major -63 nostolaitteet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

betoni
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 6:22 am
Viesti:

major -63 nostolaitteet

Viesti Kirjoittaja betoni »

Ostin juuri ko. traktorin ja nostolaitteet toimi silloin vaan ei nyt?
Varret jäi ylös eivätkä palaudu ala-asentoon?

Olen päästänyt paineita pois ja kaikkea olen yrittänyt, mikä avuksi?
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Pari kysymystä ensin. Onko vetovastustunnustelu päällä?

Oletko käyttänyt nostolaitteen vipua aivan ylä-asennossa, eli sen viimeisen stopparin ohi?

Onko tuossa myös laskunopeuden säätö? Jos vaalean harmaat vanteet ja lokarit niin todennäköisesti on.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Re: major -63 nostolaitteet

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

betoni kirjoitti:Ostin juuri ko. traktorin ja nostolaitteet toimi silloin vaan ei nyt?
Varret jäi ylös eivätkä palaudu ala-asentoon?

Olen päästänyt paineita pois ja kaikkea olen yrittänyt, mikä avuksi?
Kokeileppa seuraavaa: Laita nostolaitteen vipu ala asentoon ja täräytä lekalla nostovarteen. Moottori mieluummin pysäyksissä. Jos ei auta vie traktori sulamaan tai lämmitä peräkoppaa. Jos ei itsekseen laske niin lekaa taasen.

Tarkista aivan ensin ettei vaan olkopuolisen hydrauliikan nuppi ole vedetty ulkoasentoon. Istuimen alla oikean pohkeen kohdalla. Voi olla hieman jäykkä jos ei aikoihin käytetty.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Voi sitä niinkin kokeilla että laittaa nostovarteen parin metrin putken jatkoksi ja vaikka istuu tai hyppii sen päällä. Joskus jumittaa ylhäällä, varsinkin jos vedetty vipu ohi sen viimeisen eston. Näin sain itse alas.
betoni
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 6:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja betoni »

Kiitos vastauksista.
Nostolaitteen vipua olen heilutellut ylhältä alas vaan en ohi ylä topparin.
Mikä vetovastustunnustelu ? Mistä laitetaan päälle ja pois?
Vaaleat vanteet ja lokarit on joten missä kohtaa on laskunopeuden säätö?
Tämä kone hieman riisuttu malli.
Penkin alla hydrauliikan kannessa oikean pohkeen kohdalla tappi joka liikkuu noin vajaan sentin sisälle ja ulos, ei kuitenkaan vaikutusta nostovarsiin. Samassa kannessa myös pyörivä jengallinen valitsinvipu sisään ulos, ei vaikutusta.
Traktori ollu mulla lämpimässä tallissa kokoajan, yritin myös voimalla nostolaitteita alaspäin, hyppimällä ja taljallavetäen, tuloksetta.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Mikä vetovastustunnustelu ? Mistä laitetaan päälle ja pois?
- On toistakymmentä senttiä pitkä vipu nostolitekannen oikeassa sivussa, liikkuu ylös ja eteen. Automaatti ja normi asento.

Penkin alla hydrauliikan kannessa oikean pohkeen kohdalla tappi joka liikkuu noin vajaan sentin sisälle ja ulos, ei kuitenkaan vaikutusta nostovarsiin.
= kipin ulosotto päällä ulosvedettynä.

Samassa kannessa myös pyörivä jengallinen valitsinvipu sisään ulos, ei vaikutusta.
= on laskunopeuden säätö?

Traktori ollu mulla lämpimässä tallissa kokoajan, yritin myös voimalla nostolaitteita alaspäin, hyppimällä ja taljallavetäen, tuloksetta

Ei se voimalla irtoa vaan täräyttämällä. Majorissasi on oletettavasti yksi öljyn ohjamana toimiva venttiili hirttänyt kiinni ja tämä nostovarsiin annettu täräytys saattaa joskus sen irroittaa.

Tarkasta vielä että se kaarella oleva nostolaitteen vipu tosiaan käyttää myös kannen sisään menevää akselia.

Jos ei muu auta niin kansi pois ja venttiili sieltä esille ja sen tiiviste
o-rengas hiiteen. Palstalaiset antaa ohjeita.
betoni
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 6:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja betoni »

Kiitos
Huomenna leka heilumaan!
Nostolaitteen vipu liikuttaa myös kannen sisään menevää akselia.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

rastuhannu kirjoitti:
Samassa kannessa myös pyörivä jengallinen valitsinvipu sisään ulos, ei vaikutusta.
= on laskunopeuden säätö?
Eikös tuo ole nostonopeus, eli hienommin mukautumis herkkyys säätö!?

Laskunopeuden säätöruuvi alempana nostolaitekannessa, osottaa suoraa eteenpäin.
ruuvi auki nopealla, kiinni hitaalla, mutta tuolla ei muistaakseni kokonaa saa laskua jumii.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Onks se tän näkönen. KuvaVarmaan kuitenkin siistimpi. Anteeks että taas tuli jättikuva, mutta kun en löytäny mistään paikkaa mistä pienentäis.
Viimeksi muokannut JURO, Su Tammi 13, 2013 8:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rastuhannu
Viestit: 6138
Liittynyt: Ti Tammi 02, 2007 7:23 pm
Paikkakunta: Rautalampi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rastuhannu »

Tumppi 865 kirjoitti:
rastuhannu kirjoitti:
Samassa kannessa myös pyörivä jengallinen valitsinvipu sisään ulos, ei vaikutusta.
= on laskunopeuden säätö?
Eikös tuo ole nostonopeus, eli hienommin mukautumis herkkyys säätö!?

Laskunopeuden säätöruuvi alempana nostolaitekannessa, osottaa suoraa eteenpäin.
ruuvi auki nopealla, kiinni hitaalla, mutta tuolla ei muistaakseni kokonaa saa laskua jumii.


Tumppi lukikin kysymyksen tarkemmin ja ajatuksen kanssa.
Kiitos oikaisusta.
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Sun on pienennettävä se kuva siellä, mistä laitat sen tänne. Pyydä joku neuvomaan, kai sulla on nuoria tuttavia, alakoululaiset jo todennäköisesti osaa. Ei ole iso eikä vaikea homma. Tai sitten laitat pelkän kuvalinkin. Aika hyvin nekin toimii. Majorin nostolaitteesta en tiedä mitään. Olen ajanut viimeksi 41 vuotta sitten. Anteeksi.
betoni
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 6:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja betoni »

No nyt tuli hyvällä kuvalla.
Multa puuttu noita vipuja, mut oikein kain olin ymmärtänyt:
vas. sininen kahva ohjaa ulosottoa liikkuen sisään ja ulos ja oikein olin hahmottanut mihin hankin liittimen ja letkun kärryvärkin kipin nostoon.

Musta nuppi nopeuden säätö ja suoraan eteenpäin oleva vent. laskua.

Mut eipä kai muu auta kun koittaa lyömällä saada varret alas?
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tuo sileä pyöreä musta nuppi vaihtaa nostolaite/kippi, kun se on sisässä on nostolaitteella. Mulla kyllä vanhemmassa Superissa kippiletku lähtee tuon vaihtonupin oikealta puolen, en tiedä onko tässä oikeassa paikassa. Tuo sininen vipu joka kuvassa sojottaa nuppi ylöspäin on vetovarsitunnustelun valintavipu.
betoni
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Elo 10, 2010 6:22 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja betoni »

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista!
Lekaa annoin ja nyt pelaa!
Voiko nostolaitteen ylävarsia säätää alemmas ( ainakin leylandissa tein niin ) rihlojen lovituksia muuttaen? silloin saisin varret ihan maantasalle.

Onko myynnissä kenelläkään majorin kieppimittaria?
Nostolaitteeseen trukkipiikit myös kiinnostaa?
MOP
Viestit: 7534
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MOP »

Onko siinä ehjä kaltevuuden säädin? Jos on, osta toisellekin puolelle tarvikesäädin, niin saat siitä säädettyä tarpeen mukaan vetovarsien korkeuden sopivaksi. Ne ei paljon maksa. Eikä ole merkkikohtainen osa.
Manuel

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tuossa kuvassa on vetovastustunnustelu päällä. Pallopäinen vipu ylöspäin. Omassa aina eteenpäin jolloin saa väliasennotkin.

Kuvassa lähtee hydrauliikkaletku paineenmittaus yhteestä. Ulosvedettävän nupin oikealla puolella suurempi tulppa josta normaalisti otetaan ulkoiselle hydrauliikalle paine.

Niiden tankojen tarkoitus jotka menevät nostonopeuden säädöstä nostovivulle on ohittaa nostonopeuden säätö kun nostovipu vedetää aivan ylös.

Letkun alapuolella alumiininen laskunopeuden säätönuppi. Pitkäkantainen pultti vähän oikealle letkusta on paineensäätöventtiili. Sinne lisäilemällä kolikoita voi halkaista pumpun rungon.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tuo pitkäkantainen "pultti" suoraan eteenpäin on siis paineenrajoitusventtiili, eli se josta on vanhemmassa Superissa lyhytkantainen malli eli se joka aiheuttaa paineen putoamisen joka palautuu vasta kun kuorma poistetaan. Tämän venttiilin päässä on O-rengas onko se juuri se mikä pitää heittää pois. Pistetäänkö tämän venttiilin sisäpäähän prikkoja jos halutaan halkaista pumppu. Tarvitseeko tätä venttiiliä mitenkään huoltaa. Kuva
Viimeksi muokannut JURO, Su Tammi 13, 2013 8:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Huh, olipas pitkä paineventtiili!
O-rengas vaihdetaan uuteen, eli se pois heitettävä on eripaikassa.
Rikkoja lisäämällä saa painetta nostettua, ja tarvittaessa pumpun halki!
Venttiili purkeentuu tuosta puhtaan ja ruosteisemman saumasta,
ei sitä muuten tarvi mitenkää huoltaa ellei ole tarvetta paineen säädölle.
JURO
Viestit: 3445
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JURO »

Mihinkä niitä prikkoja lisätään ja miten tuo venttiili puretaan. Mikä tuo pieni reikä kyljessä on.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

JURO kirjoitti:Mihinkä niitä prikkoja lisätään ja miten tuo venttiili puretaan. Mikä tuo pieni reikä kyljessä on.
Ne säätörikat on mutterinpuoleisessa päässä jousen takana.
Purkeentuu kiertämällä pääty auki.
Reikä on vaan henkireikä josta pääsee ilma ja öljy jousen pesästä pois.

Onko paineet alhaset, vai miksi pitää purkaa ja säätää?
Ja paineethan on mittarilla mitattu?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Eräilves, Petrilei ja 33 vierailijaa