Vapaa-ajan akun kapasiteetti

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

NH
Viestit: 8496
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Vapaa-ajan akun kapasiteetti

Viesti Kirjoittaja NH » La Elo 17, 2013 2:15 pm

Kuinka kauan suunnilleen voi ehjää 12v/70 Ah vapaa-ajan akkua purkaa noin 0.5 A:n virralla, kunnes jännite laskee suunnilleen 10 V:n?

juha
Viestit: 6850
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha » La Elo 17, 2013 2:26 pm

140 tuntia.
(70Ah/0,5A = 140h)
-mielenkiintoinen mittaus, mitä käytännössä ulos saa. Omat aurinkokennoakkujen kapasiteetit kyllä talvella mittaan, 100Ah on luvattu, mutta peltää että puolet taitaa tulla...
Ois pitänyt vaan ostaa Optima :?

NH
Viestit: 8496
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH » La Elo 17, 2013 3:48 pm

Reilun vuoden vanha Bosch pudottaa jännitteen alle kympin reilussa puolessa vuorokaudessa. Vaikuttaa heikolta suoritukselta, mutta paljonko tuossa vaiheessa pitäisi jännitettä olla?

juha
Viestit: 6850
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha » La Elo 17, 2013 6:13 pm

0,5A x 12h = 6Ah :oops:
-eli näyttää olevan 6Ah:n akku, tai alle.

6Ah tuosta 70Ah:n akusta on alle 10% ja 90% puretun akun lepojännite pitäisi olla 12,6Voltiia.

100% 12,8V
50% 12,1V
0% 11V

http://www.miljoonalaatikko.com/dokumen ... jyakku.pdf

NH
Viestit: 8496
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH » La Elo 17, 2013 7:44 pm

Kun C-tek ilmoittaa akun olevan täysi, niin jännite 13.3 V. Seuraavana päivänä lepojännite noin 12.7 - 12.8 V.
12 tuntia 0.3 A:n kulutuksella jännite alle 10 V tai 0.6 A:n kulutuksella noin 8 V.

Ei hääppöisiä arvoja hiukan yli vuoden vanhalle Boschille.

C20
Viestit: 1512
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 » La Elo 17, 2013 7:57 pm

Ethän ole syväpurkanut akkua missään vaiheessa ? Eikös se ole jotain 30% mitä saisi purkaa normi vapaa-ajan akusta ? Itse olen siihen ainakin pyrkinyt akusto nykyisin 5v. Pikkuisen alkaa lepojännitteet olemaan alhaalla noin 12.5v mutta kaikki kyllä toimii eikä sammuta järjestelmää alijännitteen takia, akut Banner vapaa-aika. Kyllähän tota kannattaisi viedä takuuseen ja kysyä mitä sanovat, eihän vuosi ole mikään käyttöikä jos oikein pidetty.

Avatar
ks1030
Viestit: 1726
Liittynyt: Ma Marras 29, 2010 5:06 pm
Paikkakunta: VAASA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ks1030 » La Elo 17, 2013 7:58 pm

Oisko akku sökö?
Minä pilasin yhden 170ah /1000 puolivuotta vanhan veneen akun kun laitoin lataukseen talvipukeilla rannassa ja tietty unohdin sen sinne... :oops: reilu kuukauden sielä kiehui vanhalla matti laturilla ja paskaksihan se meni ... kyllä sieppas.. ei mitään halpoja nuo isot1000a starttoakut.
Nyt edullisempi 140ah biltemasta kakkosakkuna

juha
Viestit: 6850
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha » La Elo 17, 2013 8:46 pm

-Vaan ei ole omissa keväällä ostetuissa 2kpl 100Ah;n akuissakaan kehumista. Ei tunnu virta oikein yön yli riittävän vajaa 5Ampeerin kulutuksella.

Pitänee tehdä testeri:

50W halogeeni, joka kytketään 12V huomiovaloreleen kanssa akkuun. Releen käämin kanssa sarjaan sopiva vastus 150Ohm ??, jolloin rele avautuu 10-11 Voltissa. Halogeenin kanssa samassa jännitteessä 12V auton kello.

-kello väännetään 12:00, rele painetaan kiinni, jolloin lamppu syttyy ja kello käynnistyy. Kun akku on tyhjä, katsotaan kellosta montako tuntia kävi. Kerrotaan vaikka viidellä, niin saadaan Amperitunnit...

