Youtubesta bongattua..

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 11:21 pm Kaikkien muiden traktoreiden nostolaitteet on Massikan kopioita. Leulandissa ? ja pikku-Valmeteissa vipu toimii samaan suuntaan kuin 100-sarjalaisten asennonsäätövipu…ihan loogiseen suuntaan kun ottaa huomioon vivun liikeradan, siis takaa alhaalta eteen ylös-juuri samaan suuntaan kuin vetovarretkin liikkuu.
V*tuton h*ora se massikan nostolaite myös on, kun sillä ee voe painattaa, että se niistä kopioista. :wink:
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

DexMasZet kirjoitti: To Heinä 28, 2022 11:27 am
Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 11:21 pm Kaikkien muiden traktoreiden nostolaitteet on Massikan kopioita. Leulandissa ? ja pikku-Valmeteissa vipu toimii samaan suuntaan kuin 100-sarjalaisten asennonsäätövipu…ihan loogiseen suuntaan kun ottaa huomioon vivun liikeradan, siis takaa alhaalta eteen ylös-juuri samaan suuntaan kuin vetovarretkin liikkuu.
V*tuton h*ora se massikan nostolaite myös on, kun sillä ee voe painattaa, että se niistä kopioista. :wink:
Se on nostolaite, ei painolaite.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Kunnostaja
Viestit: 160
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 12:04 pm
Paikkakunta: Pohjois-Savo
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Kunnostaja »

Dextassa -61 oli myös vetovastuksen säätö työntövarren kautta. Niittosilppuria ajaessa silppurin runkoon kiinnitetty kärri aiheutti sen että nostolaite humpasi ylös ja alas.
Tämä ongelma poistui kun työntövarren tunnustelujousta säädettin, muistaakseni piti kiristää muutama kierros.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

jake55 kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:22 am
-SS- kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 9:53 pm Siis työntövarsitunnustelua ? Majorissa ei sellaista ollut, mutta hyvin monessa 1960- luvun traktorissa sellainen oli, -SS-
Itse asiassa oli ja on. Supereissa on työntövarsitunnustelu, eli juurikin 60 luvun malleissa.
Kyllä näin oli juu. Opettelin 1958 Majurilla kyntämään, niin piti nostolaitevivulla säädellä pitoa pyörille, tukipyörä rajoitti alas päin.

-SS-
thames
Viestit: 1285
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja thames »

Matsikalle vastaheittona, miksi asua Pohjanmaalla sian paskan hajussa, olla aamusta iltaan netissä kun ulkona haisee pahalle ja autot menee ikkunan ohi, kun voi asua myös väljästi rannalla omassa rauhassaja lähteä raittiissa ilmassa vaikka käymään vesillä, vaikka Kiinaan ajaa. Ne on tietysti omia valintoja ja kukin asuu missä haluaa. Nostolaitteista sen verran kokemusta että taavetissa ne ei ollut kaksiset.
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Matsikka kirjoitti: To Heinä 28, 2022 11:31 am
DexMasZet kirjoitti: To Heinä 28, 2022 11:27 am
Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 11:21 pm Kaikkien muiden traktoreiden nostolaitteet on Massikan kopioita. Leulandissa ? ja pikku-Valmeteissa vipu toimii samaan suuntaan kuin 100-sarjalaisten asennonsäätövipu…ihan loogiseen suuntaan kun ottaa huomioon vivun liikeradan, siis takaa alhaalta eteen ylös-juuri samaan suuntaan kuin vetovarretkin liikkuu.
V*tuton h*ora se massikan nostolaite myös on, kun sillä ee voe painattaa, että se niistä kopioista. :wink:
Se on nostolaite, ei painolaite.
Nyhrä etukuormaajan nostosylintereistä varren puolen letkut irti, ja tule sitte kehumaan paljonko käytettävyys parani.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Matsikka kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 10:51 pm Nostolaite on teidänmoisille tumpeloille näköjään liian monimutkainen, vivut toimii ihan oikein päin mutta pököpäät eivät halua sitä tunnustaa kun pitää keksiä kaikenmaailman tekosyitä.
300-sarjassa on tällaistakin nostovivustoa, aivan kuin saksan natikoissa, vaikka saksalaisissa onkin erilainen toimintojako noiden kahden vivun välillä, koska natikassa on sekoitussäätö erikseen kierrettävällä nupilla. Tässä kuvassa siis nostoliike kummallakin vivulla on samaan suuntaan. Taitaa 4200 - sarjassa olla myös näin. Miksi hyvää muutettiin ? Onko paineensäätö lopetettu myös ? 3000 - ja 6000 - sarjassa on monessa muussa traktorissa siihen aikaan käyttöön tullut sähkönostolaite. Nuppi työsyvyyttä / korkeutta varten ja pikanappinostot ja laskut. Muita potentiometrejä nippu.


