Miten olet lukinnut ohjauksen, rattilukko kun ei siihen kelpaa ja riitä?
Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Taidat puuhapate itse unohtaa sen seikan, että dolly ei ole perävaunu. Dolly on hinaustankoon tai hinauspuomiin rinnastettava hinausapuväline. Voimassa oleva asetus sanoo:PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 12:29 pmEthän unohda suurinta sallittua jarrutonta kytkentämassaa, eli "dolly"+hinattava = 750kg enintään?Ajomies kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 10:07 amKyllä sillä laillisesti vielä voi vaikka autoa vetää! Mutta kohta ei sitten mitään ainakaan yleisillä teillä!PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:59 pmMitä ja millä, sillä mielestäsi saa vielä nyt laillisesti hinata?Ajomies kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 2:27 pm Joku globbaus tässä varmasti on takana, että Dollyt piti saada pois käytöstä. Ei silti, kyllähän niillä on vedelty mitä sattuu ja harvoin sitä nopeusrajoitusta noudattaen, mutta lyhyissä siirroissa kyllä toimiva laite, kun ei tarvita kaveria kuten köydellä tai "hinaustangolla" vedettäessä. Mutta olkoon taas niin että viisaammat ovat tässäkin asiassa oikeassa ja liikenneturvallisuus paranee nyt tältäkin osin.
Hinattavana oleva ajoneuvo ei ilman pakottavaa syytä saa olla vetävää ajoneuvoa painavampi.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Älkää muistelko vanhoja sääntöjä. Dolly on rinnastettu peräkärryyn kytkentämassoineen jo vuosikausia.PuuhaPate kirjoitti: ↑Pe Huhti 03, 2020 7:50 pm
"Hei
Erityislainsäädäntö, joka olisi säädetty apuvaunua varten puuttuu. Siksi siihen on sovellettava muuta voimassa olevaa lainsäädäntöä.
Näitä ovat mm. vakuutus-, kytkentä ja ajokorttisäännökset.
Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.
Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).
Dollyt, jotka on käyttöönotettu 1.1.2011 jälkeen, täytyy rekisteröidä ja loputkin liikenteessä käytettävät 2015 mennessä niin kuin muutkin hinattavat laitteet.
Vetokytkimeen kytkettävä härpäke on aina joko perävaunu tai hinattava laite. Ne ovat ainoat vaihtoehdot, koska muita lainsäädäntö ei tunne.
Maksimi hinausnopeus on 60 km/h.
Hinattavassa ajoneuvossa tulee olla liikennevakuutus, hinataan sitä apuvaunulla tai ilman. Kokonaan trailerin kyytiin nostettuna asia on toisin.
1. Trafin ohjeen mukaan liikennekäytöstä poistettua autoa saa hinata toinen akseli ilmassa. Siitä voidaan johtaa, että apuvaunun käyttö on sallittua.
2. Samalla periaatteella voidaan siis hinata katsastamatontakin autoa.
3. Liikennevakuutus on lakisääteinen.
Eli lailliset mahdollisuudet käyttää jarrutonta apuvaunua ovat henkilö- ja pakettiautolla minimaaliset. Kuorma-autolla repertuaari kasvaa huomattavasti.
Turvallista liikennettä toivottaen
Ilkka Kantola
komisario
Liikkuva poliisi"
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Mihin perustuen ei rattilukko kelpaa ja riitä ?
Rikkooko lakia ja mitä sellaista, kun Falck tai Oilijalonen ottaa perhosen kyytiin takavetoisen automaattivaihteisen ?
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?
Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.
Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?
Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.
Jussi Servo
komisario
-
- Viestit: 1084
- Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Komisariot ja ylikonstaapelit eivät välttämättä edusta vankinta lain tuntemusta. Mennä viikollakin eräs vähän ylempi poliisimies kehotti Uudenmaan saarroksissa olevia käyttämään kimppakyytiä. Seuraavana päivänä vähän tietävämpi esimies korjaili lausuntoa.
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Tuokin on totta, itsekkin voitin liikennesääntö keskustelun poliisia vastaan.
Mutta eipä tätä dolly vääntöä kannata enempää vääntää.
Laillinen käyttö yleisillä teillä loppuu kuitenkin kohta.
Ja hyvä niin.
-
- Viestit: 1425
- Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Komisario Kantolan perustelut kusevat pahasti. Häneltä ilmeisesti puuttuu kyky johdonmukaiseen ajatteluun.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 12:58 pm ...
Samaa tukee hovioikeustasoinen ratkaisu asiasta. Hinattavan ajoneuvon kytkentäsäännökset rajoittavat melko tavalla apuvaunun käyttöä, koska ne ovat pääsääntöisesti jarruttomia.
Henkilö- ja pakettiautoon kytkettynä jarruttoman dollyn omamassa ja sillä hinattavan ajoneuvon massa eivät yhteismassaltaan saa ylittää 750 kg.
