Ford 5000 ihmettelyä ja tarinoita tänne

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

voorti mies
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 7:32 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Ford 5000 ihmettelyä ja tarinoita tänne

Viesti Kirjoittaja voorti mies »

Eli ostin viistonnisen jossa on Q ohjaamo kaikki muu toimii paitsi sisävalo. Kone on varmaan vähän ajettu ei savuta sinistä, harmaata eikä kyllä mustaakaan kävin ajelemassa sillä ja hevosetkin kyllä on vielä tallessa.
Tänne voi nyt kertoa hyviä ja huonoja tarinoita viistonnisesta ja jos joku on nähtyn kyseisen viistonnisen jossain niin voi ilmottautua.
Viimeksi muokannut voorti mies, To Joulu 31, 2015 7:51 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Hyviä muistoja on. On tullut opeteltua ajamaan viistonnisella, meillä oli aikanaan kotona pari kappaletta. 80 luvun alkuvuosina tuli ensimmäinen, toinen joitain vuosia myöhemmin kaveriksi.

Ekana tulleella tuli opeteltua ajamaan kotipuolessa. Muistelen että se oli aikalailla alkuperäsessä kunnossa. Hyttinä hara ja se kopin takamuovikin paikoillaan. 88 vuonna vaihtui 880 fiattiin

Tuo jälkimmäinen varsinkin hyvin muistoissa, se oli vielä talossa kun virallisesti sain ajaa traktoria(Tkortti-91). Kylvö, karhitus ja varsinkin jyräyshommat tuli tutuksi. Tuossa ei ollut tallessa sitä kopin takamuovia ja pölyn estämiseksi tehtiin monenlaisia rakennelmia ihan kelmusta ja teipistä alkaen
Vuoteen 2004 asti oli meilllä, kylvötraktorina, metsä hommissa jne. kaikkea mahdollista. Sitä oli hieman piristetty ja tuli meille puutavaran siirto hommista, kärryn kans. Pumppu, hydesäiliö ja lauhdutin keulan jatkona. Otettiin jossain vaiheessa pois turhana, vaikka kärryäkin välillä käytettiinkli(vois vkl katsella löytyiskö yhdistelmästä kuvia)
Tuossa oli myös kunnon renkaat edessä, soveltu hyvin pellolle. Apusylinteri laitettiin että jakso nostaa 2,5m simultan ja 4 siipisen auran (14" säädettiin)
Kopin ruostuminen oli tuossakin ongelma. Lisäksi meinasi kerran palaa, kun etuvalojen johtojen kiinnikkeet pettivät ja johdot tippui pakosarjan päälle. Onneksi oli kuivaamon lähellä.
Kuva
bps
Viestit: 329
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 7:07 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bps »

meillä on kanssa viistonninen ja ajettu varmaan pitkälti yli 20000h kestävä kone on. sitten on tuommoinen 6610 jossa oli se "lentäjävaihteisto". Vaihteisto petti ja nyt on viistonnisen laatikko. hyvin sekin toimii...
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Mitä olen muutaman kymmenen tuntia ajanu viistonnisella ja jonkin verran ropannu sitä, niin muutama kommentti.
Pikkupakki on liian hidas ja iso pakki liian noppee esimerkiksi kyntöhommissa. Siirtopumppu puuttuu, minkä teettää oman haasteensa, jos roskat ahdistaa hanassa ja muuten vaan tyhjää systeemiä ilmatessa. Siihenkin tottuu. Sähköjohdot "sulaa" kojelaudan sisällä, jos tankatessa mennee löpöä yli. Se löpöhän valluu sinne kojelaudan suuntaan heti.
Muuten luja raktori ja pelkkää mekaanista tekniikkaa. Suosittelen :wink:
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
voorti mies
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 7:32 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voorti mies »

