Fiat 580DT nelikko-1980

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Fiat 580DT nelikko-1980

Viesti Kirjoittaja hamsteri » To Elo 08, 2013 12:40 pm

Terve
Näkeekö em traktorista jostakin onko sähkölaitteet 12v vaiko 24v?
Tietääkö kukaan löytyykö manuaalia netistä em malliin yhtä helposti (ilmaiseksi) kuin esim majoriin?

tapioryodi
Viestit: 488
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

580dt

Viesti Kirjoittaja tapioryodi » To Elo 08, 2013 1:06 pm

80 sarjalaisten sähköt on 12volttisia,näin myös 580 DTssä.jos epäilet niin maski pois ja katsot akun,,tai ruuvaat jonkun polttimon pois ja katsot siitä tai laturin tai startin tyyppikilvestä.Mutta uutena ne oli 12volttisia,kuka niitä muuttamaan olisi mennytMikä vielä askarruttaa. Kun sitä manuaalia kaipaat.

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri » To Elo 08, 2013 2:51 pm

kiitps infosta kas kun en polttimo juttua äkännyt

Avatar
DeeTee
Viestit: 1184
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DeeTee » To Elo 08, 2013 3:05 pm

Tuskimpa ilmaikseksi manuaalia tuohon malliin löytää, ainakaan suomenkielistä. Itsellä oli vuosi sitten samanmoinen traktori ja siihen löytyi kyllä räjäytyskuvat netistä ilmaiseksi (Trattore.it).
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.

tapioryodi
Viestit: 488
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:42 pm
Paikkakunta: Säkylä
Viesti:

580

Viesti Kirjoittaja tapioryodi » To Elo 08, 2013 5:39 pm

Mulla on kyllä korjaamokäsikirja,hankittu aikoinaan työni puolesta,mikä nyt murheena oikein on?

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri » To Elo 08, 2013 11:17 pm

ei vielä oikein mikään , huoltoa pitäisi ennen syksyä aloittaa tekemään
merkkiä kun ei oikein tunne, niin täyttömäärät,öljyjen laatu, roppujen paikat yms olisi varmaan näkyvillä opuksessa

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

lisäksi

Viesti Kirjoittaja hamsteri » La Elo 10, 2013 9:30 pm

olisi hyvä kurkkia jostakin mikä tarkoitus on istuimen kummalakin puolella olevilla käsijarruvivuilla joista vasemman käden versio on punainen
mistä neliveto kytketään päälle ja pois ja mikä lie lattialla istuimen alapuolella musta kiertokangen muotoinen vipu tekee
missä lie käsikaasu
mistä ulos otti lähtee päälle ja tarviiko kytkin painaa pohjaan ensin
tälläisiä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä vaan

Avatar
DeeTee
Viestit: 1184
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: lisäksi

Viesti Kirjoittaja DeeTee » La Elo 10, 2013 9:59 pm

hamsteri kirjoitti:olisi hyvä kurkkia jostakin mikä tarkoitus on istuimen kummalakin puolella olevilla käsijarruvivuilla joista vasemman käden versio on punainen
mistä neliveto kytketään päälle ja pois ja mikä lie lattialla istuimen alapuolella musta kiertokangen muotoinen vipu tekee
missä lie käsikaasu
mistä ulos otti lähtee päälle ja tarviiko kytkin painaa pohjaan ensin
tälläisiä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä vaan
Käsijarru on istuimen vasemmalla puolella, voimanoton kytkentä oikealla. Ulosoton ja nelivedon kytkennät istuimen vasemmalla puolella (T:n muotoiset vivut), nelivedon alempi ja ulosoton ylempi. Ulosoton kytkimessä 3 asentoa (ajov., vapaa, moottoriv.) Neliveto on päällä kun sen vipu alhaalla. Ulosottoa ja nelivetoa suositeltava käyttää voimanoton kytkimen kanssa mutta raksahtaa päälle ilmankin. Käsikaasu ratin alla vasemmalla puolella siinä rungossa kiinni. Näin ainakin omassa ex 580 DT -81.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

tere

Viesti Kirjoittaja hamsteri » Ti Elo 13, 2013 8:47 pm

se oikean käden eli voiman oton vipu on hepreaa mihin sitä tarvii?
käytetäänkö ulosottia siten että vedetään se oikean käden "käsijarru" päälle ja sitten vasta nykäistään ulosotti aksila pyörimään? jääkö se oik puolen vipu ylös vai lasketaanko se sitten alas? ja jos niin miksi?


käsikaasun hahmotin tai sen jämän mikä ratin ympärillä oli eli pyöreä muovi levy jossa kohta josta joku on ratkennut irkipois.

forssu
Viestit: 1916
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu » Ti Elo 13, 2013 9:35 pm

Son kytkin siellä oikealla puolella. Eli kahva ylös->kytkin auki. Sitten vasemmalta T-vipu alas joka yleensä "krosahtaa" päälle. Sen jälkeen oikealta kytkinvipu alas ja voa pyörii.
Fordson Major -56
Fordson Major -52 ex bensa-petroli, ex 4-Custom, Nyt Trader 6
NH TM135, Fiatagri 110-90

