Lämmityskattila Rica atmos DC-25

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Lämmityskattila Rica atmos DC-25

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Tietäiskö kukaan sanoa missä vika kun imuri/puhallin ei lähde pyörimään. Kun puhaltimen kytkee pääle niin kuuluu vain pieni surina,mutta puhallin ei pyöri. Käytin sitä puhallinta sähkömiehellä ja siinä ei vikaa pitäisi olla

Tässä kuva kattilasta:

https://lh4.googleusercontent.com/-nOvw ... 100014.jpg

Tuossa puhallin:



https://lh3.googleusercontent.com/-2TRY ... 100018.jpg
kaivaja
Viestit: 990
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 2:05 pm
Paikkakunta: pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Kondensaattori???
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Voiko tämä kondensaattori välillä toimia ja välillä ei? Vai meneekö kerrasta sököksi.

Olen yrittäny saaha vasenta sivupaneelia irti,että näkis mitä se sisältää, mutta huonola menestykselä
T-FORD
Viestit: 637
Liittynyt: Ke Joulu 20, 2006 5:02 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja T-FORD »

jutorni kirjoitti:Voiko tämä kondensaattori välillä toimia ja välillä ei? Vai meneekö kerrasta sököksi.

Olen yrittäny saaha vasenta sivupaneelia irti,että näkis mitä se sisältää, mutta huonola menestykselä
Voi, ota konkka sähköliikkeeseen mukaan niin mittavaat sen ja saat samantien uuden tilalle. Tuo on niin halpa että kannattaa uusia jos hiemankin epäilee
Suzukinisto
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Sä oot tietysti muistanut kuitata sen ylikuumenemissuojan pois päältä. Tuohan toimii savukaasutermostaatin lämmön mukaan, voisko siellä anturissa olla vikaa. Ensin pitää varmaan ottaa se päällikansi pois, olisko sen alle sitten sivupeltien ruuvit. En varmasti tiedä, itsellä sama kattila malli vaan eri eli 32kW. Mutta en koskaan ole purkanu, joskus muinoin otin sen päällikannen pois. Siellä oli jotain sähkövermeitä. saisko sitä kautta tarkistettua antaako se savukaasutermostaatti virran puhaltimelle. Voishan tuota kokeilla kääntää sitä savukaasutermostaatin säädintä niin että menee päälle, sen kyllä kuulee se naksahtaa reilusti päälle ja pois. Jos tulee virta sinne johdoille niin sitten kai vika on puhaltimessa. Onko sulla ohjekirjaa kattilasta, siinä on jonkunlainen kytkentäkaavio.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

[quote="Suzukinisto"]Sä oot tietysti muistanut kuitata sen ylikuumenemissuojan pois päältä. Tuohan toimii savukaasutermostaatin lämmön mukaan, voisko siellä anturissa olla vikaa. Ensin pitää varmaan ottaa se päällikansi pois, olisko sen alle sitten sivupeltien ruuvit. En varmasti tiedä, itsellä sama kattila malli vaan eri eli 32kW. Mutta en koskaan ole purkanu, joskus muinoin otin sen päällikannen pois. Siellä oli jotain sähkövermeitä. saisko sitä kautta tarkistettua antaako se savukaasutermostaatti virran puhaltimelle. Voishan tuota kokeilla kääntää sitä savukaasutermostaatin säädintä niin että menee päälle, sen kyllä kuulee se naksahtaa reilusti päälle ja pois. Jos tulee virta sinne johdoille niin sitten kai vika on puhaltimessa. Onko sulla ohjekirjaa kattilasta, siinä on jonkunlainen kytkentäkaavio.[/quote]


Kyllä ylikuumenemissuoja on katsottu. Löytyy tuohon kytkentäkaavio, ei vain satu olemaan nyt kuvaa siitä tänne laittaa.

