Sivu 1/2

Defa pistorasia puskurissa lämpenee

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 8:54 am
Kirjoittaja tuulen
Vuoden vanha Defasysteemi, lohkolämmitin + iso sisätilanlämmitin, auton kytkentäpistorasia lämpenee käytössä n. 40 ast. Onko laitteet viallisia, voiko käyttää kylmässä sisätilassa?

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 8:56 am
Kirjoittaja Jiitek
Tervetuloa nykyaikaan. :lol: Ko. pistokkeessa on tarkoituksenmukaisuus korvattu visuaalisuuden alttarille.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 9:06 am
Kirjoittaja kilpijoki
Tuosta pikkupistokkeesta on sitten autopalojakin lähtenyt, että kannattaa miettiä kuinka ison sisätilalämppärin sinne kabiiniin pistää amppeereita naukkaamaan. Viime talvena paloi meidän muurarin työkalu kotopihassaan em syystä.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 9:10 am
Kirjoittaja Jammu
kilpijoki kirjoitti:Tuosta pikkupistokkeesta on sitten autopalojakin lähtenyt, että kannattaa miettiä kuinka ison sisätilalämppärin sinne kabiiniin pistää amppeereita naukkaamaan. Viime talvena paloi meidän muurarin työkalu kotopihassaan em syystä.
Käyttäjän vika muka :shock:

Pistorasiaan liitettävät kilkkeet pitäisi kestää 16A jatkuvaa virtaa minun milestäni. Jos näin ei ole on suunnittelu kussut.

Tosin tuppaa nuo seinäpistorasiatkin joskus palaa, minulla viimeksi kesällä kun 1-vaihekompura kävi päivän yhtä soittoa. Syynä huono pistotulppa.

Jos ootte tutkinut niitä Defan autokaapeleita niin ne konetilassa olevat panssariputket sisältää tavallista valkoista kalustejohtoa :evil:

Itse laitoin Letukkaan tuon roikkaan tulevan osan ihan sukotökkelin kiinteästi autoon kun oli tuo pikkupäinen johto hukassa. Auto seisoo yleensä pihassa jolloin palotilanteessa vain se palaa.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 10:24 am
Kirjoittaja tapsa 86
Olen huomannut saman että nuo pienipäiset lämmitysjohdot lämpiävät kun käytössä on muutakin kuin moottorinlämmitin. Mutta ne eivät ole olleet paljoakaan kädenlämpöä kuumempia.

Pääsyynä paloihin on varmasti huono kosketus, esim jäätä liittimissä, jolloin pistoke ei mene pohjaan asti, tai likaiset kontaktipinnat. Itse olen näitä välillä puhdistellut ja suihkutellut niihin crc tai vastaavaa ainetta.

Jammukin on tehnyt samain havainnon että johdot on jotain kalustejohtoa panssariputken sisällä, myös sen liitäntäjohdon kaapeli on aika onnetonta.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 10:56 am
Kirjoittaja Latvala
tapsa 86 kirjoitti:Olen huomannut saman että nuo pienipäiset lämmitysjohdot lämpiävät kun käytössä on muutakin kuin moottorinlämmitin. Mutta ne eivät ole olleet paljoakaan kädenlämpöä kuumempia.

Pääsyynä paloihin on varmasti huono kosketus, esim jäätä liittimissä, jolloin pistoke ei mene pohjaan asti, tai likaiset kontaktipinnat. Itse olen näitä välillä puhdistellut ja suihkutellut niihin crc tai vastaavaa ainetta.

Jammukin on tehnyt samain havainnon että johdot on jotain kalustejohtoa panssariputken sisällä, myös sen liitäntäjohdon kaapeli on aika onnetonta.
Jos se liitin lämpenee, on siinä vikaa. Likaa tms, hapettumaa. Jos luukku hajoaa tai jää raolleen, se liitin kyllä kärsii aika äkkiä siitä. Uusi liitin vain tilalle (selvitä kummassa päässä on vika). Mutta kunnossa ollessaan kestää hyvin 2kw lämmittimen + moottorilämmitin :)

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 11:08 am
Kirjoittaja masankp
Kyllä se vain lämpenee, mulla on uus defan pistoke/elementtijohto ja moottorinlämmitysvastus ja 2000w sisälämmitin traktorissa, kovasti on lämmin joka lämmityskerralla.
Ei siinä mitään hapettumaa edes tarvi olla, vaan on liian heikkoa tekoa.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 11:17 am
Kirjoittaja kilpijoki
Jammu kirjoitti:Käyttäjän vika muka :shock:

Pistorasiaan liitettävät kilkkeet pitäisi kestää 16A jatkuvaa virtaa minun milestäni. Jos näin ei ole on suunnittelu kussut.
Sepä se, paska laatu pistetään kuluttajan viaksi. Kyllä se vanhanmallinen isopäinen pistoke oli vaan hyvä noissa hommissa ja liitäntäroikkakin oli vielä kunnon kumikaapeli. Vihreä ekojohto on käyttölämpötilassa onnettoman jäykkä, tuskin kestää yhtä pitkään kuin se vanhanmallinen. Onko se sitten ekolookista, että tämänkin joutuu uusimaan jokusen vuoden välein...

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 11:28 am
Kirjoittaja tuulen
Se töpseli ja lämppärisysteemi on vuoden vanha, läppä ei rakoile, ollut vallan piuhat sisäkäytössä ja lämmennyt uudesta lähtien. Jos Defan maahantuojalta kysyy, ei varmaan ole vika tuotteessa. Mahtaako ne Defan lämppärit tulla jostain kaakkoisaasiasta etelän saarilta?

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 11:33 am
Kirjoittaja JJ72
Kyllä ne uutena kestää sen 16A kuormituksen, mulla oli aikasemmin Caravellessä 3kW sisätilalämmitin (sellanen rakennuslämmitin) ja lohkolämppäri, noista tuli jo yhteensä n. 3500W. Uudella johdolla ei lämmennyt yhtään, mutta ne kontaktit tummuvat nopeasti, jos sinne pääsee yhtään kosteutta, ja sitten alkaa lämmetä. Kannattaa käyttää sitä suojahattua ja jos säilyttää johtoa ulkona, se kannattaa säilyttää se hattu ylöspäin ettei vesi valu sinne kontaktipintoihin.

EDIT: Muiden kommenttien perusteella näyttäisi sille, että johdoissa on vielä yksilöllisiä eroja...

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 12:50 pm
Kirjoittaja karitsa
Raskaassakalustossa on 2000W lohkolämppäri ja samanmoinen sisälämppäri (joskus kaksi).Sitten on vielä ylläpitolaturi,Watteja en muista mutta yli4kW yhteensä.Ei pistorasiat sen kummosemmin lämpene kuin henkilöautossa.Aina ne hieman lämpöiseltä tuntuvat paljaaseen käteen.Tämänhetken työpaikassani on vajaa sata autoa,eikä ainakaan kolmeen vuoteen ole ollut mitään pistorasian sulamisia. Lähes kaikki ovat Defa-mallisia,kymmenkunta Kalix-mallisia rasioita.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 1:17 pm
Kirjoittaja masankp
karitsa kirjoitti:Raskaassakalustossa on 2000W lohkolämppäri ja samanmoinen sisälämppäri (joskus kaksi).Sitten on vielä ylläpitolaturi,Watteja en muista mutta yli4kW yhteensä.Ei pistorasiat sen kummosemmin lämpene kuin henkilöautossa.Aina ne hieman lämpöiseltä tuntuvat paljaaseen käteen.Tämänhetken työpaikassani on vajaa sata autoa,eikä ainakaan kolmeen vuoteen ole ollut mitään pistorasian sulamisia. Lähes kaikki ovat Defa-mallisia,kymmenkunta Kalix-mallisia rasioita.
Eiköhän tullu vähä liioteltua, 2kw+2kw ja joskus vielä 2kw+ctek on reilusti yli 6kw,
16a sulake ei kestä, eikä normaalit lämmitysroikat. :roll:

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 2:12 pm
Kirjoittaja B58
Tökkeli on saanu kipeää joskus jos lämpiää. Itelläki lämpee niin että puskurin päältä lumet sulaa, mutta olenkin roikka keulassa lähteny kaks kertaa. Ihme kyllä vaikka johto on jääny renkaan alle ja repeytynyt keulasta irti alas/taaksepäin, niin se toimii vielä! :o

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 2:30 pm
Kirjoittaja karitsa
Kävin katsomassa Linja-autosta mitkä lämppärin tehot ovat,näyttivät olevan 1500W kpl.Että liioitteluksi meni. Mersun linja-autot eivät oikein ole suunniteltu kylmiin olosuhteisiin,niissä täytyy olla oville lämppärit puhaltamassa että aamulla pelaisivat.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 2:34 pm
Kirjoittaja aniemi
Se ei tartte muuta kuin että kerran kytkee tai irrottaa sähköt päällä sen pistokkeen, sen verta käy kipuna jotta lämpiää sen jälkeen pelkällä lohkolämmittimelläkin kädenlämpöiseksi.

