Kammottava kalareissu

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Sarah F
Viestit: 790
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 10:37 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Kammottava kalareissu

Viesti Kirjoittaja Sarah F »

Pimeinä joulukuun iltoina muistellaan elettyjen kesien tapahtumia.
Kerrottaisiinko toisillemme kammottavimmasta kalareissusta, mitä on tullut tehtyä :?: :wink:
Jokunen vuosi sitten lähdimme, isäntä ja minä, kohti Lemmenjokea tarkoituksena tarkastella kullanhuuhdonta-alueita, mahdollisesti itsekin huuhtoa kultaa retkilautasta vaskoolina käyttäen. Oli heinäkuu, lämmintä lähes 30 astetta ja koko jokilaakso kauhean sääskisumun peitossa. Äkkiä pois!

Majoituimme Menesjärven rannalla olevaan lomakylään tekemään uusia suunnitelmia. Sääskiä oli hirveästi ja lähdimme niitä pakoon järvelle virveli mukana. Ja sitten kalastamaan hyttysmyssyt päässä, olivat sääsket keskellä järveäkin. Samantien nappasi, voi kauheaa, siima kireällä lähdettiin. Uistimessa kiinni oleva kala veti venettä hurjaa vauhtia kohtia vastarantaa. Ei ollut edes haavia mukana, jolla kalan olisi nakannut veneeseen ja mitä me oltaisiin sillä siellä tehty?

Minä huudan, että katkaise siima, katkaise... Isäntä kiskoo ja repii, ei mitään tapahdu, mennään vaan. Ajatelkaas, kuinka helposti siima yleensä katkeaa...

Kauhean reuhtomisen jälkeen siima katkesi ja vene pysähtyi. Huh!
No, sitten alkoi toivoa ettei kukaan vaan nähnyt ja vähän naurattikin.
Sääsket olivat syöneet korvalehteni verille hyttysmyssyn läpi siinä kalastellessa :shock:.
Muutama muukin häpeällinen kalareissu on muistoissa :oops:, mutta niistä joskus toiste...

Mitäs teille on tapahtunut?

Saara :wink:
Elä, älä ole.
arre
Viestit: 1121
Liittynyt: To Elo 17, 2006 11:23 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja arre »

Aika vonkale Saaralla koukussa. Ei kai tuo tapahtunut Skotlannissa?

Taas vähä sivuun, mutta naapurin isäntä juuri pari päivää sitten kehui olleensa 'kultaa huuhtomassa'.
Olivat olleet emännän kanssa mökillä ja kävivät vielä järvessä. :shock:
veikri-3
Viestit: 3150
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:51 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veikri-3 »

Lähdettiin ns;rentoutumaan kaverien(poikaporukka)mateen pyyntiin talvella.Mökki oli pielisenrannalla ja päivällä tehtiin avannot ja katiskat isännän osoittamille apajille. pakkasta oli n;-35c.No illan tultua piti lähteä ns;mutterimajalle ruuan käristykseen,umpi hangessa n;300m,rin päähän.Lähtiessä varoittelin kavereitani että ottakaa sitten silleen sitä äpättiä että itse kykenette majalle takaisin.Arvatkaas kuinka kävi?Isännällä oli pirtua kodassa jemmassa,eli siis helvetin kylmää!Sitä ne naposteli reippaasti,ja kuinkas kävikään?Sammuivat kuin saunalyhty!Polttopuut loppui kodasta jota lämmittää koruutin!Ei kun äijiä herättelemään ja ohjailemaan pimeässä ja karmeassa pakkasessa umpi hangessa lämpimään torppaan!Kolme tuntia kannoin ja raahasin maanittelin ja konttasin,kaatuilin mukana ja tarvoin metrisessä hangessa!Heitteille en tohtinut jättää.Aamulla olivat kuin mitään ei olisi sattunutkaan?Eräs sai matkalla viellä hallusinaation,ja rupesi riisuutumaan!Viimeiset 50;tä metriä vedin ryökänä käsistä 100kg miestä ilkosillaan tupaan!Viimeiset 20;metriä hän suostui konttaamaan maanittelujeni takia!Olin aivan puhki urakasta!Ei tullut vilu minulle!Oli aivan hilkulla etten soittanut hätäkeskukseen!OLisise ollut isännälle nöyrytys.En ole raitis itsekkään,ja silloinkin olin pienessä mutta rajansa pitää pitää!!!Sen jälkeen en moisen remmin kanssa ole kalaan lähtenyt!
Jarkko
Viestit: 7074
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 1:14 am
Paikkakunta: Pohojammaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

veikri-3 kirjoitti:Eräs sai matkalla viellä hallusinaation,ja rupesi riisuutumaan!
Tuo muuten liittynee kylmettymiseen/hypotermiaan. Tulee tunne, että on kuuma, vaikka onkin kylmä. Aika täpärällä siis jo oli.