Normaalissa hinauksessa samanlaista rajoitusta ei ole, koska siellä hinattavassa autossa pitää olla "jarrumies". Normaalissa hinauksessa ei myöskään ajokorttivaatimus muutu - riittää kunhan on vetoauton kuljettamiseen oikeuttava ajokortti. Apuvaunun myötä hinattava ajoneuvo on "kytketty", joten se vaikuttaa useissa tapauksissa myös ajokorttiluokkaan (massoista riippuen).
...
Ilkka Kantola
komisario
Liikkuva poliisi"
Ensinnäkin, epäkuntoisuuden tai muun syyn takia hinauksessa oleva moottorikäyttöinen ajoneuvo ei ole hinattava ajoneuvo, eivätkä sitä koske hinattavan ajoneuvon kytkentä(massa)- tai muutkaan määräykset. Epäkuntoisuuden takia jarrutonta ajoneuvoa saa hinata hinaustankoa käyttäen, joten 'jarrumiestä' ei ole. Hinattavana olevan ajoneuvon massalla ei ole erillistä kilomääräistä rajoitusta.
Hovioikeustasoista ratkaisua en finlexistä löytänyt. Sellaisen hovioikeuden päätöksen löysin, jonka mukaan hinattavana oleva epäkuntoinen moottorikäyttöinen ajoneuvo ei ole ajoneuvoasetuksen 57 §:ssä tarkoitettu hinattava ajoneuvo.
https://finlex.fi/fi/oikeus/ho/1986/rho19861705
-
- Viestit: 6382
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Jopas näitä nyt on myynnissä, aiemmin harvemmin nähnyt.
https://www.tori.fi/satakunta/Dolly_678 ... m?ca=7&w=3
https://www.tori.fi/satakunta/Dolly_678 ... m?ca=7&w=3
https://www.tori.fi/keski-suomi/Dolly_6 ... m?ca=7&w=3
https://www.tori.fi/satakunta/Dolly_678 ... m?ca=7&w=3
https://www.tori.fi/satakunta/Dolly_678 ... m?ca=7&w=3
https://www.tori.fi/keski-suomi/Dolly_6 ... m?ca=7&w=3
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Et sit vastannu siihen mitä kysyin.PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 1:41 pmKysymys: Onko hinattavan auton oltava etupää menosuuntaan vai saako sitä hinata perä edellä. Onko hinattavan auton rattilukko oltava päällä, entä autot joissa ei ole rattilukkoa?
Vastaus: Sitä, miten päin auto apuvaunun päällä on, ei ole määritelty. Oleellista on kuitenkin se, että jos autoa hinataan perä menosuuntaan, sen etupyörät tulee olla lukittuna suoraan niin, että ne eivät pääse kääntymään. Tällöin rattilukko ei riitä. Suositeltavaa on hinata autoa keula menosuuntaan jo siitäkin syystä, että yhdistelmä on paremmin hallittavissa jos yleensä painavampi etupää on apuvaunun päällä ja kääntymisen suhteen kiinteät takapyörät ovat maassa. Vaikka auton suuntaa ei ole laissa tai asetuksessa määrätty, niin kuljetukseen voidaan puuttua, jos se heikentää yhdistelmän hallittavuutta.
Kysymys: Saako sillä hinata muuta laitetta kuin autoa?
Vastaus: Apuvaunu on lähtökohtaisesti tarkoitettu vaurioituneen auton hinaamiseen, mutta missään ei ole kielletty hinaamasta sillä muita ajoneuvoja.
Jussi Servo
komisario
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Komisario Servon vastausko ei sinulle riitä?
Voithan sinä itsekkin miettiä auton ohjauksen voimia ja rattilukon kestävyyttä.
Ja kaikissa autoissa ei renkaat ole edes suorassa rattilukossa ollessa.
Mitäpä siitä. Kohta apuvaunun käyttö kuitenkin loppuu.
Jos jokin liikenneasia kovin askarruttaa mieltä, niin kysykää LIIKENNETURVASTA, siellä on
asiantuntijat vastaamassa. Sieltä poliisikin kysyy vastauksen epäselvässä tapauksessa.
Viimeksi muokannut PuuhaPate, La Huhti 04, 2020 8:32 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Komisarion ja muiden poliisien päätökset puidaan tarvittaessa oikeusasteissa. En pitäisi komisarion mielipidettä automaattisesti absoluuttisena faktana.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Saattaa vaan reissu pitkittyä jos tuota päätöstä odottelee parkissa...
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Kysykää tuolta https://www.liikenneturva.fi/fi?gclid=E ... E#fe598a7c
Heidän vastaus apuvaunuun:
"Autoon kytketyn jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa on jo pitkään määritetty ajoneuvon hyväksynnän yhteydessä niin, että se on enintään 750 kilogrammaa. Apuvaunuja kuitenkin käytetään tyypillisesti henkilöauton hinaamiseen, jolloin mainittu massa käytännössä aina ylittyy ja syntyy epäselvä tilanne sen suhteen, saako vetoajoneuvoon tehdä tällaisen kytkennän ja onko asia huomioitu kytkentälaitteen ja esimerkiksi vetoajoneuvon jarrujen mitoituksessa."
