DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista, NYT NEUVOJA!!

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista, NYT NEUVOJA!!

Viesti Kirjoittaja hannutt »

Onko ko. mallin davetti -73 kopilla käyttökalu, ja mitä pitäisi tietää ennen ostoa? Tämä on pitkä tarina miksi etsin nyt tälläistä, enkä Valmettia tai massikkaa. Eli kevyeen mettä/lumityöhön.
Viimeksi muokannut hannutt, La Tammi 13, 2007 6:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

No nyt on taavetin vuoro. Heitän jotain heti alkuun, tutkijalta tulee varmasti kohta selvät sävelet.
Voisi sopia aika hyvin sun käyttötarkoitukseen. Noita saa yleensä halvemmalla kuin massikoita ja valmetteja. Kone on kuiva, ei sekoita helposti vesiä ja öljyjä. Vaihteet sopivat mettähommiin, pakkeja löytyy paremmin kuin massikasta.
Katso että loota on kunnossa, yleensä kai on paitsi siirtäjät. Jos on paluuöljy otettu takaisin muualta kuin sallitusta liittimestä voitelu ei pelaa. Ja se loota ei ole tee-se-itse mallia, isommat rempat vaativat ammattimiehen.
Takapyöränlaakerit voi joutua kiristämään.
Hydrauliikan lisälohko on omanlaisensa, jos tarvitset niitä lisää, ovat kalliita.
Jarrut ei kaikkein tehokkaimpia. Kuivat.
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Taavi990

Viesti Kirjoittaja KL »

Mulla oli Taavi 990 vm -77 2-3 vuotta. Päinvastoin kun edellä sanottiin minun mielestäni ne jarrut oli parasta koko Taavetissa siis todella hyvät ja siihen yhdistettynä kunnon käsijarru joka todella pitikin, ei mitään mahollisuuksia lähteä liikkeelle käsijarru päällä(sammu moottori jos yritti). Erinomainen ohjattava jarruilla koska oli niin hyvät, en missään muussa ole vastaavia tavannut vaikka montaa merkkiä on ollut. Huonoa se vaihekeppi(lattiavaihde), semmosta arpomista niiden vaihteiden kanssa, kun sille päälle sattu niin ei vaihdetta millään päälle. Kaasupoljin oli täysin älyttömässä asennossa ja kaasujalka väsy ensimmäisen kilometrin matkalla maantiajossa.Tosi hidas maantiellä(alle 30 km/h) mutta toisaalta vaihteita löyty joka lähtöön, kun siinä oli myös ryömintäalue. Hyvä lähtemään käyntiin talvella kuuluu hyviin puoliin. Ulosotossa kaksi nopeutta ja taloudellinen moottori. Nostolaite i ainakaan mun Taavissa ollut kovin tarkka, mutta kohtalainen kummiskin. Ohjaustehostin tehosti liikaakin maantiaajossa, hankala ajettava, ei mitään tuntumaa mutta pihapyörityksessä tosi kepeä ja mukava käyttää.
rytinää
Viestit: 640
Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
Viesti:

db

Viesti Kirjoittaja rytinää »

Tuttavani osti tälläsen 990,n lumihommiin, toi ohjaus oli just sellanen ettei tiellä voinut ajaa ku pikku vaihteella, korjattiin simpukka,poistettiin muitakin väljyyksiä,etu-akelistosta, nyt kehuu konettaan hyväksi,,käynnistyy kuulemma hyvin, ei tarvise pitää lämmitys tolpassa päiväkautta..
wiilari ville
Johannes.
Viestit: 225
Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 8:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Johannes. »

http://www.dunkeldunkel.com/traktori/

Tuoltakin saa tietoa taavetista.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

Johannes. kirjoitti:http://www.dunkeldunkel.com/traktori/

Tuoltakin saa tietoa taavetista.
Kiitti tämä on hyvä linkki.
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Jos nostolaitesysteemi on samanlainen kuin 950:ssä niin sitten alkaa rahaa palaa kun tulee jotakin häikkää venttiilistöön, vaatii nimittäin kokeneen ammattilaisen että saa sen rihvelin toimimaan niinkuin pitää. Hauska traktori ajaa pimeällä, tuppaa iskemään runsaasti kipinää pakoputkesta ainakin tuo joskus omistamani 950.
kalvaana
Viestit: 7335
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Perä ja vaihteisto erittäin kestäviä, sillä David Brown on alkujaan ollu vaihteistofirma ja on sitä edelleenkin. Ei tuu mitään valmettivikoja hammaspyöriin, eli kallista remonttia ei oo tiedossa.

Moottori siinä ei ole kaiken parraita, mutta yllättävän kestävä kuitenkin.
Se on kolmella runkolaakerilla ja jotkut on jopa saanu kampuran poikki, kun on vedätetty liian pienillä kierroksilla tai laakerit päässy kulumaan liiaksi. Se keskimmäinen runkolaakeri kun kuluu enempi, kuin päämäiset. Vaihteita paljon ja välitykset hyvät. Nostolaite on ollu Taavetissa aina outo, mutta siihen kunnolla perehtyneet pärjäävät sen kanssa hyvin.
Kaikkia osia saa edelleen hyvin. Jos ei Suomesta, ni Englannissa on todella hyvät valikoimat, sillä siellä tuo oli yleinen merkki.

Vaikka Fergu-mies oonkin, ni silti voin sanoo, että on tuo masinistikäyttöön ihan oiva kampe. On meinaan tullu sen verran ajettua Taavetillakin, että ihan kokemuksesta vaan....
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
exso
Viestit: 181
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
Paikkakunta: Suur-Sammatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja exso »

Eipä ollu mun taavetissa kampura poikki,vaikka 1-pytyssä oli laakeriliuskat päällekkäin ja mäntä katossa.Nokka-akselinpukki oli halki.Kampuroista liikkuu niin monta tarinaa katkojen syyhyn et niistä sais pikkuhiljaa kirjan tehtyä.Vedätyksestä ja ahtaista öljykanavista on ollut paljon puhetta.Aar-porauslinjassa olis ollut tehtaalla vikaa.Viimeisen teorian mukaan lohkot eivät kerinneet vanhentua tarpeeksi ennen koneistusta,vaan jäivät pehmeiksi.Kyl 990 on niin perustaavetti joita riittää melkein joka pitäjässä.Ylön tekemästä Taavi-hytistä ollaan sitten montaa mieltä,ettei siihen oteta kantaa.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

En ole vielä nähnyt kohdetta (taavettia), mutta ihmettelin sitä, että kopissa ei ole lämmityslaitetta?? Onko jollakin tietoa miten kopissa pärjää, näkeekö tuulilasista ulos jos sattuu hikoilemaa. Onko viritelty jotakin lämmitys systeemiä?
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Minäkin yhteen taavettiin kampuran vaihdoin jokunen
vuosi sitten
Oli niin viistoon katkennut että kävi kylläkin mutta
kalina oli melkoinen
rekola
Viestit: 1490
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rekola »

harmittaa vietävästi,kun tuli myytyä oma 990.on ollut fiiatti,kolme massikkaa ja nyt kaksi valmettia murheena.paras traktori käynnistymään kylmästä.hytti vanhemmissa on ahdas keppejä lattia täynnä.mutta näistä 70 luvun koneista paras.valmeteista kun pääsis eroon kohtuuhinnalla,niin ostaisin taavetin.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

Oliko siinä 990 koppi ja miten sen lämmitys toimi?
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Taavi-hytti lämpiää sivupelleillä. Pellit paikoilleen ja moottorin hukkalämpö tulee hyttiin kojelaudan alta.
Isäukko sai siitä aikoinaan pysyvän vian kitusiinsa. Suosittelen jonkun tarvikelämppärin virittelyä, aina sieltä jotain kitkua koneelta tulee.

Kyllä nyt haikaillaan taavettien perään! Miissä sitä oltiin silloin kun minä kaupittelin 1390:stäni? Pikkusta vaille enää että olis saanut avainlipputunnuksen, jotain uuden sekarotuvalmetin luokkaa. No naapuri osti lopulta ja on ajanut melkein ongelmitta jo vuosikausia. :P
KL
Viestit: 637
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
Viesti:

Taavetti 990

Viesti Kirjoittaja KL »

vuosimallista -77 eteenpäin on jo tasalattia ja jonkunlainen lämmitinkin Sekuran hytillä. On se ihan hyvä käynnistymään pakkasella mutta 70-luvun Leyland käynnistyy minusta vielä paremmin, eikä se siitä vielä huipputraktoria tee. On siinä Taavetissa ne omat murheensakkin niinkun tuolla aiemmin jo kerroin, jos luitte.
Fred Scuttle
Viestit: 2066
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
Viesti:

Re: DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

hannutt kirjoitti:Onko ko. mallin davetti -73 kopilla käyttökalu, ja mitä pitäisi tietää ennen ostoa? Tämä on pitkä tarina miksi etsin nyt tälläistä, enkä Valmettia tai massikkaa. Eli kevyeen mettä/lumityöhön.
Lähes ikiliikkuja, pikkuruokainen, vakiona ei tuolloin tainnut olla lämppäriä, mutta sehän on helppo laittaa itsekin. Meillä on nostolaitteet pelanneet niinkuin pitääkin(pidetään liittimet ja letkunpäät puhtaina).

Huonoja puolia on pieni huippunopeus.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

arre kirjoitti:Taavi-hytti lämpiää sivupelleillä. Pellit paikoilleen ja moottorin hukkalämpö tulee hyttiin kojelaudan alta.
Isäukko sai siitä aikoinaan pysyvän vian kitusiinsa. Suosittelen jonkun tarvikelämppärin virittelyä, aina sieltä jotain kitkua koneelta tulee.

Kyllä nyt haikaillaan taavettien perään! Miissä sitä oltiin silloin kun minä kaupittelin 1390:stäni? Pikkusta vaille enää että olis saanut avainlipputunnuksen, jotain uuden sekarotuvalmetin luokkaa. No naapuri osti lopulta ja on ajanut melkein ongelmitta jo vuosikausia. :P
Ilmankos tässä ei ole sivupeltejä, ovat varmaan huomanneet käryn tulon.
Kyllähän niitä nykyisin löytyy lämmittimiä, jos palelemaan alkaa.
Jussi
Viestit: 546
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Konedatan sivulla

http://www.konedata.net/Traktorit/db885_71.htm

todetaan lämmityslaitteen olleen lisävaruste. Millainenkohan konstruktio se sitten lienee ollut? Meidänkään hytistä sitä kun ei löydy, meinaan. KIITOS NIILLE, JOTKA TÄMÄN JO TUOSSA EDELLÄ KERTOIVAT

Hytissä pärjää kyllä hiessäkin otsin, kun raottaa pikkuisen sekä yläreunastaan saranoitua etuikkunaa että saman verran kattoluukkua, niin venttilointi pelittää riittävässä määrin - pilkkihaalarit ja pipo ovat itsestään selviä VAKIOvarusteita tuon tyyppisessä ja ikäisessä hytissä varsinkin talvisaikaan, mutta se koppiin kulkeutuva katku on tässäkin se ongelma. Ilmankierto paranee, kun avaa / poistaa takaikkunan.

Meidän DB on 995 (vm. '73), mutta samaa sorttia siis noin pääpiirteittäin. Kevyt ja vaivaton pyöritellä ahtaissa paikoissa, hyvä (ja lähes aina riittävä) maavara ja mielestäni varsin toimiva moottori & vaihteisto (12+4) yhdistelmä, eli jokaiseen menohaluun löytyy pykälää (paitsi tuota vauhtia tosiaan EI löydy) & jopa sitkeyttäkin. Kopissa on "metsäohjaamoksi" hyvätkin puolensa, kun se on kapea ja viistottu. Näkyvyys ei kuormainkäytössä ole aivan optimaalinen, mielestäni. Itse korvasin kattoluukun akryylistä tehdyllä omavalmisteella, jolloin hytistä tuli aikast paljon valoisampi ja mukavampikin. Edestakainen kulku hyttiin ja takaisin vaatii notkeutta / kärsivällisyyttä / tottumista / pientä kengännumeroa. Lumitöitä tms. askareita ajatellen, joissa tarvitsee jatkuvasti käytellä nostolaitevipua ylös ja alas, ei vivun sijoittelu ehkä ole niitä ergonomisimpia.

Kamalaa se nyt olis, jos hirveesti siis moittis, kun ittelläkin sellanen on - kyllä se mun masinistikriteerit täyttää ja on mielestäni ihan oiva vekotin harrastehommiin, ainakin meillä, mutta jokainen makunsa mukaan, toki.

Ja se käsijarru ON hyvä, eikä tämän DB-yksilön kohdalla voi moittia nostolaitteitakaan 8) .[/i]
- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
MOP
Viestit: 7529
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minusta pienissä harrastusluontoissa hommissa riittää lämmityslaitteeksi kunnon pukeutuminen.Lämpökerrasto alle pilkkihaalarit päälle ja kunnon karvahattu, niin 20 asteen pakkanen on nou proplem. Ja jos ei ole oikeasti pakko ajella, kannattaa kovemmilla pakkasilla antaa koneen seistä. Ikkunoiden huurtuminen on mielestäni lievä ja teoreettinen ongelma. Aina siinä ilma senverran kiertää, että huurteet kuivuu. Vaihdelaatikko ja perä lämpiää kuskin pylly alla, on siinä kopissa yleensä lämpimämpää, kuin ulkona. Ajoin 30 vuotta kopittomalla mm. lumen aurausta. Oli melko luxusta, kun sain kapeekoppiverkun käyttöön. Olette oppimassa liian hyvälle. No naapuri laittoi lämppärin vanhaan taavettiin, voin siitä yrittäää katsoa miten.
Sähköpostikuvien saantiin on teoreettinen mahdollisuus.
hannutt
Viestit: 540
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hannutt »

Kiitti "M", palataan asiaan. Puhut totta, nykyään ollaan totuttu ihan liian hyviin olosuhteisiin. Näillä harrastushommillahan haetaan vaihtelua jokapäiväiseen "hyvinvointiin". Eikä tarvii maksaa elämysmatkan järjestäjälle :D
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 15 vierailijaa