Eikös viime talvena snadissa löytynyt rautatiekiskojen luota alaston mies kuolleena. Ensimmäisten tietojen mukaan mitä silloin luin lehdestä, ihminen alkaa itse riisuutumaan, kun kuolema alkaa lähestymään.
MOP
Viestit: 7533
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Oikeassa se Jarkko. Kyllä tönkösi jäätynyt on varmaan hankala riisua.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Pohjoisen jokia olen koskikajakilla melonut yhteensä muutaman tuhat kilometriä, mutta koskaan en niin että jokivarressa olisi ollut tie. Joskus on tullut sellaisiakin kalamatkoja että helpommalla olisi päässyt jos ei olisi lähtenyt. Vuotta en muista, 1990 luvulla kuitenkin. Olin tullut Suomen puolelta Akkanasin latvoilla, kun tuuli kääntyi luoteeseen, lämpötila meni +4 asteeseen (Heinäkuu) ja satoi päivästä toiseen. Tuulennopeus oli jotakin +25m/s. Kun tuulenpuuska tuli, koko Akkanasin laakso jylisi kuin suihkuhävittäjä olisi lentänyt yli. Kosken kohina katosi kuin ääni oli käännetty pois ja puuskan mentyä tuli sille taas tehot takaisin. Vesi nousi joessa niin että sieltä missä oli aikaisemmen kahlannut yli ei ollut enää mitään asia yrittää, vesi oli ainakin ½ metriä noussut ja virtausnopeus n. 3 kertainen.
Koskaan ei koskea voi katsomatta laskea ellei koko koski näy ja sileä vesi sen alla, jos haluaa tulla perille. Kosket jotka normaalisti ovat laskettavia muuttuivat aivan toisiksi. Jos koskesta löytyi laskukelpoinen väylä niin tunnelma oli samantapainen kun katselisi TV'stä Formula 1 kuljettajan paikalta. Päävirrassa oli pysyttävä eikä kiviin saanut törmätä ja niitä riitti. Kivet ja virranpyörteet heittelivät kajakkia ja voimaa oli käytettävä rajusti ja refleksien oli toimittava että sai pidettyä sen oikealla väylällä. Tulvassa oleva joki pilasi kalastuksen täysin ja kolmosen koskesta tuli 5 koski. Kilometritolkulla joutui vetämään ohi koskia. Välillä oltiin kuohujen seassa niin että vain pää, hartiat ja kädet olivat enää pinnalla. Akkanas yhtyi Karasjokeen (Saameksi Garasjohka = raju joki) ja meno helpottui hetkeksi, vasta viimeisten järvien välissä oli koski jossa jokaisen seisovan aallon pohjassa kajakki iski pohjaan. Siitä eteenpäin alkoi pahemmat kosket, usein joki kulki kalliokanjonissa, 5 - 10 m pystysuorat seinät molemmin puolin. Sormikoski on Karasjoessa ensimmäinen jota ei millään vedellä voi laskea. Kaikki oli tutkittava etukäteen ja päähän painetta reitti miten koskessa mennään. Kun eräässä kanjonissa oli ensin 3 metrin pudotus, sen jälkeen 6 metrin niin en tutkinut pidemmältä, Veto ohi, ½ - 1 km. Vetämiseen olin varautunut, tuli vain tavallista enemmän. Matka oli n. 120 km, etäisyys lähimmälle tielle keskimäärin 30 - 50 km. Säätekijät saattavat muuttaa koko matkan luonteen, eikä tätä reittiä voi suositella aloittelijalle. Helppoja reittejä löytyy paljon mistä voi aloittaa ja jos vieressä on tie pääsee aina pois.

P.S. Hyttyset ei minua haittaa, täysi immuniteetti pistoksille. Kasvoihin ja kämmenselkään hyttyspuikkoa ja huulet niin kapealla raolla ettei hyttyset mahdu. Tai mahtuuhan ne mutta huomaa ja voi puhaltaa ulos.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Juhnu, Osmo_ ja 38 vierailijaa