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

jaa a

Viesti Kirjoittaja hamsteri » Ke Elo 14, 2013 4:26 pm

eli se kahva on ihan sama jos painaisi kytkimen pohjaan jalalla ja vetää ulosoton päälle?
kahva on siis varalla tms ja se neliveto siis samalla lailla päälle ja pois?

fiigumies
Viestit: 1820
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Re: jaa a

Viesti Kirjoittaja fiigumies » Ke Elo 14, 2013 5:08 pm

hamsteri kirjoitti:eli se kahva on ihan sama jos painaisi kytkimen pohjaan jalalla ja vetää ulosoton päälle?
kahva on siis varalla tms ja se neliveto siis samalla lailla päälle ja pois?
Ei ole sama asia kun ajo kytkin, se on pelkästään voimanoton kytkin ja eivät ole mitenkään yhteyksissä ja 90srj. fiius ei nelikon päälle ja pois laittamisee tarvi käyttää voimanoton kytkintä...
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

siis

Viesti Kirjoittaja hamsteri » Ke Elo 28, 2013 7:43 pm

Ulosoton kytkimessä 3 asentoa (ajov., vapaa, moottoriv

tarkoititko että vipu ylhäällä on ajov. eli silloin booriakseli pyörii esim lingotessa keskellä vapaa ja alhaalle työnnettynä moottoriv.
tekee mitä?
en osaa arvata mitään

Avatar
DeeTee
Viestit: 1184
Liittynyt: Ti Loka 02, 2012 3:02 pm
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: siis

Viesti Kirjoittaja DeeTee » Ke Elo 28, 2013 7:57 pm

hamsteri kirjoitti:Ulosoton kytkimessä 3 asentoa (ajov., vapaa, moottoriv

tarkoititko että vipu ylhäällä on ajov. eli silloin booriakseli pyörii esim lingotessa keskellä vapaa ja alhaalle työnnettynä moottoriv.
tekee mitä?
en osaa arvata mitään
Moottorivoimanottoahan käytetään esim. klapisirkkelin pyörityksessä. Voa pyörii oli traktori paikallaan tai ei.
Ford traktoreita 1000- 100- 10- sarjaa.

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » Ke Elo 28, 2013 11:01 pm

Mie käytän oikeastaan pelkkää moottorivoimanottoa vaikka jokku kuuluu esim. linkoavan ajovoimanotolla. Ite joskus kokeilleena en ymmärrä että mikä ajatus siinä sitten on...

fiigumies
Viestit: 1820
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 1:34 am
Paikkakunta: Hamina/Kannusjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fiigumies » Ke Elo 28, 2013 11:09 pm

itekki linkoan moottorivoimanotolla
FORDSON MAJOR vm.1957 ja FIATAGRI 70-90DT vm.1987 ja ISME 1400
-fiigumies-

kaivaja
Viestit: 903
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaivaja » Ke Elo 28, 2013 11:10 pm

Fiat640 kirjoitti:Mie käytän oikeastaan pelkkää moottorivoimanottoa vaikka jokku kuuluu esim. linkoavan ajovoimanotolla. Ite joskus kokeilleena en ymmärrä että mikä ajatus siinä sitten on...
Olekko koskaan kuullut jonkun käyttävän vetävää perävaunua :roll: :roll:

Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 » Ke Elo 28, 2013 11:20 pm

kaivaja kirjoitti:
Fiat640 kirjoitti:Mie käytän oikeastaan pelkkää moottorivoimanottoa vaikka jokku kuuluu esim. linkoavan ajovoimanotolla. Ite joskus kokeilleena en ymmärrä että mikä ajatus siinä sitten on...
Olekko koskaan kuullut jonkun käyttävän vetävää perävaunua :roll: :roll:
Anteeksi tuli hieman paska kirjotus asu. Kyllä ymmärrän siis ajovoimanoton ajatuksen ja vetävät perävaunut tiän mutta tarkotin etten ymmärrä sitä ko jotku sanoo linkoavasa ajovoimanotolla!

kaivaja
Viestit: 903
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaivaja » To Elo 29, 2013 7:33 am

Fiat640 kirjoitti:
kaivaja kirjoitti:
Fiat640 kirjoitti:Mie käytän oikeastaan pelkkää moottorivoimanottoa vaikka jokku kuuluu esim. linkoavan ajovoimanotolla. Ite joskus kokeilleena en ymmärrä että mikä ajatus siinä sitten on...
Olekko koskaan kuullut jonkun käyttävän vetävää perävaunua :roll: :roll:
Anteeksi tuli hieman huono kirjotus asu. Kyllä ymmärrän siis ajovoimanoton ajatuksen ja vetävät perävaunut tiän mutta tarkotin etten ymmärrä sitä ko jotku sanoo linkoavasa ajovoimanotolla!
Ahaa...Minä kans joskus kokeilin kesantojen niittoa ajovoimanotolla....no niittokonehan ei sitä kestänyt.Olis ollut vain niin mukava ajella nopeasti ja pienillä moottorinkierroksilla... :oops: :oops:

hamsteri
Viestit: 1880
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

mitas

Viesti Kirjoittaja hamsteri » Pe Elo 30, 2013 9:52 am

oliko oikein kuvaa kellään missä on laatikon täyttö sekä tyhjennytroppu että mistä tietää onko siellä jölyä tarpeeksi

samat kyssärit perän kanssa foortissahan on tikku perälle mutta tuossa ei täinnut näkyä

Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 8 vierailijaa