MF 3060 T huono pakkaskäynnistyvyys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

MF 3060 T huono pakkaskäynnistyvyys

Viesti Kirjoittaja S P »

On historiaa :lol:
Mun yksilössä on ainaki ollu aina ongelmia liekkihehkun kans, tulpanlanka palaa poikki aikaajoin, johtuen mitä ilmeisemmin huonosta polttoaoineen saannista eikä hehkun teho oo ollu mikään ihmeellinen.
meillä tämä on ollu tympeetä kun ko kone on talon ainoo EK kone ja lehmien ja hevosten rehunsaanti on kiinni siitä.
Mutta ongelmanratkaisu oli lopulta aikas yksin kertaanen: laitoin tankin nostoputken ja siirtopumpulle menevän putken väliin Motonetistä ostetun (29€) sähköisen siirtopumpun ja se oli siinä! -10 asteesta askenkin ilman lohkista tulille kuin palmun alta !!!
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Miksei voi käyttää lohkolämmitintä?
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

Voi sitä käyttää ja käytetäänki mutta joskus se unohtuu, ja meinaat äkkiä mennä viemään paalit elukoolle ja sen jäläkeen esim lähtee heti töihin niin hiukan menee kuviot sillä kohtaa uusiksi :evil:
eikä kovin hanakka ollu ennen lähtee -25 astees vaikka oli ollu roikas jatkuvalla syötöllä! nuo elukat kun perkuleet tarttoo sitä ruokaa keliihin kattomatta!
Meillä emäntä teköö pää asias nämä hommat ku on enemmän kotona ja se on ainaki ollu muutokseen tyytyväänen hänen sanoin; kuin olis eri traktori!
se.pienitalli
Viestit: 2440
Liittynyt: Ke Syys 29, 2010 10:45 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja se.pienitalli »

Et ole ainut joka kärsii MF 3060 huonosta käynnistyvyydestä pakkasilla.

Nopeaa käynnistystä tarvisi, kun kaverit soittavat vetämään autoa on ojasta.
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

se.pienitalli kirjoitti:Et ole ainut joka kärsii MF 3060 huonosta käynnistyvyydestä pakkasilla.

Nopeaa käynnistystä tarvisi, kun kaverit soittavat vetämään autoa on ojasta.
No sen tähäre jutun tänne laitoon ku tiesin jotten oo ainoo :D
Ne ojaan ajaneet yms törttöiljät joutaa ootteleen sen lämmitys ajan
Mutta nälkäiset elukat ei
Se ongelma taitaa olla siinä että hehkun putkessa ei oo riittävästi painetta ja 3000 sis ei oo edes sitä lisä säiliöö sielä putken välis niinku vanhemmis...
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Eikö aja saman asian jos lutkuttaa siirtopumppua samalla kun hehkuttaa? :)

Olen joskus tuuminut että kannattaisko hehkutttaessa pari kertaa vähän pyöräyttää startilla moottoria. Silloin sais hehku uutta ainetta, imusarjaan tulis liekille happea ja lämpöä sais siirrettyä pyttyihin?
Mä laitan aina pakkasella roikkaan, niin en oo yleensä hehkua tarvinnut. No, syyskyntöjen aikaan olen, kun mulla 3060 ei lähde sahaamatta ilman sitä jos ilma alle + 7-8 c :?
Hex75

Viesti Kirjoittaja Hex75 »

Taitaa olla 248:n tyyppivika tuo huono käynnistyvyys kun 236:n lähtee hyvin käyntiin ilman hehkuakin pakkasella.
Molempia kun hallista löytyy niin huomaa eron... :roll:
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

Se käsipumppu on kyllä aiva hengetöön sen huomaa jo ilimates se pumppu taitaa olla teholtaan sama ku nois vanhoos (100sarja) mihinä painovoima avustaa polttoaineen tuloa, melekeen odotan seuraavaa ilmaus sessiota taitaapi olla aika leikkiä entiseen verrattuna:-)
Mutta itte oon ainaki tyytyväänen, halapa heleppo homma.
mikaky
Viestit: 213
Liittynyt: Su Heinä 15, 2007 3:04 pm
Paikkakunta: Itäkainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikaky »

On kyllä jännä miten 3060:n käynnistyvyydessä on niin suuria eroja.

