Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Eilen irroittelin autosta alapalloniveltä. Tukivarteen prässätty nivel oli sen verran jumissa, ettei tuntunut 20 tonnin prässissä suosiolla irtoavan, näytti että tukivarsi vain alkaa vääntyä. No sitten tietysti toholla lämmittämään...
Tallin edessä sitä sitten aikani kuumentelin. Joku aavistus tai muistikuva mahdollisesta riskitekijästä oli takaraivossa, kun vähän niinkuin sivultapäin sitä tohottelin. Eihän siinä kauan mennyt, kun hillitön lojaus kävi ja korvat lukossa ihmettelin että mihinkä se pohjalevy hävisi?? :shock: Tällä hetkellä se vissiin kiertää maapalloa, lähtönopeus oli sellainen ettei edes ehtinyt näkemään että jotain lähti. Jos olisi suunta ollut otsalohkoon päin, niin varmaan joku kirjoittelisi taas otsikon "Jälleen ikävä tapaturma" -alle tästäkin tarinaa.

Jos kuumentamaan joutuu, räjähdyksen voi varmaankin estää poraamalla pohjalevyyn reiän.

En muista tältä palstalta lukeneeni tästä varoituksia, jostain autopalstoilta juttua löytyi nyt kun hain. Onko jollain vastaavia kokemuksia?
veijola
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 5:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veijola »

OHO - eipä ole käynyt mielessäkään että noinkin voi käydä. Sauhua ja kauheeta rasvankäryä yleensä vain. Tästäkin kuvatusta tapahtumasarjasta voisi ajatella että prässääminen olisi se vaarallisempi osuus. Siinäkin hommassa suojalasit ihan minimivarustus, esim laakerikoolin jysähtäessä prässäysvaiheessa sirpaletta on ilmassa kuin Kollaalla konsanaan
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7792
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Sälkähditkö yhtään?
Miten sinulla se tukivarsi pallonivel yhdistelmä oli sijoitettuna lämmittäessäsi sitä,oliko se jo valmiiksi niin päin että,sillä pohjalevyllä oli vapaa lentoreitti,meinaan kuinka hirveitä sitten olisi voinut tapahtua jos,se olisi ampunut pohjalevyä päin maata ja räjähdyksen voima olisi lennättänyt tukivartta.

Juu ja vähän asian sivusta,meille on työnjohdon taholta tiedoitettu että,pitäisi ilmoittaa myöskin kaikki "läheltä piti" tapauksetkin,tavoitteena on vissiin vähentää tapaturmia.
Patse
Viestit: 337
Liittynyt: La Touko 29, 2010 5:54 pm
Paikkakunta: Sastamala(Vammala)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Patse »

Mahtaako noi ohajussysteemeihin tarkoitetut osat olla sellaisia että niitä paljon suositeltais lämmittelemään...saattaa lämpökäsittelyt mennä pieleen...

Eikös sopivalla vasaralla noi yleensä aukea, kun saa vaan tukea alle...
IH 574 ja Valmet 20 vm.55
fiat ad5
Viestit: 304
Liittynyt: Su Syys 27, 2009 8:04 pm
Viesti:

tämä on totta

Viesti Kirjoittaja fiat ad5 »

transportterin ylä palloo kans tohoteltiin niin kohta lasahti..

kaverin jalkapöytään suoraan onneks oli turvakenkä liekkö vähä auttanu mutta kyllä varmaan kävi kipiää..
Nuffield 4/65
international 434
Nuffield universal four
valmet 900 ukkomestari
Fiat 1180 dth
EX W124 E420
EX fiat ad5
jusape
Viestit: 3500
Liittynyt: Ti Touko 03, 2011 10:56 pm
Paikkakunta: Yläne
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusape »

Siinä käy niin jotta sisällä oleva muovi kun alkaa kuumentua ja kiehua se alkaa kehitteleen painetta, ja kun sitä on riittävästi alkaa tapahtua ja hätäiseen.....

TODELLA VAARALLISTA MITÄÄN PALLONIVELIÄ KUUMENNELLA !! KÄYTETTYJÄ VÄLJIÄKÄÄN !!