Defalla on tiettävästi 4-5 vuotta ollut menossa suunnittelu/testaus kunnollisen pistokkeen tekemiseksi, mutta vielä ei ole keksitty miten se kuluttajalle myydään siten, että ei myönnetä tämän nykyisen olevan kelvoton.

Turvallisuusnäkökulmasta kun asiaa katsoo, niin ihmettelen jotta tuota värkkiä ei ole tukes tai vakuutusyhtiöt ottaneet tarkasteluun lähemmin.
Ilmeisesti sulaminen saa aikaan oikosulun, joka polttaa sulakkeen, ja sehän pitää kokonaisuuden turvallisena... :shock:

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 2:46 pm
Kirjoittaja Jammu
jaa-a miksi keksiä pistotulppaa uudelleen

Markkinoilla on aivan kelvollisia joskin ei kovin esteettisiä RVP-pistotulppia vaikkapa valmistaja PCE, tulppa Taurus, semmoisen vaan jemmaa sinne auton nokalle ja virta siihen normi jatkoroikalla, kumisella jota kyl,mä ei kangista

Defan lämppärit on kyllä hyviä, mutta nuo johtosarjat rimpuloita

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 2:53 pm
Kirjoittaja Tureq
kilpijoki kirjoitti:
Jammu kirjoitti:Käyttäjän vika muka :shock:

Pistorasiaan liitettävät kilkkeet pitäisi kestää 16A jatkuvaa virtaa minun milestäni. Jos näin ei ole on suunnittelu kussut.
Sepä se, huono laatu pistetään kuluttajan viaksi. Kyllä se vanhanmallinen isopäinen pistoke oli vaan hyvä noissa hommissa ja liitäntäroikkakin oli vielä kunnon kumikaapeli. Vihreä ekojohto on käyttölämpötilassa onnettoman jäykkä, tuskin kestää yhtä pitkään kuin se vanhanmallinen. Onko se sitten ekolookista, että tämänkin joutuu uusimaan jokusen vuoden välein...
No yksityiskäytössä näkyy vihreä kaapeli pelittävän yli 10v, en nyt kovin heikkona pitäis. Samoihin aikoihin otin käyttöön ylijääneen mustan toiseen autoon, jota ei mahdollisissa autonvaihdoissa pois luovuteta.

Yks käyttämätön vihreä on paketissa ollut reilu 5v. Menevät varmaan mokomat vaihtamaan mallin ennenkuin piuha pettää.

Pikkusenhan nuo lämpiää, autoissa on nyt 1400w ja 1800w sisälämppärit, nippanappa riittävän notkeana pysyy vihreä kaapeli tuolla pienemmälläkin.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 3:10 pm
Kirjoittaja Fiat640
Hyvä että nyt on alkanu saamaan kuitenki kopio johtoja mitkä vissiin puolet halvempia ja enempi kumisia. Ainaki lakkapäälä näky olevan.
Meilä kahessa autossa defan lämppäri pikku pistokkeella ja rattorissa isolla.
En ole huomanu että lämpiääkö autoissa, toisessa ei tosin ole juuri käytössä, kun ei ole isommin talvella matkailuautolla ajettu ja silloin ko on tarvetta saaha lämpimäksi niin eberin napsauttaa pääle.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 4:10 pm
Kirjoittaja savinen
Kyllähän noita pistokkeita ja menee vaihtokuntoon ainakin omalla työpaikalla. Varmaan osa syy on juuri tuo hapantuminen. Tehtaalla nuo pölyt ja lika ovat aikalailla kovia syövyttämään niitä pinnoituksia niistä kontaktipinnoista. Tänäänkin juuri katselin trukin johtojen kuntoa ja varmasti tässä talvenaikana menee vaihtokuntoon. Tuota trukkia olen kyllä pitänytkin pakkasella koko ajan lämmityksessä.

Lähetetty: Ma Joulu 09, 2013 7:04 pm
Kirjoittaja sähömies
Latvala kirjoitti: Jos se liitin lämpenee, on siinä vikaa. Likaa tms, hapettumaa. Jos luukku hajoaa tai jää raolleen, se liitin kyllä kärsii aika äkkiä siitä. Uusi liitin vain tilalle (selvitä kummassa päässä on vika). Mutta kunnossa ollessaan kestää hyvin 2kw lämmittimen + moottorilämmitin :)
Näinpä, puhdistusainetta ja vesihiomapeperia... niillä pinnat puhtaaksi ja lämpö muodostuu vain siellä, missä on tarkoitus.