Onko tynnyrinpyörittäminen tiellä kiellettyä?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Onko tynnyrinpyörittäminen tiellä kiellettyä?

Viesti Kirjoittaja Customi »

Mitähän nykyään poliisi sanoisi tynnyrin koneellisesta pyörittämisestä esim. yleisellä tiellä?

http://kuvat.kaleva.fi/default/445efcf6 ... -ummen.JPG
JP
Viestit: 6680
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:11 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JP »

Mitä se laki sanookaan moottoriajoneuvoista :wink:
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Niin kauan kun jalat on maassa niin pykälät ovat lievempiä.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Onko tynnyrinpyörittäminen tiellä kiellettyä?

Viesti Kirjoittaja V361 »

Customi kirjoitti:Mitähän nykyään poliisi sanoisi tynnyrin koneellisesta pyörittämisestä esim. yleisellä tiellä?

http://kuvat.kaleva.fi/default/445efcf6 ... -ummen.JPG
On niitä masinisteja ollu ennenkin....sitäpaitsi toihan on työkone, sillä tampataan latupohjat...
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Re: Onko tynnyrinpyörittäminen tiellä kiellettyä?

Viesti Kirjoittaja Customi »

V361 kirjoitti:
On niitä masinisteja ollu ennenkin....sitäpaitsi toihan on työkone, sillä tampataan latupohjat...
Tässä kaiketi saman herran "De Luxe"- malli, oliskos kaveri ajatellut ehkä sittenkin enemmän hyötykäyttöä vempaimilleen, kuin latupohjien tamppaamista! :lol:


http://kuvat.kaleva.fi/default/8f476f14 ... ummen1.JPG
demm
Viestit: 312
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2011 8:49 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja demm »

Vehkeen nimi on "Ummenajokas", ajalta paljon ennen moottorikelkkoja.
Esiteltiin joskus ehkä 70-luvulla Tekniikan Maailmassa.
luminpe1
Viestit: 1130
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja luminpe1 »

Hieno kuva.
korpirampa
Viestit: 1529
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Yksinkertainen on useimmiten kaunista, helppoa ymmärtää, yksinkertaista korjata ja useimmiten varmatoimista sekä tarpeeseen sopivaa.

Hieno kuva!
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

Kukas tekee nykymateriaaleilla ekan proton...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18646
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

Liekö tuon tynnyrin sisällä ollut jotain painoa?
Oletan että on ollut, muutoin vetokyky aika anhiton, suttaa paikallaan
säästellen sippiin
ylioyja
Viestit: 7660
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

demm kirjoitti:Vehkeen nimi on "Ummenajokas", ajalta paljon ennen moottorikelkkoja.
Esiteltiin joskus ehkä 70-luvulla Tekniikan Maailmassa.
Tosta nimityksestä minä pidän. Ja on se muutenkin hiano vehje.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Hevosaikana kulki tynnyri hevosen perässä. Tapin keskellä, niistä aisat.

Miten lienee tynnyrit kestäneet kivistä tietä.
Mkin
Viestit: 680
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mkin »

Nimi on kyllä pistämätön, ei käy kiistäminen. Oliskohan menolaitteen laajempaa yleistymistä haitannut liika edistyksellisyys, toisin sanoen etuvetoisuus.

Itse lähtisin moternisoimaan tuota siirtämällä vedon takapiähän ja ehkäpä jopa ilmakumipyörillä, tai sit joku rumpuputki johon jotain lapoja liimaten. Niitähän lojuu masinistin markilla varmaan enämpi kuin noita tammitynnöreitä.

