Piekonebensa henkilöautoon

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Robinhot
Viestit: 44
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2009 1:21 pm
Viesti:

Piekonebensa henkilöautoon

Viesti Kirjoittaja Robinhot »

Onko kellään kokemusta? Mulla on bensa Mersu W123 vuodelta 1985 odottamassa vielä pari vuotta museorekisteröintiä. Nyt useamman vuoden seisonnan jälkeen kun herättelin sitä käyntiin oli kaasarin koho ja neulaventtiili hartsiintuneet jumiin. Nämä putsailin, tankin tyhjensin ja laitoin tilalle tuoretta bensaa niin lähti käyntiin ekalla startilla. Näitä puuhatessa tuli mieleen, että jos nyt tyhjentäisi tankin, kaataisi sinne 10 litraa pienkonebensiiniä ja tästä lähtien käyttäisi moottoria muutaman kerran vuodessa. Itselle ei tule mieleen voisko tuosta pk-bensiinistä olla jotain haittaa. Mitä mieltä olette? Ja niin pitihän tuolla Mersulla vähän ajaakin - hyvältä tuntui.
Fiat640
Viestit: 3831
Liittynyt: To Helmi 25, 2010 2:40 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fiat640 »

Äkkiseltään mietityttäis semmoset asiat ko oktaaniluku ja etanoolin määrä.
m_kane
Viestit: 3573
Liittynyt: Ti Syys 27, 2011 3:43 pm
Paikkakunta: Jovensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_kane »

Laita sellaista bensan säilytysainetta. Saapi varaosaliikkeistä, itse ostin motonetista. Sen pitäisi estää nuo ilmiöt, ja suositellaan laitettavaksi esim. talvisäilytyksen ajaksi.

Joku tuollainen:
http://www.powerfactory.fi/product_info ... s_id=10018
Belarus 825 turbo shitbox
sopanja
Viestit: 470
Liittynyt: La Touko 22, 2010 6:47 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sopanja »

Minusta tuntuu että etanolin lisäämisen jälkeen bensan säilyvyys olisi parantunut. Aikaisemmin kesäuton käynnistyminen pitkän seisonnan jälkeen oli yskähtelyä ja paukahtelua, nykyisin lähtee käyntiin paljon helpommin. Äkkiseltään en ole keksinyt muuta syytä kuin että bensalle on tehty jotain muutoksia. Kokeilin jossain vaiheessa myös tuota bensan säilöntäainetta mutta en huomannut siitä olevan mitään hyötyä.
B58
Viestit: 308
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 9:06 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B58 »

Pienkonebensaa ei saisi laittaa isoihin koneisiin. En kyllä tiedä miksi?! Itse käytän oman 600SL:n aina "kuivaksi". Ei ole ollut ongelmia kun lyö ens kerran käyntiin.
KK70
Viestit: 487
Liittynyt: Su Elo 24, 2008 7:21 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KK70 »

Minä ainakin olen laittanu pienkone besaa ja siihen vielä vähän kausisäilöntä ainetta autoihin,jotka seisoo.
Sama seos syksyllä perämoottoreihin.
Ainakaan noin kolmeen vuoteen ei ole ollu mitään ongelmaa.
Tuo nykyinen viinabensa kun ei ole hyväksi vanhoille kumiletkuille/neulaventtiilin kumikärjille.
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Aikoinaan, kun tuli katsastuksiin nuo päästörajat ja päästöjä alettiin mittailemaan, niin eihän se meikäläisen Datsuni siitä syynistä kunnialla selvinnyt. Ajelin tankin niin tyhjäksi kuin uskalsin ja menin Leppävaaraan tankkaamaan myrkytöntä bensiiniä. En muista mitä se bensa oli virallisesti, mutta myrkyttömänä mainostettiin, sittemmin siitä vissiin keksittiin se pienkonebensa. Kymmenen litraa raaskin tankata ja senjälkeen katsastusasemalle jälkitarkastukseen. Ja heittämällähän Datsun sai leiman sillä kertaa.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Jumunen kirjoitti:Aikoinaan, kun tuli katsastuksiin nuo päästörajat ja päästöjä alettiin mittailemaan, niin eihän se meikäläisen Datsuni siitä syynistä kunnialla selvinnyt. Ajelin tankin niin tyhjäksi kuin uskalsin ja menin Leppävaaraan tankkaamaan myrkytöntä bensiiniä. En muista mitä se bensa oli virallisesti, mutta myrkyttömänä mainostettiin, sittemmin siitä vissiin keksittiin se pienkonebensa. Kymmenen litraa raaskin tankata ja senjälkeen katsastusasemalle jälkitarkastukseen. Ja heittämällähän Datsun sai leiman sillä kertaa.
Todennäköisesti oli Nesteen Futura Green Racing:iä. Se oli väriltään kuin vettä ja korkeaoktaanista. Myytiin silloin muutamissa mittareissa ympäri Suomea, kilpakäyttöön.
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
Pyttylä
Viestit: 612
Liittynyt: To Loka 09, 2008 8:37 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pyttylä »

Minä olen sitä mieltä, että laita robinhot vaan sitä pienkonebensaa tankkiin, niinkuin olet jo suunnitellutkin. Tuo pienkonebensa ei "talmaannu", vaikka seisoisi useammankin vuoden, se vaan haihtuu pois. Eikä haittaa, vaikka laittaisit sitä 2-tahti versiota, siitä jää sellainen kiva kaasaria suojaava öljykalvo, joka liukenee sitten kun laittaa uudella bensalla pelit soimaan.

Tämä perustuu kokemukseen.
- Miks ostaa ehjää, jos risan saa halvemmalla? -
Konekansalainen
ch
Viestit: 1499
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:54 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ch »

Kaverin rassi, jossa oli nokka-akseli vaihdettu ja muutakin pientä tehty saatiin menemään päästöistä läpi sopivalla seoksella. Yleensä tankissa oli 98:a ja seassa 25% etanolia konttorille mentäessä. Lisäksi bensanpaineen säätimestä otettiin hieman painetta alas. Aina tuli hyviä lukemia ja laakista läpi ainakin siltäosin.
Neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
jopetin
Viestit: 6463
Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jopetin »

Musta tuntuu että tämä bensan vanhenemis juttu on jonkinsortin urbaanilegendaa. Joku vuosi herättelin n.6 vuotta seisonutta hondaa jossa oli tankissa sijoilleen unohdettaessa olleet liemet. Normaalien herättelytoimien jälkeen hörähti käyntiin olisiko toiselle startilla.
Samoilla liemillä ajettiin katsastukseen ja takaisin ilman ongelmia paitsi että hylsy tuli ruosteista helmoista...
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

jopetin kirjoitti:Musta tuntuu että tämä bensan vanhenemis juttu on jonkinsortin urbaanilegendaa. Joku vuosi herättelin n.6 vuotta seisonutta hondaa jossa oli tankissa sijoilleen unohdettaessa olleet liemet. Normaalien herättelytoimien jälkeen hörähti käyntiin olisiko toiselle startilla.
Samoilla liemillä ajettiin katsastukseen ja takaisin ilman ongelmia paitsi että hylsy tuli ruosteista helmoista...
Kummallista, että oli vielä tankissa bensaa, kyseinen aine on melko haihtuvaa, joten kuudessa vuodessa luulisi tankin tyhjenneen.
masi71
Viestit: 105
Liittynyt: Ma Elo 21, 2006 4:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masi71 »

mä ajan pensa fergusonnia vallan pienkone bensalla.
Ainut syy on ettei siitä tuu sitä bensan käryä lainkaan, edes takaisin kun pihaa lumesta kolaa niin se käry alko ärsyttään ja ratkaisuksi pienkonebensa.

Siinä ei muuten käsitykseni mukaan ole lainkaan etanolia vaan se on alkylaattibensiiniä, parasta tavaraa jota tislauksessa tulee.
Sitä lisätään tavallisen bensiinin sekaan pienentään päästöjä.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NH »

Useat 4-t veneilijät käyttävät syksyisin moottorit pienkonebensalla ilman stabilisaattoria erinoimaisella menestyksellä. Polttoaineensyöttölaitteet eivät ole tukkeutuneet ja moottorit käynnistyvät keväällä helposti.

Ai että normaali moottoribensiini ei vanhene? Öljy-yhtiöt ilmoittavat bensiinin säilyvän normituksen mukaisena kolme kuukautta!
Polttelin tuossa jokin aika sitten risuja. Sytykkeenä oli kaksi vajaakannullista 98e5 bensiiniä, reilun puoli vuotta vanhaa ja reilun puolitoista. Kummatkin kannut tiiviskorkkisia bensiinikanistereita. Vanhempi tavara ei edes syttynyt tulitikulla useista yrityksistä huolimatta, tuoreempi tuli melkein silmille havaittuaan lähestyvän tulitikun. :shock:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Kymmenen vuotta sitten ja sitä vanhempi bensa ei vanhene samalla tavalla kuin nykyään myynnissä oleva. Jos jossakin vanhassa vehkeessä on viellä sitä vanhaa bensaa niin hyvin se sillä viellä käynnistyy. Toinen seikka on että vanhat koneet eivät olleet säädetty niin niukalle seokselle kuin uudet joten niissä oli enemmän "pelivaraa" jos kevyet jakeet vähän hupenivat vuosien saatossa. Niissä koneissa joissa on säädettävä suutin voi huoletta käyttää vanhentunutta bensaa. Petroolivehkeet tykkäävät vanhentuneesta bensasta koska se muuttuu siihen suuntaan ajan kanssa.
Ihmeellistä että tekevät niin huonoa bensaa tänä päivänä että joutuvat tekemään erikseen pienkonebensaa että viellä olisi se parempi vaihtoehto olemassa. :roll:
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Sorvaaja
Viestit: 1900
Liittynyt: Pe Tammi 05, 2007 8:38 pm
Paikkakunta: Salonseutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sorvaaja »

Silloin kun oli vielä vanhaa lyijyllistä 92oktaanista bensaa,oli kotinurkissa vanha bensalla käyvä puimuri.Sitä jäi käyttämättä kun viljelys lopetettiin,käytin sitä ruohonleikkureissa ja jyrsimessä.Viimeiset käytin kun se bensa oli varmaan 15v vanhaa,kyllä siitä tuli viimeeksi erikoinen haju pakokaasuissa.Ensin bensa oli tynnyrissä sen jälkeen peltisissä jerrykannuissa,aina sillä sai leikkurin koneen käyntiin.
leonardonvinssi
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Helmi 02, 2009 11:50 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja leonardonvinssi »

En ole paljoa pienkonepensaa käyttänyt. Käytän ysikasia kahden prosentin öljyseoksella n. 5 vuotta vanhoissa Dolmarin moottori- ja raivaussahassa. Ensimmäisen talven jälkeen en ole pienkonepensoja käyttänyt. Talvella en yleensä sahaile ja keväällä tai alkukesästä sahat ovat aina lähteneet viimeistään toisella nykäisyllä käyntiin eikä käyntihäiriöitä ole ollut. Ainoa jotenkin havaittava ero on ollut savukaasuissa, mutta minun töissäni sillä ei ole merkitystä. Ainoa kerta, jolloin hetken olen epäillyt pensan vanhenneen, oli kun kerran kesän alussa tankkasin ajoleikkurini kanisterista, joka oli täytetty edellisenä kesänä. Lähti huononlaisesti käyntiin, savutti vietävästi meno oli kuin krapulaisella. Pian selvisi, että olin tankannut dieseliä. Minun pensan säilymisessä voi selityksenä olla se, että säilytän sahojani ja kanistereita kylmässä vajassa. Pakkasessa kaikki tapahtuu hitaammin.

Jos autoon ei pienkonepensaa passaisi laittaa, niin minusta ainoa syy olisi se, ettei päästöt olisi enää kohdallaan. Ohjekirjoissa ym. esitetyt perustelemattomat kiellot ja kenties käskyt menettivät minun silmissäni viimeisimmän auktoriteettinsa jo nuorena ollessani, kun tilasin postimyynnistä pienen traktorikäyttöisen kompressorin (Lievonen & Pellikka, Vihtavaara, n. 40 vuotta sitten). Käytettyäni sitä ohjeiden mukaisesti muutaman viikon, paineilman tulo ehtyi. Ohjekirjasessa oli ehdoton kielto, ettei laitetta saa avata. Pakkohan se oli avata. Nähtyäni sisuskalut, vein sen yhdelle koneistamolle, että minkälaista on suomalaisen laatutyön jälki. Nauroivat mykkyrässä; männäntappi oli lukittu lyömällä piste männän kylkeen, kiertokangen alapäässä ei ollut kuin väljä putkenpätkä laakerin virassa eikä männälle minkäänlaista voitelumahdollisuutta. Tämän jälkeen olen jättänyt vastaavat laitteet ostamatta tai selvittänyt, mistä rajoitukset johtuu.
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Silläkin on normibensan suhteen merkitystä, koska bensa on ostettu...talviaikaan ainakin nesteen bensassa enemmän potkua, johtuen herkemmin syttyvien ainesosien suuremmasta määrästä. Sitä ei käytössä huomaa, mutta talvibensan pitäisi tästä syystä kestää pitempään "haihdustusta".
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
B58
Viestit: 308
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 9:06 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B58 »

Niin eihän se oikeaa Bensaa ole, joten siksi ei varmaan kalliisiin autoihin uskalleta suositella moottorivaurion pelossa, toki autot on tyyppihyväksyttyjä tietylle polttoaineelle, bensapeli bensalle jota alkylaatti "bensa" ei ole:

Neste:
Pienmoottoribensiini on alhaisten aromaatti- ja bentseenipitoisuuksien ansiosta autobensiinejä käyttäjäystävällisempi ja korkean moottorioktaani-luvun (MON) ja alhaisen höyrynpaineen ansiosta teknisesti moottorin toiminnan kannalta parempi. Siirryttäessä käyttämään autobensiinejä kevyempää ja hapetonta pienmoottoribensiiniä, saattavat moottorit vaatia seossuhteen säädön.

Wikipedia:
Alkylaatti on synteettistä bensiiniä, jota valmistetaan bensiiniä kevyemmistä olefiineista ja isobutaanista. Alkylaatti on korkeaoktaanista ja korkealaatuista jaetta, joka on erityisen puhdasta. Isobutaani ja olefiinit ovat raakaöljyn tislauksen kaasumaisia tisleitä (sivutuotteita) tai krakkauksella valmistettuja.

Alkyloinnin lähtöaineet ovat isobutaani sekä olefiiniseos, jossa on lähinnä propeenia ja buteeneja. Alkylointiyksikössä isobutaani (4-hiilinen) reagoi väkevän hapon katalysoimana olefiinien (pääosin 3-4 -hiilisiä) kanssa, jolloin se alkyloituu, ja syntyy 7-8 -hiilistä tuotetta, eli lähinnä heptaanin ja oktaanin eri isomeerejä. Happokatalyyttinä voi käyttää rikkihappoa tai stabiilimpaa fluorivetyhappoa.

Raivaussaha ainakin meni tehottomammaksi, mutta pää ei tullu kipeeksi, eli fifty-sixty
kurkimies
Viestit: 66
Liittynyt: Su Syys 09, 2018 6:58 pm
Viesti:

Re: Piekonebensa henkilöautoon

Viesti Kirjoittaja kurkimies »

https://www.neste.fi/pienmoottoribensii ... vastauksia

Tästä voi vetää omat johtopäätökset:
Nesteen pienmoottoribensiiniä voidaan käyttää moottoreissa, joissa suositus on 98-oktaaninen bensiini. Pienmoottoribensiini ei kuitenkaan täytä pienlentokoneiden polttoainevaatimusta oktaaniluvun osalta, jonka takia se ei ole sallittu polttoaine ilmailussa.

Pienmoottoribensiini ja autobensiini 95/98 sekoittuvat hyvin keskenään ja polttoainetta voi käyttää kaikissa seossuhteissa. On hyvä muistaa, että pienmoottoribensiinin edut vähentyvät kun autobensiinin pitoisuus kasvaa. Polttoaine kuitenkin pysyy aina käyttökelpoisena ja vähintään autobensiinin laatuisena.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Mauri Tähkä, Semrush [Bot] ja 34 vierailijaa