Kuva: Haapasalon Tila

-SS-
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

thames kirjoitti: To Heinä 28, 2022 1:04 pm Matsikalle vastaheittona, miksi asua Pohjanmaalla sian paskan hajussa, olla aamusta iltaan netissä kun ulkona haisee pahalle ja autot menee ikkunan ohi, kun voi asua myös väljästi rannalla omassa rauhassaja lähteä raittiissa ilmassa vaikka käymään vesillä, vaikka Kiinaan ajaa. Ne on tietysti omia valintoja ja kukin asuu missä haluaa. Nostolaitteista sen verran kokemusta että taavetissa ne ei ollut kaksiset.
Jos tykkää jorpakosta, merenrannalle voi myös rakentaa….kuuluu Pohjanmaahan, ei tarvitte mihinkään sisävesilätäkön rantaan rakentaa.
Sianpaskan haju on laantunut, moni on laittanut pillit pussiin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
velimatti
Viestit: 1274
Liittynyt: Su Kesä 10, 2007 4:46 pm
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja velimatti »

Ihan oikeesti, eläkeikää kolkuttelevat väittelee kuin yläkouluikäiset isin bemarin paremmuudesta...? Kasvunpaikka?
Avatar
Matsikka
Viestit: 16180
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

velimatti kirjoitti: To Heinä 28, 2022 3:28 pm Ihan oikeesti, eläkeikää kolkuttelevat väittelee kuin yläkouluikäiset isin bemarin paremmuudesta...? Kasvunpaikka?
Ei me kasveta enää :D
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
thames
Viestit: 1285
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja thames »

osa tykkää asua hajun keskellä ja osa asuu meren rannalla. Ne on valintoja, kuten nostolaitteet.
Ferkku
Viestit: 5102
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

-SS- kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 9:53 pm
Aulispoika kirjoitti: Ti Heinä 26, 2022 10:39 pm
ylioyja kirjoitti: Pe Heinä 08, 2022 7:40 am The Ferguson system
https://youtu.be/IAajrTlwVAY
Pöljimmät eivät vieläkään osaa käyttää tätä.
Siis työntövarsitunnustelua ? Majorissa ei sellaista ollut, mutta hyvin monessa 1960- luvun traktorissa sellainen oli, lisäksi alkoi tulla mukaan ns. vetovarsitunnustelu. Sen käyttö oli useimmissa traktoreissa yhdellä kaarella, ja asento- tai kyntötoiminto valittiin erillisellä nupilla. Fergusonissa se, että kynnössä nostetaan taaksepäin kaarella siirtämällä mutta asentosäädöllä eteen päin siirtämällä, aiheutti vanhemmille konemiehille hämmennystä. Ja se missä toisen vivun piti olla, kun toista käytettiin, vaati käyttöohjeen painamisen mieleen.

Harmaa-Fergun nostolaite on yksinkertaisen suoraviivainen, mutta esimerkiksi 100- 500 - sarjan kahden kaaren viisi toimintaa (asento, kuljetus, jatkuva pumppaus, paineensäätö, vetovastussäätö) ovat kyllä tarpeettoman yliorganisoituja, lisäksi tuo paineensäätö on sellainen, että sitä edes kaipaa, eikä esim 390 fergussa tainnut edes olla enää paineensäätöä.

-SS-
Onhan Foortteissakin 2 vipua, mihin siinä niin monta tarvitaan?
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

-SS- kirjoitti: To Heinä 28, 2022 12:58 pm
jake55 kirjoitti: To Heinä 28, 2022 10:22 am
-SS- kirjoitti: Ke Heinä 27, 2022 9:53 pm Siis työntövarsitunnustelua ? Majorissa ei sellaista ollut, mutta hyvin monessa 1960- luvun traktorissa sellainen oli, -SS-
Itse asiassa oli ja on. Supereissa on työntövarsitunnustelu, eli juurikin 60 luvun malleissa.
Kyllä näin oli juu. Opettelin 1958 Majurilla kyntämään, niin piti nostolaitevivulla säädellä pitoa pyörille, tukipyörä rajoitti alas päin.

-SS-
Ite eka kynnöt tein Super Majorilla jossa tuo työntövarsitunnusteluun perustuva painonsiirto jo oli.
Kaks siipinen Fiskars tuli kyllä perässä vaikka mitään painonsiirtoa ei käyttänyt. Aura sai kulkea tukipyörän varassa.
Sama myöhemmin 454 Intikalla. Aura kulki perässä kevyesti tukipyörän varassa.
Intikassa olis ollut hyväksi kehuttu painonsiirto, mutta kun sitä ei tarvinnut 2 siipiseen auraan.
Ei pyörien pito ollut 2 siipisellä mikään ongelma.
Kubota B 5001 DT
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juu Majuriin hankittiin Fiskars Kyntäjä 3x14"L". Oli aukean ensimmäisiä kolmisiipisiä.

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Olen voinut jo aikaisemmin linkittää, mutta nämä ovat niin kiehtovia, että vangitsevat katsomaan elävän kuvan loppuun.

San Francisco 1906 (New Version) in Color [60fps, Remastered] w/added sound

116 vuotta sitten kuvattua kaupunkiliikennettä. Väri väritetty, ja nopeus muutettu vastaamaan normaalia ajankulua. Koko matkan tulee katseltua aivan tuttua käyttäytymistä, on kaistapujottelijoita ja aggressiivisia kuskeja, vastaavasti myös kiireettömiä kärrykuskeja, jotka eivät poukkoile miten sattuu. Ihmiset kävelevät omia aikojaan hevosvaunujen, raitiovaunujen ja autojen joukossa. Ja lopussa lapset äimistelevät kameraa ja tekevät temppujansa.

Näitä kun katsoo, niin eivät ihmiset mitään apinoita silloinkaan enää olleet. Museonäytökset yhdistelevät jopa vuosisadan verran toisistaan eriytyviä vaatetuksia ja yleistä toimintaa, siksi tulee monille kuva siitä, että savupirtissä eläinten kanssa asuttiin ja pahnoilla elettiin.

Esimerkiksi Ruotsista on samanlainen filmi vuodelta 1909, erona ehkä hiukan harvempi liikenne, kaupungit olivat yllättävän samansuuruisia asukasluvultaan, Tukholmassa oli noin 300000 asukasta, San Franciscossa 400000.

Stockholm 1909: Åktur med Ringlinjen (1909) - Remastered 4K 60fps

-SS-
Avatar
Aakku
Viestit: 8256
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Aakku »

-SS- kirjoitti: Su Heinä 31, 2022 6:09 pm Olen voinut jo aikaisemmin linkittää, mutta nämä ovat niin kiehtovia, että vangitsevat katsomaan elävän kuvan loppuun.

San Francisco 1906 (New Version) in Color [60fps, Remastered] w/added sound

116 vuotta sitten kuvattua kaupunkiliikennettä. Väri väritetty, ja nopeus muutettu vastaamaan normaalia ajankulua. Koko matkan tulee katseltua aivan tuttua käyttäytymistä, on kaistapujottelijoita ja aggressiivisia kuskeja, vastaavasti myös kiireettömiä kärrykuskeja, jotka eivät poukkoile miten sattuu. Ihmiset kävelevät omia aikojaan hevosvaunujen, raitiovaunujen ja autojen joukossa. Ja lopussa lapset äimistelevät kameraa ja tekevät temppujansa.

Näitä kun katsoo, niin eivät ihmiset mitään apinoita silloinkaan enää olleet. Museonäytökset yhdistelevät jopa vuosisadan verran toisistaan eriytyviä vaatetuksia ja yleistä toimintaa, siksi tulee monille kuva siitä, että savupirtissä eläinten kanssa asuttiin ja pahnoilla elettiin.

Esimerkiksi Ruotsista on samanlainen filmi vuodelta 1909, erona ehkä hiukan harvempi liikenne, kaupungit olivat yllättävän samansuuruisia asukasluvultaan, Tukholmassa oli noin 300000 asukasta, San Franciscossa 400000.

