minikaivuriin metallitelat?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

minikaivuriin metallitelat?

Viesti Kirjoittaja mika »

Mulla on Yanmar B25V ja pitäs päästä metsään, eli joskus aika pehmeää, kiviä ja kantoja.

Kumiteloja ei saa leveina (max. 300mm) - pehmeisiin paikkoihin ja metsäkäytössä hajoaa helposti, onhan ne suht kalliitkin.

En ole ikinä nähnyt pikku koneessa metalliteloja, onkohan niitä? Mistä vois kysellä?
herra majuri
Viestit: 584
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra majuri »

On 3000kg koneissakin metallisia teloja,esim komatsu.
Kysyppä esim. tuolta :arrow: http://www.nettikone.com/muu-merkki/telat/615199

Löytyi ainakin joku vuosi sitten vaikka millä jaolla metallisia teloja.

Ohjainrullia yms saatat joutua vaihtaa,en tiedä tarkemmin yanmarin koneista,kysymällä selviää :D
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Kiitän! Yritin googlettaakin, mutta... ei oikeen osunu.
-jaska-
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2007 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jaska- »

alavaunun runko on minikaivureissa yleensä sen mallinen että telat menevät yläpuolella lähellä runkoa, joten kauhean leveita teloja ei saa, ylärullaa toki nostamalla saa vähän tilaa mutta kohta tuleekin ylävaunu vastaan, voihan tietysti askarrella telalaput toispuoleisesti perusketjuun kiinni.
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Eikös niissä pienissä oo myös levitettäviä alavaunuja? vois leveemmätki mahtua? tosin niin pieni kone tuskin niin mahdottoman leveitä edes tarvii?
mahtuhan se eilenki..........
-jaska-
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2007 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jaska- »

Onhan niitä leviävikin, ei taida kyseinen kone olla, jos tekee toispuoleiset telat on tukisukset välttämättömät. Ei vaan tuon painoluokan koneessa yleensä ongelmana pinnalla pysyminen, ei kummoista risukasaa tarvi olla mitä lemppaa mennessään telojen alle jos ihan letolla ajaa, toki aikaa kuluu.
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

joo, ei sinne kovin leveet mahdu, eikä tarvikkaan. Pienellä levennyksellä saa jo paljon aikaan. Kyllä se pikku kone uppoaa melkein helpommin kun iso, vaikka kone kevyt, ei ne telat kovin leveet ole. Ylä vaunu ei ole kovin korkeella maasta, sitten ollaan pulassa, kun se ottaa kiinni. Risut kyllä auttaa, mutta laiska...

Lähinnä ne kannot ja kivet helposti rikkoo kumitelat, siksi aika huonot metsässä. siksi ajattelin niitä metallisia. Pitäisi kaivaa ja avata aika paljon mettä ojia ens kesänä.
vaniljacreme
Viestit: 4741
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 1:40 pm
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vaniljacreme »

jaksaakohan noin ajomoottorit pyörittää metallisia teloja.. tossa oli viime joulukuussa jcb micro lainassa ja sattu tulemaan pakkaset, edellisenä päivänä oli +5 ja kumitelat jäi saviseksi. piti kumilekalla moukaroida savea pois ja sitten lähti taas telat pyörimään. ei jaksanu pyöriä kumpikaan puoli edes tela ilmassa kun nostelin. sit fiksuna pesin telat hommien jälkeen niin ei ollu ongelmaa seuraavana päivänä. En oo sitten varma oliko pumppu tai ajomoottorit sen verran kuluneita ettei jaksanu. kyl se muuten tuntu voimissaan olevan ja liikku eteenpäin tosi hyvin. Vai pyörisköhän noi paremmin metallisilla jos kumi on jäykkää tms.. :?:
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Pitää vielä kysästä totakin KH-koneilta. Leveet kumitelat ei ainakaan ole ongelma. Ittellä kanssa kerran jääty kone kiinni maahan... Sen jälkeen olen nostanu pöllin päälle, jos pakkasta.
herra majuri
Viestit: 584
Liittynyt: La Heinä 17, 2010 8:58 pm
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja herra majuri »

