Jammu kirjoitti:hei cardaani! Tarkoitat varmaan shellakkaa, sehän ei liitoksessa kovetu.
Saattoipa olla. Aika kiinteätä siitä kyllä tuli. En ole paperitiivisteen kaveriksi edes harkinnut mitään liimaa pariin vuosikymmeneen. Kuivana vaan kasaan. Ei ole vielä tarvinut yhtään tehdä kahteen kertaan, mutta kerta se on ensimmäinenkin.
Hylomarin tuubi on kyllä riittoisa. Se ei lopu mulla koskaan. En oikein pidä sen ominaisuuksista.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Onkohan noita massoja uretaanipohjaisena kuten Sikaflex?
Minulla Natikan polttoainetankkiin oli palanut reikä akkukotelon puolelle ja sitä ei vuodon takia voinut tankata kuin puolelleen. Reikää oli paikattu plastric paddingilla muttei pitänyt.
Putsasin pois vanhan paikan ja ruuttasin reiän tienoon paksustiruskeaa Sikaflexia. Muutaman vuoden pitänyt polttoainetta kyseinen paikka.
Yks hylomar tuupi ollu kohta parivuotta, ja kun tuo joskus loppuu niin ei sentakia kauppaa tarvi lähteä että hylomaria ostaisin.
Tiivisteen tasanen levitys erittäin hankalaa, tarttuvuus huono, kuivuessaa muuttuu vähän jäykemmäksi mitä tuupissa ollessaa.
Loctiten mustia mönjiä käyttäny vuosia, ja käytän jatkossakin kun niillä tiivistykset hoituu helposti.
Nyt ollu jonkun aikaa harmaata loctitea, joka tarkotettu enemmän jäähytysjärjestelmän tiivistyksiin.
Aiemmin tiivistelin noilla mustilla massoilla kaikki termarikotelot ja muutkin nesteen kanssa tekemisissä olevat, eikä niissäkää mitää vuoto ongelmia ole ollu.
Jammu kirjoitti:Onkohan noita massoja uretaanipohjaisena kuten Sikaflex?
Minulla Natikan polttoainetankkiin oli palanut reikä akkukotelon puolelle ja sitä ei vuodon takia voinut tankata kuin puolelleen.
Aihetta hipoen mutta eikö se tankki kannattaisi ottaa irti ja hitsata 2 mm:n lappu paikaksi ?
Ni mää on tehny.
No se vaan on niin ettei tuota aikaa ole.Nyt tankki on irti ja tarkoitus korjata lähiaikoina.
Tänään tuolla viisauslaatikossa joku lasketteli sellaisen viisauden jotta aika on ainoa tasapuolinen asia maailmassa, sitä on jokaisella 24 h / vrk, kaikkea muuta on sitten jaettu miten sattuu. Ei ihan aiheeseen mutta tulipa mieleen.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Kaverin kertomaa:olipa ammattikoulun poijjaat tehny Asconaan aikoinaan moottorirempan,muuten onnistu hyvin oli jopa öljypohjan tiivariksi laitettu senverta silikonia et oli menny imusihti tukkoon ja öljynpaineet laskenu sen vuoksi,joten ei se määrä vaan laatu ois hyvä muistaa!
Kyllä sitä muutakin käytetään kuin paperi ym tiivareita mutta järjellä sekin määrä
Itsellä tuota tököttiä tallilla: http://www.ikh.fi/HK24691_TASOTIIVISTE_ ... _310ML5900
Tullut tiivisteltyä dextan perästä mopedin vaihteistoihin asti ja aina on pysynyt. Muttamkerranmpakko tilanteessa piti kannen tiivistykseen mopedissa tuota käyttää ja aika äkkiä palo...
juhani008 kirjoitti:Olis tarkoitus ottaa yhden zetorin moottorin öljypohja ales lähiaikoina.
Uusi tiiviste on pahvia ja paksuudeltaan n. 1,2 mm:ä.
1. Voiskohan ko. tiivisteen laittaa kasausvaiheessa yksistään kuivana paikoilleen ilman "liimoja" ?
2. Entäs öljypumpun putkien ja paineen rajoitusventtiilin laippojen pahvitiivisteet n. 0,4 mm:ä paksuja. Meniskö nuo(kin) ilman tiivistysaineita ?
3. Onko 0,4 mm:n tiivistepahvi liian ohutta öljypumpun putkien tiivisteeksi ?
1. Kyllä. Moottorisilikonista on vain haittaa paperitiivisteen kanssa. Tiivistepaperiliimaa toisella pinnalla helpottaa joskus asennusta.
2. Kyllä.
3. Ei.
Paperitiivisteen käytön edellytys on kyllä suorat tiivistepinnat. Moottorisilikoni antaa anteeksi muotovirheitä. Ei kai siellä motorissa ole alkuperäisenäkään käytetty muuta, kuin paljasta paperitiivistettä?
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
Tänk juu "cardaani" veri mats !
Eipä siinä muutakun putsaa tiivistepinnat huolella ja tarkastaa että ei ole "orkosia" vuosien välissä muodostunnu pintoihin.
Kokeilin Loctaitin 5922 tasotiivistettä uuden puhtaan pultin kierteeseen kun on kuulemma ihan hyvää siihenkin tarkoitukseen kierrelukitteen korvaajana.
Päivällä 11.00 laitoin mustaa kierteeseen ja yhä pyöri 20.00 ilalla mutteri paljainkäsin ilman mitään vastusta...oikeestaan tuntuu kuin olis huonoa liukastetta kierteissä ??? Ulkona testattu +12°.
Sitten laitoin vähän 11 jälkeen samaa tavaraa kahden uuden puhtaan prikan pintoihin ja pinnat vastakkain tunniksi ruuvipenkin kevyeen puristukseen -> lähti helposti irti toisistaan ihan sormivoimilla tunnin päästä. Äsken kävin kokeileen taas ja sama homma, ihan pehmeetä kovettumatonta tai jähmettymätöntä se musta massa on ja puolikkaat lähtee erilleen sormin.
Mites ton pitäs toimia vai toimiiko se ? Purkin kyljessä sanotaan että tiivistys on käyttökunnossa 15 - 30 minuutin kuluttua ja kestää bensat, öljyt, glygolit ja kaiket maailmat ?
Oli tarkotus laittaa ton ursuksen öljypohjan alla olevan jäähdytysnestetilan ohut paperitiiviste yhdessä ton mustan Loctaitin kanssa mutta vähän epäilyttää ja ihmetyttää ko. mönjän käyttäytyminen.
Minä kuvittelin että se "nahkottuu" joustavaksi tiivisteeksi mutta eihän siitä näytä kiinteää tulevan joustavana eikä vähemmän joustavana -> on kuin vaseliinia ?
Tuubi on uusi !
"Tiivisteliima joka tehostaa vanhojen ja uusien leikattujen paperi-, huopa- ja korkkitiivisteiden ominaisuuksia. Hitaasti kovettuva tahna. Tuote säilyy joustavana .Soveltuu kohteisiin jotka on suunniteltu purettaviksi. Kestää polttoaineita, kerosiiniä, voiteluaineita, kuumaa ja kylmää vettä, jäähdytinnesteitä, heikkoja happoja, alkaleja ja höryjä. Lämmönkesto -55 - +200°C. Kestää painetta.
Sovellukset
Mootorien vaihteistot, tiivisteiden liimaaminen, vanhojen tiivisteiden ominaisuuksien parantaminen jne. "
Tuossa lainaus etran sivulta tuosta sun Loctite 5922:sta, ei ole siis samaa kuin moottorisilikonit yleensä
eli tuon ja kuvaamasi perusteella tuote toimii niinkuin valmistaja on aatellut
Muuten tuli se Natikan tankkikin paikattua, pilaantuneen kohdan rälläköin pois ja tilalle hitsasin MIGillä 2mm lapun, lopuksi tankin pesu sisätä ja ulkopinnan maalaus.
Nykyisin ei pelkkä paperitiiviste pidä kaikilla pinnoilla kun tiivistepinnat voivat olla valujäljiltä ts. niitä ei ole oikaisukoneistettu lainkaan.Tällaisiin pintoihin on jo tehtaalla kasausvaiheessa laitettu paksumpi tiiviste ja molemmin puolin tiivisteliimaa.Jos pinnat on suorat niin kyllä paperitiivisteen pitäisi ainakin teoriassa pitää,usein pinnat liimataan varmuudeksi jos tiivistettävä kohta on pahassa paikassa.
Olis avattavana Stihl 025 sahan moottori. Kuulemma jossain määrin tyyppivikana sylinterin alapään ja kampikammion välin liitoksen vuotaminen. Mikäs tiivisteaine olisi tänä suositeltava (Hylomar?)
Eikö tuohon paperitiiviste alkuperäisvaraosana kuitenkin ole paras. Tuossa kohdinhan tiivisteen paksuudella on merkitystä, joten en suosittelisi mitään mömmöjä. Korkeintaan paperitiivisteeseen voisi ohuelti sivellä tuota Permatexin form-a--gasketia, eli tiivistelakkaa, mutta sekin saattaa hivenen tiivisteen paksuutta muuttaa, eli jos haluaa sitä käyttää, niin mahdollisimman ohut kerros vain.
Hylomar ja Liqui Moly on minun suosikit. Tuo Liqui Moly on kätevä levittää pinnoille ja tuntuu myös pitävän. Hylomar toimiii tarkasti koneistetuilla tasotiivistepinnoilla ja kannentiivisteen apuna. Liqui Moly taas esimerkiksi öljypohjaan ja venttiilikoppaan.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
nuc-64 kirjoitti: ↑La Tammi 28, 2023 7:57 am
Eikö tuohon paperitiiviste alkuperäisvaraosana kuitenkin ole paras. Tuossa kohdinhan tiivisteen paksuudella on merkitystä, joten en suosittelisi mitään mömmöjä. Korkeintaan paperitiivisteeseen voisi ohuelti sivellä tuota Permatexin form-a--gasketia, eli tiivistelakkaa, mutta sekin saattaa hivenen tiivisteen paksuutta muuttaa, eli jos haluaa sitä käyttää, niin mahdollisimman ohut kerros vain.
Muuten kyllä, mut ei siinä ole tehtaallakaan laitettu paperi tiivistettä, eikä sitä varaosana myöskään myydä!?
Ainakin kampikammion pohjapuolikkaassa on pikku ura, johon tiivistemassa muodostaa yhtenäisen narun kun puoliskot on tiukasti toisiaan vasten.
OM kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 12:48 pm
Olis avattavana Stihl 025 sahan moottori. Kuulemma jossain määrin tyyppivikana sylinterin alapään ja kampikammion välin liitoksen vuotaminen. Mikäs tiivisteaine olisi tänä suositeltava (Hylomar?)
Dirko Ht (Stihl käytti tätä). Myös Reinzosil toimii hyvin. On myös monia muita.