Stockholm 1909: Åktur med Ringlinjen (1909) - Remastered 4K 60fps

-SS-
Ruotsissa on sentään hevonpaskaa kaduilla ja sitä jopa siivottiin. Ameriikassa ei ilmeisesti hevoset paskoo kadulla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Sirkkeli ja 8 sormea
Viestit: 7724
Liittynyt: To Tammi 22, 2009 7:49 pm
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja Sirkkeli ja 8 sormea »

Aakku kirjoitti: Su Heinä 31, 2022 7:54 pm
-SS- kirjoitti: Su Heinä 31, 2022 6:09 pm Olen voinut jo aikaisemmin linkittää, mutta nämä ovat niin kiehtovia, että vangitsevat katsomaan elävän kuvan loppuun.

San Francisco 1906 (New Version) in Color [60fps, Remastered] w/added sound

116 vuotta sitten kuvattua kaupunkiliikennettä. Väri väritetty, ja nopeus muutettu vastaamaan normaalia ajankulua. Koko matkan tulee katseltua aivan tuttua käyttäytymistä, on kaistapujottelijoita ja aggressiivisia kuskeja, vastaavasti myös kiireettömiä kärrykuskeja, jotka eivät poukkoile miten sattuu. Ihmiset kävelevät omia aikojaan hevosvaunujen, raitiovaunujen ja autojen joukossa. Ja lopussa lapset äimistelevät kameraa ja tekevät temppujansa.

Näitä kun katsoo, niin eivät ihmiset mitään apinoita silloinkaan enää olleet. Museonäytökset yhdistelevät jopa vuosisadan verran toisistaan eriytyviä vaatetuksia ja yleistä toimintaa, siksi tulee monille kuva siitä, että savupirtissä eläinten kanssa asuttiin ja pahnoilla elettiin.

Esimerkiksi Ruotsista on samanlainen filmi vuodelta 1909, erona ehkä hiukan harvempi liikenne, kaupungit olivat yllättävän samansuuruisia asukasluvultaan, Tukholmassa oli noin 300000 asukasta, San Franciscossa 400000.

Stockholm 1909: Åktur med Ringlinjen (1909) - Remastered 4K 60fps

-SS-
Ruotsissa on sentään hevonpaskaa kaduilla ja sitä jopa siivottiin. Ameriikassa ei ilmeisesti hevoset paskoo kadulla.


Jos Amerikassa, on hevosille vaipat....
SPS1975
Viestit: 2212
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Luin joskus jostain että Amerikassa on aikoinaan heitetty kaikki paskat ja jätteet kadulle. Sen vuoksi siellä vanhimpiin rakennuksiin mennään rappuja alaspäin alimpaan asuinkerrokseen, kun kadun pinta on noussut alkuperäisestä jopa 1-2m kadulle viskellyistä jätteistä johtuen, sittemmin nuo jätökset on pinnoitettu kestopäällysteellä, mutta muutoin siellä taitaa kuitenkin edelleen vallita sama käytäntö jätteiden käsittelyn suhteen..
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Youtubesta bongattua..

Viesti Kirjoittaja -SS- »

SPS1975 kirjoitti: Ma Elo 01, 2022 7:00 am Luin joskus jostain että Amerikassa on aikoinaan heitetty kaikki paskat ja jätteet kadulle. Sen vuoksi siellä vanhimpiin rakennuksiin mennään rappuja alaspäin alimpaan asuinkerrokseen, kun kadun pinta on noussut alkuperäisestä jopa 1-2m kadulle viskellyistä jätteistä johtuen, sittemmin nuo jätökset on pinnoitettu kestopäällysteellä, mutta muutoin siellä taitaa kuitenkin edelleen vallita sama käytäntö jätteiden käsittelyn suhteen..
On olemassa hyvänlaatuisia tilastoja, joista saa käsityksen eri maiden jätteenkäsittelystä, käytännöistä ja säännöksistä, joten ihan kaikkea ei kannata perustaa kuulopuheiden varaan. USA ei ole joukossa surkein, jos ei myöskään lähellä kärkeä kierrätyksessä. Maat, jotka polttavat jätettä, pystyvät näyttämään kaatopaikkakuormituksen vähenevän, näennäisesti. Näin on Etelä- ja Keski-Euroopassa tehty jo pitkään tilanpuutteen takia, ja se näkyy kansalaisten dioksiini- ja PCB- myrkyttymisessä. Vasta viime aikoina on polttotekniikkaa alettu ymmärtämään paremmin, savukaasujen puhdistuksineen.

USA:ssa on jätteenpolttolaitoksia vastustettu enemmän, ja koska tilaa on, on kaatopaikkapenkka ollut suoraviivaisempi vaihtoehto.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Juontokouramies, raktori63 ja 36 vierailijaa