Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
maukka
Viestit: 864
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 10:53 pm
Paikkakunta: uusimaa
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja maukka »

Saapiko sotkeentua sen verran keskusteluun että, mulla on verstaan pöytälaatikossa uus tuollaisen johtosarja, cdi poksi ja vauhtipyörä yms. Oli tarkoitus soveltaa se Yanmar bensa koneeseen, osoittautui mahlottomaksi askareeksi myyn koko nivaskan pois 50e + lähetyskuluilla p.nolla neljäsataa 805 yks yks 5
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

maukka kirjoitti: La Maalis 27, 2021 6:49 pm Saapiko sotkeentua sen verran keskusteluun että, mulla on verstaan pöytälaatikossa uus tuollaisen johtosarja, cdi poksi ja vauhtipyörä yms. Oli tarkoitus soveltaa se Yanmar bensa koneeseen, osoittautui mahlottomaksi askareeksi myyn koko nivaskan pois 50e + lähetyskuluilla p.nolla neljäsataa 805 yks yks 5
Saa sotkeentua. Kiitos tarjouksesta. Mulla on kanssa hyllyssä käytännössä koko setti magneettoa lukuunottamatta.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Vähän tutkin sähköjä. Mittasin, että latausvirtaa meni noin 2.5A. En hoksannut mitata virtaa suoraan jännitteensäätimen lähdöstä, enkä edes magneeton puolelta. Ei siellä mitään kummempaa kulutusta ole, kun akkukaan ei itsestään tyhjene. Mutta heti, kun irrotti jännitteen säätimen, niin alkasi käymään paljon paremmin. Laitoin säätimem hyllyyn. Täytyy ottaa käytännöksi, että silloin tällöin latailee älylaturilla.

Tässä on muutenkin olematon pikkuakku, jolla ei meinaa saada käyntiin. Oon laittanu trukin latausliittimen mönkijään ja irtoakkuun, jolloin irtoakun saa nätisti kiinni startauksen ajaksi.
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

Jatketaampas tästä pikkumönkijästä turinointia. Kyse siis kiinalaisesti 70 kuutioosena myydystä, mutta todellisuudessa 110 kuutioinen.

Laite on taas ollu telakalla tovin, kun staattori taas hajosi; pari kelaa näytti ääretöntä resistanssia. Ostin uuden tilalle ja siihen piti vaihtaa liitin. Kyse tällaisesta staattorista:
https://www.ebay.com/itm/374071671952?m ... media=COPY

Tutkin tuota staattoria ja vähän jäin hämmästyneeksi. Jos lähtee seuraamaan vihreästä johdosta eli maasta niin tulee ensin kaksi pieniohmista kelaa (alle 0.5 ohmia) ja sen jälkeen keltainen johto ja taas pieniohminen kela ja valkoinen johto. Lopuksi vielä kaksi kelaa joiden yhteinen resistanssi luokkaa 470 ohmia ja punainenmusta johto. Vaikuittaisi, että kaikki kelat olisi sarjassa ja lataussäätimen jännite napataan välistä (valk - kelt).

Sitten ihmetyttää, miten kipinäjännitteen (punamustasta vihreään) tekoon käytetään sarjassa sekä iso- että pieniohmisia keloja. Sen kummemmin tietämättä, kuvittelisin iso-ohmisella saatavan korkean jännitteen ja matalan virran ja vastaavasti pieniohmisella päin vastoin. Onkohan tuo kytkentä ihan oikea? Osaisko joku selventää?

Tuo latausjännitteen nappaaminen kipinäjännitteen välistä voi kyllä ajatella heikentävän kipinään. Tässä yksilössä siis kipinä katoaa tai heikkenee lataussäätimen ollessa kiinni.

Mittasin muuten nyt koneen käydessä ja lataussäätimen ollessa kiinni, että AC-puolella meni valkoisessa johdossa 5-7 amppeerin virta. Tuli mieleen, että saisiko latauksen käyttöön kipinän heikkenemättä, jos laittaisi johdon väliin tehovastuksen. Voisi kokeilla vaikka parin ohmin vastusta vai jopa 10 ohmin? Toimiiko tuo niin, että valkoisessa ja keltaisessa on vuorotellen positiivinen jännite vihreään nähden. Eli pitäiskö vastus laittaa molempiin johtoihin?
Urpo
Viestit: 1162
Liittynyt: La Helmi 14, 2009 11:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja Urpo »

Lataussäädin rikki tai väärin kytketty ?
mtalo
Viestit: 1750
Liittynyt: Ti Tammi 24, 2017 1:54 pm
Viesti:

Re: Kiinan manki lähtee huonosti käyntiin

Viesti Kirjoittaja mtalo »

mtalo kirjoitti: Ti Joulu 06, 2022 11:17 pm Jatketaampas tästä pikkumönkijästä turinointia. Kyse siis kiinalaisesti 70 kuutioosena myydystä, mutta todellisuudessa 110 kuutioinen.

Laite on taas ollu telakalla tovin, kun staattori taas hajosi; pari kelaa näytti ääretöntä resistanssia. Ostin uuden tilalle ja siihen piti vaihtaa liitin. Kyse tällaisesta staattorista:
https://www.ebay.com/itm/374071671952?m ... media=COPY

Tutkin tuota staattoria ja vähän jäin hämmästyneeksi. Jos lähtee seuraamaan vihreästä johdosta eli maasta niin tulee ensin kaksi pieniohmista kelaa (alle 0.5 ohmia) ja sen jälkeen keltainen johto ja taas pieniohminen kela ja valkoinen johto. Lopuksi vielä kaksi kelaa joiden yhteinen resistanssi luokkaa 470 ohmia ja punainenmusta johto. Vaikuittaisi, että kaikki kelat olisi sarjassa ja lataussäätimen jännite napataan välistä (valk - kelt).

Sitten ihmetyttää, miten kipinäjännitteen (punamustasta vihreään) tekoon käytetään sarjassa sekä iso- että pieniohmisia keloja. Sen kummemmin tietämättä, kuvittelisin iso-ohmisella saatavan korkean jännitteen ja matalan virran ja vastaavasti pieniohmisella päin vastoin. Onkohan tuo kytkentä ihan oikea? Osaisko joku selventää?

Tuo latausjännitteen nappaaminen kipinäjännitteen välistä voi kyllä ajatella heikentävän kipinään. Tässä yksilössä siis kipinä katoaa tai heikkenee lataussäätimen ollessa kiinni.

Mittasin muuten nyt koneen käydessä ja lataussäätimen ollessa kiinni, että AC-puolella meni valkoisessa johdossa 5-7 amppeerin virta. Tuli mieleen, että saisiko latauksen käyttöön kipinän heikkenemättä, jos laittaisi johdon väliin tehovastuksen. Voisi kokeilla vaikka parin ohmin vastusta vai jopa 10 ohmin? Toimiiko tuo niin, että valkoisessa ja keltaisessa on vuorotellen positiivinen jännite vihreään nähden. Eli pitäiskö vastus laittaa molempiin johtoihin?
Tätä uutta staattoria tarkemmin tutkittuani huomasin puhuneeni läpiä päähän. Kyllä lataus- ja sytytyskäämit oli itsenäisiä eikä suinkaan sarjassa. Se oli kyllä totta, että lataussäätimen irrottaminen paransi merkittävästi kipinää ja erityisesti tyhjäkäyntiä. Tosin staattorin vaihdon jälkeen laite pelasi mainiosti myös lataussäätimen kanssa, mutta sitä iloa ei piisannut pitkään.

Luultavasti uusi staattori oli ollut käytössä vain pari tuntia, kun tänään sammui täydestä laukasta. Kipinää ei enään tullut ja sytytyskäämin resistanssi oli luokkaa 4.7k ohmia, kun pitäisi olla 470 ohmia. Aikalailla heti hajoamisen jälkeen otin staattorin esille ja koppa oli aika lämmin. Tuli mieleen, että voisko latauskäämi ladata akkua niin vauhdikkaasti, että koppa lämpenisi ja lämpö hajottaisi staattorin. Voihan se lämpö olla peräisin moottoristakin. Staattori kyllä näytti siltä, että oli käyny aika lämpösenä. Hyllyssä oli sopiva staattori, jonka laitoin kiinni, mutta jätin nyt kokonaan kytkemättä latauskäämit.

Onko jotain muita ideoita, mikä voisi rikkoa staattorin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Mazaman, v-e-s-a ja 47 vierailijaa