Tiedän tapauksen jossa tukivarressa olevaa alapalloa oli lämmitetty penkissä pöydällä, ja siittä kartiotapin ampunut... välikatosta läpitte ja peltikatossa kuhmu ulospäin, jossa tappi oli reiäntukkeena.....
Ihmeitä tehdään päiväs, mahdottomat vaatii kaks
Nuffit DM4-54, Univ Four-61, 460T EVO III ( ~300hp ) -64,
GMC 6-71 -65 (Detroit Diesel), Allis-Chalmers TL20D-60
USA GM autoja vuodesta -90 + Muuta roipetta

http://WWW.NUHVI.NET
http://WWW.KONEKANSA.NET
JVK
Viestit: 118
Liittynyt: To Maalis 08, 2007 3:15 pm
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JVK »

joitakin palloniveliä on tullut vaihdeltua, mutta em. asia ei ole tullut mieleenkään. Tosin ei ole tarvinnut lämmittää. Tällainen on erittäin asiallinen viesti. Saattaa pelastaa jonkun hengen ja terveyden.
Ursus 385 -81, Valmet 361 -63 ja Valmet 565 + UM 2T -68.
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Kiitoksia varoituksesta. Toivottavasti kertomasi tulee mieleen ennen kuin otan polttopillin nivelen lämmitykseen.
Kaikki meistä muistavat ne remontit jossa ##¤ tiukalla ollut pallonivel on pitänyt lämmittää tai muuten repiä irti.
Osmo_
Viestit: 8622
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

BPW:n pyöränpultteja auottiin harjoittelupaikalla lämpöä käyttäen kun ei 1'' mopossa ollut riittävästi tehoa. Niissä umpipulteissa oli muoviset päädyt ja kun riittävästi lämmitti niin hallissa kuului hirveä losahdus. Päivän homma oli kun 48 pulttia tolla tyylillä.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Ih2504
Viestit: 170
Liittynyt: Ma Marras 10, 2008 8:30 pm
Paikkakunta: Etelä-savo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ih2504 »

Kyllähän noita aika-ajoin paukahtelee. Yksi mikä jäänyt mieleen on, kun työkaveri vaihteli lavettinosturilla mb sprintterin alapalloa eikä vielä silloin ollut oikeaa holkkisarjaa käytössä tuohon hommaan. Takoi aikansa moksulla ja sitten vähän lämpäsi pillillä kun ei hievahtanutkaan. Ei menny pitkään kun räjähti keskiosa irrota pallosta. Oli melkoinen laukaus kun ajosiltaa päin kajahti tuo keskitappi, korvissa soi varsin ikävästi. Ei tuollaista tule ajatelleeksi kovin helpolla mutta osaa olla tosiaan aika vaarallinen noikin yksinkertainen asia.
Zetor 5511
Leyland 384 kaivuri
konty
Viestit: 917
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 12:52 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konty »

Mullakin pamahti transporterista yläpallo 2 viikkoa sitten, onneksi lähti alaspäin.
Nikke
Viestit: 440
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 3:02 pm
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke »

Tällaisissa sinänsä näennäisen vaarattomissa hommissa ei välttämättä riskejä aina tiedosta. Minullekin tällaiset prässätyt nivelet on uusi tuttavuus, yleensä ollut pulttikiinnitteisiä joita ei ole tarvinnut lämmitellä.
Joltain foorumilta tosiaan luin, ettei tukivarsiakaan oikeastaan saisi kuumennella. Tosin lieneekö 90-luvun Mazdassa mitään lämpökäsittelyjä noissa?
Kyllähän tämä säikäytti sen verran, että jatkossa muistaa. Tukivartta pitelin kädessä, nivelen pohja oli pellolle päin ja tappi osoitti oveen. Ja onni oli sekin, ettei ketään ollut lähellä. Jos tuo tukivarsi olisi ollut maassa pallon pohja alaspäin, oliskohan siitä tukivarresta tullut avaruusromua...?
jylhä
Viestit: 2907
Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
Paikkakunta: sadonmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Jarruletkut räjähtää myös mielellään lämmitettäessä.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
B58
Viestit: 308
Liittynyt: Su Tammi 17, 2010 9:06 pm
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja B58 »

Ja bensatankki :P

Yleensä kaikki nestemmäinen tai kiinteä aines joka lämmölla saatetaan seuraavaan olomuotoon laajenee ja aiheuttaa paineen nousua suljetussa tilassa ja näin ollen jossain vaiheessa se paine vapautuu väljemmille vesillle, sitä helpointa reittiä.
Myytinmurtajissa nähty vesipoilerin räjäytys on aika näyttävä todista tästä.
arpati
Viestit: 701
Liittynyt: La Marras 29, 2008 2:23 pm
Paikkakunta: Punkalaidun
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arpati »

Olen kanssa ollut samassa hallissa kun transporterin tmv yläpallo kajahtaa. Tapahtui vielä silleen että tekijä oli jo lopettanut lämmittelyn ja työnsi päätä pyöränkoteloon :x Onneksi ei käynyt pahemmin vaikka kuulo kyllä kärsi varmasti entisestään.

Jarruletkun olen losauttanut omille silmille, no ko osan vaihto oli kyseessä niin ei haitannut ja rillipiruna ei suurempia vaurioita tullut silmiinkään... :lol:
"What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary"

"Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin" - Koivisto

050 354 9376
M320N
Viestit: 65
Liittynyt: Ma Huhti 08, 2019 10:29 pm
Viesti:

Re: Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja M320N »

Mitähän muovia (?) lienee ollut sitikan alapalloissa?
Tuossa alapallot on kierteellä kiinni naparungossa. Ja oli sitten varsin kiinni, sanon. Ei änähtänykkään sillä omalla hahloavaimellaan, eikä millään muullakaan, joten annoin hitsaamalla niille molemmille reilusti lämpöjä, jonka jälkeen ne kyllä irtosivatkin ihan kohtuuvella.
Mutta jumankeu sen käryn voimaa, joka niistä lähti!!
Eka palloa hitsatessa piti keskenkaiken avata isot ovet seljälleen ja tuuletella reilusti. Jatkoin hitsaamista ovet auki ja toistapuolta tehessä sitte yhenäkkiä iski se käry kerrassaan uskomattomalla voimalla, henki salpautu sekunnissa ja silmät vesitty täysin sokeiksi.
Ja tämä kuvaus myös tarkottaa tuota, en oo pitäny ihteeni hirmu ronkelina tai kitinäherkkänä.
Onneksi oli ne ovet auki jo valmiiksi, pääsin pihalle haukkomaan henkee ja tointumaan.
Loppuillan poltteli ikenissä, poskissa ja nielussa ihan tuntuvasti ja oli kohtuullisen huono olokin.
Mitähän herkkua sieltä oikeim tupsahti?
Sellanen muovin aromi siinä lievemmässä vaiheessa oli.
Toki siis irrotin suojakumin ja sen pallon tyvellä olleen muoviholkin sisältä, enempää ei näkynyt poistettavaksi.
https://youtube.com/@pesosteemu

Pienen ihmisen ruudutuksia
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja jagr »

Jotain kaasua jossa oli mukana rikkiä joka kyynelnesteen ja syljen kanssa muodosti rikkihappoa - voi olla joku muukin aina mutta rikkihappo on hyvin yleinen sivutuote kun muovia palaa. Lisäksi joltinenkin määrä fluorivety-yhdisteitä joista voi syntyä myös fluorivetyhappoa joka on tosi ärmäkkää ainetta.
--JaGr
Ford 4610
vaniljacreme
Viestit: 4740
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Re: Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

En oo koskaan palloniveltä purkanut mutta onkohan siellä jousi sen pohjalevyn alla? Ainakin nuo Pakistan tyypit korjailee näitä ja jousen laittavat pohjalevyn sisälle.
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja herby »

M320N kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 5:34 pm Mitähän muovia (?) lienee ollut sitikan alapalloissa?
PTFE (=Teflon) tai muuta fluorimuovia kuten FEP tai PFA. Oikein suosittuja näissä niveljutuissa.
Mitähän herkkua sieltä oikeim tupsahti?
Fluorivetyä tai karbonyylifluoridia. Tai molempia luultavasti. Tosi oikeita myrkkyjä.
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Pallonivelen kuumennus - räjähdysvaara!

Viesti Kirjoittaja toyopet »

vaniljacreme kirjoitti: Su Tammi 29, 2023 6:20 pm En oo koskaan palloniveltä purkanut mutta onkohan siellä jousi sen pohjalevyn alla? Ainakin nuo Pakistan tyypit korjailee näitä ja jousen laittavat pohjalevyn sisälle.
Varmaan riippuu vähän valmistajasta.
On semmoisia, missä on peltilätkä ja jousi sen alla ja semmoisia, missä on vaan semmoinen kumitötsä tai kumitötsä ja jousi.
It has three speed: here, there and gone...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Antti S, Bing [Bot], farmeri, jagr, Pataässä, riude ja 50 vierailijaa