Täältä löytyy kuvia minun koneista http://www.pottupellossa.fi/gallery/pro ... p?uid=9491
Kellukka
Viestit: 107
Liittynyt: La Helmi 23, 2013 10:17 am
Paikkakunta: Vesanto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kellukka »

Pahkeinen kuitenkin , olet löytänyt ikiliikkujan aikoinaan katselin mutten "älynnyt" ostaa. sitä Fordin shvterilaatikollista . nykyään on 702 S 4 Valmet ?
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

kalvaana kirjoitti:Siirtopumppu puuttuu, minkä teettää oman haasteensa,
Ei puutu rivipumpullisesta. Meillä oli 5tonninen joskus 1980-88 ja pakko semmonen oli ostaa itellekkin 2005.Siitä ekasta maatalouskäytössä olleesta halkes joskus lohko viljakärryä vetäessä. Traktori alko muistuttaan höyryjunaa, mutta tuli kotio kuolemaan viimeiset kilometrit. Olisko ollu 6600sen moottori mikä siihen sitten vaihdettiin. Hytti oli 70lukuisesta fiatista. Harmittaa kun ei edes kunnon kuvaa tuosta ole jääny. Ainoa vika mikä tuossa nykyisessä on ollu, on kaksi vuotta sitten haljennu ohjaustehostimen putki. Se juotettiin kuntoon kun ei siihen hätään muuta keksitty. Käyttö nykyisellään on lumi- ja metsätyöt, nostot, romujen siirtelyt yms. Liekö reilut 100h ajoa vuodessa.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
mat1ti
Viestit: 662
Liittynyt: Ma Huhti 16, 2007 1:23 am
Paikkakunta: Kello & Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mat1ti »

Kotona oli 60-70-luvulla kaksikin 5-tonnista, toisessa Hymas-
kaivuri ja kokotelat alkuaikojen metsäojitushommiin. Mitäpä
sitä Majuri-linjalta muutakaan olisivat isä ja veljet voineet edes
harkita. Muuten olivat lujia ja tykättyjä koneita, mutta muistelen,
että jatkuvissa kompressorihommissa oli ulosoton kanssa
ongelmia, lieneekö muilla vastaavia havaintoja?

Ehkä hauskimpia sattumuksia oli kerrattainen veljille iskenyt
ohjaussimpukkaongelma. Kaivuriin jouduttiin vaihtamaan,
mutta niitä on kahta mallia, kun ohjaustehostimellisessa
on toisenkätinen simpukka. Osa kun saatiin, niin kiire oli
tietenkin paikalleen panemaan ja aamuksi kone töihin.
Ajopäivästä tulikin yllättävän raskas, vaikka lähtiessä
oli tuntunut, että ei se mitään haittaa kun sen tietää, että
ohjaus on vääränkätinen 8) . Kaivuri kun kevytkeulaisena
oli muutenkin tarkka ajettava niin selkäytimestä tulevan
ohjaussuunnan vaihtaminen toiskätisen simpukan ja pompo-
tuksen kanssa oli ollut lähes ylivoimaista. :lol: !
tyovalinem
Viestit: 243
Liittynyt: La Helmi 16, 2013 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tyovalinem »

onhan tuota tullu kahella eri viistonnisella työskenneltyä ihan jonkun verran. serkulla ja kaverilla, kun tulee käytyä auttamas maataloushommis. molemmat ihan aktiivikäytössä kevyemmissä töissä. huonona näkisin just ne peruutusvaihteitten välitykset. käteviä ja vahvoja koneita ne on muuten kaikinpuolin...jos ei lasketa sitä tonnisarjalaisten vitsausta, että lohko saattaa syöpyä ajastaan puhki. noistakin molemmista on lohkot korjattu, toinen on putkitettu ja toisesta on valuhuokonen tulpattu tukkoon.
voorti mies
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 7:32 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voorti mies »

Tänään yritin laittaa viistonniseen öljynputsarin adapterin ensin sejäi vuotamaan ja sitten kiristin ja se lohkesi vaikka ei edes tuntunut tiukalta.
Tekeekö niillä mitään vai tyydynkö vanhan mallin putsariin?
JuhaL

