Ford 3000 moottorinlämmitintä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Päiviä.

Onkos ehdotuksia miten kannattaisi Ford 3000 vm. -66 tienoilla olevaan koneeseen laittaa moottorinlämmitintä?

Koneessa tähänasti ollut letkulämmitin siinä haitariletkussa joka lähtee shyylärin alanurkasta ja menee vesipumpulle. Aika tehoton ja huono ollut lämmittämään, mutta peitellyt paksulla täkillä konepellin ja koneen sivustat ja antanut rauhassa lämmitellä niin kyllä sen siitä akkulaturia käyttäen on saanut sahattua käymään.

Nyt sitten kävi niin että tuo kyseinen letkulämmitin päätti sanoa itsensä irti ja uuden lämmittimen asentelu olisi nyt ajankohtainen.

Kannattaako tuohon samoille sijoille heittää vaan uutta letkulämmitintä, vai onko parempaa sijaintia / lämmitintä tiedossa?

--
Tuomo
jagr
Viestit: 1396
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jagr »

Jos on pakkasplommia sopivasti esillä niin siihen reikään lohkolämmitin. Dextaan, 4600:een ja 4610:n on kaikkiin onnistuneesti asennettu lohkolämppäri. Jos noihin vehkeisiin löytyy sopiva lämppäri niin löytyy varmaan 3000:kin.

Minusta ehkä käytön kannalta turvallisin ja helpoin noin asennuksen kannalta, ei muuta kuin plommi pois ja lohkari tilalle. Vaatii jäähdytysnesteen pois laskemisen mutta niin se täytyy tehdä letkulämmitintäkin laittaessa.
--JaGr
Ford 4610
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Startin ja syöttöpumpun välissä lohkolämmittimen paikka.
Se on makuasia kumpi lämmitin konetta lämmittää.
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

tossa kuva missä letkulämmitin mulla 4000.. molemmis on noin ja hyvin lämpee.. on nopeesti kone lämmin.. alavesi letkus se lämmitin on aika huono ku ei neste kierrä mitenkään..

Kuva
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
hemi71
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 12:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemi71 »

2xford4000 kirjoitti:tossa kuva missä letkulämmitin mulla 4000.. molemmis on noin ja hyvin lämpee.. on nopeesti kone lämmin.. alavesi letkus se lämmitin on aika huono ku ei neste kierrä mitenkään..

Kuva
Tuo kierrättävä letkulämmitin on paras vaihtoehto, tosin myös kallein. Itellä viistonnisessa 2000w tuollainen. Puolentunnin lämmityksellä lähtee -20 asteesta kuin kesäkelillä.
Tumphu
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2012 7:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tumphu »

Mikähän näistä sinne sitten istuupi.

Mahtaakohan jostain löytyä suoraan tietoa, vai pitääkö vain ottaa lohkosta proppu irti ja katsoa paljonko siellä tilaa on?

http://www.ikh.fi/CALIX_LOHKOLAMMITIN_VASTUS_FORD
http://www.ikh.fi/DEFA_LOHKOLAMMITIN_VASTUS_FORD
http://www.ikh.fi/DEFA_LOHKOLAMMITIN_VASTUS_MFDEXTA

--
Tuomo
826610
Viestit: 348
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 8:04 am
Paikkakunta: Satakunta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 826610 »

hemi71 kirjoitti:Tuo kierrättävä letkulämmitin on paras vaihtoehto, tosin myös kallein. Itellä viistonnisessa 2000w tuollainen. Puolentunnin lämmityksellä lähtee -20 asteesta kuin kesäkelillä.
Onko nuo noin kovia ottamaan watteja? Meillä 6610:ssä vastaava (ja on kyllä hyvä) mutta, koska samalla käytetään yleensä akkulaturia niin tulipas mieleen sähköjohtojen kestävyys. Kyseessä vanhan navetan johdot, joten ei varmaan tykkää kyttyrää. Sulaketta ei vielä ole kuitenkaan polttanut (toivottavasti ei polta muutakaan).

ps. asiasta kolmanteen - onkohan joku palstalainen vaihtanut Pohjois-Satakunnassa tämän vuoden alussa 6610:n isoon 8000-sarjan Valtraan? Olisi mukava kuulla Fordin historiasta...
hemi71
Viestit: 234
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 12:25 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemi71 »

826610 kirjoitti:
hemi71 kirjoitti:Tuo kierrättävä letkulämmitin on paras vaihtoehto, tosin myös kallein. Itellä viistonnisessa 2000w tuollainen. Puolentunnin lämmityksellä lähtee -20 asteesta kuin kesäkelillä.



Noita kierrättäviä lämmittimiä on ainakin 750,1000 ja tuo 2000W. Edelliseen koneeseen ostin halvimman eli 750W Calixin, hinta ilman johtoo n.150e IKH:ssa. Ei ollu huono, mutta ei läheskään tuon 2000:n veroinen; eli tällä onnistuu ns.nopeat lähdöt pakkasellakin! Vaatii periaatteessa 16A nallin, mutta ainakin mulla ei tallissa pienempiä ookkaan
Continen
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 21, 2020 2:02 pm
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Continen »

2xford4000 kirjoitti: Su Joulu 09, 2012 8:11 pm tossa kuva missä letkulämmitin mulla 4000.. molemmis on noin ja hyvin lämpee.. on nopeesti kone lämmin.. alavesi letkus se lämmitin on aika huono ku ei neste kierrä mitenkään..

Kuva
Mihinkä se tuo ylempi letku tarkemmin menee? Olisiko mahdollista kuvaa saada? Itsellä olisi -67 3000 tarkoitus laittaa letkulämmitin, mutta en tiedä mihin se paluuletku olisi hyvä laittaa. Mietin myös tuota ottoa lohkon tyhjennyksestä ja palautusta alavesiletkuun. Tiedä sitten toimisiko.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Mihinkä se tuo ylempi letku tarkemmin menee?
Imusarjan laippaan. Jos on koskematon imusarja, niin menee poraus ja jenkahommiks, että saa letkunipan paikallee.
Heikki 75
Viestit: 265
Liittynyt: Ti Kesä 30, 2020 5:04 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Heikki 75 »

Itsellä samat mietteet tuon Kubotan 7000 kanssa.

Vastusta löytyy kyllä alavesiletkuun mittojen puolesta, mutta tuossa on asennuspaikka sellainen, että ylämäkeä ei saa lohkoon päin oikein millään.
Tässä 650cc dieselissä näyttää nuo proputkin olevan luokkaa 20mm :D

Johonkin, en muista mihin Mersun lohkoon oli tarjolla sellaista tuohon alavesiletkuun menevää, jossa oli helvetin pitkä se vastus. Mielessäni jo visioin että olisi sen laittanut niin, että se vastuksen lenkii olisi siellä lähes kiinni sylinteri putkissa ja voisi ehkö saada nesteen kiertämään. Hinta vaan oli sitä luokkaa, että ei viitsi kokeilla.
Continen
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 21, 2020 2:02 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Continen »

Osaisikohan vielä joku kertoa mistä tuollaisia sopivia haaroituksia alavesiletkuun voisi kysellä? Muutama ilta Googlen äärellä ei oikein ole tuottanut tulosta.

Onko tuo lohkon tyhjennyksen yhde riittävän suuri veden kulkea kunnolla? Taitaa olla 1/4" kooltansa.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Kyllä siitä lohkon tyhjennys paikasta virtaa ihan riittävästi, jos lämmitin alle 1500w.
Alaletkun haarotus voi olla että on askarreltava ite!?
Continen
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 21, 2020 2:02 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Continen »

Tarvitseekohan tuo hanan tuohon välille jos palautus on alakiertoputkeen? Toimiiko jäähdytys oikomatta kesäkelillä?
2xford4000
Viestit: 6519
Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
Paikkakunta: 07560 pukkila
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja 2xford4000 »

ite se on hitsattava.. en muista olikohan 11/4" musta putki mihin hitsasin letkulle lähdön yhteen koneeseen.. kyllä niihin hana kannattaa laittaa jos ei halua kuumaa hyttiin kesällä.. kiertää aina. ei ole kallis se letkun väliin tuleva hana mihin saa vaikka vaijeri ohjauksen..
ford 4000 major vm66
ford4000 vm75
+paljon muuta
http://ford4000.kuvat.fi/kuvat
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Tarvitseekohan tuo hanan tuohon välille jos palautus on alakiertoputkeen?
Hana tarvitaa jos ohjaamonlämmitintä asennetaa, mut ei moottorilämmittimee laiteta hanaa. Ei siitä tietysti haittaa ole, kunhan muistaa pitää se auki kun lämmitin käytössä!?

Jos kierto tyhjennysropusta ja jäähyttimen alaletkuun, niin kuuma menee sitten sinne jäähyttimen letkuu!
Continen
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 21, 2020 2:02 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Continen »

T-haaraksi alavesiputkeen löytyi tuumainen kolmihaara lvi-osastolta. Istuu napakasti putkessa ja kaulus riittää klemmareilla kiristää.
Continen
Viestit: 11
Liittynyt: La Marras 21, 2020 2:02 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Continen »

Tumppi 865 kirjoitti: Su Marras 22, 2020 8:43 pm
Tarvitseekohan tuo hanan tuohon välille jos palautus on alakiertoputkeen?
Hana tarvitaa jos ohjaamonlämmitintä asennetaa, mut ei moottorilämmittimee laiteta hanaa. Ei siitä tietysti haittaa ole, kunhan muistaa pitää se auki kun lämmitin käytössä!?

Jos kierto tyhjennysropusta ja jäähyttimen alaletkuun, niin kuuma menee sitten sinne jäähyttimen letkuu!
Juu. Tarkoitus on kierrättää alavesiletkun kautta takaisin lohkoon. Vähän niinkuin olisi vain se alaletkuun tuleva kierukka, mutta korvausvedellä tyhjennyspropusta. Josko sillä saisi paremman kierron.
Tumppi 865
Viestit: 8209
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jos pumpullinen lämmitin, ja sijotus alaropun tasoo, niin vois kiertää että kuuma menis alaropusta lohkoon, niin olis tehokkaampi lämmittämää!?
Sisu
Viestit: 21
Liittynyt: To Heinä 18, 2019 9:28 pm
Viesti:

Re: Ford 3000 moottorinlämmitintä

Viesti Kirjoittaja Sisu »

Minulla on 3000 fordissa calixin letkulämmitin alavesiletkussa aivan siellä alhaalla mutkassa, hyvin se lämmittää nesteen.
Termostaatin laippaan porasin pienen reijän, jotta vesi kiertää lohkon ja syylärin läpi.
4610 fordissa minulla on lohkolämmitin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 52 vierailijaa