Sivu 3/7

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 4:10 pm
Kirjoittaja Valmet-20
Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 5:31 pm
Kirjoittaja mtalo
Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
:D

Toinen vähän isompi 150cc on toiminu moottorin osalta luotettavasti 4 vuotta. Mitä nyt pitäny kaikkia muita pultteja kiristellä.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 5:59 pm
Kirjoittaja Yrjö
Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
Valtrassa ja Massikassa saataa olla Kiinassa valmistettu moottori.
https://www.agcopower.com/fi/yritys/tuotantopaikat/

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 6:34 pm
Kirjoittaja Arpe
mtalo kirjoitti: La Helmi 06, 2021 1:44 pm Lopputuloksena ei lähde kumminkaan käymään. Ryyppy päällä ei kastu tulppa. Mikä tässä voisi olla hämminkinä? Sormella tuntui puristuksia tulpan reijästä. Onko tuon jaon hypätessä hajonnut jotain muutakin.
Mäntä ja venttiili on kohdannu toisensa. Venttiili vääntyny, eli ei mene enää tiiviisti kiinni, eli ei ole kunnon puristuksia, eli ei lähde käyntiin.
Kansi irti ja venttiileitä tutkimaan.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 7:17 pm
Kirjoittaja Fred Scuttle
Yrjö kirjoitti: La Helmi 06, 2021 5:59 pm
Valmet-20 kirjoitti: La Helmi 06, 2021 4:10 pm Kiinalaisten salajuoni maailmanvalloitukseen. Kylvetään ensin moottoreita joka paikkaan ja pian väki on ihan masiksessa, kun ei ne lähde käyntiin pienen käytön jälkeen. Pysykää erossa kinukkivehkeistä!
Valtrassa ja Massikassa saataa olla Kiinassa valmistettu moottori.
https://www.agcopower.com/fi/yritys/tuotantopaikat/
Tuleva perusversio A-valtrasta tulee kokonaan kiinasta.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 7:31 pm
Kirjoittaja mtalo
Arpe kirjoitti: La Helmi 06, 2021 6:34 pm
mtalo kirjoitti: La Helmi 06, 2021 1:44 pm Lopputuloksena ei lähde kumminkaan käymään. Ryyppy päällä ei kastu tulppa. Mikä tässä voisi olla hämminkinä? Sormella tuntui puristuksia tulpan reijästä. Onko tuon jaon hypätessä hajonnut jotain muutakin.
Mäntä ja venttiili on kohdannu toisensa. Venttiili vääntyny, eli ei mene enää tiiviisti kiinni, eli ei ole kunnon puristuksia, eli ei lähde käyntiin.
Kansi irti ja venttiileitä tutkimaan.
Nämäkö ei ole "vapaasti pyöriviä"?

Olisinkin jo kannen irrottanu, mutta kansi ottaa melkein kiinni runkoon. Pitää melkein nostaa kone ensin pöydälle.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 7:52 pm
Kirjoittaja vaniljacreme
Ei oo vapaasti pyörivä.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: La Helmi 06, 2021 8:11 pm
Kirjoittaja mtalo
Okei. Eiköhän oo venttiilit solmus. Kuinkahan todennäköisesti kansikin ottanu kipiää? Millainen kannentiiviste näis on? On vissiin vaihdettava joka avauskerran jälkeen.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Su Helmi 07, 2021 4:10 am
Kirjoittaja vaniljacreme
sen näkee kun kansi pöydällä onko venttiilin ohjuri ottanut kipeetä kierosta venttiilistä tai seeti. täältä löytyy tiivisteet ja uskoisin että uudet venttiilit myös mitkä tarvitset:
https://www.mbfmoto.com/fi/95-tiivisteet

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2021 8:51 pm
Kirjoittaja mtalo
Otin moottorin pöydälle, kun kansi ei olisi muuten irronnut. Traktorin kumin venttiili kierreteipillä höystettynä meni jotenkin tulpan reikään, vaikka ei ihan sama kierre ollutkaan. Systeemi ei pidä yhtään ilmaa, vaan puhaltaa imiventtiilistä pihalle. Kokeilin tukkia imuventtiilin kädellö, jolloin mäntä ainakin meni alas paineilmalla.

Männässä oli pienet jäljet molemmista venttiileistä. Venttiileissä en silmällä havainnut jälkeä. Karstaa oli kyllä aika tavalla. Männä pää ja kansi oli aivan karstassa. Mietin, että voisko karstakin aiheuttaa, ettei venttiili mene tiiviisti. Missä aineella karstan saa liotettua pois? Voiko karstaa krapsuttaa esim. ruuvimeisselilä, vai haittaako pienet naarmutkin jo venttiili istumista. Pitäiskö silmällä erottaa, mistä venttiili vuotaa?

Venttiilin ulkoreunahan on vain kopsahtanut mäntään ja eikös se kanteen tiivistyvä osuus ole kuitenkin muutaman millin reunasta? Tosiaankin mini heikoilla silmillä en erottanut mitään kolhua venttiilissö tai kannessa.

Pitääkö jakoketju tulla kampiakselin puolella kahden pikkurattaan välistä. Ilmeisesti toista ratasta jousi vetää ketjua vasten, ettå se kiristyy.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2021 8:58 pm
Kirjoittaja korsteeni
Kaada ensin imupuolelle kanavaan bensaa, vuotaako? Sitten kun bensaa ei vuoda venttiilin välistä, on tiivistys riittävä. Sitten toistat manööverin pakopuolelle...

Tokikaan venttiili ei myöskään saa ahdistaa/takerrella ohjuriin kun jousi on irrallaan ja sormin liikuttaa venttiilejä.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Ma Helmi 08, 2021 9:21 pm
Kirjoittaja Arpe
Yleensä venttiilistä vääntyy varsi, jos mäntä kopauttaa lautasen reunaan.
Venttiili irti ja kyljelleen tasaiselle levylle. Siinä kun sitä pyörittelee, huomaa heti jos se on vääntyny. Pyöriminen pysähtyy aina samaan kohtaan, jos on mutkalla.
Jos on paljon vääntynyt, ni huomaa jo silmällä. ja voihan sitä pyöritellä vaikkapa porakoneen istukassa, vääryyden huomaa.

Jos on suorat, ni karstat pois venttiileistä ja kannesta. Vaikkapa pieni pyörivä teräsharja porakoneeseen ja sillä putsaten.
Sit hieman hiomatahnaa seetin ja venttiililautasen väliin ja pyörittelet pinnat tiiviiks.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Ti Helmi 09, 2021 12:48 pm
Kirjoittaja cmro85
Venttiilt ei paljoa maksa kuten koko sylinterikansikaan. esim. tuontitukku löytyy paljon kiinailaisiin osia ja keskisen gernhuolto.

Hommasin aikoinaan lähes ajamattoman 70cc mönkkärin joka ei lähtenyt käyntiin.
Puristukset hukassa ja avasin kannen. Imuventtiilissä seunalla painauma joka aiheutti ihmetystä.
Kurkkaus kaasuttimen sisään ja huomasin, että ryyppyläppä oli kadonnut.. Selvisi myös, että ei ole mitenkään harvinaista näissä...
Keskellä oleva läpän ruuvi pääsee irtoamaan ja meni koneen läpi. Itse läppä löytyi ilmanputsarista.

Laitoin tuohon myös cdi:n jossa kierrosluvun rajoitin. Muuten nuo kiljuu itsensä hengiltä..

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Ti Helmi 09, 2021 5:07 pm
Kirjoittaja vaniljacreme
Pilalla ne venttiilit on aika varmasti kierona kerran osumaa on. Brake cleaneria kanavaa ja tiiraa tuleeko palopuolelle läpi. Näissä on monta tekijää miksi karstassa. Oma havainto on että ekoilla 1000km sisällä karstaa muodostuu enemmän kuin 4000km ajolla sen jälkeen. Eli sisäänajon jälkeen oon kannen ottanu auki ja puhdistus. Sitten alkaa se oikea ajaminen.dremel ja teräsharja on hyvä työkalu Karstan poistoon.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 7:28 am
Kirjoittaja mtalo
Imuventtiili oli tosiaankin kierossa. Laitoin molemmat venttiilit tilaukseen. Tartteeko uusia venttiileitä hioa sillä tahnalla vai toimiiko ne oletusarvoisesti sellaisenaan?

Trräsharjalla on vähän vaikia putsata venttiilin koloja kannesta. Voiko niitä putsata ruuvimeisselillä ja hiekkapaperilla? Vai jättääkö ne liian suuria naatmuja?

Kuinka ne venttiilin lukituspalat saa helpoiten paikalleen. Käytin avattua putkea ja puristinta, jolla jousen saa hyvin läjään. Ensimmäinen lukituspala sujahti helposti paikalleen, mutta toinen ei menny mitenkään. Eikai niitä pidä yhtäaikaa saada paikalleen, vaan voi laittaa ensin toisen?

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 8:43 am
Kirjoittaja Juho M-P
Laita porakoneeseen sellanen tupsumainen teräsharja. Sillä on helppo putsata kaikki.

Pitää hioa uuden venttiilit.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 9:48 am
Kirjoittaja vaniljacreme
Ei seeteihin ruuvimeisseliä. Venttiilinhionta tahnalla pyörität venttiilit pitäväksi. Ne lukituspalat menee kyllä autat talttapäämeisellillä että ne kumpikin mahtuu. Vähä hankala kansi näissä. Kiinalaisissa palopesään talouspaperitollo ja pöytää vasten oon peukaloilla painanu lukituksen kasaan.

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 10:47 am
Kirjoittaja mtalo
Eli jollain tällasella:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/7002658/W ... alla-25-mm

Kuinka paljon sen hiomatahnan kanssa pitää pyörittää? Kannattaako saman tien keksiä venttiili kiinni porakoneeseen?

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 10:51 am
Kirjoittaja 8400
Joku bensaletku venttiilin päähän kiinni ja porakoneella molempiin suuntiin pyörittelee

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Lähetetty: Pe Helmi 19, 2021 11:43 am
Kirjoittaja Mika 82
Lukituspalojen kanssa touhuamisessa voi auttaa vaseliini nokare venttiilin urassa. Magneettisella ruuvimeisselillä asettaa kohdilleen, niin vaseliini pitää paikoillaan, eikä tule meisselin mukana pois. Tai pienillä kärkipihdeillä. Pelkillä sormilla pelatessa saattaa olla hieman ahdasta tämän kokoisten moottorien kanssa.