Kysy Valmet moottoreista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Kysy Valmet moottoreista

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Vanhalla palstalla saatiin ihan hyvä keskustelu Valmet/SisuDiesel moottoreista. Toivottavasti se jatkuu täällä.
Hanski
Viestit: 353
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:10 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Valmet 655 T -90

Viesti Kirjoittaja Hanski »

Itselläni on otsikossa mainittu Valmet.Ohjekirjan samoin kuin konedatakin
antavat moottorin tyypiksi D44 jos ei ahdinta niin D44D7.
Pystytkö suomentamaan nuo tyypit kun tuntuvat olevan outoja vähän jokaiselle jolta olen kysynyt. :?:
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Valmet 655 T -90

Viesti Kirjoittaja tane II »

Kyllä kai se on 411DS, ahtamattomana 411D. Vuonna 1992 tuli sitten 655:en uusi 420D.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Lienee traktori tehtaan omia koodeja, linnavuorelaisena niitä en tunne.

Vuoteen 1990 asti moottorinumerot olivat juoksevia, seuraavana vuonna jatkettiin siitä mihin edellisenä jäätiin.
Vuonna 1991 ensimmäinen nro oli A01001, seuraava A01002, jne. Joka vuosi oma kirjain ja uudet numerot alkaen "tuhat yhdestä".
Vuosien kirjaimet: A=1991, B=1992, C=1993, D=1994, E=1995, F=1996, G=1997, H=1998, J=1999, K=2000, L=2001, M=2002, N=2003, P=2004, R=2005.
Ens vuosi on luultavasti S. Kirjaimet I, O ja Q on jätetty pois selvyyden vuoksi.

Tuolta jo kysyinkin, pystyykö tänne laittamaan kuvia tai videon pätkiä?
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Valmet moottorit

Viesti Kirjoittaja tane II »

Joo, tuollaisia 'Hanskin' mainitsemia tyyppejä oli käytössä silloin Volvo BM Valmetin aikaan. Siellä saattoi Linnavuoren koneiden lisäksi olla myös Volvon moottoreita aivan samantapaisilla koodeilla, esim. Volvon kuutonen oli TD60K.

Mites nuo moottorinumerot ennen -90 menee eri moottorityypeillä, meneekö ne päällekkäin, niin ettei pelkästä numerosta voi päätellä, mikä on moottorityyppi vai onko eri tyypeillä eri numerot? Esim., voiko moottorinumerosta päätellä, onko kyseessä 411 vai 4105?

Noita kuvia voi laittaa viestiin, mutta ne pitää jo olla jollain serverillä, ei niitä tänne voi tallettaa. Tai on phpBB:ssä sekin mahdollista, mutta silloin pitäisi olla käytössä Albumi-lisätoiminto, jota tässä ei taida nyt olla.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Ihan vaan peräkkäin tietääkseni, ilman sen suurempaa logiikkaa. Moottorinumerosta ei ilman tehtaan arkistoa irtoa mitään.
Alfons
Viestit: 1317
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:27 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfons »

Osaako joku sanoa kumpaan suuntaa valmet 359 d:ssä täytyisi pumppua kääntää että menisi aikaisemmalle? Pumppu on kaikin puolin tehtaan säädöissä. Päteekö sama käätösuunta kaikkiin rivipumppuihin?
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Sisään päin. Sama kaikissa, koska 99% moottoreista pyörii samaan suuntaan.

Jos tänne kuvia haluaa, niin pitää hommata jostain kotisivutilaa. Tai ladata ne johokin pottupellossa.com -tyyppiseen palveluun. Kuvat saa muidenkin nähtäväksi siten että pistää linkin eli painaa tuota URL-nappia tai pistää näkymään täällä, eli painaaa tuota Img-nappia ja pistää linkin ja painaa samaa nappia uudestaan.

Tuleppa asentaja dieselfoorumille, Holy smoke. www.jl-import.fi. Siellä väitellään välillä linnavuoren tuotteistakin.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Tip tap tip tap tipe tipe tip tap... hyvää joulua! Täälläpäin aika tuimaa glögiä. Tällä saisi ehkä Valmetin käymään -35 pakkasessa.

Onko muilla thermo-start laite kiusannut?

Meillä kun starttasi 411BS:n käymään niin huusi hetken ihan p rkeleen lujilla kierroksilla, eikä auta vaikka vetää sammuttimen päälle. Syyksi paljastui viallinen "imusarjaöljypoltin". Kun kone seisoi, niin valutti imusarjaan polttoainetta. Käyntiin laitettaessa kone imee pölön aikamoisella kalinalla... Tutulla teki saman startatessa vaikka ruiskuputket oli vielä pöydällä, hetken sai miettiä vikaa! Onneksi halpa ja helppo osa vaihtaa. Valumötti/Sisukiisseli käytti thermo-starttia piiitkään, poistu vasta 33, 44, 49, 66, 74, 84- sarjan koneissa. Paitsi Rosenlew 44EWI, siinä on vanha kunnon "mustakuppi". Ruusenleevi-sampo on tehty aina aika köyhillä osilla. Itse uskon henk koht paremmin imusarjan grilliin. Ainakin -73 Leyland 401 kuutoskoneessa auttaa kylmäkäynnistystä kovasti. Nyky sisudiesel-moottoreissa grilli toimii aivolaatikon mukaan, Lelulanti tottelee sentään ylen viisasta kuljettajaa...

Leylandista puheen ollen, onko 401-moottoria ollut koskaan traktorissa? Siis 6 syl ja 6,5 litraa. Teho (ilman turboa) kuorma-autoissa jotain 135-145 DIN hv. Moottoraa on valmistettu ahtimella ja ilman. Tutumpi täälläpäin varmaan vanhoissa Sisu kuorma-autoissa ennen Valmet 611 aikaa.

Ja vielä jouluasiaa: Miten teette jätkänkynttilän? Ihan vaan moottorisahalla puu poikki ja halki ja kuivamaan? Veljen kynttilät ei oikeen meinaa palaa, vissiin liian tuoreita. Yks joulu meni lähemmäs 10 litraa kaiken maailman petrokemian tuotteita, että saatiin puu poltettua. Vieläkään ei siinä nurmi kasva. Jos ensi kesänä muistaisi tehdä useampi varastoon kuivumaan. Paikallinen halpa-halli myy kynttilöitä 10e kappale, ihan hyvä kate metrin tukille...

Lämpimät joulun toivotukset kaikille romujen rassaajille, itse hain kuusen metsästä sillä leyland -73 vetoisella laitteella. Ja vielä tätäkin vuotta parempaa uutta vuotta 2006!

Lupaan tehdä oikein hyviä moottoreita Massey-Fergusoniin seuraavanakin vuonna. Valtran koneita en ole hetkeen rakentanut. Linnavuoressa muhii pieni yllätys traktorilla ajavalle kansalle jota kukaan ei ole vielä rakentanut, tai ainakaan myynyt. Siitä tulee varmaan alan lehtiin useampi rivi parin vuoden kuluttua. En voi vielä sitä paljastaa. Saa nähdä tuleeko siitä niin sanotusti hitti.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

kerro vaan mikä tämä uusi laite mikä linnavuoresta on tulossa??
tiedäthän että tältä palstalta ei tieto leviä jos niin sovitaan...
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Liekkitulppan teho käy vähäksi kuutoskoneiden kanssa. Tuntuu pienempikin pakkanen lopettavan kylmäkäynnistyshommat. Pienemmät moottorit sen sijaan, varsinkin kolmoset, uskovat liekkitulppaa kiitettävästi. Ei ole mitään ongelmaa saada vielä -30 asteesta käyntiin. Monissa koneissa liekkitulpan säiliö on liian matalalla, eikä tulppa saa kunnolla polttoainetta. Ohjeissa oli, että säiliön pitää olla vähintään 10 sentiä tulppaa ylempänä. Yhdessä koneessa tuon säiliön nostaminen paransi käynnistyvyyttä huomattavasti. Säiliön ollessa alempana kone vain lupaili pakkasessa, muttei jaksanut käynnistyä vaikka olisi päivän sahannut.

Volvo käyttää hehkukierukkaa. Volvoon pohjautuvissa valmeteissakin se jo on.

Olen itsekin suunnitellut sitä testaavani, mutta niitä ei oikein mistään löydy. Näkisi kumpi on parempi.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Tuo thermostartti kannattaa vaihtaa ajoissa.Ettei käy kuten eräälle uudelle metsäkoneelle,heti uudesta asti hehku oli tiputtanut polttoainetta imusarjaan,ko moottorimallissa kaikki valui yhteen sylinteriin...ei kestänyt kauan kun tämä sylinteri oli väljä koska polttoaine "pesi" sylinterin seinämästä voitelevan öljykalvon :|
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Asentaja kirjoitti:Tip tap tip tap tipe tipe tip tap... hyvää joulua! Täälläpäin aika tuimaa glögiä. Tällä saisi ehkä Valmetin käymään -35 pakkasessa.

Onko muilla thermo-start laite kiusannut?

