katsatus

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja zukka »

C5 sitikan käsijarrua leimasetä veti jälkinäytössä naama punasena kun ei saanut pitoa takapyörille. Isäni sanoi että kovaa saat vetää jos aiot saada takapyörät lukkiutumaan :mrgreen:
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

ILU kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 11:29 am Mistä ne sen kokonaismatkan arvaa?
Käsijarru on useimpien autojen "hätäjarru", joten sen liikematkan pitää olla sellainen että sillä se vaimokin voi saada auton pysäytettyä.
Iso riski mieshän vetää ja työntää sen kahvan vaikka sinne takapenkille.
Avatar
rattori
Viestit: 11136
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
Paikkakunta: Ylä-Savo
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja rattori »

zukka kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 11:40 am C5 sitikan käsijarrua leimasetä veti jälkinäytössä naama punasena kun ei saanut pitoa takapyörille. Isäni sanoi että kovaa saat vetää jos aiot saada takapyörät lukkiutumaan :mrgreen:
Aikoinaan oli rupinen, pakkeloitu(maalaus edessä) farmari corolla, jotain ruotsin mallia jossa punaiset lentokentän laskeutumisvalot takana sivuilla. Ratsiaan ajaessa jeppe sanoi jotta käsijarru päälle ja ikkuna auki. Sitten se rupesi siitä oven karmista kiskomaan autoa jotta liikkuuko jarru päällä. Minä siihen sanoin että varo ettei ovi irtoa saranoista kun männä viikolla oli leimattu auto. Hitto että sitä harmitti. Nappasi minut vielä letkan keskeltä kun arveli jotta tuo narahtaa romullaan. :lol: :mrgreen:
Se auto oli katsastusmiehille ihmetys, ne punaiset valot ja sitten tärähdyksestä lukkiutuvat turvavyöt! Eka kerran hylkäsivät vaikka ne oli mainittu rekkariotteessakin erikseen.
------------
tractors
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja jamppi »

ILU kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 9:52 am Kerro ny jo Jamppi se vika!!!
Kyllä jollain lailla oltiin hajulla vian suhteen. Hylsy tuli kun jokaisessa pyörässä oli mutterit väärin päin, kartiot ulospäin.
Tämä oli kyllä viedessä huomattu mutta annettiin katsurillekkin huumorihetki.
Koko talven oli asiakas autollaan ajellut ja eihän siinä mitään, pyörät pysyi kiinni.
Vein autoa hakiessani mutterimopon mukanani ja vaihdoin mutterit toisin päin ja leima lyötiin lappuun. :D
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
rokkimatti
Viestit: 1633
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Tarkkoja katsureita :lol:

Kurssittaakohan katsastusasema työntekijät joka automerkillä,josta puuttuu käsijarruvaijerit?
Vai löytyykö heiltä muuten jo tieto,millon on se 3/4 käytetty käsijarrussa.nimenomaan näissä vanhoissa,ei sähköohjatuissa.
4-6 napsuun tulee laitettua käsäri että on lukossa,toka napsauksella että hieman laahauksen ääni kuuluu.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

rokkimatti kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 3:18 pm Tarkkoja katsureita :lol:

Kurssittaakohan katsastusasema työntekijät joka automerkillä,josta puuttuu käsijarruvaijerit?
Vai löytyykö heiltä muuten jo tieto,millon on se 3/4 käytetty käsijarrussa.nimenomaan näissä vanhoissa,ei sähköohjatuissa.
4-6 napsuun tulee laitettua käsäri että on lukossa,toka napsauksella että hieman laahauksen ääni kuuluu.
Ei siihen mitään kurssitusta tarvi. Sanoohan sen jo järki, että jos käsijarrukahva alkaa nousemaan 60° kulmaan, alkaa käsijarru olekaan useimmissa autoissa väärin säädetty.
Totuuden nimissä en nyt kyllä aivan ymmärtänyt tuota kysymystäsi. Jotenkin hassusti ilmaisit kysymyksesi?
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onhan Suomen autokanta melkoisen kirjava, ja tuskin sellaista katsastusinssiä on joka ulkoa osaa ja muistaa ne erikoisimmat laitteet tai jotain jota ei ole ikinä ennen nähnytkään. Lisäksi moniin autoihin tulee valmistajalta/maahantuojalta ohjeistuksia poikkeamista joita on katsastuksessa huomioitava. Melkoisen innokas saa olla jos kaikki autojen erikoisuudet alkaa selvittelemään, sen varjolla, että jos joskus sattuu sellainen eteen tulemaan. Niinhän se on monessa muussakin työssä että voi tulla jokin outous kohdalla vaikka olisi vuosikymmenten kokemus. Enkä nyt pidä pahana jos vaikka siinä katsastustilanteessa maltaa asiasta mainita, jos näkee ettei nyt olla "kartalla" touhuissa. Mutta voihan sen sitten ottaa niinkin että pääsee ilkkumaan "tomppelia" katsuria kun ei se MITÄÄN tiedä ja osaa!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Sitä joskus ohimennen tuumaillut, että tuleeko noihin uusiin tabletteihin suoraan autojen valmistajien poikkeusohjeet ym. oleellista jo heti kun auton tiedot näppäillään käyntiin? Olisi ainakin kätevä, mutta epäilen ettei asia noin hienosti toimi? En vain ikinä muista kysyä leimalla käydessä :oops: poweri linjoilla?
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

korsteeni kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 7:10 pm Sitä joskus ohimennen tuumaillut, että tuleeko noihin uusiin tabletteihin suoraan autojen valmistajien poikkeusohjeet ym. oleellista jo heti kun auton tiedot näppäillään käyntiin? Olisi ainakin kätevä, mutta epäilen ettei asia noin hienosti toimi? En vain ikinä muista kysyä leimalla käydessä :oops: poweri linjoilla?
On toki jokunen vuosi aikaa kun piti konttorilla useampia kertoja vuoden aikana käydä, ja kun tuli pajalle Scanialta ohjeet pallonivelten väljyyksistä ja kun konttorilla niistä tuli hylky. Niin silloin ainakin joutui "päällikön" pakeilla käymään ja sieltä sitten koneelta tarkistivat asian. Mutta luulisi tuonkin nykyaikana jo olevan mahdollista.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
rokkimatti
Viestit: 1633
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

No jos pate rautalangasta väännetään,hatustako vetäset monen automerkin käsijarru touvin maksimi matkan ja räknäät siitä 1/4 osan pois?
Tottahan se että järkikin sen sanoo.
Tuli vaan mieleen,,,,miullakin ollu aika monta auto jossa hantaaki ei ole penkin vieressä,nostettavissa :mrgreen:
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

rokkimatti kirjoitti: Pe Huhti 17, 2020 7:57 pm No jos pate rautalangasta väännetään,hatustako vetäset monen automerkin käsijarru touvin maksimi matkan ja räknäät siitä 1/4 osan pois?
Tottahan se että järkikin sen sanoo.
Tuli vaan mieleen,,,,miullakin ollu aika monta auto jossa hantaaki ei ole penkin vieressä,nostettavissa :mrgreen:
Juu, meidänkin auton käsijarru on nostettavissa. Vaikka pystysuoraan ylös helposti, on sen verran edessä. Mutta ei se toimitakkaan "hätäjarrun" virkaa.
Mutta sellaisten "normaalien" autojen käsijarrut, jotka on siinä mahdollisen vaihdekepakon takana, pitää ottaa silleen, että sen voima on käytettävissä normaalista ajoasennosta. Kyllä sää ymmärrät mitä yritän epätoivoisesti sanoa. :wink:
rokkimatti
Viestit: 1633
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Miehän bonjaan kyllä.
Kuten tiedät,on muutamissa vanhemmissa automerkeissä käsijarru hantaaki ratin oikeella tahi vasurin puolella kojelaudan alla.ja jopa jalalla painettavia on tontilla käyny.
Siitä on kyllä hankala hahmottaa 3/4 jos ei ole tuttava peli katsurilla.
Johonkinhan on heidän verrattava,jos on liikerata liikaa?
Ja käsijarrunhan on toimittava,otti sitten ekalla tai kaheksannella napsulla.
Tosin kyllä on miulakin yks auto ollu,mistä ei saanu soralla pyöriä jumiin,ja rullillakin näytti ammatti miehellä olevan tekemistä.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
poweri
Viestit: 3124
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja poweri »

