Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
20 kiintoa tuli eilen valmiiksi, pari kuukautta sivuhommina kesti moisen määrän tekeminen. Nyt on kallion päällä pinossa kaikki ja saavat kuivua. Edellisestä klapien tekemisestä onkin useampi vuosi aikaa, mutta nyt piti taas alkaa tähän puuhaan kun tuntuu tuo pelletti olevan sen verran arvokasta tavaraa ettei sillä kannata lämmittää kuin ehkä kaikkein kylmimmän ajan, jos sitäkään.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Superdexta-64 kirjoitti: ↑Su Touko 21, 2023 8:18 pm
Väkipyörät auttaisi kanssa, vois vetää alempaa ja voima kertaantuisi.
Ei ne väkipyörät auta jos ei vetokoneen pyörät pidä.
Eri asia jos koneen ankkuroi ja sen vinssillä vetää.
Pitäähän ne koneen pyörät aina, ainakin hieman. Eikös tuon teoriassa vetäisi vaikka käsin nurin, jos on riittävän monen väkipyörän kautta veto välitetty? Kun youtubesta katselee, niin aika pienilläkin traktoreilla nyhtävät kantoja maasta ylös, kun väkipyöriä on riittävästi.
SPS1975 kirjoitti: ↑Su Touko 21, 2023 10:28 pm
Pitäähän ne koneen pyörät aina, ainakin hieman. Eikös tuon teoriassa vetäisi vaikka käsin nurin, jos on riittävän monen väkipyörän kautta veto välitetty? Kun youtubesta katselee, niin aika pienilläkin traktoreilla nyhtävät kantoja maasta ylös, kun väkipyöriä on riittävästi.
Kyllä vetää käsinkin kun on talja kiinnitettynä vaikka toiseen puuhun eikä moninkertaisesta taljasta tule liikaa kitkaa. Köyttä joutuu vaan vetämään niin moninkertaisen määrän puunlatvan siirtymiseen nähden kuinka moninkertainen voima (talja) on. Mutta yhtä kovan vastavoiman se vaatii kuin kaatovoimakin on, köydestä vetovoiman se kyllä pienentää. Esimerkiksi tukkilauttojen hinaukseen käytetty varppilaiva ja sen ankkurointi perustuu juuri taljan tai pikemminkin vaijeritaljan käyttöön.
Eikös ne pikkutraktoreilla kaatamiset perustu siihen että traktorille (massalle) otetaan lisäksi vauhtia ja sillä saadaan repäistyä vähän kerrallaan.
Arviolta 20-25cm tyvihalkaisijaltaan olevia koivuja olen puskenut nurin ihan etukuormaajalla mahdollisimman ylhäältä työntäen. Nyt kun maa on vielä kostea, niin sekin auttaa asiassa. Joutuu sitä hiukan nitkuttelemaan mutta lopulta on kaikki antautuneet. Yhden 30cm männyn sain nurin vetämällä mutta jonkun aikaa sitä sai nylkyttää.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Kiitän mielenkiinnosta ja kannanotoista koskien koivun kaatamista traktorilla vetämällä. Päätin, että ainakin tällä kertaa koivu kaatuu moottorisahalla ja kannon jyrsi arboristi telavetoisella jyrsimellä. Samalla muutama muukin haittana ollut aikaisempi kanto sai lähtöpassit. Melkoinen "majava" oli tuo jyrsin, eikä aivan mahdottoman hintavaksikaan ei työ tullut.
Pitkään osaa kyllä koivun kanto olla riesana, jos huonosti maatuu. Itsellä yksi jo yli 15 vuotta sitten kaatamani 50 vuotiaan koivun kanto on nyt pullistunut pinnempaan, kun ympärillä tilsinyt auton ja traktorin renkailla kevät pehmyttä vetistä maata sen ympärillä. Nyt ei enää autolla uskalla yli ajaa, pullottaa sen verran korkealle, vaikka silloin kaatovaiheessa sain kannon veistettyä moottorisahalla lähes maan pinnan myötäiseksi. Vissiin sen verran hapeton savimaa tiiviiksi poljettuna jatkuvaan ei ole saanut kantoa maatumaan edes pehmeäksi. Pitää putsata ja koettaa saada sahalla vakoa keskelle kantoa ristiin ja junttailla ja väännellä rautakangella juurakko neljään osaan halki, niin eiköhän se kohta viimein antaudu.
Ajoin aamulla Palaxin vävylään ja tehtiin päivän mittaan siellä 2024 talven polttopuut. Kahdeksan puolentoista kuution säkkiä tehtiin lavoille kuivumaan, mutta loput piti tehdä isolle kasalle liiterin taakse, kun säkit loppuivat kesken. Aikovat pinota sen kasan puut rakoliiteriin kuivumaan.
Viimeksi muokannut jiipee, La Touko 27, 2023 7:39 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Enimmät on vissiin tehty, jos ei niitä mistään lisää siunaannu. Usein siunaantuu, pihapuita ja muuta. Ylivuotiset sain liiteriin ja yksi parin kuution pino kun jäi ulos kesän saunapuiksi, niin mustarastas teki pesän siihen. Oli jo munat pesässä kun huomasin. Meinasin ettei tule mitään kun olin muutaman päivän sahaillut ja halkonut ihan parin metrin päässä, mutta niin vain poikaset kuoriutu ja on jo lähteneet pesästä, salaa pinon takapuolelta piti muutama viikko käydä saunapuut pihistelemässä. Pesän kiikutin heti metsään kun tyhjeni, eikös nuo useamman poikueen kesässä saata pyöräyttää?
Meinasia että sahapinnat estrellä palikoiksi.
Juu ei. Estre on nyt luonnonsuojelualuetta talitintin pesinnän ajan ainakin.
Pesiny monena vuotena kuljettimessa.
Millon te laitatte puut säältä suojaan vai suoraanko katoksiin teette? Itsellä kärrillinen saunapuita on aurinkoa ollu ottamassa mutta joskus kuulin että juhannuksen aikaan olisi sopiva hetki suojata säältä. Leivinuuniin puut olen suoraan rakoliiteriin tehny kuivamaan mutta keväällä tehdyt saunapuut on kärrissä nyt ollut kuivamassa.
Keväällä tein 1,5 kuution säkkejä 14 kpl ja hohhailin, mihin saan kaiken puun menemään/sopimaan, kun entistäkin on varastossa moneksi vuodeksi. Mettä vaan tuottaa höpöpuuta liian kanssa. Vaan sitten iski mökkiläiset, pussukat näemmä markkinoivat itse itsensä .
Viime syksynä pinosin pariliiteriin puuta kuivumaan eka kertaa. Tuohon pääsee aurinko ja tuuli hyvin kuivattamaan.
Ennen olen kuivattanut puut pinossa ulkona. Siihen verrattuna on tuo liiteri eri vaivaton kun saa puut suoraan sinne kuivumaan. Tulee siistit puut kun sade ei sivustakaan kastele.
On ollut kuivat kelit, harvaan pinotut puut halkeilee jo voimakkaasti.
Vihdoin pääsin klapin tekoon. Pari mottia edellisvudelta liiteriin ja viitisen mottia uutta klapia. Vielä olisi joku 11-12 runkoa otettava nurin. Pitkään kantoon jätin, niin on helpompi saada kannot ravisteltua irti maasta.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979