Sehän olis kovasti eteenpäin kun saisi sen päälikannen edes irti. Muistatko yhtään miten sait sen kannen aukeamaan.
Suzukinisto
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Mulla on ainakin siinä ristipäisiä peltiruuveja, ne vaan auki. Sitten pitää vetää ne säätimien nappulat" pois. Sitten se muistaakseni siitä irtosi. Kävin katsomassa vielä että onko siinä ruuveja, oli siinä. Se oli näköjään kahdessa osassa se kansi mulla. Etureunassa 2 ruuvia ja takareunassa 2 ruuvia. Se etuosa pitää vetää itseä kohti, ota varovasti. Siinä on ainakin ne lämpömittarin johdot kiinni. Kyllä se siitä purkaantuu. Toivottavasti saat kasaankin vielä toimivana. Tuossa on atmoksen sivuilta varaosa kuvasto niin näkeen vähän mitä se on syönyt, varmaan olet jo itse sitä katsellutkin. Ainakin tuossa on sen konkan tiedot. http://www.atmos.cz/english/nahradni-dily
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Suuri kiitos neuvoista. Pittääpä huomena vilkassa sitä niin eiköhän se ala siitä selkenemään
Jammu
Viestit: 22718
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jammu »

mulla on kans tommoinen mutta ei ole vielä asennettu.

Konkkavikaa epäilisin ellei jokin jumita sitä ropelia paikoilleen.

Vaihda konkka uuteen suosiolla niin ei tartte arvuutella ja tarkistat ja kiristät kaikki sähköliitokset siellä kytkentärimassa
Suomi kuuluu länsimaihin
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

No niin sieltähän se kondensaattori löyty. Kiitos ohjeista. Onko niillä kahdella navalla merkitystä kummin päin tulevat? Ei vielä päässyt uutta testaan, mutta jos huomenna kokeilis alkaako puhallin pyöriä
ipexi
Viestit: 809
Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
Paikkakunta: Tikkakoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ipexi »

Juu, ei
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Sain kondensaattorin paikalleen, hyvin alko toimia siltä osin.Kiitoksia vielä neuvoista.

Pystyykö tämän puhaltimen kytkimen korjaamaan vai onko hommattava uusi? Siitä ei kuulu sitä naksausta, pitää todella lujaa vääntää että kytkee ja sittenki helposti kytkee sen pois päältä.

https://lh4.googleusercontent.com/-cE-J ... 110016.jpg

Oli kerenny jo sähkömies lähteä viikonlopun viettoon, niin jäi vielä pannu vastuksen varaan
Suzukinisto
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Onkos se sellainen kierrettävä kytkin, varmaan koska mullakin on sellainen. Mulla liikkuu ihan kevyesti se. Jos ensin yrittäis jollain voidella sitä akselia, joku wd 40 tai crc tyyppinen ohut rasva, mutta ei paljon ettei syty kattilan toimiessa palamaan. Voi olla ettei kytkin tykkää rasvasta, tiedä häntä. Jos tuolla saisi sen liikkumaan. Ricalta noita ainakin varmaan saisi, voi löytyä jostain muualtakin. Vaikka noista linkeistä voisi yrittää, ja onhan siellä jotain puh.numerojakin mistä vois kokeilla http://www.rica.fi/index.php?article_id=599 tai http://www.rica.fi/index.php?article_id=364
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

On kierrettävä. Olisko sen oikea nimitys savukaasutermostaatti ja sijaisee tuossa:

https://lh4.googleusercontent.com/-pRm- ... attila.jpg

Pannun sytytysvaiheessa kytkin käännetään asentoon missä se naksahtaa(eli kytkee virran puhaltimeen) ja puhallin lähtee käyntiin. Sitten vajaan pesällisen jälkeen kytkin käännetään haluttuun lämpötilaan missä puhallin sammuu automaattisesti.

En oikein usko että öljyäminen auttaa tässä tapauksessa. Melko rimpulalta vaikuttaa tuo kytkin vaikka onhan tuo jo 6vuotta palvellut
Suzukinisto
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Tuolla on jonkunlaisia http://www.vekoy.com/index.php?cPath=961

Mutta eiköhän alkuperäinen ole parempi, tuskin noissa on sellasta kiinnikettä kun alkuperäisessä näytti olevan. Kai nuokin sais jotenkin koplattua kiinni. Alkuperäinen näytti olevan välillä 40-95 plussaa. Tuolla oli lähinnä se 30-120 plussaa. Voi vaan olla Rica lisää siinä alkuperäisessä :D
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

Tuossahan näkyy olevan tuommonen lirpake joka estää ylikiertämisen. Tuon kun ottaa pois alkaa kytkin toimia. Miten sitä ei tuota hoksannu :shock:

https://lh3.googleusercontent.com/-Qkpb ... 110020.jpg


Tämän verran on muuttunu tuo kohta missä se kytkeytyy kunnolla :

https://lh4.googleusercontent.com/-wEfS ... 110022.jpg


Vielä hiukan sitä öljyä akselille niin ai että alko hereästi toimia. Ei kai tuosta ole vaaraa vaikka tuota lirpuketta ei sinne laita ollenkaan?
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

Minulla on tämän kesän ollut käytössä Atmos DC 32 GS ja siinä se toinen termostaatti eli kattilan lämpötilaa säätävä temostaatti muuttui niin että kun oli täysillä niin kattila saavutti vain 90 astetta. Sain myyjältä uuden termarin veloituksetta ja taas pelaa kunnolla.
http://www.hemeltron.fi/fi/
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
jutorni
Viestit: 506
Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jutorni »

[quote="grani"]Minulla on tämän kesän ollut käytössä Atmos DC 32 GS ja siinä se toinen termostaatti eli kattilan lämpötilaa säätävä temostaatti muuttui niin että kun oli täysillä niin kattila saavutti vain 90 astetta. Sain myyjältä uuden termarin veloituksetta ja taas pelaa kunnolla.
http://www.hemeltron.fi/fi/[/quote]

Paljon sulla nyt on lämmöt siinä?
Suzukinisto
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suzukinisto »

Ei kai ole vaaraa jos kattila ei liian kuumana käy, eli sammuu se puhallin siinä 95 asteessa mikä on maksimi sille termostaatille. Jos vaikka sammuu vasta yli sadan niin pian kyllä paukkuu kattila :D Tarkkaile ekaa lämmitystä vähän ja kokeile missä sammuttaa puhaltimen. Mulla sammuu puhallin n. 97 asteessa ja menee uudelleen päällä noin 95 asteessa. Se toinen eli kattilatermostaatti on täysillä. Sekin on kai jotenkin yhteydessä puhaltimen toimintaan. Empä tarkemmin tunne tuon kattilan sielun elämää.
grani
Viestit: 3832
Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grani »

jutorni kirjoitti:
grani kirjoitti:Minulla on tämän kesän ollut käytössä Atmos DC 32 GS ja siinä se toinen termostaatti eli kattilan lämpötilaa säätävä temostaatti muuttui niin että kun oli täysillä niin kattila saavutti vain 90 astetta. Sain myyjältä uuden termarin veloituksetta ja taas pelaa kunnolla.
http://www.hemeltron.fi/fi/
Paljon sulla nyt on lämmöt siinä?
Minulla on termari säädetty niin että tuuletin ei koskaan sammu, paitsi jos varaaja on kauttaltaan kuuma, johon se ei normaalisti mene. Kattilan lämpötila pysy 80-90 asteessa Laddomaatin ansiosta niin kauan kun varaajasta riittää haaleaa Laddomaatille.
Sen voisi pitää kuumempana mutta PEX lämpökanaali ei tykkää liian kuumasta. Silloin siihen pitäisi asentaa suntti.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: razer ja 42 vierailijaa