pinnapultti vai tavallinen
-
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 6:11 pm
- Viesti:
pinnapultti vai tavallinen
Miten on, kumpi samanvahvuinen pinna vai kansipultti kestää enämpi?
Momentti avaimella kumpi pimahtaa ensin.
Momentti avaimella kumpi pimahtaa ensin.
- ks1030
- Viestit: 1726
- Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
- Paikkakunta: VAASA
- Viesti:
-
- Viestit: 3869
- Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
- Paikkakunta: Pori
- Viesti:
-
- Viestit: 956
- Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
- Paikkakunta: Hollola
- Viesti:
-
- Viestit: 7659
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Yliojan kanssa samoilla lijoilla
Valurautaan ja alumiiniin laitetaan usein pinnapultti, niin kiristys vaoiheessa
ei rikota kierrettä, eli kuormittava kiertyminen tapahtuukin mutterissa.
Niin pinna, kuin kantapultissakin voi olla sama vetolujuus, mutta pulttausliitoksen lujuuden ratkaisee kierteitten pitävyys.
Valurautaan ja alumiiniin laitetaan usein pinnapultti, niin kiristys vaoiheessa
ei rikota kierrettä, eli kuormittava kiertyminen tapahtuukin mutterissa.
Niin pinna, kuin kantapultissakin voi olla sama vetolujuus, mutta pulttausliitoksen lujuuden ratkaisee kierteitten pitävyys.
Rauassa ei oo raha hukassa..
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
- Matsikka
- Viestit: 16227
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Mahtaisko valurautaan saada niin tiheää kierrettä kestämään mitä monessa pinnapultin mutteripääsä on?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 1095
- Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
- Matsikka
- Viestit: 16227
- Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Varmaan...mun tietämys ja opiskelut koneasioissa ovat jääneet 1970-luvulleMensseli kirjoitti:Valurautaakin on niin monenlaista, että haurainpiin tehdään isonousuinen jenga, ehkä vielä paksumpi..
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86
YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
-
- Viestit: 2252
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
-
- Viestit: 2962
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
- Viesti:
Jaaaaaaaaaaaa NOIN elämäni taival taasen vaikeutui hieman, kiitos Jamppi...(vitsi, todella mainion linkin heitit!!!)jamppi kirjoitti:Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Olen aina öljynnyt millä sattuu öljyllä ja vedellyt hilut momenttiin, mutta tuohon täytyykin suhtautua varauksella.
Oma turistimainen ideani originelliin olisi se, että pinnapultti pimahtaisi ensiksi korkatessaan kierteet mutterin osalta, kun pultti taas alkaa kiristymään vasta ollessaan pidemmällä kuin mutterin paksuuden verran lohkossa.
Mopopohjalta vaan veikkailen, kun Suzuki PV:n kannen pinnapultteja aina vaihdeltiin...
-
- Viestit: 3500
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
- Paikkakunta: Yläne
- Viesti:
Ja testejä eilen taas jatkettu, ja aiemmin julkaisemattomia tuloksia julkaistu, kun riittävästi toistotestejä on tehty, eri voiteluilla ja kierretyypeillä....
Tosin alkuperäinen (lyhyehköksi tarkoitettu) tarina on jo vähän venähtänyt pidemmäksi jutuksi....
Mutta aikanaan tulee sitten tiivistelmä kaikista testeistä ja tuloksista, johonkin, luettavaksi....
Tosin alkuperäinen (lyhyehköksi tarkoitettu) tarina on jo vähän venähtänyt pidemmäksi jutuksi....
Mutta aikanaan tulee sitten tiivistelmä kaikista testeistä ja tuloksista, johonkin, luettavaksi....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta
http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re:
Tätä keskustelua ei enää ole kai saatavilla.jamppi kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2013 10:51 pm Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Ajattelin, kun tuolla korjaamoilla näistä vaarnaruuveista ja pinnapulteista esiintyy vähintään arveluttavia asennusohjeita.
Mielestäni on lyhyesti näin:
1. Jos on sellainen tasapaksu, ei ohennettu ruuvi, jonka voi vääntää kirrereiän suulle momenttiin, niin se väännetään momenttiin. Tästä seuraa se, että lohkon tai rungon osuudella oleviin ruuvin kierteisiin, varsinkin lähelle liitospintaa, syntyy tästä asennusmomentista vetojännitys sekä lisäksi tulee se mutterin momentin tuottama vetojännitys, joten pahimmillaan tuplavetojännitys. Eli, kiristetään sinne runkoon enintään kevyesti tai sormitiukkuuskin riittää liitoksen lujuuden kannalta yhtä hyvin.
2. Jos on kierteen pohjaan pohjaava vaarnaruuvi, väännetään se suureen momenttiin paikalleen. Aiheutuu tästä se, että nyt syntyy runko-osan reiän kierteille jännitys ja samon mutterin kiristämisestä tätä lisäävä jännitys. Eli pahimmillaan korkaa rungon kierrereiän kierteet. Joten, kevyesti pohjaan tai riittävään syvyyteen, eli sormitiukkuus paras tähänkin lujuuden mukaan.
Vai, millaisia tulkintoja saadaan aiheesta?