Meillä kun starttasi 411BS:n käymään niin huusi hetken ihan p rkeleen lujilla kierroksilla, eikä auta vaikka vetää sammuttimen päälle. Syyksi paljastui viallinen "imusarjaöljypoltin". Kun kone seisoi, niin valutti imusarjaan polttoainetta. Käyntiin laitettaessa kone imee pölön aikamoisella kalinalla... Tutulla teki saman startatessa vaikka ruiskuputket oli vielä pöydällä, hetken sai miettiä vikaa! Onneksi halpa ja helppo osa vaihtaa. Valumötti/Sisukiisseli käytti thermo-starttia piiitkään, poistu vasta 33, 44, 49, 66, 74, 84- sarjan koneissa. Paitsi Rosenlew 44EWI, siinä on vanha kunnon "mustakuppi". Ruusenleevi-sampo on tehty aina aika köyhillä osilla. Itse uskon henk koht paremmin imusarjan grilliin. Ainakin -73 Leyland 401 kuutoskoneessa auttaa kylmäkäynnistystä kovasti. Nyky sisudiesel-moottoreissa grilli toimii aivolaatikon mukaan, Lelulanti tottelee sentään ylen viisasta kuljettajaa...

Leylandista puheen ollen, onko 401-moottoria ollut koskaan traktorissa? Siis 6 syl ja 6,5 litraa. Teho (ilman turboa) kuorma-autoissa jotain 135-145 DIN hv. Moottoraa on valmistettu ahtimella ja ilman. Tutumpi täälläpäin varmaan vanhoissa Sisu kuorma-autoissa ennen Valmet 611 aikaa.

Ja vielä jouluasiaa: Miten teette jätkänkynttilän? Ihan vaan moottorisahalla puu poikki ja halki ja kuivamaan? Veljen kynttilät ei oikeen meinaa palaa, vissiin liian tuoreita. Yks joulu meni lähemmäs 10 litraa kaiken maailman petrokemian tuotteita, että saatiin puu poltettua. Vieläkään ei siinä nurmi kasva. Jos ensi kesänä muistaisi tehdä useampi varastoon kuivumaan. Paikallinen halpa-halli myy kynttilöitä 10e kappale, ihan hyvä kate metrin tukille...

Lämpimät joulun toivotukset kaikille romujen rassaajille, itse hain kuusen metsästä sillä leyland -73 vetoisella laitteella. Ja vielä tätäkin vuotta parempaa uutta vuotta 2006!

Lupaan tehdä oikein hyviä moottoreita Massey-Fergusoniin seuraavanakin vuonna. Valtran koneita en ole hetkeen rakentanut. Linnavuoressa muhii pieni yllätys traktorilla ajavalle kansalle jota kukaan ei ole vielä rakentanut, tai ainakaan myynyt. Siitä tulee varmaan alan lehtiin useampi rivi parin vuoden kuluttua. En voi vielä sitä paljastaa. Saa nähdä tuleeko siitä niin sanotusti hitti.
Ei ole Leylandit kuorma/linja-autojen moottorit mitään sukua traktorien moottoreille. Nuffieldeihin asennetiin BMC:n OEB (5,1litraa) ja OEF (5,7litraa) moottoreita, uusiinkin, muttei valmistajan toimesta. Kutosleylandit olivat 6/98DT ja 6/98NT 5,65litran moottoreilla varustettuja (85 ja 100hv). Näissä eroina syöttöpumppu ja ajoitus.
Kontio-Sisuista tuttuja 0.400, 0.401, ja 0.410 - moottoreita ei ole tietääkseni traktoreissa käytetty, ei ainakaan Leyland-merkkisissä.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Vai on traktorien kuutoset pienempiä, taas oppi uutta :mrgreen:
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

belsebuubi! Windows tietoturvareikä päästi koneen täyteen viruksia ja muita satiaisia. Jos Windows olisi auto tai konemerkki samanlaisilla puutteilla, kukahan sitä ostaisi...

Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tane II »

Asentaja kirjoitti: Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
No onhan niitä vaikka kuinka paljon: Brasilialaismalleissa oli pitkään kaikissa MWM:n koneet. Ja tietysti 2005/2105 Volvo-BM-Valmetissa oli Volvon kuutoskone, olihan se muutenkin oikeastaan Volvo.
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Asentaja kirjoitti:*****! Windows tietoturvareikä päästi koneen täyteen viruksia ja muita satiaisia. Jos Windows olisi auto tai konemerkki samanlaisilla puutteilla, kukahan sitä ostaisi...

Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
Valmet 110id :lol:
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Asentaja kirjoitti:Taas pienen kilpailun aika. Missä Valmetissa on ei-valmet moottori? Oikein tietäjä saa kunniaa ilman kultaa.
:lol: Valmet Vdm5: http://www.yhdistykset.toijala.fi/vetur ... move5.html

No, vetopeli sekin.
Asentaja
Viestit: 742
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:33 pm
Paikkakunta: hämeestä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Asentaja »

Missä on perkins...?
UniversalDM4
Viestit: 1534
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UniversalDM4 »

Asentaja kirjoitti:Missä on perkins...?
Pyöräkuormaaja mallissa 1200.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa