Mitä särkyi zetorista?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Mitä särkyi zetorista?

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Nostelin kuormaajalla kantoja metsäkärryyn niin yhtäkkiä meni kaikki liikkeet seis ja hydrauliikassa öljyn liike loppui. Nostolaitteistakaan ei toimi muutako lasku.
Kyseesssä siis 6045 zetori ja nyt saa arvailla mikä olis särkynyt ?

Lauantaina pitää yrittää ottaa pumpun puoli auki ja sitten toivottavasti löytyy oikea vastaus tähän visailuun :?
Tuntus että pumppu ei pitäs olla haljennut kun painetta ei tullut kuin 150bar kun joku aika sitten mittasin sen.
take
Viestit: 414
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja take »

Ettet onnistunut sohimaan voiman ulosoton vipua vapaalle? Meinaan siitä saa hydrauliikan pois päältä. Olen kerran mennyt tuohon jekkuun.
heijo
Viestit: 2703
Liittynyt: Ma Loka 02, 2006 12:11 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heijo »

Villi veikkaukseni, paineputki irronnut pumpun ja nostolaitekannen välillä. Tuossa taitaa maksimi paine olla 160 barin luokkaa joten senpuoleen vaikuttaisi olevan kunnossa. Tietysti tuo ulosotonvipu kannattaa tarkistaa ensin.
Minkä huollamme sen korjaamme.
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Kyllä tuon vaihdekeppi jutun hoksasin tarkistaa. Onkohan näistä särkynyt niitä pumpun voimansiirto rattaita? Semmonekin sopis oireisiin.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Pumpustä lähtevän putken tiiviste nuista joskus korkkaa. Pitäisi tyhjät vetovarret kuitenkin silloin vielä hieman heilahtaa.
Jammusetä
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 21, 2012 7:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammusetä »

kawatus kirjoitti:Kyllä tuon vaihdekeppi jutun hoksasin tarkistaa. Onkohan näistä särkynyt niitä pumpun voimansiirto rattaita? Semmonekin sopis oireisiin.
Mun setkassa ei toiminut nostolaite ja oli sen rattaan lukitusrengas pois paikaltaan mikä pyörittää ulosoton/pumpun akselia. Eli ei pyörinyt ulosottonakselikaan muutakun ajovoimanoton kautta. Oli helppo korjaus kun vaan vian löysi,tarvi laittaa lukkorengas paikoilleen
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Mistä kautta sokan laitoit paikolleen?
OIU
Viestit: 3001
Liittynyt: Ti Joulu 05, 2006 11:34 pm
Paikkakunta: satakunnan suur-Lappi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja OIU »

Kerran tuli omassa proximassa sama ilmiö, nostolaite halvaantui. Hetki ihmettelyä ja vika löytyi: etukuormaajan kauhan kääntö oli kahvasta juuttunut päälle, ajoi siis kauhaa ylöspäin jatkuvasti, paine päällä. Hetkeä ennen olin juuri siirtänyt sillä kiviä.

Tönäisy kuormaajan kahvasta ja johan keveni käyntikin.
Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten
romujoonas
Viestit: 522
Liittynyt: To Maalis 01, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: Hml
Viesti:

Viesti Kirjoittaja romujoonas »

Zetorin öljypumppu on pohjaluukussa kiinni. Kun lasket öljyt pois ja ruuvaat luukun irti, niin eiköhän silloin ala käydä selville, mitä on tapahtunut.
EskoS
Viestit: 130
Liittynyt: Su Touko 11, 2008 5:36 pm
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja EskoS »

Meillä kävi sama 6945ssa. Pumppua pyörittävän sormikoplingin sormet oli poikki. Siis just siellä pohjaluukussa. Käyttörattaan ja pumpun välistä....

...myöhemmin sit halkes koko pumppu....

