Liikennetraktori ja C-ajokortti?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

kuinkas kun ittellä on tällänen tilanne että kone kulkee 50km/h ja se ei oo liikenne malli ja taskus on t-kortti.tuli vain mielehen ku tos höpäättihin tosta 40 km/h rajotuksesta
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

forssu kirjoitti:kuinkas kun ittellä on tällänen tilanne että kone kulkee 50km/h ja se ei oo liikenne malli ja taskus on t-kortti.tuli vain mielehen ku tos höpäättihin tosta 40 km/h rajotuksesta
Tollasia tiiän muutaman, eli sehän pitäisi rekisteröidä liikennetraktoriksi, kun kulkee yli 40 km/h. Mutta taitaa olla parempi kuin ei puhu mitään...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
MTZ
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 11:10 pm
Paikkakunta: Nyby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MTZ »

Mites 135 MF onnistuu liikenne traktoriksi muuttaa?Kun menee yli 40km/h.
Kas empä taida kertoa kellee :wink:
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Jos en aivan väärässä, niin liikennetraktori on ammatikseen vieraille ajettavaa ajoa. Kuten maata, sepeliä ym. Ehkä aurausta j.n.e. Ei omaa maataloutta ole. Polttoaineena aina verollinen polttoaine. Noista ajoneuvon vaatimuksista ei tällä hetkellä muistikuvaa. Mutta joku lehden artikkeli asiasta aikaisemmin oli linkitetty tälle keskustelu kanavalle.
jk. Saisiko allekirjoittaneen ajaa tuollaista liikenne raktoria. Kortti lahjaksi saatu E taskussa ollut jo yli 40 vuotta. Eikä rekan ajosta minkäänlaista kokemusta
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Kyllä se 50 lootalla varustettu traktori tyypitetään jo tehtaalla/maahantuojalla (jos rekisteröidäään) liikennetraktoriksi. Tästä kiisteltiin pitkään että saako ajaa 15v nassikka T-kortilla maatalousajossa liikenne traktoria. Nykyisin EI eikä tarvitsekaan. Kyllä se vaan on sellainen pamaus kun kokematon käskee sorakuorma päällä 50 km/h traktoria ja sattuu jotakin. Ja se jokin voi sattua yleisellä tiellä matkoilla 1m - äärettömyys!
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Tuosta iästä otan vielä esille yhden näkökohdan, jota ei keskustelussa ole tuotu esille ja se on terveys. 15 vuotias on vielä osittain keskenkasvuinen
siinä mielessä, että luusto ja nivelet ei täysin aikuisen vastaavia. Aloitin traktorityöt 12 vuotiaana ja nyt siitä lystistä maksetaan. Ristiselästä kaulanrankaan on rungolta jakso prosenteilla. Eli aina on selkä jostain kipeä.
Tässä on 2 muuta samanlaista miestä 10 kilometrin säteellä. Toinen aloitti harmaalla verkulla 13 vuotiaana. Teki yksin yli puolet kylän traktoritöistä vuosia. Kylän toinen traktori oli Mörkö-Majori, yleistraktorina täysi paska.Toinen esimerkkikuskeista aloitti MF65lla ehkä kymmen vuotiaana.
Nykyisin neljissä kymmenissä ja kypsä eläkkeelle. Ja on ollut yritystä. Maanviljelysteknikko, instrumennti asentaja ja nyt datanomi. Mutta ei selkää.
Ja näitä löytyy suomesta muitakin varmasti.Väitetään traktorit on nykyisin kehittyneet. Joo, edelleen jousittamattomia ja pysynee sellaisina. Vaikka on
millaiset ilmapenkit ja sun muut suunnanvaihtajat. Kyllä nuorten on annettava kasvaa aikuiseksi. Kyllä ehtii viellä revittää himmoonsa hommia. Ei työ tekemällä lopu. Tehkööt nuoret peltohommia ja ajakoot koneita ja ajoja johon T-kortti riittä. 18 vuodesta k 65 on 47 vuotta, kyllä viellä ehtii.
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

joo tiedän homman,ite kans 15 vuotiaana innokas ajaa traktorii :arrow: itellä on vissiin menny ranteet talvella ropsin nostelussa rekeen. armoton rutina kun taittaa rannetta :cry: pääasia kun traktorin ajo kiinnostaa edelleen :wink:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

305 kirjoitti:joo tiedän homman,ite kans 15 vuotiaana innokas ajaa traktorii :arrow: itellä on vissiin menny ranteet talvella ropsin nostelussa rekeen. armoton rutina kun taittaa rannetta :cry: pääasia kun traktorin ajo kiinnostaa edelleen :wink:
Ei ne puut kyllä höyheniä ole vaikka ajokone on ollut kauramoottori länkivedolla ja täysi neliveto. Minun kohdallani suuri helpotus aikoinaan oli isän taito käsitellä puita repimättä ja vähän hiljaisemalla tempolla. Tukit kyytiin yksi pää kerralla kangen kanssa. Hän kun oli ollut jo poikosena ajamassa tosi isoja ja pitkiä puita. Setä joka oli paljon nuorempi ja elämänsä kunnossa ja aina kiire. Hevonen puolimetsiä tukista sivu. Niin tekomies joutui lähes yksin vetämään puun köyden mutkassa pankolle. Hänen poikansa moittivat tästä jatkuvasti mutta ei sillä ollut vaikutusta asiaan.
Vision

Viesti Kirjoittaja Vision »

Kyllä liikennetraktori 50km/h ja painava kärry perässä on vaarallinen 15v "nassikalle".
Ei olla vielä sitä mitä luullaan.
Paskaringit voi pyöritellä muualla kuin markettien pihassa.

Kyseinen yhdistelmä voi olla yllättävän "paha" kaikille kokemattomille,iästä riippumatta.
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Muuten kun tuli puhetta sakoista jos ajaa normi traktoriksi rekisteröidyllä yli 40:ppiä, niin mitä saa kun ajaa poliisin tutkaan kylmäkosken kertoja nuhvilla 45-55 km/h? Ottavatko kilvet?Mahtaakohan ne edes uskoa mittariinsa, on se niin hurja lukema avotraktorille.
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
DslCat
Viestit: 353
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:53 am
Paikkakunta: N:järvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DslCat »

Ei taida olla tulkinnan paikkaa, jos rek. otteessa seisoo Ajoneuvoluokka; Liikennetraktori.
C-luokka:
kuorma-autot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa ylittää 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg, sekä liikennetraktorit niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen.

Myös maatalouskäytössä olevien liikennetraktorien kuljettamiseen vaaditaan C-luokan ajo-oikeus.
http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutk ... luokat.htm

Ilmeisesti kärryn kok.massa raja 750 kg ei koske liikennetraktoreita.. :roll: kuten kuorma-autoja ja muita ajoneuvoja.
mopa
Viestit: 421
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 10:16 pm
Paikkakunta: Luvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mopa »

Kyllä se kovavauhti ja raskaskärry näyttää olevan edelleen vaarallinen yhdistelmä 15 v koltiaiselle,kun näyttä olevan tuo 25 ton soraa vaarallinen C kortilla ja kuormaautolla viela 20 v nuorille miehille.
MF 175 -70
MF 165 -67
Fordson -54 + kaivuri

http://picasaweb.google.fi/mopa.fi
paskamaha
Viestit: 18
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 3:29 pm
Paikkakunta: Kylmäkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paskamaha »

Kyllähän vauhti ja raskas kuorma on vaaraksi kaikille, joilla on ns. "kohelin vikaa" ikään katsomatta. Vaikka kone kulkee kovaa, ei sillä silti tarvi joka mutkassa rankoa täysillä. Tuota kohelin vikaa on viranomaisten mahdoton kontrolloida, ja siksi C-kortti vaatimus on otettu käytäntöön. Sillä niillä jotka viitsivän ajaa C-kortin on luultavasti enemmän kokemusta kuormien ajosta, ja näin koheltataminenkin on hiipunut.
Eläkeläismetsuri
Viestit: 3691
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:34 am
Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eläkeläismetsuri »

Ollessani 63-64 armeiassa muotina oli ajaa kuorma-auton ammattikortti. Autokoulu oli aina vanhemman ikäluokan etoikeus komppaniassa. Sellainen taisi tulla lähes jokaisen taskuun armeian kuluessa. Joku kokelas taisi tyytyä henkilöauton korttiin. Jopa ruokatunnilla sai osa ajokokelaista ajaa ajotunnin. Se taisi olla 0,5 tuntia.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, boxer2000, Google [Bot], Jusi ja 45 vierailijaa