä kai se on 411DS, ahtamattomana 411D. Vuonna 1992 tuli sitten 655:en uusi 420D.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Lienee traktori tehtaan omia koodeja, linnavuorelaisena niitä en tunne.
Vuoteen 1990 asti moottorinumerot olivat juoksevia, seuraavana vuonna jatkettiin siitä mihin edellisenä jäätiin.
Vuonna 1991 ensimmäinen nro oli A01001, seuraava A01002, jne. Joka vuosi oma kirjain ja uudet numerot alkaen "tuhat yhdestä".
Vuosien kirjaimet: A=1991, B=1992, C=1993, D=1994, E=1995, F=1996, G=1997, H=1998, J=1999, K=2000, L=2001, M=2002, N=2003, P=2004, R=2005.
Ens vuosi on luultavasti S. Kirjaimet I, O ja Q on jätetty pois selvyyden vuoksi.
Tuolta jo kysyinkin, pystyykö tänne laittamaan kuvia tai videon pätkiä?
Vuoteen 1990 asti moottorinumerot olivat juoksevia, seuraavana vuonna jatkettiin siitä mihin edellisenä jäätiin.
Vuonna 1991 ensimmäinen nro oli A01001, seuraava A01002, jne. Joka vuosi oma kirjain ja uudet numerot alkaen "tuhat yhdestä".
Vuosien kirjaimet: A=1991, B=1992, C=1993, D=1994, E=1995, F=1996, G=1997, H=1998, J=1999, K=2000, L=2001, M=2002, N=2003, P=2004, R=2005.
Ens vuosi on luultavasti S. Kirjaimet I, O ja Q on jätetty pois selvyyden vuoksi.
Tuolta jo kysyinkin, pystyykö tänne laittamaan kuvia tai videon pätkiä?
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Valmet moottorit
Joo, tuollaisia 'Hanskin' mainitsemia tyyppejä oli käytössä silloin Volvo BM Valmetin aikaan. Siellä saattoi Linnavuoren koneiden lisäksi olla myös Volvon moottoreita aivan samantapaisilla koodeilla, esim. Volvon kuutonen oli TD60K.
Mites nuo moottorinumerot ennen -90 menee eri moottorityypeillä, meneekö ne päällekkäin, niin ettei pelkästä numerosta voi päätellä, mikä on moottorityyppi vai onko eri tyypeillä eri numerot? Esim., voiko moottorinumerosta päätellä, onko kyseessä 411 vai 4105?
Noita kuvia voi laittaa viestiin, mutta ne pitää jo olla jollain serverillä, ei niitä tänne voi tallettaa. Tai on phpBB:ssä sekin mahdollista, mutta silloin pitäisi olla käytössä Albumi-lisätoiminto, jota tässä ei taida nyt olla.
Mites nuo moottorinumerot ennen -90 menee eri moottorityypeillä, meneekö ne päällekkäin, niin ettei pelkästä numerosta voi päätellä, mikä on moottorityyppi vai onko eri tyypeillä eri numerot? Esim., voiko moottorinumerosta päätellä, onko kyseessä 411 vai 4105?
Noita kuvia voi laittaa viestiin, mutta ne pitää jo olla jollain serverillä, ei niitä tänne voi tallettaa. Tai on phpBB:ssä sekin mahdollista, mutta silloin pitäisi olla käytössä Albumi-lisätoiminto, jota tässä ei taida nyt olla.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 1317
- Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Sisään päin. Sama kaikissa, koska 99% moottoreista pyörii samaan suuntaan.
Jos tänne kuvia haluaa, niin pitää hommata jostain kotisivutilaa. Tai ladata ne johokin pottupellossa.com -tyyppiseen palveluun. Kuvat saa muidenkin nähtäväksi siten että pistää linkin eli painaa tuota URL-nappia tai pistää näkymään täällä, eli painaaa tuota Img-nappia ja pistää linkin ja painaa samaa nappia uudestaan.
Tuleppa asentaja dieselfoorumille, Holy smoke. www.jl-import.fi. Siellä väitellään välillä linnavuoren tuotteistakin.
Jos tänne kuvia haluaa, niin pitää hommata jostain kotisivutilaa. Tai ladata ne johokin pottupellossa.com -tyyppiseen palveluun. Kuvat saa muidenkin nähtäväksi siten että pistää linkin eli painaa tuota URL-nappia tai pistää näkymään täällä, eli painaaa tuota Img-nappia ja pistää linkin ja painaa samaa nappia uudestaan.
Tuleppa asentaja dieselfoorumille, Holy smoke. www.jl-import.fi. Siellä väitellään välillä linnavuoren tuotteistakin.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
Tip tap tip tap tipe tipe tip tap... hyvää joulua! Täälläpäin aika tuimaa glögiä. Tällä saisi ehkä Valmetin käymään -35 pakkasessa.
Onko muilla thermo-start laite kiusannut?
Meillä kun starttasi 411BS:n käymään niin huusi hetken ihan p rkeleen lujilla kierroksilla, eikä auta vaikka vetää sammuttimen päälle. Syyksi paljastui viallinen "imusarjaöljypoltin". Kun kone seisoi, niin valutti imusarjaan polttoainetta. Käyntiin laitettaessa kone imee pölön aikamoisella kalinalla... Tutulla teki saman startatessa vaikka ruiskuputket oli vielä pöydällä, hetken sai miettiä vikaa! Onneksi halpa ja helppo osa vaihtaa. Valumötti/Sisukiisseli käytti thermo-starttia piiitkään, poistu vasta 33, 44, 49, 66, 74, 84- sarjan koneissa. Paitsi Rosenlew 44EWI, siinä on vanha kunnon "mustakuppi". Ruusenleevi-sampo on tehty aina aika köyhillä osilla. Itse uskon henk koht paremmin imusarjan grilliin. Ainakin -73 Leyland 401 kuutoskoneessa auttaa kylmäkäynnistystä kovasti. Nyky sisudiesel-moottoreissa grilli toimii aivolaatikon mukaan, Lelulanti tottelee sentään ylen viisasta kuljettajaa...
Leylandista puheen ollen, onko 401-moottoria ollut koskaan traktorissa? Siis 6 syl ja 6,5 litraa. Teho (ilman turboa) kuorma-autoissa jotain 135-145 DIN hv. Moottoraa on valmistettu ahtimella ja ilman. Tutumpi täälläpäin varmaan vanhoissa Sisu kuorma-autoissa ennen Valmet 611 aikaa.
Ja vielä jouluasiaa: Miten teette jätkänkynttilän? Ihan vaan moottorisahalla puu poikki ja halki ja kuivamaan? Veljen kynttilät ei oikeen meinaa palaa, vissiin liian tuoreita. Yks joulu meni lähemmäs 10 litraa kaiken maailman petrokemian tuotteita, että saatiin puu poltettua. Vieläkään ei siinä nurmi kasva. Jos ensi kesänä muistaisi tehdä useampi varastoon kuivumaan. Paikallinen halpa-halli myy kynttilöitä 10e kappale, ihan hyvä kate metrin tukille...
Lämpimät joulun toivotukset kaikille romujen rassaajille, itse hain kuusen metsästä sillä leyland -73 vetoisella laitteella. Ja vielä tätäkin vuotta parempaa uutta vuotta 2006!
Lupaan tehdä oikein hyviä moottoreita Massey-Fergusoniin seuraavanakin vuonna. Valtran koneita en ole hetkeen rakentanut. Linnavuoressa muhii pieni yllätys traktorilla ajavalle kansalle jota kukaan ei ole vielä rakentanut, tai ainakaan myynyt. Siitä tulee varmaan alan lehtiin useampi rivi parin vuoden kuluttua. En voi vielä sitä paljastaa. Saa nähdä tuleeko siitä niin sanotusti hitti.
Onko muilla thermo-start laite kiusannut?
Meillä kun starttasi 411BS:n käymään niin huusi hetken ihan p rkeleen lujilla kierroksilla, eikä auta vaikka vetää sammuttimen päälle. Syyksi paljastui viallinen "imusarjaöljypoltin". Kun kone seisoi, niin valutti imusarjaan polttoainetta. Käyntiin laitettaessa kone imee pölön aikamoisella kalinalla... Tutulla teki saman startatessa vaikka ruiskuputket oli vielä pöydällä, hetken sai miettiä vikaa! Onneksi halpa ja helppo osa vaihtaa. Valumötti/Sisukiisseli käytti thermo-starttia piiitkään, poistu vasta 33, 44, 49, 66, 74, 84- sarjan koneissa. Paitsi Rosenlew 44EWI, siinä on vanha kunnon "mustakuppi". Ruusenleevi-sampo on tehty aina aika köyhillä osilla. Itse uskon henk koht paremmin imusarjan grilliin. Ainakin -73 Leyland 401 kuutoskoneessa auttaa kylmäkäynnistystä kovasti. Nyky sisudiesel-moottoreissa grilli toimii aivolaatikon mukaan, Lelulanti tottelee sentään ylen viisasta kuljettajaa...