...sitten myöhemmin halkesi tuo em. paineputki....
Jammusetä
Viestit: 149
Liittynyt: To Kesä 21, 2012 7:43 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammusetä »

kawatus kirjoitti:Mistä kautta sokan laitoit paikolleen?
Laitoin sen sokan sieltä alla olevasta pienestä luukusta,ahdasta oli mutta sai taittamalla sokan paikalleen ja on ainakin vielä siellä kestänyt. Toi mun setka on 7211 mutta samanlainen taitaa olla. Oli ilmeisesti saanut vähän se akseli kipeää kiinteästi asennetun kompuran irroituksessa. Nostolaitteen sai silloin nouseman kun laittoi nostolaitteen vivun ylös ja pyöritti ulosotonakselista käsin
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Tänään lähden tutkimaan asiaa illalla. Eiköhän se vika löydy kun saa pumpun ja pohja laipan lattialle. Ajatus oli nostaa painetta 170bar mutta taitaa olla vaan hankaluuksien kerjäämistä kun ei kestä alle normaalinkaan paineen.
Onko tuohon olemassa sopivaa pumppua jolla sais vähän enemmän kuin 20l/min?
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

zetkaan on saatavana isompaa pumppua, motochekiltä saa setkaan edullisia osia;)
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Jammulle vielä tarkentava kysymys. Tarkoitatko nyt sitä pyöreää luukkua vetokoukun alla pohjassa jossa pumppu on kiinni vai neliskanttista joka on jako vaaihteiston pohjassa? Oireet on nimittäin samat kuin sulla.
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Tuon etummaisen kanttisen kannen alta kun pyörittää akselia/akseleita niin nostovarret alkaa liikahdella eli pumppu pyörii.
Tuossa kuva näkymästä eli kaksi akselia jotka on hammasrattaalla yhteydessä toisiinsa.
https://www.dropbox.com/s/rioz8m9fpz0gp ... .09.38.jpg
https://www.dropbox.com/s/fzboih9e2jwz1 ... .10.03.jpg
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Startilla kun pyöräytti konetta niin vasemassa reunassa näkyvä holkki pyörii koneen mukana. Holkin ja rattaan välissä on muovinen holkki ja sen sisällä pilkistää jonkinlainen boori eli varmaan sama boori jolla tuo hammasrataskin on.
Minkä pitäs nyt kytkeä voima näille akseleille ?
Kytkimethän on kuvassa oikealla puolen ja vaihteistot vasemalla.
hapa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:53 pm
Paikkakunta: Taivalkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapa »

Ylhäällä näkyvä akseli on ulosoton kytkinakseli.
hammasrattaat pitää pyöriä,jos startilla pyörittää.
Akseli ei saa pyöriä käsin,jos kone on sammuksissa ja ulosoton kytkin
kiinni(vipu istuimen vasemmalla puolen alhaalla).
Tarkista ulosoton kytkimen vaijeri ja vivusto,jos ei vikaa.
Kytkimen kohdalta zetori poikki vika kytkimessä.
kawatus
Viestit: 171
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 6:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kawatus »

Tuommonen pelko minullakin oli että vika on nyt ulosoton kytkimessä. Kummalle vaan tuntuu että mikä sieltä olisi voinut särkyä yhtäkkiä ja niin totaalisesti että mitään vastusta ei tunnu.
hapa
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 12:53 pm
Paikkakunta: Taivalkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hapa »

Keskiö irti.
Vallumaister
Viestit: 603
Liittynyt: Su Marras 06, 2011 7:22 pm
Paikkakunta: Etelä-Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallumaister »

kytkin levyn keskiö voi korkata irti, mutta sillon se kyllä yleensä pitää kauheeta kolinaa edit. hapa olikin jo sanonu
Ford 5000 Um
Sisu r-142 koneenkuljetusauto
Valmet 605
Susi SM Hiab 650 ja multilift 16t
Valmet 602
Zetor 7745+Ek
scania vabis vm.74 "Vajokki" matkailuauto projekti

http://www.konekansa.net
http://zetormiehet.munfoorumi.com
www.sisua.net
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Paalari, Rustaaja, Taapero ja 58 vierailijaa