Ja poliisi sekä käräjäoikeus ovat tulkinneet asian tuon 750kg kautta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... n#fe598a7c
Heidän vastaus apuvaunuun:
"Autoon kytketyn jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa on jo pitkään määritetty ajoneuvon hyväksynnän yhteydessä niin, että se on enintään 750 kilogrammaa. Apuvaunuja kuitenkin käytetään tyypillisesti henkilöauton hinaamiseen, jolloin mainittu massa käytännössä aina ylittyy ja syntyy epäselvä tilanne sen suhteen, saako vetoajoneuvoon tehdä tällaisen kytkennän ja onko asia huomioitu kytkentälaitteen ja esimerkiksi vetoajoneuvon jarrujen mitoituksessa."
Ja poliisi sekä käräjäoikeus ovat tulkinneet asian tuon 750kg kautta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... n#fe598a7c
Viimeksi muokannut PuuhaPate, La Huhti 04, 2020 8:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Toki näin, mutta jos palstavänkääjät hakevat viimeistä tuomaria mielipiteelleen, niin se ei löydy Poliisista vaan oikeusasteista
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 3674
- Liittynyt: Pe Tammi 29, 2010 8:10 am
- Paikkakunta: Nousiainen
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Mitä sää edelleenkin sössötät apuvaunusta kun mää kysyin sulta ihan muuta?PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 8:23 pmKomisario Servon vastausko ei sinulle riitä?
Voithan sinä itsekkin miettiä auton ohjauksen voimia ja rattilukon kestävyyttä.
Ja kaikissa autoissa ei renkaat ole edes suorassa rattilukossa ollessa.
Mitäpä siitä. Kohta apuvaunun käyttö kuitenkin loppuu.
Jos jokin liikenneasia kovin askarruttaa mieltä, niin kysykää LIIKENNETURVASTA, siellä on
asiantuntijat vastaamassa. Sieltä poliisikin kysyy vastauksen epäselvässä tapauksessa.
Ja liikenneturvasta ei ole eskovainaata enämmin hyötyä, hatustavedettyä huttua.
Ko tyhjäst alotta, ja pysy omillas, ni ei tul kukkan persuksil potkima...
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Liikenneturvasta poliisikin kysyy, aivan varmasti. Siellä kun on ne asiantuntijat.
Katso vaikka itse millaisia henkilöitä siellä on toimimassa.
Liikenneturva tuki minunkin näkemystä poliisin kanssa asiasta intettäessä.
-
- Viestit: 10750
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Liikenneturva ei ole Poliisin tai oikeusasteiden yläpuolella:
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenn ... a#074e07ed:
"Liikenneturva on liikenneturvallisuuden edunvalvoja. Työmme on ennaltaehkäisevää, suostuttelevaa ja perustelevaa."
Tekevät hyvää työtä, mutta ovat oikeusasteissa kuitenkin vain lausunnon antajan roolissa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Uuden/vanhan Dollyn rekisteröiminen?
Autostahan olisi minun mielestäni luettava hinausapuvaunukärrin kanssa yhteismassaan vain puolet. Puolet painosta olisi vaunun kyydissä ja puolet käytännössä hinauksessa ja vain 60 kmh vauhtia, niin ei sinänsä ongelma olisi edelleenkään. Kuka kuitenkaan malttaa/malttoi hinata vain kuuttakymppiä, jos hinattava kulkee/kulki perässä hyvin kun vetoautossa pattia yhtään enemmän?PuuhaPate kirjoitti: ↑La Huhti 04, 2020 8:33 pm Kysykää tuolta https://www.liikenneturva.fi/fi?gclid=E ... E#fe598a7c
Heidän vastaus apuvaunuun:
"Autoon kytketyn jarruttoman perävaunun suurin sallittu massa on jo pitkään määritetty ajoneuvon hyväksynnän yhteydessä niin, että se on enintään 750 kilogrammaa. Apuvaunuja kuitenkin käytetään tyypillisesti henkilöauton hinaamiseen, jolloin mainittu massa käytännössä aina ylittyy ja syntyy epäselvä tilanne sen suhteen, saako vetoajoneuvoon tehdä tällaisen kytkennän ja onko asia huomioitu kytkentälaitteen ja esimerkiksi vetoajoneuvon jarrujen mitoituksessa."
Ja poliisi sekä käräjäoikeus ovat tulkinneet asian tuon 750kg kautta.
https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymyk ... n#fe598a7c
Olihan tämä dollymaailma nyt vähän villi länsi, Ronald ja Nancy systeemi Suomessa. Ihan käsittämättömiä itse kyhättyjä hetekan runkotangosta väsättyjä ja jarruttomana vielä eikä mitään katsastustarvetta..
Lieköhän yhdessäkään EU-maassa vielä sallittuja, niin veisi noihin maihin myyntiin nyt turhiksi jäävät.
Tekemällä virheistä oppii.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], SPS1975 ja 43 vierailijaa