pinnapultti vai tavallinen

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

reliree
Viestit: 420
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 6:11 pm
Viesti:

pinnapultti vai tavallinen

Viesti Kirjoittaja reliree »

Miten on, kumpi samanvahvuinen pinna vai kansipultti kestää enämpi?
Momentti avaimella kumpi pimahtaa ensin.
Avatar
ks1030
Viestit: 1726
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
Paikkakunta: VAASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ks1030 »

no jos ovat saman vahvuisia niin kestää just eikä melkein saman verran.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Jos niissä on sama kierre ja kovuusluokka, niin yhtä paljon kestänevät.
VesQ
Viestit: 956
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 8:29 pm
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Kierteen korkatessa hajoaa ennemmin pinnapultin ja mutterin välinen kierre eikä esim lohkon kierre kuten normaali pultilla ?? ajatuksia :roll: :D
Valmet 502 -76
ylioyja
Viestit: 7644
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Veikkaisin, että molemmat kestävät saman momentin, mutta pinnapultista
tulee sillä vääntämisellä tiukempi. Perustelen ajatuksella, että mutteri liukuisi
pultin kierteessä paremmin kuin pultti valuun tehdyssä kierteessä.
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Yliojan kanssa samoilla lijoilla
Valurautaan ja alumiiniin laitetaan usein pinnapultti, niin kiristys vaoiheessa
ei rikota kierrettä, eli kuormittava kiertyminen tapahtuukin mutterissa.
Niin pinna, kuin kantapultissakin voi olla sama vetolujuus, mutta pulttausliitoksen lujuuden ratkaisee kierteitten pitävyys.
Rauassa ei oo raha hukassa..
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Viesti Kirjoittaja imppu »

täst tulee jännää. :D
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
qp
Viestit: 1193
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 2:10 am
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qp »

imppu kirjoitti:täst tulee jännää. :D
Jos pinnapulttia kiristää tarpeeksi, keuliiko Fordsoni?
nothing beats cubic inches
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mahtaisko valurautaan saada niin tiheää kierrettä kestämään mitä monessa pinnapultin mutteripääsä on?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Mensseli
Viestit: 1095
Liittynyt: La Touko 10, 2008 11:33 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mensseli »

Valurautaakin on niin monenlaista, että haurainpiin tehdään isonousuinen jenga, ehkä vielä paksumpi..
Rauassa ei oo raha hukassa..
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Mensseli kirjoitti:Valurautaakin on niin monenlaista, että haurainpiin tehdään isonousuinen jenga, ehkä vielä paksumpi..
Varmaan...mun tietämys ja opiskelut koneasioissa ovat jääneet 1970-luvulle :wink:
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Induktanssi
Viestit: 2961
Liittynyt: To Maalis 22, 2012 2:23 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Induktanssi »

jamppi kirjoitti:Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Jaaaaaaaaaaaa NOIN elämäni taival taasen vaikeutui hieman, kiitos Jamppi...(vitsi, todella mainion linkin heitit!!!)
Olen aina öljynnyt millä sattuu öljyllä ja vedellyt hilut momenttiin, mutta tuohon täytyykin suhtautua varauksella.

Oma turistimainen ideani originelliin olisi se, että pinnapultti pimahtaisi ensiksi korkatessaan kierteet mutterin osalta, kun pultti taas alkaa kiristymään vasta ollessaan pidemmällä kuin mutterin paksuuden verran lohkossa.
Mopopohjalta vaan veikkailen, kun Suzuki PV:n kannen pinnapultteja aina vaihdeltiin...
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Ja testejä eilen taas jatkettu, ja aiemmin julkaisemattomia tuloksia julkaistu, kun riittävästi toistotestejä on tehty, eri voiteluilla ja kierretyypeillä....

Tosin alkuperäinen (lyhyehköksi tarkoitettu) tarina on jo vähän venähtänyt pidemmäksi jutuksi....

Mutta aikanaan tulee sitten tiivistelmä kaikista testeistä ja tuloksista, johonkin, luettavaksi....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja HA »

jamppi kirjoitti: Su Syys 22, 2013 10:51 pm Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Tätä keskustelua ei enää ole kai saatavilla.

Ajattelin, kun tuolla korjaamoilla näistä vaarnaruuveista ja pinnapulteista esiintyy vähintään arveluttavia asennusohjeita.

Mielestäni on lyhyesti näin:

1. Jos on sellainen tasapaksu, ei ohennettu ruuvi, jonka voi vääntää kirrereiän suulle momenttiin, niin se väännetään momenttiin. Tästä seuraa se, että lohkon tai rungon osuudella oleviin ruuvin kierteisiin, varsinkin lähelle liitospintaa, syntyy tästä asennusmomentista vetojännitys sekä lisäksi tulee se mutterin momentin tuottama vetojännitys, joten pahimmillaan tuplavetojännitys. Eli, kiristetään sinne runkoon enintään kevyesti tai sormitiukkuuskin riittää liitoksen lujuuden kannalta yhtä hyvin.

2. Jos on kierteen pohjaan pohjaava vaarnaruuvi, väännetään se suureen momenttiin paikalleen. Aiheutuu tästä se, että nyt syntyy runko-osan reiän kierteille jännitys ja samon mutterin kiristämisestä tätä lisäävä jännitys. Eli pahimmillaan korkaa rungon kierrereiän kierteet. Joten, kevyesti pohjaan tai riittävään syvyyteen, eli sormitiukkuus paras tähänkin lujuuden mukaan.