Mut tosiaan tommosenhan vois ihan kotitarpeista kyhätä jos ei budjetti taivu sijoittamaan esmes bankun teloihin. Tartteis oikeastaan jonkimoisen kevyen lumenlykkimisvermeen, jolla pääsis heikoille jäille alkutalvesta. Kah jäärataa auraamaan. Paksulle jäälle sitten traktorilla.
DexMasZet
Viestit: 7757
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Mkin kirjoitti:Nimi on kyllä pistämätön, ei käy kiistäminen. Oliskohan menolaitteen laajempaa yleistymistä haitannut liika edistyksellisyys, toisin sanoen etuvetoisuus.

Itse lähtisin moternisoimaan tuota siirtämällä vedon takapiähän ja ehkäpä jopa ilmakumipyörillä, tai sit joku rumpuputki johon jotain lapoja liimaten. Niitähän lojuu masinistin markilla varmaan enämpi kuin noita tammitynnöreitä.

Mut tosiaan tommosenhan vois ihan kotitarpeista kyhätä jos ei budjetti taivu sijoittamaan esmes bankun teloihin. Tartteis oikeastaan jonkimoisen kevyen lumenlykkimisvermeen, jolla pääsis heikoille jäille alkutalvesta. Kah jäärataa auraamaan. Paksulle jäälle sitten traktorilla.
Jaa oot keksimässä sarvi rattoria uuvestaan?
mrjb425
Viestit: 2053
Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mrjb425 »

Tuollainen vehje muunneltiin joskus 1970 luvun alussa takavetoiseksi.
Tynnyrin tilalla oli muutama autonrengas ja puukapulat siihen pultattuna.
Moottorina oli joku iso vanha moottorisahan kone. Keskipakoiskytkimeltä
voima siirtyi hihnalla mopon takavanteelle, mistä sitten ketjulla tähän vetorattaaseen.
Runko oli kakkosnelosesta, istuin muistaakseni Mossesta ja etusuksia käänneltiin polkupyörän sarvista. Ei se lumessa jaksnut kulkea, mutta polanteisella pihalla kulki melkein juoksuvauhtia.
Enemmän sitä jouduttiin rakentelemaan ja korjaamaan kuin ajamaan.
Hauskaa kuitenkin oli tuommoisen kanssa värkätessä.
nuffield assault
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:37 pm
Paikkakunta: turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nuffield assault »

Huovisen Veitikassa on tuo sama kuva ja vehkeellä sama nimi.
Liekö kirjailijan keksimä nimi.
RS
Viestit: 854
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RS »

Tossa videolla on jonkun pellepelottoman näkemys modernimmasta tela ummenkulkijasta...
http://www.youtube.com/user/perdolt?feature=mhee
Näyttää aika hauskalta härveliltä ja mullahan olis moottorikin...
powertorque
Viestit: 195
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:48 pm
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja powertorque »

Oulun automuseossa on ummenajokas, jossa moottori on rakennettu vetotynnyrin sisään http://www.youtube.com/watch?v=E2AEOeq9LPA kohta 3:55
kaitsur
Viestit: 2366
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 8:30 am
Paikkakunta: Oulun eteläinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaitsur »

powertorque kirjoitti:Oulun automuseossa on ummenajokas, jossa moottori on rakennettu vetotynnyrin sisään http://www.youtube.com/watch?v=E2AEOeq9LPA kohta 3:55
Liki piti etten nähny kyseistä ajokasta käytössä, Raatin kentällä oli speedway-ajot joskus -80 luvun lopulla ja väliaikaohjelmana oli ajokkaan esittely.
Oli esiintymiskuume vissiin kun ei suostunut käynnistymään.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
Customi
Viestit: 2625
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Customi »

Alkuperäinen kysymys odottaa edelleen kannanottoja? Mitä esim. joku LP:n partio mahdollisesti tuumii, jos tolla tynnyrillä vedättää sitä tiellä sallittua max. nopeutta? :lol: Mistä voisi sakottaa? Tossa varhaisemmassa Ummenajokkaassa ei ole edes istumapaikkaa, ei pyöriä jne. joiden perusteella usein määritellään esim. ajoneuvoluokka jne.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot] ja 61 vierailijaa