Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Suomi tunnetaan EU:n mallioppilaana, täällä tehdään kaikki mitä vaaditaan ja vähän vielä päälle. Sama toimintakuvio on nähtävissä monissa yksittäisissä ihmisissä, myös täällä masinistipalstalla.
Yksi esimerkki on tämä dolly-keskustelu. Useat ovat sitä mieltä, että sinällään ihan näppärä apuväline paikassaan on ollut oikein kieltää. Perustelut kieltämiseen ovat sitten mitättömät. Joku sanoo, että ne hyppivät tyhjänä minne sattuu, ja joku toinen on muuten vaan huolissaan. Vedotaan muun muassa liikenneturvallisuuteen, mutta mitään faktatilastoa niiden onnettomuuksista ei ole näkynyt. Olisi mukava tietää, että moniko on edes ikinä nähnyt dollya.
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
Yksi esimerkki on tämä dolly-keskustelu. Useat ovat sitä mieltä, että sinällään ihan näppärä apuväline paikassaan on ollut oikein kieltää. Perustelut kieltämiseen ovat sitten mitättömät. Joku sanoo, että ne hyppivät tyhjänä minne sattuu, ja joku toinen on muuten vaan huolissaan. Vedotaan muun muassa liikenneturvallisuuteen, mutta mitään faktatilastoa niiden onnettomuuksista ei ole näkynyt. Olisi mukava tietää, että moniko on edes ikinä nähnyt dollya.
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Emmää ainakaan olisi kieltämässä dollyjä vaikka kykenisin asiaan vaikuttamaan. Laittasin niille tekniset vaatimukset joita poliisit valvoisi muun toiminnan ohessa. Eli toisinsanoen käytännössä kukaan niistä vaatimuksista ei välittäisi paskan vertaa koska poliisit ei ehdi/tajua ja katsastaa ei tarvi. Ja vaatimuksiin perehtyminen on normikansalaiselle henkisesti liian työlästä. Eli sitten kaikki vetelee millä sattuu ja parin vahingon jälkeen on pakko lopettaa kaikilta. Normisetti.
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Jarruton dolly ei sitten ole?
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Laitas nyt jotakin faktaa dollyjen vahinkotilastoista, saadaan kouriintuntuvaa perustelua asialle.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
No laita sinä jarruttomien peräkärryjen vahinkotilastoja ensin vastapainoksi.
Vahinkojen määrästä tai laadusta en ole sanonut mitään.
Vain lainvastaisesta käytöstä.
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Mikä yhteys niillä olisi? Jarruttomiin peräkärryihin verrattuna dollyja on vain murto-osa, ja todennäköisesti vahinkojen määrä on samassa suhteessa.
Moni asia on vastoin lakia, muun muassa kännissä autoilu. Millaisen todennäköisyyden ajattelisit itsellesi olevan joutua rattijuopon uhriksi suhteessa dolly-onnettomuuteen? Sillä oman vahingon pelkohan meidän tekojamme ohjaa?
Laki on silloin hyvä, kun kansalainen kokee sillä olevan jonkun asiallisen funktion. Historia osoittaa, että huonoja lakeja on ollut ennenkin. Hinausapuvälineen, eli dollyn kieltäminen on minun mielestäni huono laki. Tässä on hyvä muistaa, että dolly on/oli vain apuväline, jolla voitiin tehdä tarpeellisia pikkusiirtoja.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Eli vaikkapa 2000kg jarruttomia peräkärryjä voitaisiin hyväksyä liikenteeseen vaikkapa 186 kpl, koska niitä on vain murto-osa
muihin verrattuna?
Aivan kertakaikkisen upea idea!
-
- Viestit: 12989
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen. Esim. matkailuauton perässä jonkun näppärän pikkuauton mukana kuljettaminen.manner kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 5:33 pm Emmää ainakaan olisi kieltämässä dollyjä vaikka kykenisin asiaan vaikuttamaan. Laittasin niille tekniset vaatimukset joita poliisit valvoisi muun toiminnan ohessa. Eli toisinsanoen käytännössä kukaan niistä vaatimuksista ei välittäisi paskan vertaa koska poliisit ei ehdi/tajua ja katsastaa ei tarvi. Ja vaatimuksiin perehtyminen on normikansalaiselle henkisesti liian työlästä. Eli sitten kaikki vetelee millä sattuu ja parin vahingon jälkeen on pakko lopettaa kaikilta. Normisetti.
Nykyään on kyllä jo niin paljon erilaisia kuljetuskärrejä markkinoilla ja liikenteessä vuokrattavanakin, että itse ymmärrän kyllä hyvin lainsäätäjän kyllästymisen käsittelemään koko kapinetta.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Olisiko dollyn jarruteho edes välttävä, jos kuljetettava auto on takamoottorinen?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 6:44 pm
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen.
Jospa tuollaisia dollyjä saisi rekisteröidä (antaa valmistenumeroita) vain 150kpl vuodessa, vähän
niin kuin eräiden ajoneuvojen kohdalla on.
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Saa henkilöautolla hinata 1800 kg painavaa jarrutonta autoa, kun käyttää hinaustankoa. Pakottavasta syystä hinaava ajoneuvo voi olla hinattavaa kevyempi. Näin ainakin nykyisten pykälien mukaan.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Koetappas keksiä pakottava syy. Keskeltä risteystä vaikkapa viereiselle pysäkille?
"Hei
Erityislainsäädäntö, joka olisi säädetty apuvaunua varten puuttuu. Siksi siihen on sovellettava muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Näitä ovat mm. vakuutus-, kytkentä ja ajokorttisäännökset.
Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.
Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).
Dollyt, jotka on käyttöönotettu 1.1.2011 jälkeen, täytyy rekisteröidä ja loputkin liikenteessä käytettävät 2015 mennessä niin kuin muutkin hinattavat laitteet.
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Hinattavassa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus, hinataan sitä apuvaunulla tai ilman. Kokonaan trailerin kyytiin nostettuna asia on toisin.
1. Trafin ohjeen mukaan liikennekäytöstä poistettua autoa saa hinata toinen akseli ilmassa. Siitä voidaan johtaa, että apuvaunun käyttö on sallittua.
2. Samalla periaatteella voidaan siis hinata katsastamatontakin autoa.
3. Liikennevakuutus on lakisääteinen.
Eli lailliset mahdollisuudet käyttää jarrutonta apuvaunua ovat henkilö- ja pakettiautolla minimaaliset. Kuorma-autolla repertuaari kasvaa huomattavasti.
Turvallista liikennettä toivottaen
Ilkka Kantola
komisario
Liikkuva poliisi"
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Mistä voisi lukea määritelmät traktorin perävaunusta? Ajattelin sitä, että kun näitä kuitenkin itsekin tehdään, niin ettei sitten käy vahinko ja tule tehtyä laitonta laitetta.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 11:08 amEi saa millään tieliikennealueella vetää traktorilla edes tyhjänä, koska Dolly ei ole ajoneuvo.vkorp kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 10:50 am Iltalehdestä poimittu että nyt dollyn käyttö loppuu https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html
Mutta kai dollyä voi vielä traktorilla vetää kesäkuun jälkeenkin. Vai voiko?
Pelkän laitteenkin hinaaminen vastaa esim. hinausketjun tai hinauspuomin hinaamista traktorin perässä ilman hinattavaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Autonhan voi laittaa dollyn päälle kummin päin vain. Itsekin olen tainnut useammin kuljettaa autoa perä edellä.PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 6:51 pmOlisiko dollyn jarruteho edes välttävä, jos kuljetettava auto on takamoottorinen?Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 6:44 pm
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen.
Jospa tuollaisia dollyjä saisi rekisteröidä (antaa valmistenumeroita) vain 150kpl vuodessa, vähän
niin kuin eräiden ajoneuvojen kohdalla on.
Suurin syy dollyjen kieltämiseen on jarruttomuuden lisäksi ilman kääntöpöytää olevat heikkotekoiset räpellykset.
-
- Viestit: 12989
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kun tekee dollysta nostolaitteella ilmaan nostettavan niin voi edelleen kuljettaa traktorilla tyhjänä kantaen ilmassa yleisellä liikennealueella vaikka rallirata-alueelta verstaalle tai metallinkeräykseen.jiipee kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 7:59 amMistä voisi lukea määritelmät traktorin perävaunusta? Ajattelin sitä, että kun näitä kuitenkin itsekin tehdään, niin ettei sitten käy vahinko ja tule tehtyä laitonta laitetta.Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 11:08 amEi saa millään tieliikennealueella vetää traktorilla edes tyhjänä, koska Dolly ei ole ajoneuvo.vkorp kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 10:50 am Iltalehdestä poimittu että nyt dollyn käyttö loppuu https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html
Mutta kai dollyä voi vielä traktorilla vetää kesäkuun jälkeenkin. Vai voiko?
Pelkän laitteenkin hinaaminen vastaa esim. hinausketjun tai hinauspuomin hinaamista traktorin perässä ilman hinattavaa.
Tämähän se lainsäädännön kukkanen onkin, että dollysta ei voi tulla traktorin perävaunua, koska mikä tahansa Dollyksi selvästi tulkittava laite on jokin muu kuin ajoneuvo. Tämä on varmaan ainoa laite, mikä on ihan erikseen Trafilta virallisesti määritetty, että se ei ole ajoneuvo eikä näin kuulu mihinkään ajoneuvoluokkaan samoin kuin hinausköysi ja -puomi. Eli se ei saanut liikkua tyhjänä yleisellä tiealueella pyöriensä päällä itsenäisesti, hinaten tai työntäen rekisteröitynäkään milliäkään. Nyt se ei kohta saa liikkua yleisellä tiealueella enää lastattunakaan. Mutta kantaa sen saa ihan niin kuin nyt kyntöauratkin saa.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kyllä sillä laillisesti vielä voi vaikka autoa vetää! Mutta kohta ei sitten mitään ainakaan yleisillä teillä!PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:59 pmMitä ja millä, sillä mielestäsi saa vielä nyt laillisesti hinata?Ajomies kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:27 pm Joku globbaus tässä varmasti on takana, että Dollyt piti saada pois käytöstä. Ei silti, kyllähän niillä on vedelty mitä sattuu ja harvoin sitä nopeusrajoitusta noudattaen, mutta lyhyissä siirroissa kyllä toimiva laite, kun ei tarvita kaveria kuten köydellä tai "hinaustangolla" vedettäessä. Mutta olkoon taas niin että viisaammat ovat tässäkin asiassa oikeassa ja liikenneturvallisuus paranee nyt tältäkin osin.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Epäilen että suuremmat syyt löytyy autojen vetokoukuista. On se tavallaan hölmöä että esim. kevytkärryn vetoon tarkoitetuilla hennoilla pikalukoilla saa kiskoa tuplakuormia. Samoin se dollyn vetopää. Kaikissa tuntuu olevan se pelliversio.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ethän unohda suurinta sallittua jarrutonta kytkentämassaa, eli "dolly"+hinattava = 750kg enintään?Ajomies kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 10:07 amKyllä sillä laillisesti vielä voi vaikka autoa vetää! Mutta kohta ei sitten mitään ainakaan yleisillä teillä!PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:59 pmMitä ja millä, sillä mielestäsi saa vielä nyt laillisesti hinata?Ajomies kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:27 pm Joku globbaus tässä varmasti on takana, että Dollyt piti saada pois käytöstä. Ei silti, kyllähän niillä on vedelty mitä sattuu ja harvoin sitä nopeusrajoitusta noudattaen, mutta lyhyissä siirroissa kyllä toimiva laite, kun ei tarvita kaveria kuten köydellä tai "hinaustangolla" vedettäessä. Mutta olkoon taas niin että viisaammat ovat tässäkin asiassa oikeassa ja liikenneturvallisuus paranee nyt tältäkin osin.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Bing [Bot], Google [Bot], juntunen, mtalo, sja ja 33 vierailijaa