Käännöksissä luonnollisesti huomaa pienoisen eron,syö voimaa metallitelat enemmän.
Pumput ja ajomoottorit jos on kunnossa,nii ei ongelmaa ja kannattaahan se muutenkin aina kun pystyy,nii puomila avittaa käännöksissä.
-Kubota l2550-87
-Bobcat 322-03
-Kadett b -70
-Kaikkee muuta
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta,tuntuu vähän siltä,että turha työ menee hukkaan!
drafter
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Helmi 27, 2008 1:00 pm
Paikkakunta: padasjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja drafter »

Hmm...mettä-ojien perkausta ton kokoluokan koneella? mikäs siinä jos onnistuu mutta ite en lähtis ???
mahtuhan se eilenki..........
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Sopivan kokoisista traktorinrenkaista sais hyvät telat :D Se vetohammastus ei stten ookkaan niin yksinkertainen
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Omassa metsässä, itselle, sellanen pikku kone, kun sattuu ittellä olemaan.

Muutaman sata metriä tänä kesänä perkailin (ei uutta ojaa) ja hienosti onnistu. Jouduin tosin välillä täyttämään ojaa takaa päin (menosuuntaan), että kone pysyi pinnalla. Siksi niistä teloista haaveilen...

Ei 3 tonnisella koneella paljon 1euro/metri urakkaa tee -- joo.
mika
Viestit: 566
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 3:45 pm
Paikkakunta: Pyhtää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mika »

Metalli teloja löytyy tohon minun koneeseen (melkein joka minikoneeseen). Vetopyörät kannattaa vaihtaa samalla, jos on kovin paljon tunteja. Vähän sama periaate kuin moottoripyörän ketjuissa ja rattaissa. Leveyttäkin saan 350mm, nyt 270mm ja koska telat ei ole ihan vetopyörän keskilinjalla, niin ne tulee pikkusen ulos, mikä on hyvä.

MUTTA... noin tonnin kappale, melkein tuplat verrattuna kumiteloihin? Luulin, että metallitelat on halvemmat, tai noin ainakin sanoivat kumitelakaupassa.

Pitäsköhän ruuvata jotkut metalli levyt teloihin, leveyttä sais lisää, mutta kivikossa kumitelat silti aika kovilla... Onneks on koko talvi aikaa miettiä. Tai sitte vaan risuja telojen alle...
-jaska-
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Helmi 07, 2007 3:15 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jaska- »

alkaa olla kova hinta harrastekäyttöön, no jos kone on taas suonsilmässä niin ei kait kauhea hinta. siinnä olis kokeilemisen arvoinen juttu että laputtaa loppuunkuluneet kumitelat, ei olis niin kauheen kallis kokeilu jos jostain löytäs vanhat tela
hifilux
Viestit: 266
Liittynyt: Ma Syys 06, 2010 1:11 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hifilux »

40cm pitkiä leveitä lattarautoja vaan kumitelaan ruuvailemaan ja vetää jollain kassahihnalla ne telan vierestä sisäpuolelta toisiinsa :lol:
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V361 »

mika kirjoitti:Metalli teloja löytyy tohon minun koneeseen (melkein joka minikoneeseen). Vetopyörät kannattaa vaihtaa samalla, jos on kovin paljon tunteja. Vähän sama periaate kuin moottoripyörän ketjuissa ja rattaissa. Leveyttäkin saan 350mm, nyt 270mm ja koska telat ei ole ihan vetopyörän keskilinjalla, niin ne tulee pikkusen ulos, mikä on hyvä.

MUTTA... noin tonnin kappale, melkein tuplat verrattuna kumiteloihin? Luulin, että metallitelat on halvemmat, tai noin ainakin sanoivat kumitelakaupassa.

Pitäsköhän ruuvata jotkut metalli levyt teloihin, leveyttä sais lisää, mutta kivikossa kumitelat silti aika kovilla... Onneks on koko talvi aikaa miettiä. Tai sitte vaan risuja telojen alle...
No mutta pyytää metalliteloista kuvat tai käy katsomassa mimmoset ne on....ja tekee itse, niin saa just semmoset kun sattuu tulemaan. Kyllä ne nyt yhdet ketjut talven aikan väkästelee.....
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ajomies, Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, riude, toyotacorolla ja 60 vierailijaa