Jotain tällaista kaavailin:

Kuva

cardaani
Viestit: 4025
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani » La Elo 17, 2013 9:05 pm

Kerran luin jostain lähteestä, että lyijyakun varaustilan purkaminen alle 25%:n on aina syväpurkamista. Tämähän tarkoittaa napajännitteenä noin 11,8 volttia. Olen myös huomannut, että usein tuon alle puretut lyijyakut ovat menettäneet kapasiteettiansa huomattavasti.

Aurinkovehkeissä näyttää olevan syväpurkauksen suoja asetetun 10,7-11,1 voltin tasolle. Liekö ne optimoitu GEL-/AGM-akuille, jotka kestävät paremmin syväpurkausta. 11,0V napajännitteinen lyijyakkuhan on "tyhjä".
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...

juha
Viestit: 6850
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha » La Elo 17, 2013 9:45 pm

Aivan. Taas olin väärässä...
Siis täysi akku 12,8 ja voidaan purkaa 11,8 Volttiin eli 25% asti.
Siispä relevirityksen sarja vastus pitää mitoittaa uudelleen tai tehdä tarkempi vahti.... :oops:


http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... nistysakut
"varakapasiteetin mittaus tehtiin SAE-normin mittausta mukaillen siten, että akkuja purettiin 25 ampeerin virralla, kunnes jännite laski 9,5 volttiin. Tämä purkuaika mitattiin, jolloin saatiin muodostettua arvosana akun varakapasiteetille."

Jki
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jki » La Elo 17, 2013 10:44 pm

Tommonen rele pitää kärjet kiinni jonnekin alle 2 voltin tasoon asti kerran kiinni vedettyään. Ei se noin toimi.
Normi starttiakkua saa purkaa noin 20% ja ns. Vapaa-ajanakkua ehkä tuurilla 40%. Kaikki tuon yli lyhentää akun elinikää reilusti. Lisäksi, mitä isommalla virralla purat, sitä pienempi on akun antama kapasiteetti. Vastaavasti oikein pienellä virralla kapasiteetti on taas reilusti nimellisarvoa suurempi.

cardaani
Viestit: 4025
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
Paikkakunta: Wetenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cardaani » La Elo 17, 2013 10:44 pm

juha kirjoitti:http://tekniikanmaailma.fi/autot/vertai ... nistysakut
"varakapasiteetin mittaus tehtiin SAE-normin mittausta mukaillen siten, että akkuja purettiin 25 ampeerin virralla, kunnes jännite laski 9,5 volttiin. Tämä purkuaika mitattiin, jolloin saatiin muodostettua arvosana akun varakapasiteetille."
Jäi tuo 9,5 volttia vähän mietityttämään, joten tarkistin asiaa (Moottorialan sähköoppi, Juhala/Suominen/Tammi, Autoalan Koulutuskeskus Oy). Kirjassa mainitaan seuraavaa: "Varakapasiteetti on aika, jonka täyteen varattua akkua voidaan purkaa 25A:n kuormalla, ennen kuin sen jännite alenee 10,5V:iin." Toisaalla taas mainitaan: "...jos se puretaan tyhjäksi (U=10,5V)".

Hieman kummastuttaa tuo TM:n 9,5V...

DIN- ja SAE- normien mukaisissa kylmäkäynnistysvirtojen määrittelyissä kyllä akun napajännite laskee jopa 6,0 volttiin, mutta se tapahtuu kuormitettuna.

Ilmeisesti varakapasiteettimittauksessakin jännite nousee yli 12 voltin, kun kuorma poistetaan.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...

Tureq
Viestit: 2276
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:47 pm
Paikkakunta: Oulun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tureq » Su Elo 18, 2013 10:35 am

TM:n "varakapasiteetti" -mittauksen jännitetaso on valittu 9,5 volttiin siksi, että suurinpiirtein tuohon jännitetasoon saakka 12v elektroniikka toimii. Eli on ajateltu tilanne, että laturi sippaa kokonaan, kuinka kauan autolla voi ajaa?

Akkuhan voi olla entinen tuon jälkeen.

masankp
Viestit: 3391
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masankp » Su Elo 18, 2013 11:15 am

Tuossa Juhan systeemissä on yks aukko, nimittäin kun jännite laskee siihen että rele irroittaa kärkensä, niin akun jännite nousee kun kulutusta ei enää ole, kytkeytyy taas uudelleen, saimme harvakseen vilkkuvat valot.
Siihen täytyy laittaa tarpeeksi pitkä hystereesi, vai mikä se jänniteväli olikaan.

Jki
Viestit: 514
Liittynyt: Ke Huhti 10, 2013 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jki » Su Elo 18, 2013 11:22 am

masankp kirjoitti:Tuossa Juhan systeemissä on yks aukko, nimittäin kun jännite laskee siihen että rele irroittaa kärkensä, niin akun jännite nousee kun kulutusta ei enää ole, kytkeytyy taas uudelleen, saimme harvakseen vilkkuvat valot.
Siihen täytyy laittaa tarpeeksi pitkä hystereesi, vai mikä se jänniteväli olikaan.
Siin on montakin aukkoa, ja isoja.

Galaxy
Viestit: 255
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 9:53 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Galaxy » Su Elo 18, 2013 4:55 pm

Mulla on nyt ollut reilun parin vuoden vapaa-ajan akku Motonetin 50W aurinkokennon varastona. On loistoakku verrattuna starttiakkuihin joilla tuli ennen pusattua. Toki samassa piirissä on myös generaattorin starttiakku.

Asiasta en mitään tiedä, mutta eikös v.a.akkua juurikin myydä sillä, että sietää paljon hyvemmin syväpurkausta ja pystyy antamaan pientä virtaa kertaluokkia pitempään kuin normi starttiakku. Käytännön kokemukseni viittaisi, että näin olisi. Numeroista ja kaavoista lakkasin piittaamasta 12V systeemeissä jo vuosikymmeniä sitten. 12V viittaa kintaalla kaavoille.

---------------------

Olin kerran ostaa Elcat sähköauton mökille sähkön säilöntään ja kauppareissuja varten, mutta tulin järkiini. Sillä kertaa.

juha
Viestit: 6850
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha » Su Elo 18, 2013 6:26 pm

masankp kirjoitti:Tuossa Juhan systeemissä on yks aukko, nimittäin kun jännite laskee siihen että rele irroittaa kärkensä, niin akun jännite nousee kun kulutusta ei enää ole, kytkeytyy taas uudelleen, saimme harvakseen vilkkuvat valot.
Siihen täytyy laittaa tarpeeksi pitkä hystereesi, vai mikä se jänniteväli olikaan.
kyllä tuota starttinappia aina pitää painaa että rele vetää.
ja 150 ohminen sarjassa releen käämin kanssa mitattuna avautui 10.6 voltilla...

NH
Viestit: 8496
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH » Su Elo 18, 2013 7:34 pm

C20 kysyi: "Ethän ole syväpurkanut akkua missään vaiheessa ? Eikös se ole jotain 30% mitä saisi purkaa normi vapaa-ajan akusta ?"

Tätä Bosch vapaa-ajan akkua on purettu maksimissaan 6 -7 tuntia hiukan reilun 5 A:n virralla. Tämä on aikaansaanut käytännössä akun varaustilan romahtamisen reilusti alle 10 V:n alle.

Olen ymmärtänyt, että vapaa-ajan akku nimenomaan kestää pidempiä purkausjaksoja käynnistysakkuun verrattuna, mutta ilmeisesti tuokin on liikaa ainakin Boschille.
Takuu on akulla syystä tai toisesta vain 1 vuosi, puolet lakisääteisestä virhevastuusta. :oops:

jiipee
Viestit: 7240
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiipee » Su Elo 18, 2013 7:58 pm

Tein joskus syväpurkaussuojan 12V releestä, sitä ohjaavasta tehotransistorista ja puolestaan sitä ohjaavasta zener-diodista ja vastuksesta. Kun zenerin kynnysjännite alittui, meni transistori kiinni ja releen kärjet aukesi. Johtavaksi kytkentä piti tehdä painamalla painokytkimellä rele kiinni. Releen ohjausvirta oli otettu kärkien takaa (kuorman puolelta), niin ei jäänyt räpsyttämään kerran katkaistuaan.

C20
Viestit: 1512
Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja C20 » Su Elo 18, 2013 10:43 pm

Eikös NH.lle tule 7hx5a =35 ampeeria akku 70a ? Sehän on noin 50% akusta,jos useammin tai kylmässä noin käynyt niin käyttäjän vialtahan se alkaisi vaikuttamaan. Pakkasella purku rosentti taisi olla 10-15%. Edellinen akku 70a Banner poiki kokolailla nopeasti 2 kesää kesti,reilusti alta kymmenen kertaa otin liikaa virtaa ulos ja se oli siinä,toki huonolla latauksella myös osansa. AGM voi purkaa reilustikkin muttei vesiakkua vaikka kuinka vaapaalla onkin. Vähintään 10xkulutettavan a määrän akku pankkia sitten alkaa pelittää ja kunnon lataus akut täynnä. Nykyinen 200a onkin jo 6 vuotta pelannut (täytyi tarkistaa ikä kun väitin aiemmin 5v.) toki osoittaa hieman hiipumisen merkkejä.

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 13 vierailijaa