Leylandista puheen ollen, onko 401-moottoria ollut koskaan traktorissa? Siis 6 syl ja 6,5 litraa. Teho (ilman turboa) kuorma-autoissa jotain 135-145 DIN hv. Moottoraa on valmistettu ahtimella ja ilman. Tutumpi täälläpäin varmaan vanhoissa Sisu kuorma-autoissa ennen Valmet 611 aikaa.
Ja vielä jouluasiaa: Miten teette jätkänkynttilän? Ihan vaan moottorisahalla puu poikki ja halki ja kuivamaan? Veljen kynttilät ei oikeen meinaa palaa, vissiin liian tuoreita. Yks joulu meni lähemmäs 10 litraa kaiken maailman petrokemian tuotteita, että saatiin puu poltettua. Vieläkään ei siinä nurmi kasva. Jos ensi kesänä muistaisi tehdä useampi varastoon kuivumaan. Paikallinen halpa-halli myy kynttilöitä 10e kappale, ihan hyvä kate metrin tukille...
Lämpimät joulun toivotukset kaikille romujen rassaajille, itse hain kuusen metsästä sillä leyland -73 vetoisella laitteella. Ja vielä tätäkin vuotta parempaa uutta vuotta 2006!
Lupaan tehdä oikein hyviä moottoreita Massey-Fergusoniin seuraavanakin vuonna. Valtran koneita en ole hetkeen rakentanut. Linnavuoressa muhii pieni yllätys traktorilla ajavalle kansalle jota kukaan ei ole vielä rakentanut, tai ainakaan myynyt. Siitä tulee varmaan alan lehtiin useampi rivi parin vuoden kuluttua. En voi vielä sitä paljastaa. Saa nähdä tuleeko siitä niin sanotusti hitti.
-
- Viestit: 3490
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
- Paikkakunta: kerimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 3874
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Liekkitulppan teho käy vähäksi kuutoskoneiden kanssa. Tuntuu pienempikin pakkanen lopettavan kylmäkäynnistyshommat. Pienemmät moottorit sen sijaan, varsinkin kolmoset, uskovat liekkitulppaa kiitettävästi. Ei ole mitään ongelmaa saada vielä -30 asteesta käyntiin. Monissa koneissa liekkitulpan säiliö on liian matalalla, eikä tulppa saa kunnolla polttoainetta. Ohjeissa oli, että säiliön pitää olla vähintään 10 sentiä tulppaa ylempänä. Yhdessä koneessa tuon säiliön nostaminen paransi käynnistyvyyttä huomattavasti. Säiliön ollessa alempana kone vain lupaili pakkasessa, muttei jaksanut käynnistyä vaikka olisi päivän sahannut.
Volvo käyttää hehkukierukkaa. Volvoon pohjautuvissa valmeteissakin se jo on.
Olen itsekin suunnitellut sitä testaavani, mutta niitä ei oikein mistään löydy. Näkisi kumpi on parempi.
Volvo käyttää hehkukierukkaa. Volvoon pohjautuvissa valmeteissakin se jo on.
Olen itsekin suunnitellut sitä testaavani, mutta niitä ei oikein mistään löydy. Näkisi kumpi on parempi.
-
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Tuo thermostartti kannattaa vaihtaa ajoissa.Ettei käy kuten eräälle uudelle metsäkoneelle,heti uudesta asti hehku oli tiputtanut polttoainetta imusarjaan,ko moottorimallissa kaikki valui yhteen sylinteriin...ei kestänyt kauan kun tämä sylinteri oli väljä koska polttoaine "pesi" sylinterin seinämästä voitelevan öljykalvon
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Ei ole Leylandit kuorma/linja-autojen moottorit mitään sukua traktorien moottoreille. Nuffieldeihin asennetiin BMC:n OEB (5,1litraa) ja OEF (5,7litraa) moottoreita, uusiinkin, muttei valmistajan toimesta. Kutosleylandit olivat 6/98DT ja 6/98NT 5,65litran moottoreilla varustettuja (85 ja 100hv). Näissä eroina syöttöpumppu ja ajoitus.Asentaja kirjoitti:Tip tap tip tap tipe tipe tip tap... hyvää joulua! Täälläpäin aika tuimaa glögiä. Tällä saisi ehkä Valmetin käymään -35 pakkasessa.
Onko muilla thermo-start laite kiusannut?
Meillä kun starttasi 411BS:n käymään niin huusi hetken ihan p rkeleen lujilla kierroksilla, eikä auta vaikka vetää sammuttimen päälle. Syyksi paljastui viallinen "imusarjaöljypoltin". Kun kone seisoi, niin valutti imusarjaan polttoainetta. Käyntiin laitettaessa kone imee pölön aikamoisella kalinalla... Tutulla teki saman startatessa vaikka ruiskuputket oli vielä pöydällä, hetken sai miettiä vikaa! Onneksi halpa ja helppo osa vaihtaa. Valumötti/Sisukiisseli käytti thermo-starttia piiitkään, poistu vasta 33, 44, 49, 66, 74, 84- sarjan koneissa. Paitsi Rosenlew 44EWI, siinä on vanha kunnon "mustakuppi". Ruusenleevi-sampo on tehty aina aika köyhillä osilla. Itse uskon henk koht paremmin imusarjan grilliin. Ainakin -73 Leyland 401 kuutoskoneessa auttaa kylmäkäynnistystä kovasti. Nyky sisudiesel-moottoreissa grilli toimii aivolaatikon mukaan, Lelulanti tottelee sentään ylen viisasta kuljettajaa...
Leylandista puheen ollen, onko 401-moottoria ollut koskaan traktorissa? Siis 6 syl ja 6,5 litraa. Teho (ilman turboa) kuorma-autoissa jotain 135-145 DIN hv. Moottoraa on valmistettu ahtimella ja ilman. Tutumpi täälläpäin varmaan vanhoissa Sisu kuorma-autoissa ennen Valmet 611 aikaa.
Ja vielä jouluasiaa: Miten teette jätkänkynttilän? Ihan vaan moottorisahalla puu poikki ja halki ja kuivamaan? Veljen kynttilät ei oikeen meinaa palaa, vissiin liian tuoreita. Yks joulu meni lähemmäs 10 litraa kaiken maailman petrokemian tuotteita, että saatiin puu poltettua. Vieläkään ei siinä nurmi kasva. Jos ensi kesänä muistaisi tehdä useampi varastoon kuivumaan. Paikallinen halpa-halli myy kynttilöitä 10e kappale, ihan hyvä kate metrin tukille...
Lämpimät joulun toivotukset kaikille romujen rassaajille, itse hain kuusen metsästä sillä leyland -73 vetoisella laitteella. Ja vielä tätäkin vuotta parempaa uutta vuotta 2006!
Lupaan tehdä oikein hyviä moottoreita Massey-Fergusoniin seuraavanakin vuonna. Valtran koneita en ole hetkeen rakentanut. Linnavuoressa muhii pieni yllätys traktorilla ajavalle kansalle jota kukaan ei ole vielä rakentanut, tai ainakaan myynyt. Siitä tulee varmaan alan lehtiin useampi rivi parin vuoden kuluttua. En voi vielä sitä paljastaa. Saa nähdä tuleeko siitä niin sanotusti hitti.
Kontio-Sisuista tuttuja 0.400, 0.401, ja 0.410 - moottoreita ei ole tietääkseni traktoreissa käytetty, ei ainakaan Leyland-merkkisissä.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 5294
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
No onhan niitä vaikka kuinka paljon: Brasilialaismalleissa oli pitkään kaikissa MWM:n koneet. Ja tietysti 2005/2105 Volvo-BM-Valmetissa oli Volvon kuutoskone, olihan se muutenkin oikeastaan Volvo.Asentaja kirjoitti: Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Valmet 110idAsentaja kirjoitti:*****! Windows tietoturvareikä päästi koneen täyteen viruksia ja muita satiaisia. Jos Windows olisi auto tai konemerkki samanlaisilla puutteilla, kukahan sitä ostaisi...
Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Valmet Vdm5: http://www.yhdistykset.toijala.fi/vetur ... move5.htmlAsentaja kirjoitti:Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
No, vetopeli sekin.
-
- Viestit: 742
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
- Paikkakunta: hämeestä
- Viesti:
-
- Viestit: 1534
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa