Lumilingon teko

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Lumilingon teko

Viesti Kirjoittaja Erno »

Rupes hiukomaan lumilinkoa noiden viime pyryjen aikaan. Alko penkat kasvamaan alueauralla hitailla tieosuuksilla joten linkoa tarvis.
Seuraavia ominaisuuksia tarvis olla: Pystyy vetään lunta pihasta, jonkinlainen teho, kestävä, pystyy ohjaan lunta lähellekin tietä ja mielellään molemmin puolin, halpa ja yksinkertainen
Olen suunnitellut jotain tällästä: 3,5x1 metrin levystä taivutetaan kolmannes kummastakin päästä noin 45 asteen kulmaan. Keskimmäiseen kolmannekseen leikataan 80 cm pyöreä aukko jonka taakse tulee sopivasti mankeloitu n.40cm pitkä ympyrä. Siihen tulee normaalit heittoaukot molemmin puolin johon tulee hydrauliluukut jota raottamalla suihku jää lyhyelle. Akseli tulis n.70 millin raudasta ja heittopotkurin lavat saranoitais akseliin, ettei menis paskaks kivissäkään. Syöttö hoituis parilla keskipakoisesti oikenevalla vinolla lavalla, eli ei kovin pitkältä ime lunta. Ja rakenne luonnollisesti vahvistettaisiin julmetulla määrällä putkipalkkia, kulmarautaa ja lattaa.

Että toimisko joku tollannen konstruktio. Tarviiko esim. alennusvaihteen kun käytössä n.120 hevoa ja 6 tonnia painoa. Että kaikki vaan heitteleen mielipiteitä asian suhteen ja asian vierestäkin. Tai sitten haen vaan kaupasta jonkun hienon ja toimivan vehkeen :roll: :roll:
forssu
Viestit: 2019
Liittynyt: Pe Marras 17, 2006 8:23 pm
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja forssu »

hakisin kyllä itte kaupasta uuden lingon tai sitten jostakin halvalla vanha ja sitä sitte rakentamaan mieleiseksi
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Aika iso töinen kyllä tehdä , kannattaa ottaa mallia tehdas tekosesta.
Konimus
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Syys 19, 2006 6:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Konimus »

Yhtä linkoa sepittäneenä sanon että hae kaupasta. Monelta ärräpäältä olisin välttyny kun olisi suoraan kävelly linkokauppaan eikä yrittäny vanhasta rakentaa. Materiaaleihinkin menee yllättävän paljon rahaa.
Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno »

Jaa. Ollaampas täällä nyt vastaan. :lol: :lol:
Admin
Viestit: 6092
Liittynyt: Ke Tammi 11, 2006 12:58 pm
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Admin »

Mää kauppaan, tulloo halvemmaksi, jos itselleen teko ajalleen palkan miettii... Ja onhan näitä kotikutosia nähty. Kaiken maailman romukasoja, joita ei kukaan huoli pihamaalleen. Sori vain oma mielipiteeni. Itsellä on niin komea vanha runni (70 luvun loppupuolen malleja) maalattuna, jotta vaikka etupihalla kesän pitäs. Tosin "Makuasia -Sano musti kun muniaan nuoli" :lol:
Markkinoiden parhaimmat Wieska -lumilingot Kuuksenvaarasta. Soita 040-7306421 https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho
484

Viesti Kirjoittaja 484 »

Taitaa tuo lingon itse tekeminen kuulua samaan kategoriaan itsetehtyjen "traktoreiden" kanssa. Eli miksi keksiä pyörä uudelleen.
Valmettimies
Viestit: 1387
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 8:59 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmettimies »

En pidä yhtään mahdottomana ajatuksena, ei lingon rakenne niin monimutaknen oo. Oon nähny ihan siistejä omavalmiste linkoja. Särmäittään joutuu joitain osia ja kierukan ja siivikon teko voi olla hankalampaa että saa tasapaiosen. Tuskin alennusvaihdetta tarvitaan onhan ensimmäiset "suurteholingotki" ollu suoralla akselilla.
Aina ei voi onnistua ei edes joka kerta.
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Ei se lingon tekeminen mikään mahdoton juttu ole. eniten päänvaivaa aiheuttaa itse suunnittelutyö, mikä kannattaakin tehdä huolella että tulee hyvä.
itte rakentelin noin 3 v sitten n: 2.3 metrin v-lingon.
Eihän tuo ole tietysti niin virtaviivainen kun tehdastekoiset, mutta ainakin rungoltaan järeämpi. Nämä pienemmät tehdasversiot kun tahtoo olla vähän sellaisia peltiheikkejä :wink:
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Ihminenhän ne lingotkin on tehnyt. Ei se loppujen lopuksi ole edes kova savotta, kun saa osat suht sopivina kerralla teetettyä tai tehtyä, jos on käytössä tarvittavat koneet. Saapahan (ehkä) ainakin sellasen mitä haluaa. Keräilee jokusen merkin hyvät puolet ja suunnittelee fiksusti, ni sehän on puoliks tehty :wink: Monesti on nopeempi tehdä uusi, kun parsia vanhaa...
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
teräsmies
Viestit: 715
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 11:51 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teräsmies »