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: pinnapultti vai tavallinen
Ei noilla kierreosuuksilla ole juurikaan merkitystä kannenpulttien momentteihin ja kiristykseen, ellei pinnapulttia kierretä lohkoon ylikireälle ja saada siten jengat piloille. Jos pinnapultin kiristää ainoastaan sormikireyteen, tulee se melko varmasti aina ylös muttereita aukoessa. Itse pultin runko on se, joka on momenttikiristyksessä merkityksellinen ja niitä on moottorista riippuen kahta tyyppiä. Kiristäessä venyvät ja löysätessä takaisin alkuperäiseen mittaansa palautuva ja kertakäyttöinen kertavenyvä, joka momenttiin kiristyksen jälkeen jää venytettyyn mittaansa löysätessä.
Mittoihinsa palautuviakaan ei kyllä pitäisi käyttää kuin korkeintaan kerran uudelleen, jos sitäkään, koska venymisjännitys on verrattavissa vanhaan kuminauhaan. Aikansa käytetty venyy kohta liian herkästi sinne asti, kunnes venymisjoustovara loppuu kokonaan ja kuminauha katkeaa. Vanhalla monta kertaa käytetyllä pultilla käy samoin. Momenttikireyteen ei saada ennen kuin ihan venytysvaran viimetingassa ja siitä hiukankin yli niin pultti sanoo naks tai kierteet nousee lohkosta kukkulalle.
Mittoihinsa palautuviakaan ei kyllä pitäisi käyttää kuin korkeintaan kerran uudelleen, jos sitäkään, koska venymisjännitys on verrattavissa vanhaan kuminauhaan. Aikansa käytetty venyy kohta liian herkästi sinne asti, kunnes venymisjoustovara loppuu kokonaan ja kuminauha katkeaa. Vanhalla monta kertaa käytetyllä pultilla käy samoin. Momenttikireyteen ei saada ennen kuin ihan venytysvaran viimetingassa ja siitä hiukankin yli niin pultti sanoo naks tai kierteet nousee lohkosta kukkulalle.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
- Paikkakunta: Tornio
- Viesti:
Re: Re:
https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=5551HA kirjoitti: ↑Pe Syys 30, 2022 6:30 pmTätä keskustelua ei enää ole kai saatavilla.jamppi kirjoitti: ↑Su Syys 22, 2013 10:51 pm Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät
http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Puhelimella nyt toimi.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
-
- Viestit: 271
- Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Re:
Kiitos, linkissä oli hieno keskustelu aiheesta, arvostan teknisiä ja kokeellisia perusteluita asioille!7710Alert kirjoitti: ↑La Loka 01, 2022 11:33 am
https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Puhelimella nyt toimi.
Oman kysymykseni tarkoitus oli olla yleisesti pinnapulttien/vaarnaruuvien asennukseen liittyvä, ei kannenpultteihin.
Olisi pitänyt avata aiheesta oma keskustelu, jäi nyt ilman vastausta kyseisen linkin aiheen varjoon.
-
- Viestit: 12985
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: pinnapultti vai tavallinen
Pinnapultti katkeaa kiristävän mutterin juuresta tai mutterista tai pinnapultin päästä antautuu kierteet. Näin paksun ja lyhyemmän kansipultin tai pultin, missä kiinteä mutterin näköinen pää, saa kiristettyä tiukempaan. Riippuen pultin pituudesta ja paksuudesta. Pitkä ohut kiinteä pultti alkaa kiristäessä kiertymään varrestaan, jolloin pinnapultin mutterilla saattaa saada kireämmälle varsinkin, jos pultin päästä on mahdollista pidellä niin, ettei mutterilla kiristäessä pääse kiertymään.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 3769
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
- Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
- Viesti:
Re: pinnapultti vai tavallinen
Olisi tietysti hyvä kuulla, mitä tarkoitusta varten pultti pitäisi saada kireälle. Onko tarkoitus saada ruuvi kireälle, jotta se ei avautuisi tärinän tai muun dynaamisen kuormituksen alaisena vai onko ruuveilla tarkoitus saada jokin kansi tai luukku pysymään tiiviisti kiinni? Vai onko kyseessä aivan jokin muu tarkoitus, esimerkiksi ruuviliitoksen lujuustestaus? Kun tavoitteesta olisi hajua, niin ratkaisunkin voisi paremmin hahmottaa.Superdextaaja kirjoitti: ↑Su Loka 02, 2022 8:23 amPinnapultti katkeaa kiristävän mutterin juuresta tai mutterista tai pinnapultin päästä antautuu kierteet. Näin paksun ja lyhyemmän kansipultin tai pultin, missä kiinteä mutterin näköinen pää, saa kiristettyä tiukempaan. Riippuen pultin pituudesta ja paksuudesta. Pitkä ohut kiinteä pultti alkaa kiristäessä kiertymään varrestaan, jolloin pinnapultin mutterilla saattaa saada kireämmälle varsinkin, jos pultin päästä on mahdollista pidellä niin, ettei mutterilla kiristäessä pääse kiertymään.
Kyllä se siitä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], forssu, Google [Bot], Jusi ja 71 vierailijaa