MF 590 Voimanulosotto-ongelmia

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

MF 590 Voimanulosotto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja fergu » Su Joulu 18, 2005 2:59 pm

Eli tuollanen MF 590 takapotku -79 (ei MP, ihan karvalakkimalli vaan) ja ongelmana ois se että voimanulosotto-tumppi pyörii koko ajan hela tiden.

Tumppi pyörii koko ajan samalla nopeudella vivun asennosta riippumatta.

Mikähän tuota voisi vaivata ja mitä kannattaisi ruveta ruuvvailemaan?

Tässä vielä kuva kyseisestä raktorista niin kaikki tietää mistä puhutaan.

Kuva
Viimeksi muokannut fergu, Su Joulu 18, 2005 8:11 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

janne
Viestit: 675
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 3:07 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janne » Su Joulu 18, 2005 3:14 pm

moikka!

tuossahan on varmaankin ulosotto semmoisen hydraulisen kytkimen takana?
jos akseli pyörii tyhjänä kokoajan, mutta ei jaksa pyörittää työkonetta ulosottovivun ollessa "pois päältä" asennossa, on vika luultavimminkin ulosottoakselin jarrupannassa.
jos taas jaksaa pyörittää työkonettakin voimanotto poiskytkettynä, niin epäilisin vikaa venttiilissä, mikä ohjaa paineen ulosoton kytkinpakalle.
asiasta enemmän tietävät selostakoon tarkemmin

Janne

fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu » Su Joulu 18, 2005 3:42 pm

juu tosiaankin nyt muistui mieleen ettei se jaksanut pyörittää raskasta työkonetta vipu off-asennossa.

Nyt en siitä kytkimestä mene sanomaan mitään kun en tiedä mutta epäilisin sen olevan täysin mekaaninen kytkin.

ducati851
Viestit: 3
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ducati851 » Su Joulu 18, 2005 5:07 pm

500 sarjassa on hydraulinen voimanulosoton kytkentä.

MFV8
Viestit: 937
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 » Su Joulu 18, 2005 5:11 pm

Kyllä siinä hydraulinen kytkin on VOA:lle (jos olisi mek.kytkentä niin vaatisi kytkinpolkimen painamisen). Jarrukäpälä kulunut. Vaihto onnistuu nostolaitekannen kautta, hyttiä ei tarvitse irrottaa.

590:ssä on silti myös kaksoiskytkin joka on kuitenkin yleensä säädetty niin ettei se irroita vaikka kytkimen painaa pohjaan, säätämällä sen saa irrottamaan mutta esim. nivelaksilan kytkennässä ei tämä tietysti auta ellei ole apumiestä.

Jarrun ikää pidentää kun käyttää vapaakytkimellisiä nivelaksiloita ja kovilla pakkasilla(öljy kankeaa) pitää VOA:n päällä.
Kuva

fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu » Su Joulu 18, 2005 8:17 pm

Noniin sain ihan kuvan laitettua kun sellainenkin löyty tietokoneelta.

Sain tässä vähän aikaa sitten käsiini fergusonin käyttöohjekirjan, täytyy sitä ruveta selailemaan vaikka joulupyhinä.

MFV8
Viestit: 937
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 7:36 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MFV8 » Su Joulu 18, 2005 8:59 pm

Kuva

Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra » Su Joulu 18, 2005 9:08 pm

Sehän kiiltää ku uus! Värivahaa ja maalia on tainnu mennä purkki tai pari?

fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu » Ma Joulu 19, 2005 4:45 pm

kiitos MFV8
Täytyy nyt ruveta opiskelemaan hieman jos vaikka rupeis ruuvvailmemaan joku päivä.

Harmittaa vaan kun ei pääse mihinkään lämpimään traktorilla, ei edes katon alle tällä hetkellä, eikä sitä viitsisi mitään isompaa urakkaa ruveta tekemään taivasalla pakkasessa.

-> Valtra
Kerran pari vuotta sitten maalattu, tarkka silmä huomaa ettei harmaa sävy ole alkuperäinen.

305
Viestit: 3463
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 » Ma Joulu 19, 2005 5:59 pm

aiheen vierestä,mutta kerroppa mikä systeemi on "puskurin paikalla"???mutta siisti on massikka.

fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu » Ma Joulu 19, 2005 6:55 pm

fergusoni oli joskus (vuonna omena) lumikoneena jossakin teollisuusalueella Salon lähellä. Tuolloin fergusonissa oli aura edessä. Tuo viritys on auran kiinnike. Ilmeisesti entisellä omistajalla tuli kiire ottaa aura pois kun rälläkällä on vetäny poikki palkeista vaan.

Se auran kiinnike on joku ensimmäisen omistajan itse tekemä viritys vaan. Tarkotus olis ottaa pois ne palkin pätkät sieltä kokonaan.

Toniz89
Viestit: 213
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 4:42 pm
Paikkakunta: Kylmäkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Toniz89 » To Tammi 26, 2006 12:07 am

Anteeksi tyhmä kysymys, mutta oletko maalannut tosta koko rungon ja jos olet, niin oliko kovakin homma purkaa kaikki tilpehöörit ympäriltä?? :?

fergu
Viestit: 147
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 2:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fergu » To Tammi 26, 2006 9:46 am

Itse asiassa entinen omistaja sen maalasi käsin joskus viitisen vuotta sitten.
Runko on alkuperäismaalissa, pelkästään hytti ja muut näkyvät pellit on maalattu.

Tuo nyt on lähinnä maalattu pelkästään näkyvistä paikoista ja kyllähän se ihan siistiltä taas näyttää. Jos haluat niin voin kaivaa sen punaisen värin värikoodin jostain esille.

SauliA
Viestit: 278
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:00 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SauliA » To Tammi 26, 2006 6:49 pm

Nätti on mutta voihan sen perän pysäyttää sammuttamalla moottorin akselin kytkemisen ajaksi. Vetävän peräkärryn kanssa sen pannan ainakin pilaa. Siis jos ei vapaakytkintä akselissa.

lukke
Viestit: 1941
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lukke » Pe Tammi 27, 2006 6:26 am

Hydraulinen voimanotto miten tai minkälaista kärryä voi vetää perä vedolla? Ei siinä ole ns ajovoimanottoa mikäli on 590mp kyseessä, vakiossa se taitaa onnistua on nääs erivermeet kyseessä. En minä ainakaan omalla 590MP edes aattele tuommoista asisaa en ympäripäissäänkään!

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Jampe83, Majestic-12 [Bot] ja 28 vierailijaa