Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ei ole lain yläpuolella tietenkään, mutta sieltä kysytään neuvoa.
Tuomaritkin kysyvät neuvoa asiantuntijoilta.
LIIKENNETURVA
"VALTIONEUVOSTON MÄÄRÄÄMÄT
Puheenjohtaja
Suna Kymäläinen, kansanedustaja (2020-2021)
Jäsenet ja varajäsenet
Opetus- ja kulttuuriministeriö:
Jukka Lehtinen, opetusneuvos (2019-2020)
Heli Nederström, opetusneuvos (varajäsen) (2019-2020)
Sisäministeriö:
Jari Pajunen, poliisitarkastaja (2020-2021)
Seppo Sivula, poliisitarkastaja (varajäsen) (2020-2021)
Sosiaali- ja terveysministeriö:
Hannu Ijäs, johtaja (2019-2020)
Pirjo Lillsunde, neuvotteleva virkamies (varajäsen) (2019-2020)
Väylävirasto:
Risto Murto, yksikönpäällikkö (2020-2021)
Anna Saarlo, osastonjohtaja (varajäsen) (2020-2021)
Eiköhän tuolta löydy asiantuntijuutta?
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenn ... a#fe598a7c
Tuomaritkin kysyvät neuvoa asiantuntijoilta.
LIIKENNETURVA
"VALTIONEUVOSTON MÄÄRÄÄMÄT
Puheenjohtaja
Suna Kymäläinen, kansanedustaja (2020-2021)
Jäsenet ja varajäsenet
Opetus- ja kulttuuriministeriö:
Jukka Lehtinen, opetusneuvos (2019-2020)
Heli Nederström, opetusneuvos (varajäsen) (2019-2020)
Sisäministeriö:
Jari Pajunen, poliisitarkastaja (2020-2021)
Seppo Sivula, poliisitarkastaja (varajäsen) (2020-2021)
Sosiaali- ja terveysministeriö:
Hannu Ijäs, johtaja (2019-2020)
Pirjo Lillsunde, neuvotteleva virkamies (varajäsen) (2019-2020)
Väylävirasto:
Risto Murto, yksikönpäällikkö (2020-2021)
Anna Saarlo, osastonjohtaja (varajäsen) (2020-2021)
Eiköhän tuolta löydy asiantuntijuutta?
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenn ... a#fe598a7c
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kehtaiskohan kerran vielä pyytää, et vastaisit siihen mitä kysyin ?
Ja ei enää noita liikenneturvia tai muita marttakerhoja sotketa tähän, jookosta ...
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
No mikä ettei!!! Mikä oli kysymyksesi??
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Liikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka hallitukseen kuuluu puheenjohtaja ja yksitoista muuta jäsentä.
Julkisyhteisöt ovat julkishallinnon organisaatioita, eli ne ovat osa Suomen julkishallintoa. Julkisyhteisöt hoitavat julkisia hallinto- tai palvelutehtäviä tai käyttävät julkista valtaa.
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ja sit viäl tämä aivopiaru. Liikenneturvalla ei ole vähäisintäkään säädäntä- tai päätäntävaltaa. Yks turha kerho.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 9:43 pmLiikenneturva on julkisoikeudellinen yhdistys, jonka hallitukseen kuuluu puheenjohtaja ja yksitoista muuta jäsentä.
Julkisyhteisöt ovat julkishallinnon organisaatioita, eli ne ovat osa Suomen julkishallintoa. Julkisyhteisöt hoitavat julkisia hallinto- tai palvelutehtäviä tai käyttävät julkista valtaa.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Katselin juuri Brittiläistä ohjelmaa jossa ulosottomiehet hakivat maksamattoman auton pois. Dollyn päälle näyttivät sen vetävän ja vielä perä menossuntaan lähtivät liikenteeseen. Ei tietysti koske näiden kotoisten byrokraattien aivoituksia, mutta näköjään muualla noita on käytössä.
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Lueksin dolly-keskustelua ja oiskohan laillista vetää 490 kg painavaa pikkurattoria dollyllä, vetoautona Avensis, vetonopeus 60 km/h.
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
EI!Smirkelimies kirjoitti: ↑Ke Touko 11, 2022 7:13 pm Lueksin dolly-keskustelua ja oiskohan laillista vetää 490 kg painavaa pikkurattoria dollyllä, vetoautona Avensis, vetonopeus 60 km/h.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ok,kiitos tiedosta. Ois voinu olla ihan näppäräkin.