Ei ole mitään ihmeellistä käsijarrunkahvan liikeradassa, jos manuaaliautossa käsijarru ei toimi kunnolla on se selkee riski. Jos käsijarru pitää juuri ja juuri minimivaatimuksen ja kahva/poljin lähestyy stopparia viimeisellä neljänneksellä ei tarvitse olla mikään tekniikantohtori että ymmärtää olevan lähellä tilanne että se ei enää pidäkkään. Tällöin Traficomin arvosteluperusteissa sanotaan että vika on korjauskehoitus.
Paketti vitot ja sprinterit on aika kärjessä käsijarru korjauksissa, manuaali sprintteri 3.5t on melko surkee laitos vanhana...vito vanha hytti samaan kasaan.
Automaatti ei ole live elämässä niin vaarallinen kun voi pidättää P mutta automaatti ei ole saanut vapautusta käsijarrun pitovaatimuksesta joka on 16 % kokmassasta.
Mitään tiedettä näillä asioilla ei kukaan tee, tälläiset naksujen laskemiset sijoittuu lähinnä 70 80 luvulle kun ei muuta osattu tutkia ja tämä hauskuus säilyy vanhojen partojen kahvipöytä turinoissa ehkä ikuisesti.
Joku kysyi valmistajan ohjeita onko suikalla tieto näistä, ei ole ainakaan Muster tabletilla enkä usko muillakaan. Autosta on vain yksilöintitiedot ym hommassa tarpeellista kuten päästöt, käsijarrun minimiteho, vikatietoja.
Valmistajat maahantuojat toimitti joskus asemille dataa poikkeustietoja mutta ei niitä monia ole, nämä kaikki kuuluu ns ammattitaitoon huomata erimalleja ja tulkintoja. Kaikkeen ei tarvitse puuttua, selkeet vaihtokunnossa pitää huomata ja korjata.
rokkimatti
Viestit: 1633
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Joo todellakin hauskuus,setämies rumppas jarruja päivän kun ei menny muutamalla napsulla käsärillä renkaat sujoks.
Eli sillon 70/80 luvulla,suurempaa herraa ei ollutkaan kun katsastusmies ja täälläpäin vielä sangen v!ttumainen.
Kehotin tulemaan 2000 luvulle,eikä elää pelossa :mrgreen: eihän käsäri saa tappiin asti mennäkkään.
Muutamissa merkeissä ,kun kiristää jarrun liian tiukaks,ne jää pakkasilla sitten päälle.
3/4 on varmasti ihan käypä,2/4 ehkä uusilla kengillä/paloilla parempi.sieltähän ne kuitenkin kuluu.
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

rokkimatti kirjoitti: La Huhti 18, 2020 7:38 am Joo todellakin hauskuus,setämies rumppas jarruja päivän kun ei menny muutamalla napsulla käsärillä renkaat sujoks.
Eli sillon 70/80 luvulla,suurempaa herraa ei ollutkaan kun katsastusmies ja täälläpäin vielä sangen v!ttumainen.
Kehotin tulemaan 2000 luvulle,eikä elää pelossa :mrgreen: eihän käsäri saa tappiin asti mennäkkään.
Muutamissa merkeissä ,kun kiristää jarrun liian tiukaks,ne jää pakkasilla sitten päälle.
3/4 on varmasti ihan käypä,2/4 ehkä uusilla kengillä/paloilla parempi.sieltähän ne kuitenkin kuluu.
Muistan kyllä elävästi 80-luvun, kun silloin tuli rampattua useasti Helsingin melko uudella katsastuskonttorilla Hakuninmaalla. Silloin tuntui todella, että "asiakas on aina väärässä."
Tuosta käsijarrujen säädöstä. Opin, kun asiaa tarpeeksi tolkutettiin, että automaattisäätöisillä jarruilla varustettujen autojen käsijarruvaijereita ei saanut kiristää liikaa, eli ainoastaan tyhjät pois, mutta vaijerit ei saaneet vetää yhtään kenkiä sieltä perusasennosta. Muuten ei automaattisäätö toiminut kunnolla, ja kengät alkoivat pikkuhiljaa jäädä yhä kauemmas rummusta kulumisen myötä.
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

On se omaan Opeliinkin hylky tullut kun käsijarruvaijerista oli yksi säije poikki. Yritin nätisti anella josko vaikka rekkariotteeseen korjauskehoitus, mutta ei hylky tuli. Ja tuo jarrujen kanssa touhuaminen menee monilla pieleen kun sillä käsijarruvaijerin säädöllä säädetään jarrut. Sitten ihmetellään mikä on kun ei käsijarru pidä tai sitten uudet kengät ei mahdukaan rummun sisään. Kyllä joskun pikkusen hirvittää kun näkee mitenkä niiden autojen kanssa tehdään remonttia, kun ei mietitä edes mitä ollaan tekemässä, tiukka paikka niin leka ja kanki suurenee. Niin monia tee se itse miehen tekeleitä on joutunut parsimaan, kun kaikki on ensin säretty ja tärvelty pilalle. Ihan hyvä tuokin olisi jos se oppi menisi perille mutta kun ei menen niin ei mene. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
poweri
Viestit: 3124
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tuosta käsijarrusta vielä yleisesti, reilu liike on parempi kuin liian vähän. Lähes kiinni säädetty käsijarru enemmän "vika" kuin vähän ylhäällä ottava mutta pitää hyvin.
Jotkut luulee että käsijarru korjataan kiristämällä käyttölaitetta...aika harvoin näin on ehkä juuri uusituilla osilla. Itsellä kestotestissa 00 ikäinen japsi corolla, 395 ajettu josta itse 46 alkaen. Takajarruja ei ole koskaan avattu eikä tarvitse mitään säätää....viimeksi dynossa jarruero 15 ja käsijarru lukittui kahvan puolivälin jälkeen. Pidän tätä ihmeenä...toki puhallan kilven välistä vuosittain pölyt pois mutta kuitenkin, tarkoitus ajaa 400 ja luovuttaa mies hajoo ennen aitoa japsi toitskua.
TS68
Viestit: 215
Liittynyt: Pe Syys 14, 2018 3:47 pm
Paikkakunta: Kinnula
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja TS68 »

On vähän pakko avautua suurimman vitutuksen mentyä ohi,-019 huhtikuussa rekisteröin oman -03 volvo V70 D5 pakettiautoksi,se meni hienosti,ei ongelmia.Noo pitkin vuotta kun tuli traficomilta ajoneuvovero lappuja ni ihmettelin kun oli aina vain henkilöautona.Otin yht. katsastuskonttorille et miten on mahollista,kyllä se muuttuu ,menee vaan oma aikansa oli vastaus. Nyt tämän v.alusta samat h-auto verolaput,helmikuussa otin pois liikennekäytöstä, Traficomiin otin yht. ja voi saakeli,mulla on tietojen mukaan 2 autoa,-03 v70 d5 henkilöauto ja -03 volvo v70 d5 pakettiauto joka on rekisteröity mun nimiin uutena pakettiautona joka on tuotu -19 huhtikuussa Suomeen!!! Tullimaksut/verot alveineen maksamatta. Nyt autovahinko keskus perii multa vakuuttamattomia vakuutus maksuja melk.vuojen ajalta 860€!
voi v..ttu..noo,uusi yht.otto trafillle,nyt sattu oikia nainen luuriin,selitin asian ja hän selvitteli asiaa 3pvää. Mutos katsastuksen yhteyessä katsuri merkinny jostain syystä muutoskatsastuksen uuden ajoneuvon ensirekisteröinniksi. Tämä konttori lopettanu toimintansa -19 loppuvuodesta eikä traficom saanu sieltä enää saa selvitystä. Trafin nainen lupas tehä sevityksen tullille ja vakuutusyhtiölle tämän kuun aikana,arvatkaas onko unettomia öitä luvassa....
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

TS68 kirjoitti: Su Huhti 19, 2020 1:53 pm On vähän pakko avautua suurimman vitutuksen mentyä ohi,-019 huhtikuussa rekisteröin oman -03 volvo V70 D5 pakettiautoksi,se meni hienosti,ei ongelmia.Noo pitkin vuotta kun tuli traficomilta ajoneuvovero lappuja ni ihmettelin kun oli aina vain henkilöautona.Otin yht. katsastuskonttorille et miten on mahollista,kyllä se muuttuu ,menee vaan oma aikansa oli vastaus. Nyt tämän v.alusta samat h-auto verolaput,helmikuussa otin pois liikennekäytöstä, Traficomiin otin yht. ja voi saakeli,mulla on tietojen mukaan 2 autoa,-03 v70 d5 henkilöauto ja -03 volvo v70 d5 pakettiauto joka on rekisteröity mun nimiin uutena pakettiautona joka on tuotu -19 huhtikuussa Suomeen!!! Tullimaksut/verot alveineen maksamatta. Nyt autovahinko keskus perii multa vakuuttamattomia vakuutus maksuja melk.vuojen ajalta 860€!
voi v..ttu..noo,uusi yht.otto trafillle,nyt sattu oikia nainen luuriin,selitin asian ja hän selvitteli asiaa 3pvää. Mutos katsastuksen yhteyessä katsuri merkinny jostain syystä muutoskatsastuksen uuden ajoneuvon ensirekisteröinniksi. Tämä konttori lopettanu toimintansa -19 loppuvuodesta eikä traficom saanu sieltä enää saa selvitystä. Trafin nainen lupas tehä sevityksen tullille ja vakuutusyhtiölle tämän kuun aikana,arvatkaas onko unettomia öitä luvassa....
Inhimillinen virhe voi olla aina haasteellista saada korjattua, ainakaan ihan "kivuttomasti". Kun tuntuu olevan aina oletuksena se ettei virhettä voi tulla kenellekään viranomaiselle tms. asian hoitajalle. Pienellä kauhulla jo ajattelee, että jos nuo autojen omistaminen ja niistä perittävät verot ja muut maksujutut jotenkin muuttuu, kun paperittomia autoja on tehty kilpureiksi, ja ovat vaihtaneet omistajia kymmeniä kertoja. Kun ainoa paperi mitä niissä on käytetty on ollut ne setelit. Meillekin on haettu perikuntien jäämistöstä autoja ym. tavaraa, joista ei ole saatu mitään dokumentteja, ja osa on jo varmasti erimuotoon tehtyinä pitkin maailmaa. Toivotaan nyt ettei kenenkään päättäjän nuppi kolahda kainuun hiihtoretkillä petäjään, ja siitä välähtää idea, ja tarve tuokin asia saada "päiväkjärjestykseen"? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika 82
Viestit: 7905
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: katsatus

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

Ei itseä ainakaan harmita, että tuo korjauskehoitus tuli, kunnossahan sen käsijarrun olisi syytä olla.
Kerran poikkaisin itse vaijerin, kun jyrkkään mäkeen jouduin parkkeeraamaan. Jos olisikin sen yhden naksun vähemmän vetänyt ja auto olisi pysynyt siinä, niin aika vaaran paikka, jos jonkun ajan päästä katkeaakin ja ihminen takana. Toki vaihde päällä ym, mutta se vain ehkä hieman hidastaa menoa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa