DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista, NYT NEUVOJA!!
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista, NYT NEUVOJA!!
Onko ko. mallin davetti -73 kopilla käyttökalu, ja mitä pitäisi tietää ennen ostoa? Tämä on pitkä tarina miksi etsin nyt tälläistä, enkä Valmettia tai massikkaa. Eli kevyeen mettä/lumityöhön.
Viimeksi muokannut hannutt, La Tammi 13, 2007 6:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 1121
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
No nyt on taavetin vuoro. Heitän jotain heti alkuun, tutkijalta tulee varmasti kohta selvät sävelet.
Voisi sopia aika hyvin sun käyttötarkoitukseen. Noita saa yleensä halvemmalla kuin massikoita ja valmetteja. Kone on kuiva, ei sekoita helposti vesiä ja öljyjä. Vaihteet sopivat mettähommiin, pakkeja löytyy paremmin kuin massikasta.
Katso että loota on kunnossa, yleensä kai on paitsi siirtäjät. Jos on paluuöljy otettu takaisin muualta kuin sallitusta liittimestä voitelu ei pelaa. Ja se loota ei ole tee-se-itse mallia, isommat rempat vaativat ammattimiehen.
Takapyöränlaakerit voi joutua kiristämään.
Hydrauliikan lisälohko on omanlaisensa, jos tarvitset niitä lisää, ovat kalliita.
Jarrut ei kaikkein tehokkaimpia. Kuivat.
Voisi sopia aika hyvin sun käyttötarkoitukseen. Noita saa yleensä halvemmalla kuin massikoita ja valmetteja. Kone on kuiva, ei sekoita helposti vesiä ja öljyjä. Vaihteet sopivat mettähommiin, pakkeja löytyy paremmin kuin massikasta.
Katso että loota on kunnossa, yleensä kai on paitsi siirtäjät. Jos on paluuöljy otettu takaisin muualta kuin sallitusta liittimestä voitelu ei pelaa. Ja se loota ei ole tee-se-itse mallia, isommat rempat vaativat ammattimiehen.
Takapyöränlaakerit voi joutua kiristämään.
Hydrauliikan lisälohko on omanlaisensa, jos tarvitset niitä lisää, ovat kalliita.
Jarrut ei kaikkein tehokkaimpia. Kuivat.
-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Taavi990
Mulla oli Taavi 990 vm -77 2-3 vuotta. Päinvastoin kun edellä sanottiin minun mielestäni ne jarrut oli parasta koko Taavetissa siis todella hyvät ja siihen yhdistettynä kunnon käsijarru joka todella pitikin, ei mitään mahollisuuksia lähteä liikkeelle käsijarru päällä(sammu moottori jos yritti). Erinomainen ohjattava jarruilla koska oli niin hyvät, en missään muussa ole vastaavia tavannut vaikka montaa merkkiä on ollut. Huonoa se vaihekeppi(lattiavaihde), semmosta arpomista niiden vaihteiden kanssa, kun sille päälle sattu niin ei vaihdetta millään päälle. Kaasupoljin oli täysin älyttömässä asennossa ja kaasujalka väsy ensimmäisen kilometrin matkalla maantiajossa.Tosi hidas maantiellä(alle 30 km/h) mutta toisaalta vaihteita löyty joka lähtöön, kun siinä oli myös ryömintäalue. Hyvä lähtemään käyntiin talvella kuuluu hyviin puoliin. Ulosotossa kaksi nopeutta ja taloudellinen moottori. Nostolaite i ainakaan mun Taavissa ollut kovin tarkka, mutta kohtalainen kummiskin. Ohjaustehostin tehosti liikaakin maantiaajossa, hankala ajettava, ei mitään tuntumaa mutta pihapyörityksessä tosi kepeä ja mukava käyttää.
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Su Touko 28, 2006 12:21 pm
- Paikkakunta: itärajalla Lieksassa
- Viesti:
db
Tuttavani osti tälläsen 990,n lumihommiin, toi ohjaus oli just sellanen ettei tiellä voinut ajaa ku pikku vaihteella, korjattiin simpukka,poistettiin muitakin väljyyksiä,etu-akelistosta, nyt kehuu konettaan hyväksi,,käynnistyy kuulemma hyvin, ei tarvise pitää lämmitys tolpassa päiväkautta..
wiilari ville
-
- Viestit: 225
- Liittynyt: Ti Tammi 10, 2006 8:35 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 6930
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Jos nostolaitesysteemi on samanlainen kuin 950:ssä niin sitten alkaa rahaa palaa kun tulee jotakin häikkää venttiilistöön, vaatii nimittäin kokeneen ammattilaisen että saa sen rihvelin toimimaan niinkuin pitää. Hauska traktori ajaa pimeällä, tuppaa iskemään runsaasti kipinää pakoputkesta ainakin tuo joskus omistamani 950.
-
- Viestit: 7490
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Perä ja vaihteisto erittäin kestäviä, sillä David Brown on alkujaan ollu vaihteistofirma ja on sitä edelleenkin. Ei tuu mitään valmettivikoja hammaspyöriin, eli kallista remonttia ei oo tiedossa.
Moottori siinä ei ole kaiken parraita, mutta yllättävän kestävä kuitenkin.
Se on kolmella runkolaakerilla ja jotkut on jopa saanu kampuran poikki, kun on vedätetty liian pienillä kierroksilla tai laakerit päässy kulumaan liiaksi. Se keskimmäinen runkolaakeri kun kuluu enempi, kuin päämäiset. Vaihteita paljon ja välitykset hyvät. Nostolaite on ollu Taavetissa aina outo, mutta siihen kunnolla perehtyneet pärjäävät sen kanssa hyvin.
Kaikkia osia saa edelleen hyvin. Jos ei Suomesta, ni Englannissa on todella hyvät valikoimat, sillä siellä tuo oli yleinen merkki.
Vaikka Fergu-mies oonkin, ni silti voin sanoo, että on tuo masinistikäyttöön ihan oiva kampe. On meinaan tullu sen verran ajettua Taavetillakin, että ihan kokemuksesta vaan....
Moottori siinä ei ole kaiken parraita, mutta yllättävän kestävä kuitenkin.
Se on kolmella runkolaakerilla ja jotkut on jopa saanu kampuran poikki, kun on vedätetty liian pienillä kierroksilla tai laakerit päässy kulumaan liiaksi. Se keskimmäinen runkolaakeri kun kuluu enempi, kuin päämäiset. Vaihteita paljon ja välitykset hyvät. Nostolaite on ollu Taavetissa aina outo, mutta siihen kunnolla perehtyneet pärjäävät sen kanssa hyvin.
Kaikkia osia saa edelleen hyvin. Jos ei Suomesta, ni Englannissa on todella hyvät valikoimat, sillä siellä tuo oli yleinen merkki.
Vaikka Fergu-mies oonkin, ni silti voin sanoo, että on tuo masinistikäyttöön ihan oiva kampe. On meinaan tullu sen verran ajettua Taavetillakin, että ihan kokemuksesta vaan....
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 181
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:01 pm
- Paikkakunta: Suur-Sammatti
- Viesti:
Eipä ollu mun taavetissa kampura poikki,vaikka 1-pytyssä oli laakeriliuskat päällekkäin ja mäntä katossa.Nokka-akselinpukki oli halki.Kampuroista liikkuu niin monta tarinaa katkojen syyhyn et niistä sais pikkuhiljaa kirjan tehtyä.Vedätyksestä ja ahtaista öljykanavista on ollut paljon puhetta.Aar-porauslinjassa olis ollut tehtaalla vikaa.Viimeisen teorian mukaan lohkot eivät kerinneet vanhentua tarpeeksi ennen koneistusta,vaan jäivät pehmeiksi.Kyl 990 on niin perustaavetti joita riittää melkein joka pitäjässä.Ylön tekemästä Taavi-hytistä ollaan sitten montaa mieltä,ettei siihen oteta kantaa.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 2251
- Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
- Paikkakunta: Heinola
- Viesti:
-
- Viestit: 1490
- Liittynyt: Su Marras 26, 2006 3:09 pm
- Viesti:
harmittaa vietävästi,kun tuli myytyä oma 990.on ollut fiiatti,kolme massikkaa ja nyt kaksi valmettia murheena.paras traktori käynnistymään kylmästä.hytti vanhemmissa on ahdas keppejä lattia täynnä.mutta näistä 70 luvun koneista paras.valmeteista kun pääsis eroon kohtuuhinnalla,niin ostaisin taavetin.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1121
- Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Taavi-hytti lämpiää sivupelleillä. Pellit paikoilleen ja moottorin hukkalämpö tulee hyttiin kojelaudan alta.
Isäukko sai siitä aikoinaan pysyvän vian kitusiinsa. Suosittelen jonkun tarvikelämppärin virittelyä, aina sieltä jotain kitkua koneelta tulee.
Kyllä nyt haikaillaan taavettien perään! Miissä sitä oltiin silloin kun minä kaupittelin 1390:stäni? Pikkusta vaille enää että olis saanut avainlipputunnuksen, jotain uuden sekarotuvalmetin luokkaa. No naapuri osti lopulta ja on ajanut melkein ongelmitta jo vuosikausia.
Isäukko sai siitä aikoinaan pysyvän vian kitusiinsa. Suosittelen jonkun tarvikelämppärin virittelyä, aina sieltä jotain kitkua koneelta tulee.
Kyllä nyt haikaillaan taavettien perään! Miissä sitä oltiin silloin kun minä kaupittelin 1390:stäni? Pikkusta vaille enää että olis saanut avainlipputunnuksen, jotain uuden sekarotuvalmetin luokkaa. No naapuri osti lopulta ja on ajanut melkein ongelmitta jo vuosikausia.

-
- Viestit: 637
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 6:56 pm
- Viesti:
Taavetti 990
vuosimallista -77 eteenpäin on jo tasalattia ja jonkunlainen lämmitinkin Sekuran hytillä. On se ihan hyvä käynnistymään pakkasella mutta 70-luvun Leyland käynnistyy minusta vielä paremmin, eikä se siitä vielä huipputraktoria tee. On siinä Taavetissa ne omat murheensakkin niinkun tuolla aiemmin jo kerroin, jos luitte.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: DAVID BROWN 990, mielipiteitä ko. traktorista
Lähes ikiliikkuja, pikkuruokainen, vakiona ei tuolloin tainnut olla lämppäriä, mutta sehän on helppo laittaa itsekin. Meillä on nostolaitteet pelanneet niinkuin pitääkin(pidetään liittimet ja letkunpäät puhtaina).hannutt kirjoitti:Onko ko. mallin davetti -73 kopilla käyttökalu, ja mitä pitäisi tietää ennen ostoa? Tämä on pitkä tarina miksi etsin nyt tälläistä, enkä Valmettia tai massikkaa. Eli kevyeen mettä/lumityöhön.
Huonoja puolia on pieni huippunopeus.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
Ilmankos tässä ei ole sivupeltejä, ovat varmaan huomanneet käryn tulon.arre kirjoitti:Taavi-hytti lämpiää sivupelleillä. Pellit paikoilleen ja moottorin hukkalämpö tulee hyttiin kojelaudan alta.
Isäukko sai siitä aikoinaan pysyvän vian kitusiinsa. Suosittelen jonkun tarvikelämppärin virittelyä, aina sieltä jotain kitkua koneelta tulee.
Kyllä nyt haikaillaan taavettien perään! Miissä sitä oltiin silloin kun minä kaupittelin 1390:stäni? Pikkusta vaille enää että olis saanut avainlipputunnuksen, jotain uuden sekarotuvalmetin luokkaa. No naapuri osti lopulta ja on ajanut melkein ongelmitta jo vuosikausia.
Kyllähän niitä nykyisin löytyy lämmittimiä, jos palelemaan alkaa.
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 5:00 pm
- Viesti:
Konedatan sivulla
http://www.konedata.net/Traktorit/db885_71.htm
todetaan lämmityslaitteen olleen lisävaruste. Millainenkohan konstruktio se sitten lienee ollut? Meidänkään hytistä sitä kun ei löydy, meinaan. KIITOS NIILLE, JOTKA TÄMÄN JO TUOSSA EDELLÄ KERTOIVAT
Hytissä pärjää kyllä hiessäkin otsin, kun raottaa pikkuisen sekä yläreunastaan saranoitua etuikkunaa että saman verran kattoluukkua, niin venttilointi pelittää riittävässä määrin - pilkkihaalarit ja pipo ovat itsestään selviä VAKIOvarusteita tuon tyyppisessä ja ikäisessä hytissä varsinkin talvisaikaan, mutta se koppiin kulkeutuva katku on tässäkin se ongelma. Ilmankierto paranee, kun avaa / poistaa takaikkunan.
Meidän DB on 995 (vm. '73), mutta samaa sorttia siis noin pääpiirteittäin. Kevyt ja vaivaton pyöritellä ahtaissa paikoissa, hyvä (ja lähes aina riittävä) maavara ja mielestäni varsin toimiva moottori & vaihteisto (12+4) yhdistelmä, eli jokaiseen menohaluun löytyy pykälää (paitsi tuota vauhtia tosiaan EI löydy) & jopa sitkeyttäkin. Kopissa on "metsäohjaamoksi" hyvätkin puolensa, kun se on kapea ja viistottu. Näkyvyys ei kuormainkäytössä ole aivan optimaalinen, mielestäni. Itse korvasin kattoluukun akryylistä tehdyllä omavalmisteella, jolloin hytistä tuli aikast paljon valoisampi ja mukavampikin. Edestakainen kulku hyttiin ja takaisin vaatii notkeutta / kärsivällisyyttä / tottumista / pientä kengännumeroa. Lumitöitä tms. askareita ajatellen, joissa tarvitsee jatkuvasti käytellä nostolaitevipua ylös ja alas, ei vivun sijoittelu ehkä ole niitä ergonomisimpia.
Kamalaa se nyt olis, jos hirveesti siis moittis, kun ittelläkin sellanen on - kyllä se mun masinistikriteerit täyttää ja on mielestäni ihan oiva vekotin harrastehommiin, ainakin meillä, mutta jokainen makunsa mukaan, toki.
Ja se käsijarru ON hyvä, eikä tämän DB-yksilön kohdalla voi moittia nostolaitteitakaan
.[/i]
http://www.konedata.net/Traktorit/db885_71.htm
todetaan lämmityslaitteen olleen lisävaruste. Millainenkohan konstruktio se sitten lienee ollut? Meidänkään hytistä sitä kun ei löydy, meinaan. KIITOS NIILLE, JOTKA TÄMÄN JO TUOSSA EDELLÄ KERTOIVAT
Hytissä pärjää kyllä hiessäkin otsin, kun raottaa pikkuisen sekä yläreunastaan saranoitua etuikkunaa että saman verran kattoluukkua, niin venttilointi pelittää riittävässä määrin - pilkkihaalarit ja pipo ovat itsestään selviä VAKIOvarusteita tuon tyyppisessä ja ikäisessä hytissä varsinkin talvisaikaan, mutta se koppiin kulkeutuva katku on tässäkin se ongelma. Ilmankierto paranee, kun avaa / poistaa takaikkunan.
Meidän DB on 995 (vm. '73), mutta samaa sorttia siis noin pääpiirteittäin. Kevyt ja vaivaton pyöritellä ahtaissa paikoissa, hyvä (ja lähes aina riittävä) maavara ja mielestäni varsin toimiva moottori & vaihteisto (12+4) yhdistelmä, eli jokaiseen menohaluun löytyy pykälää (paitsi tuota vauhtia tosiaan EI löydy) & jopa sitkeyttäkin. Kopissa on "metsäohjaamoksi" hyvätkin puolensa, kun se on kapea ja viistottu. Näkyvyys ei kuormainkäytössä ole aivan optimaalinen, mielestäni. Itse korvasin kattoluukun akryylistä tehdyllä omavalmisteella, jolloin hytistä tuli aikast paljon valoisampi ja mukavampikin. Edestakainen kulku hyttiin ja takaisin vaatii notkeutta / kärsivällisyyttä / tottumista / pientä kengännumeroa. Lumitöitä tms. askareita ajatellen, joissa tarvitsee jatkuvasti käytellä nostolaitevipua ylös ja alas, ei vivun sijoittelu ehkä ole niitä ergonomisimpia.
Kamalaa se nyt olis, jos hirveesti siis moittis, kun ittelläkin sellanen on - kyllä se mun masinistikriteerit täyttää ja on mielestäni ihan oiva vekotin harrastehommiin, ainakin meillä, mutta jokainen makunsa mukaan, toki.
Ja se käsijarru ON hyvä, eikä tämän DB-yksilön kohdalla voi moittia nostolaitteitakaan

- Mieluummin kivaa kuin hyvää -
-
- Viestit: 8016
- Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
- Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
- Viesti:
Minusta pienissä harrastusluontoissa hommissa riittää lämmityslaitteeksi kunnon pukeutuminen.Lämpökerrasto alle pilkkihaalarit päälle ja kunnon karvahattu, niin 20 asteen pakkanen on nou proplem. Ja jos ei ole oikeasti pakko ajella, kannattaa kovemmilla pakkasilla antaa koneen seistä. Ikkunoiden huurtuminen on mielestäni lievä ja teoreettinen ongelma. Aina siinä ilma senverran kiertää, että huurteet kuivuu. Vaihdelaatikko ja perä lämpiää kuskin pylly alla, on siinä kopissa yleensä lämpimämpää, kuin ulkona. Ajoin 30 vuotta kopittomalla mm. lumen aurausta. Oli melko luxusta, kun sain kapeekoppiverkun käyttöön. Olette oppimassa liian hyvälle. No naapuri laittoi lämppärin vanhaan taavettiin, voin siitä yrittäää katsoa miten.
Sähköpostikuvien saantiin on teoreettinen mahdollisuus.
Sähköpostikuvien saantiin on teoreettinen mahdollisuus.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 10:24 pm
- Viesti:
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 7 vierailijaa