Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Ei ole lain yläpuolella tietenkään, mutta sieltä kysytään neuvoa.
Tuomaritkin kysyvät neuvoa asiantuntijoilta.


LIIKENNETURVA
"VALTIONEUVOSTON MÄÄRÄÄMÄT

Puheenjohtaja

Suna Kymäläinen, kansanedustaja (2020-2021)

Jäsenet ja varajäsenet

Opetus- ja kulttuuriministeriö:

Jukka Lehtinen, opetusneuvos (2019-2020)
Heli Nederström, opetusneuvos (varajäsen) (2019-2020)

Sisäministeriö:

Jari Pajunen, poliisitarkastaja (2020-2021)
Seppo Sivula, poliisitarkastaja (varajäsen) (2020-2021)


Sosiaali- ja terveysministeriö:

Hannu Ijäs, johtaja (2019-2020)
Pirjo Lillsunde, neuvotteleva virkamies (varajäsen) (2019-2020)

Väylävirasto:

Risto Murto, yksikönpäällikkö (2020-2021)
Anna Saarlo, osastonjohtaja (varajäsen) (2020-2021)


Eiköhän tuolta löydy asiantuntijuutta?

https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenn ... a#fe598a7c
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

PuuhaPate kirjoitti: La Huhti 04, 2020 8:56 pm
Punaparta kirjoitti: La Huhti 04, 2020 8:53 pm
Mitä sää edelleenkin sössötät apuvaunusta kun mää kysyin sulta ihan muuta?
Ja liikenneturvasta ei ole eskovainaata enämmin hyötyä, hatustavedettyä huttua.
Liikenneturvasta poliisikin kysyy, aivan varmasti. Siellä kun on ne asiantuntijat.
Katso vaikka itse millaisia henkilöitä siellä on toimimassa.
Liikenneturva tuki minunkin näkemystä poliisin kanssa asiasta intettäessä.
Kehtaiskohan kerran vielä pyytää, et vastaisit siihen mitä kysyin ?

Ja ei enää noita liikenneturvia tai muita marttakerhoja sotketa tähän, jookosta ...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

No mikä ettei!!! Mikä oli kysymyksesi??
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Punaparta kirjoitti: La Huhti 04, 2020 9:29 pm

Ja ei enää noita liikenneturvia tai muita marttakerhoja sotketa tähän, jookosta ...
Liikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka hallitukseen kuuluu puheenjohtaja ja yksitoista muuta jäsentä.
Julkisyhteisöt ovat julkishallinnon organisaatioita, eli ne ovat osa Suomen julkishallintoa. Julkisyhteisöt hoitavat julkisia hallinto- tai palvelutehtäviä tai käyttävät julkista valtaa.
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

PuuhaPate kirjoitti: La Huhti 04, 2020 9:35 pm No mikä ettei!!! Mikä oli kysymyksesi??
No lue se.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Punaparta
Viestit: 3674
Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
Paikkakunta: Nousiainen
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Punaparta »

PuuhaPate kirjoitti: La Huhti 04, 2020 9:43 pm
Punaparta kirjoitti: La Huhti 04, 2020 9:29 pm

Ja ei enää noita liikenneturvia tai muita marttakerhoja sotketa tähän, jookosta ...
Liikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka hallitukseen kuuluu puheenjohtaja ja yksitoista muuta jäsentä.
Julkisyhteisöt ovat julkishallinnon organisaatioita, eli ne ovat osa Suomen julkishallintoa. Julkisyhteisöt hoitavat julkisia hallinto- tai palvelutehtäviä tai käyttävät julkista valtaa.
Ja sit viäl tämä aivopiaru. Liikenneturvalla ei ole vähäisintäkään säädäntä- tai päätäntävaltaa. Yks turha kerho.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
Perceiver
Viestit: 1084
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Katselin juuri Brittiläistä ohjelmaa jossa ulosottomiehet hakivat maksamattoman auton pois. Dollyn päälle näyttivät sen vetävän ja vielä perä menossuntaan lähtivät liikenteeseen. Ei tietysti koske näiden kotoisten byrokraattien aivoituksia, mutta näköjään muualla noita on käytössä.
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Lueksin dolly-keskustelua ja oiskohan laillista vetää 490 kg painavaa pikkurattoria dollyllä, vetoautona Avensis, vetonopeus 60 km/h.
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Talumees »

Smirkelimies kirjoitti: Ke Touko 11, 2022 7:13 pm Lueksin dolly-keskustelua ja oiskohan laillista vetää 490 kg painavaa pikkurattoria dollyllä, vetoautona Avensis, vetonopeus 60 km/h.
EI!
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Ok,kiitos tiedosta. Ois voinu olla ihan näppäräkin.

Hämärässä sopiva pressuviritys päällä, takavalot päällä, vois näyttää kärryltä, mut kilpi kavaltaa.

Köydellä kai sais hinatakin, mut vois olla pomppivainen kyyti ratorissa olijalle.

Miettiny että jos ois pikkunen vetävä kärry ni sais vauhtia siirtymäajoon ku koneen huiput on 12 kilsaa tunnissa.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

zukka kirjoitti: To Touko 12, 2022 6:11 am Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.

Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Avatar
Aakku
Viestit: 8296
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 7:16 am Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.

Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Mulla on ollut silloin tällöin 500 litraa vettä Muulin kyydissä IBC astiassa. Yksiakselisessa Muulissa ei ole mitään ongelmaa. Lehtijousissa on vielä varaakin. Pääasia, että renkaat ei ole hapertuneet ja niissä on oltava riittävästi painetta.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Hollo
Viestit: 1001
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 7:16 am
zukka kirjoitti: To Touko 12, 2022 6:11 am Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.

Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Olen jo kymmenkunta vuotta kuskannut 500 kg pellettisäkkejä (noin 80 kertaa) jarruttomalla yksiakseliperäkärryllä, ei siitä pahaa ole tykännyt :roll:
Ja aion kuljettaa vielä edelleenkin!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Ja se näissä 750kg kokonaispainon kärryissä on hullua, että koska kaksiakselisen kärryn omapaino on yleensä yksiakselista suurempi, niin kaksiakselisessa on silloin pienempi kantavuus, ainakin papereissa.
zukka
Viestit: 7808
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja zukka »

Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 7:16 am
zukka kirjoitti: To Touko 12, 2022 6:11 am Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.

Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
En usko että jouset ihan lintassa olisivat, riippuen varmaankin kärrystäkin jonkin verran.
Onhan niille luvattu tietty kantavuus eikä silloin saa vielä olla joustot pohjassa.
Omasta mielestä helpoin tuon siirtelyyn on yksiakselinen jarruton kippikärry, jarrullinen olisi turvallisempi mutta maksaa enemmän ja vaatii katsastuksen.
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Kannattanee myös tarkistaa kuinka painavaa jarrutonta kärryä sillä Avensiksella saa (laillisesti) vetää. Aika monessa autossa se raja on pienenpi kuin 750kg, saattaa olla niinkin pieni kuin 500kg.
Superdextaaja
Viestit: 12986
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Smirkelimies kirjoitti: To Touko 12, 2022 7:16 am
zukka kirjoitti: To Touko 12, 2022 6:11 am Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.

Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Tekemällä virheistä oppii.
jiipee
Viestit: 10751
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

Superdextaaja kirjoitti: To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Telikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Smirkelimies
Viestit: 1505
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.

Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], juntunen, TunturiPappa ja 49 vierailijaa