Hyvät suhteet terästukkuriin,metallipajaan joka osat tekee (tai itsellä särmäyskoneet hitsausvehkeet sorvit ym.)aikaa, taitoa, paikka ym. niin siitä vaan kokeilemaan. Itse olen töissä pajassa missä laserleikkaus,vesisuihkuleikkaus,särmäys mahdollisuus ja siltikin itsetehdyt hommat on jäänyt yhteen perälevyyn. Tottahan se on että jos on suhteet kohillaan joka suuntaa niin halvemmallahan sen saa kuin kaupasta. Jää ne välikädet pois,mutta ei noissa niin paljon hintaa taida nykyisin olla.
"Hyvää humppaa Suomesta ja tietysti suomeksi!"
Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno »

Polttoleikkuu vehkeet löytyy ja migit ja taitoakin jonninverran. Särmäyskoneena toimii polvi ja kädet. :lol:
valmet
Viestit: 166
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:37 pm
Paikkakunta: äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valmet »

Ei muutakun tekemään linko. Itse kans tein parivuotta sitte erittäin hyvin on pelannu. Mun linko tuli maksaa 100e ku löyty melkein kaikki osat ilmasiks. Minä tein sillee et hommasin peräpöntön ja siihen hitsasin molemmat siivet. Siivet on suorat ei oo taivutettu.
Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno »

Niin tähän ei tulis ollenkaan sitä ruuvia. Pari syöttöpotkuria vaan
HRD
Viestit: 605
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:50 pm
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HRD »

Kyllä se lumi sinne tiensä löytää ilman ruuviakin. Paremmin kyllä lumi lentää kun on ruuvi...
Juho Haapakorpi
Fordson Club Finland ry
Ferguson TEA-120
Opel Kapitän -62 3.0 aut
R.A
Viestit: 109
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 11:40 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja R.A »

Laitoin muutaman kuvan tuosta omavalmisteesta, jos jotain kiinnostaa: http://kuvablogi.com/blog/3115
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

R.A kirjoitti:Laitoin muutaman kuvan tuosta omavalmisteesta, jos jotain kiinnostaa: http://kuvablogi.com/blog/3115
komee :!:
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Erno
Viestit: 257
Liittynyt: To Marras 23, 2006 5:39 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Erno »

R.A kirjoitti:Laitoin muutaman kuvan tuosta omavalmisteesta, jos jotain kiinnostaa: http://kuvablogi.com/blog/3115
Hiano! miten menee lumi sisään kun ei ole ruuvia? Kuinka paksu akseli on ja onko booritappi hitsillä vaan kiinni akselissa? :roll:
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Onhan nuita lumilinkoja tullut pari kipaletta alusta-asti tehtyä ja muutamia tehdastekosia paraneltua. Viimeksi tein vuosi sitten tosi järeän v-linkon 1100mm sisuskaluilla, 6-syöttösiipeä ja 7-heittosiipeä (keskipakosiipiä materiaali oli 12mm 700weldoxsia) . Työleveyttä noin 2600mm painoa noin 1000-1500kg, peurantekemä suunnanvaihtaja ,hydraulinen takajalas,puhalluslunkkujen toimintahydraulinen,ym. Raudassa ei säästelty 6mm pellistä kuoret ja runkopalkit 12/16mm levystä, vetotapitkin tuli 38mm. Kaksin kertaiset verkkoterät kiinnitysrunkon takapuoleelle (pulteilla) kuulema lehtee polanteet tositehokkaasti. Suunnittelin 170-250hv traktoreille, eipähän tarte ainakorjailla linkoja ja kestää vaikka lingota ojamaita,kivijä jauhaa murskeeksi. Viime talvena oli tehnä, jonkun rappurallista silppua :lol: Olisi mulla kuviakin ,mutta en tiedä miten saan näytille :?:

Ekalinko tuli samantapanen ,kuin Huki, mutta sekin on paljon järeämpi rakenteelta ja on toistakymmentävoutta lingottu metsäyhtiölle metsäautoteitä. On tullut kokeiltua kantojenmurskausta, päänkokoset kivet sujahtavat läpi, tiepohjienlanausta,ym ja on vieläkin aktiivikäytössä. :wink:

Viimeksi korjailin ESKO BOOSTER linkoa, 3kuukautta ja oli joka paikka paskana, kävi tehtaalla takuukorjauksessa. Vaihtovat uuden heittosiivikon ja olevinaan vahvemmat syöttölavat. Toinen siipi oli mutkalla,eivät voineet oikasta sitäkään, maalit tippuu peltien pinnasta ropisemalla. Oikasin siiven ja laitoin vetorunkoon pikkasen rautaa ja vahvistin heittosiivikon,ym. Ihmetyttää kun painaa 980kg TAI nyt pikkasen enemmän ,mutta on tehty ohkasesta tinapellistä koko masina. :shock: Siitäkin löytyy päivitys kuvia, suosittelin CITY-kohteisiin eskoa ja silläkin varovasti ajella. :wink:

Kuulema BOOSTER vie vähemmän tehoa ja samalla tehokas luntamättämään, kun olisi vain paremmintehty :roll:

Vanhoista lingoista saa pienellä vaivalla tehtyä hyviä koneita, uudet sisukset ,ulkokuoret viksailee ja hiekkapuhallus ja maalaus. On pitkäksi aikaa hyvä työkapine, monesti parempi kuin "uusi" :P
305
Viestit: 3490
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 11:52 am
Paikkakunta: kerimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 305 »

lähetä kuukunalle kuvia osoite on kuukuna@kuukuna.net
MF 3060
scania R144 460 koukku

--Harrastukset ovat väärät, jos kaikki rahat eivät mene.--
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Kimmo1, mh jkl, Petrilei, Semrush [Bot] ja 36 vierailijaa