Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Suomi tunnetaan EU:n mallioppilaana, täällä tehdään kaikki mitä vaaditaan ja vähän vielä päälle. Sama toimintakuvio on nähtävissä monissa yksittäisissä ihmisissä, myös täällä masinistipalstalla.

Yksi esimerkki on tämä dolly-keskustelu. Useat ovat sitä mieltä, että sinällään ihan näppärä apuväline paikassaan on ollut oikein kieltää. Perustelut kieltämiseen ovat sitten mitättömät. Joku sanoo, että ne hyppivät tyhjänä minne sattuu, ja joku toinen on muuten vaan huolissaan. Vedotaan muun muassa liikenneturvallisuuteen, mutta mitään faktatilastoa niiden onnettomuuksista ei ole näkynyt. Olisi mukava tietää, että moniko on edes ikinä nähnyt dollya.

Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:18 pm
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
Mitä mieltä olet, pitäisikö henkilöautolla saada vetää vaikkapa 1800kg jarrutonta peräkärryä?
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja manner »

Emmää ainakaan olisi kieltämässä dollyjä vaikka kykenisin asiaan vaikuttamaan. Laittasin niille tekniset vaatimukset joita poliisit valvoisi muun toiminnan ohessa. Eli toisinsanoen käytännössä kukaan niistä vaatimuksista ei välittäisi paskan vertaa koska poliisit ei ehdi/tajua ja katsastaa ei tarvi. Ja vaatimuksiin perehtyminen on normikansalaiselle henkisesti liian työlästä. Eli sitten kaikki vetelee millä sattuu ja parin vahingon jälkeen on pakko lopettaa kaikilta. Normisetti.
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:23 pm
Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:18 pm
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
Mitä mieltä olet, pitäisikö henkilöautolla saada vetää vaikkapa 1800kg jarrutonta peräkärryä?
Sehän on laitonta!
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:42 pm
Sehän on laitonta!
Yhtä laitonta on vetää painavaa autoa jarruttomalla dollyllä, kun niiden yhteispaino on yli 750kg.
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:42 pm
PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:23 pm
Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:18 pm
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
Mitä mieltä olet, pitäisikö henkilöautolla saada vetää vaikkapa 1800kg jarrutonta peräkärryä?
Sehän on laitonta!
Jarruton dolly ei sitten ole? :lol:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:44 pm
Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:42 pm
Sehän on laitonta!
Yhtä laitonta on vetää painavaa autoa jarruttomalla dollyllä, kun niiden yhteispaino on yli 750kg.
Laitas nyt jotakin faktaa dollyjen vahinkotilastoista, saadaan kouriintuntuvaa perustelua asialle.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:47 pm
Laitas nyt jotakin faktaa dollyjen vahinkotilastoista, saadaan kouriintuntuvaa perustelua asialle.
No laita sinä jarruttomien peräkärryjen vahinkotilastoja ensin vastapainoksi.
Vahinkojen määrästä tai laadusta en ole sanonut mitään.
Vain lainvastaisesta käytöstä.
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:50 pm No laita sinä jarruttomien peräkärryjen vahinkotilastoja ensin vastapainoksi.
Vahinkojen määrästä tai laadusta en ole sanonut mitään.
Vain lainvastaisesta käytöstä.
Mikä yhteys niillä olisi? Jarruttomiin peräkärryihin verrattuna dollyja on vain murto-osa, ja todennäköisesti vahinkojen määrä on samassa suhteessa.

Moni asia on vastoin lakia, muun muassa kännissä autoilu. Millaisen todennäköisyyden ajattelisit itsellesi olevan joutua rattijuopon uhriksi suhteessa dolly-onnettomuuteen? Sillä oman vahingon pelkohan meidän tekojamme ohjaa?

Laki on silloin hyvä, kun kansalainen kokee sillä olevan jonkun asiallisen funktion. Historia osoittaa, että huonoja lakeja on ollut ennenkin. Hinausapuvälineen, eli dollyn kieltäminen on minun mielestäni huono laki. Tässä on hyvä muistaa, että dolly on/oli vain apuväline, jolla voitiin tehdä tarpeellisia pikkusiirtoja.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 6:13 pm
Mikä yhteys niillä olisi? Jarruttomiin peräkärryihin verrattuna dollyja on vain murto-osa, ja todennäköisesti vahinkojen määrä on samassa suhteessa.
Eli vaikkapa 2000kg jarruttomia peräkärryjä voitaisiin hyväksyä liikenteeseen vaikkapa 186 kpl, koska niitä on vain murto-osa
muihin verrattuna?
Aivan kertakaikkisen upea idea! 8)
Superdextaaja
Viestit: 12989
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

manner kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:33 pm Emmää ainakaan olisi kieltämässä dollyjä vaikka kykenisin asiaan vaikuttamaan. Laittasin niille tekniset vaatimukset joita poliisit valvoisi muun toiminnan ohessa. Eli toisinsanoen käytännössä kukaan niistä vaatimuksista ei välittäisi paskan vertaa koska poliisit ei ehdi/tajua ja katsastaa ei tarvi. Ja vaatimuksiin perehtyminen on normikansalaiselle henkisesti liian työlästä. Eli sitten kaikki vetelee millä sattuu ja parin vahingon jälkeen on pakko lopettaa kaikilta. Normisetti.
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen. Esim. matkailuauton perässä jonkun näppärän pikkuauton mukana kuljettaminen.
Nykyään on kyllä jo niin paljon erilaisia kuljetuskärrejä markkinoilla ja liikenteessä vuokrattavanakin, että itse ymmärrän kyllä hyvin lainsäätäjän kyllästymisen käsittelemään koko kapinetta.
Tekemällä virheistä oppii.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 6:44 pm
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen.
Olisiko dollyn jarruteho edes välttävä, jos kuljetettava auto on takamoottorinen?
Jospa tuollaisia dollyjä saisi rekisteröidä (antaa valmistenumeroita) vain 150kpl vuodessa, vähän
niin kuin eräiden ajoneuvojen kohdalla on.
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:23 pm
Perceiver kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 5:18 pm
Näyttää siltä, että osa masinisteista kannattaa tätä loputonta holhousmenttaliteettia jopa byrokraatteja hanakammin.
Mitä mieltä olet, pitäisikö henkilöautolla saada vetää vaikkapa 1800kg jarrutonta peräkärryä?
Saa henkilöautolla hinata 1800 kg painavaa jarrutonta autoa, kun käyttää hinaustankoa. Pakottavasta syystä hinaava ajoneuvo voi olla hinattavaa kevyempi. Näin ainakin nykyisten pykälien mukaan.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Antsuko kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 7:36 pm
Saa henkilöautolla hinata 1800 kg painavaa jarrutonta autoa, kun käyttää hinaustankoa. Pakottavasta syystä hinaava ajoneuvo voi olla hinattavaa kevyempi. Näin ainakin nykyisten pykälien mukaan.
Koetappas keksiä pakottava syy. Keskeltä risteystä vaikkapa viereiselle pysäkille?

"Hei

Erityislainsäädäntö, joka olisi säädetty apuvaunua varten puuttuu. Siksi siihen on sovellettava muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Näitä ovat mm. vakuutus-, kytkentä ja ajokorttisäännökset.

Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.

Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).

Dollyt, jotka on käyttöönotettu 1.1.2011 jälkeen, täytyy rekisteröidä ja loputkin liikenteessä käytettävät 2015 mennessä niin kuin muutkin hinattavat laitteet.
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Hinattavassa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus, hinataan sitä apuvaunulla tai ilman. Kokonaan trailerin kyytiin nostettuna asia on toisin.

1. Trafin ohjeen mukaan liikennekäytöstä poistettua autoa saa hinata toinen akseli ilmassa. Siitä voidaan johtaa, että apuvaunun käyttö on sallittua.
2. Samalla periaatteella voidaan siis hinata katsastamatontakin autoa.
3. Liikennevakuutus on lakisääteinen.

Eli lailliset mahdollisuudet käyttää jarrutonta apuvaunua ovat henkilö- ja pakettiautolla minimaaliset. Kuorma-autolla repertuaari kasvaa huomattavasti.

Turvallista liikennettä toivottaen

Ilkka Kantola
komisario
Liikkuva poliisi"
jiipee
Viestit: 10753
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Superdextaaja kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 11:08 am
vkorp kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 10:50 am Iltalehdestä poimittu että nyt dollyn käyttö loppuu https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html
Mutta kai dollyä voi vielä traktorilla vetää kesäkuun jälkeenkin. Vai voiko?
Ei saa millään tieliikennealueella vetää traktorilla edes tyhjänä, koska Dolly ei ole ajoneuvo.
Pelkän laitteenkin hinaaminen vastaa esim. hinausketjun tai hinauspuomin hinaamista traktorin perässä ilman hinattavaa.
Mistä voisi lukea määritelmät traktorin perävaunusta? Ajattelin sitä, että kun näitä kuitenkin itsekin tehdään, niin ettei sitten käy vahinko ja tule tehtyä laitonta laitetta.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Jiitek
Viestit: 5877
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 6:51 pm
Superdextaaja kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 6:44 pm
Laitettaisiin sellainen vaatimus, että hinattava saisi painaa jarrullisen dollyn kanssa yhteensä vain korkeintaan 2/3 hinaavan ajoneuvon omapainosta ja hinattava pitäisi aina olla katsastettu ja vakuutettu, niin päästäisiin jo jonkinlaiseen käytettävyyteen.
Olisiko dollyn jarruteho edes välttävä, jos kuljetettava auto on takamoottorinen?
Jospa tuollaisia dollyjä saisi rekisteröidä (antaa valmistenumeroita) vain 150kpl vuodessa, vähän
niin kuin eräiden ajoneuvojen kohdalla on.
Autonhan voi laittaa dollyn päälle kummin päin vain. Itsekin olen tainnut useammin kuljettaa autoa perä edellä.

Suurin syy dollyjen kieltämiseen on jarruttomuuden lisäksi ilman kääntöpöytää olevat heikkotekoiset räpellykset.
Superdextaaja
Viestit: 12989
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

jiipee kirjoitti: La Huhti 04, 2020 7:59 am
Superdextaaja kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 11:08 am
vkorp kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 10:50 am Iltalehdestä poimittu että nyt dollyn käyttö loppuu https://www.is.fi/autot/art-2000006462150.html
Mutta kai dollyä voi vielä traktorilla vetää kesäkuun jälkeenkin. Vai voiko?
Ei saa millään tieliikennealueella vetää traktorilla edes tyhjänä, koska Dolly ei ole ajoneuvo.
Pelkän laitteenkin hinaaminen vastaa esim. hinausketjun tai hinauspuomin hinaamista traktorin perässä ilman hinattavaa.
Mistä voisi lukea määritelmät traktorin perävaunusta? Ajattelin sitä, että kun näitä kuitenkin itsekin tehdään, niin ettei sitten käy vahinko ja tule tehtyä laitonta laitetta.
Kun tekee dollysta nostolaitteella ilmaan nostettavan niin voi edelleen kuljettaa traktorilla tyhjänä kantaen ilmassa yleisellä liikennealueella vaikka rallirata-alueelta verstaalle tai metallinkeräykseen.
Tämähän se lainsäädännön kukkanen onkin, että dollysta ei voi tulla traktorin perävaunua, koska mikä tahansa Dollyksi selvästi tulkittava laite on jokin muu kuin ajoneuvo. Tämä on varmaan ainoa laite, mikä on ihan erikseen Trafilta virallisesti määritetty, että se ei ole ajoneuvo eikä näin kuulu mihinkään ajoneuvoluokkaan samoin kuin hinausköysi ja -puomi. Eli se ei saanut liikkua tyhjänä yleisellä tiealueella pyöriensä päällä itsenäisesti, hinaten tai työntäen rekisteröitynäkään milliäkään. Nyt se ei kohta saa liikkua yleisellä tiealueella enää lastattunakaan. Mutta kantaa sen saa ihan niin kuin nyt kyntöauratkin saa.
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28167
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 2:59 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 2:27 pm Joku globbaus tässä varmasti on takana, että Dollyt piti saada pois käytöstä. Ei silti, kyllähän niillä on vedelty mitä sattuu ja harvoin sitä nopeusrajoitusta noudattaen, mutta lyhyissä siirroissa kyllä toimiva laite, kun ei tarvita kaveria kuten köydellä tai "hinaustangolla" vedettäessä. Mutta olkoon taas niin että viisaammat ovat tässäkin asiassa oikeassa ja liikenneturvallisuus paranee nyt tältäkin osin.
Mitä ja millä, sillä mielestäsi saa vielä nyt laillisesti hinata?
Kyllä sillä laillisesti vielä voi vaikka autoa vetää! Mutta kohta ei sitten mitään ainakaan yleisillä teillä!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja manner »

Jiitek kirjoitti: La Huhti 04, 2020 8:49 am Suurin syy dollyjen kieltämiseen on jarruttomuuden lisäksi ilman kääntöpöytää olevat heikkotekoiset räpellykset.
Epäilen että suuremmat syyt löytyy autojen vetokoukuista. On se tavallaan hölmöä että esim. kevytkärryn vetoon tarkoitetuilla hennoilla pikalukoilla saa kiskoa tuplakuormia. Samoin se dollyn vetopää. Kaikissa tuntuu olevan se pelliversio.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ajomies kirjoitti: La Huhti 04, 2020 10:07 am
PuuhaPate kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 2:59 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Huhti 03, 2020 2:27 pm Joku globbaus tässä varmasti on takana, että Dollyt piti saada pois käytöstä. Ei silti, kyllähän niillä on vedelty mitä sattuu ja harvoin sitä nopeusrajoitusta noudattaen, mutta lyhyissä siirroissa kyllä toimiva laite, kun ei tarvita kaveria kuten köydellä tai "hinaustangolla" vedettäessä. Mutta olkoon taas niin että viisaammat ovat tässäkin asiassa oikeassa ja liikenneturvallisuus paranee nyt tältäkin osin.
Mitä ja millä, sillä mielestäsi saa vielä nyt laillisesti hinata?
Kyllä sillä laillisesti vielä voi vaikka autoa vetää! Mutta kohta ei sitten mitään ainakaan yleisillä teillä!
Ethän unohda suurinta sallittua jarrutonta kytkentämassaa, eli "dolly"+hinattava = 750kg enintään?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: belzu, Bing [Bot], Google [Bot], juntunen, mtalo, sja ja 33 vierailijaa