Hämärässä sopiva pressuviritys päällä, takavalot päällä, vois näyttää kärryltä, mut kilpi kavaltaa.
Köydellä kai sais hinatakin, mut vois olla pomppivainen kyyti ratorissa olijalle.
Miettiny että jos ois pikkunen vetävä kärry ni sais vauhtia siirtymäajoon ku koneen huiput on 12 kilsaa tunnissa.
Hämärässä sopiva pressuviritys päällä, takavalot päällä, vois näyttää kärryltä, mut kilpi kavaltaa.
Köydellä kai sais hinatakin, mut vois olla pomppivainen kyyti ratorissa olijalle.
Miettiny että jos ois pikkunen vetävä kärry ni sais vauhtia siirtymäajoon ku koneen huiput on 12 kilsaa tunnissa.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Tuo 490kg menee jarruttomalla kärryllä laillisesti rajoja hipoen
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.
Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Mulla on ollut silloin tällöin 500 litraa vettä Muulin kyydissä IBC astiassa. Yksiakselisessa Muulissa ei ole mitään ongelmaa. Lehtijousissa on vielä varaakin. Pääasia, että renkaat ei ole hapertuneet ja niissä on oltava riittävästi painetta.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 7:16 am Joo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.
Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Olen jo kymmenkunta vuotta kuskannut 500 kg pellettisäkkejä (noin 80 kertaa) jarruttomalla yksiakseliperäkärryllä, ei siitä pahaa ole tykännytSmirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 7:16 amJoo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.
Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Ja aion kuljettaa vielä edelleenkin!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
-
- Viestit: 2249
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Ja se näissä 750kg kokonaispainon kärryissä on hullua, että koska kaksiakselisen kärryn omapaino on yleensä yksiakselista suurempi, niin kaksiakselisessa on silloin pienempi kantavuus, ainakin papereissa.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
En usko että jouset ihan lintassa olisivat, riippuen varmaankin kärrystäkin jonkin verran.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 7:16 amJoo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.
Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Onhan niille luvattu tietty kantavuus eikä silloin saa vielä olla joustot pohjassa.
Omasta mielestä helpoin tuon siirtelyyn on yksiakselinen jarruton kippikärry, jarrullinen olisi turvallisempi mutta maksaa enemmän ja vaatii katsastuksen.
-
- Viestit: 961
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kannattanee myös tarkistaa kuinka painavaa jarrutonta kärryä sillä Avensiksella saa (laillisesti) vetää. Aika monessa autossa se raja on pienenpi kuin 750kg, saattaa olla niinkin pieni kuin 500kg.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.Smirkelimies kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 7:16 amJoo, menee se. Jarruttomalla telikärryllä sitä on vietykin.
Itellä vaan yksakselinen jarruton joten vois olla jouset aika lysyssä. Mut kai se varovasti ajaen menis silläkin jotenkin. Ei viittis vaihtaa telikärryyn ku sitä on hankalampi käsin käännellä.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 10751
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Telikärry ei käyttäydy noin kuten kuvaat. Kerrot kärrytyypistä, jossa on kaksi erillistä, toisistaan riippumatonta akselia, eli 2-akselisesta. Telikärryn aisa putoaa maahan ja se on raskas käsivoimin käännellä tyhjänäkin.Superdextaaja kirjoitti: ↑To Touko 12, 2022 10:08 am Telikärrihän on helpompi siirrellä irtonaisena, kun ei tarvitse kannatella vetoaisasta. Kääntyilyä helpotetaan painamalla aisasta tai takapäästä alas, jolloin toiset pyörät nousevat ilmaan ja samalla saa aika kevyesti samalla käännetytyä. Tekniikkalaji, sano r.., kun saranan näki.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1505
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Avensiksen jarruton massa on 500 kg. Kuomu mahtuu kiinni ja hyvin harvoin on vajaan tunnin ajomatkan siirtoja. Pienellä riskillä olen siirrelly lainatelikärryllä. Kolarin jos pätkäyttäis ylikuorma perässä, ni ei tietenkään kehuttais. Varovasti pitää mennä.
Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Mahtus omassakin kärryssä kuomu alas.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 310B, Bing [Bot], juntunen, TunturiPappa ja 49 vierailijaa