Sukukaismiehellä on samanlainen 3060 kuin minulla ja siihen on tehty jo kaikki mahdollinen käynnistyvyyden parantamiseksi, mutta ei lähde alle 0 - kelillä ilman pitkää sahaamista käyntiin vaikka hehku varmasti toimii.
Ollut sellainen ihan vauvasta asti.

Itselläni taas lähtee -5 asteen pakkasesta ilman hehkuakin lyhyellä starttauksella helposti. Hehkuttamalla lähtee - 15 vielä asteesta hyvin käyntiin, jos tulee tarve lähteä.


Onko noissa moottoreissa sitten niin suuria yksilöeroja ?
Vai onko uudemmat mallit huonompia käynnistymään ?
Minulla on vm. ´89 ja sukulaismiehellä ´91
MF 3060 E ´89
MF 3060 E `89 Metsäohjaamolla
MF 135 ´66
Yanmar B37V
Wikström 10-14 Hv 1951
A. Sarin 10-12 Hv
BMV 10-12 1936
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Minä epäilen alamittaisia sähköjohtoja tai pääkytkintä. Mulla niin 390 kun 185 reistasivat käyntiinlähdön kanssa. 390 potkaisin pääkytkimen rikki ja uusi piti ostaa. Ja 185sta se paloi. Kumpikin oli pahasti alamittaisia. Ei niistä nyt vieläkään varsinaisia talvikoneita tullut, mutta 390 lähtee helposti -5 º ja 185 jopa -10º omin apunsa. 185 pääkytkimen takana oli painettu, että 7 ampeeria. No ei ihme, että se paloi. Öljyt on 15-40. Nekin vähän jäykänlaiset pakkasöljyiksi. Ja tuo sama Perkins A 4 248 kuutiotuumainen kiuas. Kun tiedän, että pitää lähteä jommalla kummalla, laitan 390 kellokytkimen taakse ja 185lle on kauko-ohjattu sähkökytkin. Nou proplem.
sopanja
Viestit: 470
Liittynyt: La Touko 22, 2010 6:47 pm
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sopanja »

Toi huono/hyvä käynnistyvyys on erikoista. Oma -76 mallin 185 lähtee hyvin käyntiin 15 asteen pakkasesta hehkuttamalla, kylmemmässä en ole kokeillut. Muutamassa pakkasasteessa ei tarvitse edes hehkuttaa. Koneessa ei ollut edes lohkolämmitintä hankittaessa muutama vuosi sitten.

Enolla on ollut uudesta saakka 675 Ferku. Se ei ole koskaan ollut hyvä käyntiinlähtijä. Pyörittää vaivaisesti. Pakkasella turha edes yrittää käyntiin ilman lämmitystä.
aniemi
Viestit: 3442
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 1:12 pm
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aniemi »

olikos 600-sarjassa akku nokalla...? Ohkaset johdot jne...

600-sarjan moottoreissa on jo jotain päästövaatimuksia, niin ainaki huonontaa käyntiinlähtöä... ja muitakin ominaisuuksia... :evil:
Kyä aikusella miähellä hyvä o raktori olla...
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

se.pienitalli kirjoitti:Et ole ainut joka kärsii MF 3060 huonosta käynnistyvyydestä pakkasilla.

Nopeaa käynnistystä tarvisi, kun kaverit soittavat vetämään autoa on ojasta.
Kaikki koneet lähtevät hyvin käyntiin kylmästäkin, jos venttiilit eivät vuoda ja ne ovat oikealla korkeudella. Toinen käyntiinlähtöön vaikuttava asia on mäntien korkeus. Vaikka ne olisivatkin oikeassa toleranssissa, mutta ovat toleranssin alarajalla, niin käyntiinlähtö saattaa olla huono pakkaskelillä.

Jos männät ovat toleranssin ylärajassa, niin käyntiinlähtö on jo huomattavasti parempi. Näissä mäntien mitta-asioissa jo 0.10 ero on melko iso, vaikka se on mittana pieni, mutta puristuspaineen lämmöntuotossa se on iso juttu.

Jos kone lähtee pakkasessa huonosti käyntiin ja polttoainepuoli toimii, niin silloin on kyse liian matalasta puristuspaineesta joka johtaa matalaan lämmöntuottoon.

Se käyniitlähdon ero johtunee siitä. että tehtaalla ilmeisesti on valittu samanmittaisia mäntiä samaan koneeseen, siis alarajaa hipoen. Tähän kun lisätään vielä sellainen kansi jossa venttiilit ovat toleranssin sisällä , mutta syvällä, niin on turha odottaa hyvää pakkaskäynnistyvyyttä.
tuulen

Viesti Kirjoittaja tuulen »

Mites puristussuhteet? Jotkut turbomoottorit on niin matalalla puristussuhteella että kone ei käynnisty jos aurinko on pilvessä.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Kyllä se vain on käyntiinlähtö kiinni pitkälti ruiskutustapahtumasta. Jos käynnistyvyyttä ei ole otettu siinä huomion, niin ei se myöskään lähdekään. Hyvästä lähtiästä saa huonon pelkästään muutaman asteen ennakon muutoksella. Toisin päin ei onnistu yhtä helposti.

Esimerkiksi pakkosyötön apu perustuu ensisijaisesti ennakon myöhäistämiseen ja kyllä se isonnettu annoskin auttaa asiaa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

Meillä on ollut 185:nen uudesta asti, ja sen pakkasraja oli uutuuttaan -1 astetta. Uudesta asti öljyä syönyt moottori on peruskorjattu muutama vuosi takaperin, samalla uusittiin suuttimet ja akku on nykyään moottorin päällä ja siitä on lyhyt matka peruskorjatulle startille paksuilla piuhoilla. Näillä toimenpiteillä käyntiinlähdön raja on nykyisin -2 astetta. :D Öljynkulutus loppui moottorirempan jälkeen.
ardem
Viestit: 329
Liittynyt: Su Huhti 04, 2010 11:02 am
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ardem »

S P miten kytkit sähköisen pumpun. Laitoitko vaan erillisen painonapin ja painat sitä sitten kun oot ensin hehkuttanut ja sitten kun starttaat niin nappi pohjaan vai otitko virran pumpulle startin herätteeltä?
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Puristussuhteesta se dieseleissä on melkein aina kiinni. IH:n 684:sta on parjattu huonoksi käyntiinlähtijäksi. Syykin on selvä: Pienemmän koneen männät ja isomman kampura. Ts. sylinteriin ei saada imettyä tarpeeksi polttoainetta puristussuhteen riittävän korkeuden takaamiseksi. 584 ja 784 ovatkin sitten luotettavia käyntiinlähtijoitä -20c pakkasella ja 120h akuilla. Mutta kun vuosituhannen taitteessa oli tuollainen 684 niin sitä ei saanut käyntiin jos se seisoi kesäpäivänä kuusen juurella pari tuntia.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
S P
Viestit: 33
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 9:59 pm
Paikkakunta: Etelä-pohojanmaa, ilimajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S P »

ardem kirjoitti:S P miten kytkit sähköisen pumpun. Laitoitko vaan erillisen painonapin ja painat sitä sitten kun oot ensin hehkuttanut ja sitten kun starttaat niin nappi pohjaan vai otitko virran pumpulle startin herätteeltä?
Ei vaan virtalukon virtapäällä asennosta tulee heräte, eli sähköpumppu pyörii kaikenaikaa, siitä ei oo mitään harmia kun oma siirtopumppu antaa pumpata läpi.
olliki
Viestit: 9524
Liittynyt: To Marras 08, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Ruovesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olliki »

S P kirjoitti:
ardem kirjoitti:S P miten kytkit sähköisen pumpun. Laitoitko vaan erillisen painonapin ja painat sitä sitten kun oot ensin hehkuttanut ja sitten kun starttaat niin nappi pohjaan vai otitko virran pumpulle startin herätteeltä?
Ei vaan virtalukon virtapäällä asennosta tulee heräte, eli sähköpumppu pyörii kaikenaikaa, siitä ei oo mitään harmia kun oma siirtopumppu antaa pumpata läpi.
Minä kytkin samalla tavalla 5510 Foordiin sähköisen siirtopumpun, mutta siinä menin miinaan. En nimittäin hoksannut, että virta katkesi startin aikana ja jos starttasi pidempään, loppui löpö ja kone haukkasi ilmaa. Kytkentä piti muuttaa sellaiseksi, että pumppu käy startinkin aikana.
Ford 6610, -82
Ford 6640, -96
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Tiisan seppä ja 75 vierailijaa