Vai, millaisia tulkintoja saadaan aiheesta?
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: pinnapultti vai tavallinen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Ei noilla kierreosuuksilla ole juurikaan merkitystä kannenpulttien momentteihin ja kiristykseen, ellei pinnapulttia kierretä lohkoon ylikireälle ja saada siten jengat piloille. Jos pinnapultin kiristää ainoastaan sormikireyteen, tulee se melko varmasti aina ylös muttereita aukoessa. Itse pultin runko on se, joka on momenttikiristyksessä merkityksellinen ja niitä on moottorista riippuen kahta tyyppiä. Kiristäessä venyvät ja löysätessä takaisin alkuperäiseen mittaansa palautuva ja kertakäyttöinen kertavenyvä, joka momenttiin kiristyksen jälkeen jää venytettyyn mittaansa löysätessä.
Mittoihinsa palautuviakaan ei kyllä pitäisi käyttää kuin korkeintaan kerran uudelleen, jos sitäkään, koska venymisjännitys on verrattavissa vanhaan kuminauhaan. Aikansa käytetty venyy kohta liian herkästi sinne asti, kunnes venymisjoustovara loppuu kokonaan ja kuminauha katkeaa. Vanhalla monta kertaa käytetyllä pultilla käy samoin. Momenttikireyteen ei saada ennen kuin ihan venytysvaran viimetingassa ja siitä hiukankin yli niin pultti sanoo naks tai kierteet nousee lohkosta kukkulalle.
Tekemällä virheistä oppii.
7710Alert
Viestit: 495
Liittynyt: Ke Kesä 04, 2014 5:08 pm
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja 7710Alert »

HA kirjoitti: Pe Syys 30, 2022 6:30 pm
jamppi kirjoitti: Su Syys 22, 2013 10:51 pm Pari Nuffimiestä on asiaa selvitellyt, olkaatten hyvät

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5551
Tätä keskustelua ei enää ole kai saatavilla.
https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=5551

Puhelimella nyt toimi.
5600 2wd ~77, 7710 4wd ~83
HA
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Loka 29, 2010 9:55 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja HA »

7710Alert kirjoitti: La Loka 01, 2022 11:33 am
https://foorumi.nuhvi.fi/viewtopic.php?f=1&t=5551

Puhelimella nyt toimi.
Kiitos, linkissä oli hieno keskustelu aiheesta, arvostan teknisiä ja kokeellisia perusteluita asioille!

Oman kysymykseni tarkoitus oli olla yleisesti pinnapulttien/vaarnaruuvien asennukseen liittyvä, ei kannenpultteihin.
Olisi pitänyt avata aiheesta oma keskustelu, jäi nyt ilman vastausta kyseisen linkin aiheen varjoon.
Superdextaaja
Viestit: 12931
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: pinnapultti vai tavallinen

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

reliree kirjoitti: Su Syys 22, 2013 7:58 pm Miten on, kumpi samanvahvuinen pinna vai kansipultti kestää enämpi?
Momentti avaimella kumpi pimahtaa ensin.
Pinnapultti katkeaa kiristävän mutterin juuresta tai mutterista tai pinnapultin päästä antautuu kierteet. Näin paksun ja lyhyemmän kansipultin tai pultin, missä kiinteä mutterin näköinen pää, saa kiristettyä tiukempaan. Riippuen pultin pituudesta ja paksuudesta. Pitkä ohut kiinteä pultti alkaa kiristäessä kiertymään varrestaan, jolloin pinnapultin mutterilla saattaa saada kireämmälle varsinkin, jos pultin päästä on mahdollista pidellä niin, ettei mutterilla kiristäessä pääse kiertymään.
Tekemällä virheistä oppii.
Jäärä
Viestit: 3760
Liittynyt: Ti Touko 17, 2016 3:19 pm
Paikkakunta: Oulu, ainakin ajoittain
Viesti:

Re: pinnapultti vai tavallinen

Viesti Kirjoittaja Jäärä »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 02, 2022 8:23 am
reliree kirjoitti: Su Syys 22, 2013 7:58 pm Miten on, kumpi samanvahvuinen pinna vai kansipultti kestää enämpi?
Momentti avaimella kumpi pimahtaa ensin.
Pinnapultti katkeaa kiristävän mutterin juuresta tai mutterista tai pinnapultin päästä antautuu kierteet. Näin paksun ja lyhyemmän kansipultin tai pultin, missä kiinteä mutterin näköinen pää, saa kiristettyä tiukempaan. Riippuen pultin pituudesta ja paksuudesta. Pitkä ohut kiinteä pultti alkaa kiristäessä kiertymään varrestaan, jolloin pinnapultin mutterilla saattaa saada kireämmälle varsinkin, jos pultin päästä on mahdollista pidellä niin, ettei mutterilla kiristäessä pääse kiertymään.
Olisi tietysti hyvä kuulla, mitä tarkoitusta varten pultti pitäisi saada kireälle. Onko tarkoitus saada ruuvi kireälle, jotta se ei avautuisi tärinän tai muun dynaamisen kuormituksen alaisena vai onko ruuveilla tarkoitus saada jokin kansi tai luukku pysymään tiiviisti kiinni? Vai onko kyseessä aivan jokin muu tarkoitus, esimerkiksi ruuviliitoksen lujuustestaus? Kun tavoitteesta olisi hajua, niin ratkaisunkin voisi paremmin hahmottaa.
Kyllä se siitä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 6 vierailijaa