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

voorti mies kirjoitti:Tänään yritin laittaa viistonniseen öljynputsarin adapterin ensin se jäi vuotamaan ja sitten kiristin ja se lohkesi vaikka ei edes tuntunut tiukalta.
Tekeekö niillä mitään vai tyydynkö vanhan mallin putsariin?
Ihan toimiva ratkasuhan sekin on. Ja ympäritöystävällinen, kun tulee vähemmän jätettä :lol:
(... Helpompi poltaa..)
voorti mies
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 7:32 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voorti mies »

Tänään laitoin vortiin led työvalot eteen ja viskattiin -10sarjan etupaino teline keulille, koska hyppi kun villi varsa.
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

voorti mies kirjoitti:Tänään yritin laittaa viistonniseen öljynputsarin adapterin ensin sejäi vuotamaan ja sitten kiristin ja se lohkesi vaikka ei edes tuntunut tiukalta.
Tekeekö niillä mitään vai tyydynkö vanhan mallin putsariin?
Vuosi sitten kysyin yhdestä liikkeestä ko adapteria. Ne sano ettei ole, tai on, mutta tuli niin huonoja jostain vinkuintiasta ettei niitä voi myydä. Saikkohan sää semmosen suden nyt sitten?
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
voorti mies
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2013 7:32 pm
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voorti mies »

jylhä kirjoitti:
voorti mies kirjoitti:Tänään yritin laittaa viistonniseen öljynputsarin adapterin ensin sejäi vuotamaan ja sitten kiristin ja se lohkesi vaikka ei edes tuntunut tiukalta.
Tekeekö niillä mitään vai tyydynkö vanhan mallin putsariin?
Vuosi sitten kysyin yhdestä liikkeestä ko adapteria. Ne sano ettei ole, tai on, mutta tuli niin huonoja jostain vinkuintiasta ettei niitä voi myydä. Saikkohan sää semmosen suden nyt sitten?
No susi se kyllä oli. Ihmettelen kun myyjäsanoi kanssa ettei ole ja tilasin sen maanantaina ja myyjä sanoi että tulee perjantaina, mutta myyjä soitti tiistaina että se on tullut.
komuri
Viestit: 218
Liittynyt: Ma Loka 21, 2013 9:26 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja komuri »

Eikös nimim. SS ole näittenkin kanssa puuhaillu joten varmaan osais opastaa mikä paras toimittaja näille :)
timoraimo

Viesti Kirjoittaja timoraimo »

Kyllä kovasti saat varuilla olla ,ja seurailla poksahtaa halki noin vaan.Aika heikko tasoista tavaraa.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

komuri kirjoitti:Eikös nimim. SS ole näittenkin kanssa puuhaillu joten varmaan osais opastaa mikä paras toimittaja näille :)
No muutamia on tullut yleisiä kanavia myöten, ne valusta tehdyt ovat todella haurasta siitä reikäkehän kohdalta. Eli tiiviste on liimattava kunnolla sekä lohkoon että laattaan; ison pultin kiristys vain kevyesti. Liima pitää paikallaan kun varsinaista suodatinta sitten aukaistaan, Pidän kyllä laatasta vastaan nytkin, ettei ala liikkumaan. Toistaiseksi on pitänyt.

Ameriikasta tuli yksi teräksestä sorvattu: kestää kiriä kyllä. En muista mistä. Kannattanee hankkia halvin mahdollinen, käyttäää se pultti ja mennä mittojen kanssa koneistamoon. Tulee pitkän päälle varmin ratkaisu. Tai sitten miettii sen laatan mitat mittaamalla jos on koneenpiirrustusopissa ollut.

Foortikin oli tämän vuoden ensimmäisessä lumenliippaushommassa taas, pikkukrinaa vielä, pyyhkijän sulka hapertunut, Austin Minin sulka hankittu; ei ole liian pitkä, etuvalopolttimoita menee tärisevässä etuvalossa turhankin tihuasti, oikeanpuoleinen nostovarrenhaarukka alkaa murtua alapäästä, onneksi on alkuperäiset uudet varalla, kiitos Varmarille Sastamalaan kaupoista.

Oliko se nyt Contymiehellä kun oli myynnissä yksi kappale michelin 16.9-R34 ulkorengasta, mahdollinen sisätuubikin tarvitaan.. nyt olisi tarvis yhdelle, kun on "sekarengastus" tuossa toisessa koneessa. Mut työt kutsuu, palaan taas tovin päästä.

-SS-
Coynty mies
Viestit: 759
Liittynyt: To Marras 04, 2010 5:56 pm
Paikkakunta: ETELÄ-POHOJANMAA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Coynty mies »

Taurus löytyy 16,9-34 vyörenkaana.
jussi71
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke Marras 04, 2009 6:04 pm
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jussi71 »

Ai noita on rivipumpullakin? Muuttuiko se siinä,kun koneen koko ja teho kasvoi? Yksi viistonninen on kiikarissa,tuo lohkon syöpyminen näkyy vissiin syyläristä? Olisko vinkkejä ostokuumeiselle,mitä ongelmakohtia pitäisi kytätä? Oliko tuo ulosotto samallatapaa kuin pienemmissä sillä pikku jarrupalalla pysähtyvä?
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -SS- »

jussi71 kirjoitti:Ai noita on rivipumpullakin? Muuttuiko se siinä,kun koneen koko ja teho kasvoi? Yksi viistonninen on kiikarissa,tuo lohkon syöpyminen näkyy vissiin syyläristä? Olisko vinkkejä ostokuumeiselle,mitä ongelmakohtia pitäisi kytätä? Oliko tuo ulosotto samallatapaa kuin pienemmissä sillä pikku jarrupalalla pysähtyvä?
Isompi osa on rivipumpulla, vasta 1973 jälkeen on jakajaa näkynyt.
Rivipumppua oli alun perin jo 1964-1965. Force-mallit 1968- taisivat olla rivipumpulla ainakin 1972 asti. 1975-malleissa on jakajapumppuja monessa.

Lohkon syöpyminen näkyy myös siitä, että öljyyn menee vesi.

Ulosotto on jarrupalalla vm. 1972-1973 asti, siitä eteenpäin pannalla. Kyllä silläkin pärjää, ja vaihto on paljon helpompi kuin 4000:ssa, menee nostolaitekannen kautta.

Ongelmiahan viistonnisessa on vaikka kuinka paljon, muiden merkkien kannattajat ovat näitä keräilleet, mutta ei se töiden tekoa kovin paljon haittaa, jos vaatimukset eivät ole isot, useimmin kerrotut ovat mm. liian isot pakkivaihteiden välit, synkronoimattomuus, omituinen vaihdekaavio, liian pieni äestysvaihde, hengetön ja suuriruokainen moottori, heikko kyntövoima ja pyörien pito, tehoton ja hidas nostolaite, pieni hydrauliikkapumpun tuotto, matala maavara vetokoukun alla, hidas maantienopeus, ohjauksen klappi ja vaivalloinen korjattava tehostin, ruma ulkonäkö, huono ergonomia, öljyn liukastamat jarrut(tyyppivika) , heikot sähköt ja kytkinremontin vaivalloisuus, kun joutuu katkaisemaan. Eikä ole kunnon runkoa ollenkaan, pthyi..

Jos sittenkin vaan antaisit vinkin, missä se kiikari oli, kun näit sen viistonnisen, voisin ottaa sen pois kuljeksimasta, ettei tulisi todellista sinisten tuskien taivalta sinne... pelastaisin jälleen yhden masinistikollegan virheinvestoinnilta... :D :D :wink: :wink:

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa