Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Dexta, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87, Ford 5000

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Hydrauliikkapumppu.fi poistomyynnistä piti napata äkkiä lisävaruste Fordiin :) Äkkiä ne sieltä verkkokaupasta loppuivatkin. Letkuihin tulee vielä suojat, tai paras olisi kun värkkäisi putket.

Kuva
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Dexta, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87, Ford 5000

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Kaikkea sitä kulkeutuu omistukseen :mrgreen: Löytyi tällainen Power Manuel toiselta puolelta Suomea. Kerrankin myyjä piti sanansa, niin sai kaupan hoitumaan kunnialla ja rahtikin onnistui vaivattomasti parin päivän sisään.

Mitä nyt tuossa laitetta tutkin, niin kone on vaihtunut jossain vaiheessa Traderin tehdaskunnostettuun, ja syöttöpumppu on myös mekaanisella säätimellä. Kannessa on FL-valumerkintä, eli kuulemma tehokkain malli Traderista :?: Muuten aikalailla alkuperäiskuosissa. Jopa eturenkaat ilmeisesti alkuperäiset made in Sweden salmiakki-Good Yearit. Perinteinen Manuelin vika tässäkin, eli toinen ulompi vetonivel rikki :) Ihme kyllä oikean puoleinen. On kyllä miehekäs vekotin ajella :mrgreen: Jalkakaasu on kyllä ensimmäinen asia joka tähän pitää rakentaa.

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Broadspeed, Ma Maalis 06, 2023 2:31 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
hamsteri
Viestit: 2802
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87, Ford 5000

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

siis ylempi osa on ehjä ja alempi palasina? voiko noita jyrsästä itte cnc koneella jossa c aksila
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87, Ford 5000

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Joo tuo alempi on kahdessa osassa. Tuo nivel on vissiin susi traktorikäyttöä ajatellen. Kestäisköhän tuossa joku vaikka Land Cruiserin nivel sovitettuna :mrgreen:
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
hamsteri
Viestit: 2802
Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
Paikkakunta: keskisuomi
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87, Ford 5000

Viesti Kirjoittaja hamsteri »

eli se heppaamalla kasaan ja sit wheeler dealer tyyiin skannaus jossakin pajassa englannissa mikä on juuri keskittynyt niimenomaan näihin ja yllättäen löytyykin pöydän alta setti niveliä jo valmiiksi tai painetaan vaan vireää nappia ja kone tekee nivelen odottaessa
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Viistonninen lähti seuraavalle urakoitsijalle. Vähän kyllä harmittaa, kun oli siisti suorapeltinen peli :)

Manuelia hiukan käyttökunnostellut. Letkulämppärin omalla pumpulla asensin. On muuten tehokas, vaikka on vain 1000W. Vanteet kävi puhalluksessa, ja etuset tuli sisäkumeineen uudet. Takarenkaat oli edellinen omistaja juuri vaihtanut. Pohjalle 2k Inerta ja pintaan RAL2002 Temadur. Etuvanteet oli melko telotut, mutta pikku oikomisella ja hitsaamisella sai vielä ihan harrastekäyttöön sopivat.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kyllähän se aika paljon muutti näköä :mrgreen:
Kuva

Nostolaitteen käyttövipu vuotaa, se pitää avata ja katsoa onko mitään tehtävissä
Kuva

Samoin etuakseliin tarvii tilailla stefat, huopatiivisteet ym. Jos vähän hellittäis hikoilemasta.

Nokalle ilmestyi myös puuttunut kyltti
Kuva

Jonkunnäköisen jalkakaasun myös värkkäsin, kun käsikaasulla ajelu on meleko ättäröintiä. Kuvassa vielä maalaamatta ja väärässä paikkaa palautusjousi.
Kuva

Uudet sähköt, lokari- ja takavalot sekä työkalulaatikko täytyy laitella kun ehtii.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Olisikos mahdollista pistää pari kuvaa siitä lämmittimen asennuksesta? On sama projekti itselläkin mielessä ollut jo jonkun aikaa, kun nykyinen lämmitin ja letkuasennusten sijoittelu ei oikein saa kiertoa aikaan.
Itse tykkään ajella ja tehdä etenkin töitä käsikaasun kanssa ja jalkakaasua tarvitsen käytännössä vain siirtopätkillä, kun vaihdetta täytyy vaihtaa vauhdissa isommalle. Yksi mitä oikealle jalalle oikeastaan enemmän tarvitsee etenkin jalkakaasupedalin ollessa siinä jarrupolkimien tuntumassa, olisi joku lepuutusorsi, mihin jalan voi tukea ajossa ja töitä tehdessä. Kun lattialla ei oikein ole tilaa astua enää mihinkään kunnolla, tulee kaasua poljeskeltua vahingossa tämän tästä. Minulla tuo poljin kun on asennettu siten, että jarruja polkiessa jalkaterällä, voi kantapäällä antaa kaasupolkimella kierroksia tarvittaessa jarruja höllätessä.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 10:17 am Olisikos mahdollista pistää pari kuvaa siitä lämmittimen asennuksesta? On sama projekti itselläkin mielessä ollut jo jonkun aikaa, kun nykyinen lämmitin ja letkuasennusten sijoittelu ei oikein saa kiertoa aikaan.
Itse tykkään ajella ja tehdä etenkin töitä käsikaasun kanssa ja jalkakaasua tarvitsen käytännössä vain siirtopätkillä, kun vaihdetta täytyy vaihtaa vauhdissa isommalle. Yksi mitä oikealle jalalle oikeastaan enemmän tarvitsee etenkin jalkakaasupedalin ollessa siinä jarrupolkimien tuntumassa, olisi joku lepuutusorsi, mihin jalan voi tukea ajossa ja töitä tehdessä. Kun lattialla ei oikein ole tilaa astua enää mihinkään kunnolla, tulee kaasua poljeskeltua vahingossa tämän tästä. Minulla tuo poljin kun on asennettu siten, että jarruja polkiessa jalkaterällä, voi kantapäällä antaa kaasupolkimella kierroksia tarvittaessa jarruja höllätessä.
Tuossa kuvia lämmittimestä
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
KuvaKuva

Letku menee puolelta toiselle tuosta jakopään edestä. Mahtuu menemään kun varmistaa vaan kiinni sen kunnolla. Lämmittimestä kanteen menevä letku pitää vaihtaa vielä muotoletkuun, vetää vähän littaan tuota normi 16mm vesiletkua.

Jalkakaasun mitoitin myös kantapäällä käytettäväksi. Itse en tykkää esim. lumitöitä tehdä käsikaasulla. Suuntaa vaihtaessa kone huutaa hoosiannaa, ei voi käyttää nostolaitetta ja kaasua yhtä aikaa, jne..
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut Broadspeed, Ti Touko 30, 2023 2:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Kiitos kuvista. Selvittikin paljon lämmittimen letkutuksista.

Tuo kaasupoljin onkin hyvä noin verrattuna omaan, mikä on takapäästään astinlautaan saranoitu ja niin keskellä ja liian leveänä ompelukoneen polkimen tapaisena, että oikealle puolen pedaalia ei mahdu jalka metsurin saappaassa enää olemaan vasten lattiaa. Voisi olla astinlaudan läpi tuleva pystytappi mallinenkin, jota voisi painaa jalkaterällä tai kantapäällä jalkaterän ollessa jarrupolkimilla. 5600:sessa on sen mallinen kaasupoljin.
Tekemällä virheistä oppii.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Tuli mieleen tuossa Fordin lisähydrauliikasta: täyttökorkin kautta menevä paluu, pitäisikö olla ohessa jokin huohotin, kippisylinterin käyttöä varten esimerkiksi. Ettei tule peräkoteloon painetta ? Siinä korkissa huohotinnappula on.

-SS-
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

-SS- kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 3:17 pm Tuli mieleen tuossa Fordin lisähydrauliikasta: täyttökorkin kautta menevä paluu, pitäisikö olla ohessa jokin huohotin, kippisylinterin käyttöä varten esimerkiksi. Ettei tule peräkoteloon painetta ? Siinä korkissa huohotinnappula on.

-SS-
Omiin olen värkännyt vapaan paluun halkomakonetta varten siihen korkkiin. Pikaliittimeen normaali hydraulitankin huohotin ja tökkää paikalleen silloin kun ei ole paluu käytössä.
Viimeksi muokannut Broadspeed, Ke Touko 31, 2023 8:20 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 2:03 pm Kiitos kuvista. Selvittikin paljon lämmittimen letkutuksista.

Tuo kaasupoljin onkin hyvä noin verrattuna omaan, mikä on takapäästään astinlautaan saranoitu ja niin keskellä ja liian leveänä ompelukoneen polkimen tapaisena, että oikealle puolen pedaalia ei mahdu jalka metsurin saappaassa enää olemaan vasten lattiaa. Voisi olla astinlaudan läpi tuleva pystytappi mallinenkin, jota voisi painaa jalkaterällä tai kantapäällä jalkaterän ollessa jarrupolkimilla. 5600:sessa on sen mallinen kaasupoljin.
Sellaista läpyskää tähänkin suunnittelin, mutta totesin saman ongelman. Tappimallinen olis ollut monimutkaisempi toteuttaa, niin tein tällaisen "dexta-mallin" :P
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Superdextaaja
Viestit: 12987
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Saitkos sinä sen etuakselin jo korjattua kokonaan?
Tekemällä virheistä oppii.
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Broadspeed kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 3:25 pm
-SS- kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 3:17 pm Tuli mieleen tuossa Fordin lisähydrauliikasta: täyttökorkin kautta menevä paluu, pitäisikö olla ohessa jokin huohotin, kippisylinterin käyttöä varten esimerkiksi. Ettei tule peräkoteloon painetta ? Siinä korkissa huohotinnappula on.

-SS-
Omiin olen värkännyt vapaan paluun khalkomakonetta varten siihen korkkiin. Pikaliittimelleen normaali hydraulitankin huohotin ja tökkää paikalleen silloin kun ei ole paluu käytössä.
Tätä asiaa ei ole tullut mietittyäkään, omassa Power Majorissakin on paluu pikaliittimellä korkkiin, tosin kaipa tuo puhaltaa liiat paineet pois mittatikun reiästä, jos sellainen tilanne tulisi, mutta tuo pikaliittimellinen huohotinkorkki on kyllä hyvä idea.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Superdextaaja kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 8:10 pm Saitkos sinä sen etuakselin jo korjattua kokonaan?
Ei oo vielä joutanu :mrgreen: Akseli on kuitenkin korjaushitsattu valmiiksi. Pitää tilata nuo tiivisteet vielä, niin saa sitten koko servicen tehtyä kerralla. Tallin puute näitä hommia haittaa eniten.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja jake55 »

SPS1975 kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 10:28 pm
Broadspeed kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 3:25 pm
-SS- kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 3:17 pm Tuli mieleen tuossa Fordin lisähydrauliikasta: täyttökorkin kautta menevä paluu, pitäisikö olla ohessa jokin huohotin, kippisylinterin käyttöä varten esimerkiksi. Ettei tule peräkoteloon painetta ? Siinä korkissa huohotinnappula on.

-SS-
Omiin olen värkännyt vapaan paluun khalkomakonetta varten siihen korkkiin. Pikaliittimelleen normaali hydraulitankin huohotin ja tökkää paikalleen silloin kun ei ole paluu käytössä.
Tätä asiaa ei ole tullut mietittyäkään, omassa Power Majorissakin on paluu pikaliittimellä korkkiin, tosin kaipa tuo puhaltaa liiat paineet pois mittatikun reiästä, jos sellainen tilanne tulisi, mutta tuo pikaliittimellinen huohotinkorkki on kyllä hyvä idea.
Vaihdekeppi toimii perän huohottimena näissä Majoreissa.
Fordson Super Major -60
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Vaihdekeppi toimii perän huohottimena näissä Majoreissa.
Ja nostolaitteen poikkiakseli löysine laakeriheloinee. :wink:
TunturiPappa
Viestit: 5781
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Broadspeed kirjoitti: Ke Touko 31, 2023 8:22 am
Superdextaaja kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 8:10 pm Saitkos sinä sen etuakselin jo korjattua kokonaan?
Ei oo vielä joutanu :mrgreen: Akseli on kuitenkin korjaushitsattu valmiiksi. Pitää tilata nuo tiivisteet vielä, niin saa sitten koko servicen tehtyä kerralla. Tallin puute näitä hommia haittaa eniten.
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä mahtaa olla tämän projektin tilanne ?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2513
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

TunturiPappa kirjoitti: Ma Maalis 25, 2024 3:53 am
Broadspeed kirjoitti: Ke Touko 31, 2023 8:22 am
Superdextaaja kirjoitti: Ti Touko 30, 2023 8:10 pm Saitkos sinä sen etuakselin jo korjattua kokonaan?
Ei oo vielä joutanu :mrgreen: Akseli on kuitenkin korjaushitsattu valmiiksi. Pitää tilata nuo tiivisteet vielä, niin saa sitten koko servicen tehtyä kerralla. Tallin puute näitä hommia haittaa eniten.
Mielenkiinnosta kysyn, että mikä mahtaa olla tämän projektin tilanne ?
Odottelee vuoroaan. Nytkin Saksassa töissä: Vähän kiirus talvi ollut, kun jäi polttopuutkin kaatamatta..
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
ylioyja
Viestit: 7661
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: Major Manuel, Super Dexta x2, Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

jake55 kirjoitti: Ke Touko 31, 2023 6:08 pm Vaihdekeppi toimii perän huohottimena näissä Majoreissa.
Yllätyn, kun masinistit ovat muistaakseni kirjoitelleet vaihteiston ja perän erillisistä öljytiloista.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Massikkamiess, Natikka 453, pniemi, Semrush [Bot], Valmetilla... ja 33 vierailijaa