Lämmityskattila Rica atmos DC-25
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
- Viesti:
Koitas ensin päästää vettä vähän tuosta pumpun keskellä olevasta ruuvista pois. Sammuta kuitenkin pumppu ensin, vaikka tuskin on enää päällä. Voi hyvinkin vielä lähteä pyörimään, jotain likaa tai muuta laakerissa. Pientä kopautusta voi myös aina kokeilla
Jos ei toimi niin sitten vaan lähimmät sulut kiinni ja pumppu pois ja putkiliikkestä samanlainen tilalle. Nuo on yleensä vaan mutteri liitoksilla kiinni. Ei näytä kovin vanhalle pumpulle. Itsellä on ainakin 15v vanha ja hyvin vielä pelittää.
Ei näytä teillä olevan automaattisunttia ainakaan tuossa kuvassa, se voisi olla hyvä jos kokoaikaisesti puulla lämmittää. Joku tällänen yksinkertainen esim. http://www.talotarvike.com/kauppa/produ ... php?p=9835
Jos ei toimi niin sitten vaan lähimmät sulut kiinni ja pumppu pois ja putkiliikkestä samanlainen tilalle. Nuo on yleensä vaan mutteri liitoksilla kiinni. Ei näytä kovin vanhalle pumpulle. Itsellä on ainakin 15v vanha ja hyvin vielä pelittää.
Ei näytä teillä olevan automaattisunttia ainakaan tuossa kuvassa, se voisi olla hyvä jos kokoaikaisesti puulla lämmittää. Joku tällänen yksinkertainen esim. http://www.talotarvike.com/kauppa/produ ... php?p=9835
-
- Viestit: 809
- Liittynyt: Ke Kesä 01, 2011 9:23 am
- Paikkakunta: Tikkakoski
- Viesti:
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
pumppu korisee yleensä selkeesti kun siellä on ilmaa. Ilmat pois tuo ruuvi löysäämällä.
Ilmaus ei auta jos pumppu on jumissa.
Siihen auttaa, että ottaa tuon korkin pois ja pyöräyttää akselista. Joissakin pumpuissa on jopa ura akselin päässä josta voi kääntää normaalilla uraruuvarilla. Minulla oli kesän jälkeen Grundfos kv pumppu jumissa. Samoin oli Laadomaatin pumppu jumissa, molemmat lähti em konstilla.
Kiertovesipumpun käyntiinlähtömomentti on olematon joten jumii helposti. muuten pumput on hyvin pitkäikäisiä, minulla oli taloon muutaessa 60-luvulla asennettu alkumperäinen, taisi olla Kolmeks pumppu paikoillaan. Putkistomuutoksia tehdessä se jumittui kun meni kökkäre sisään, vaihdoin uuteen pumppuun.
Kiertovesipumppua olisi syytä pyörittää silloin tällöin myös lämmityskauden ulkopuolella. Itse olen kaavaillut laittaa kellokytkimen pyöräyttämään pumppua joka päivä 5 minuuttia.
Oman Atmoksen olen alkanut sytyttämään siten, että laitan kattilan pohjalle V-muotoon aukon päälle 2 pienehköä klapia, niiden päälle yhden V-väliin. Kummankin kiilamaisen aukon päälle panen tuohiskäppyrän palamaan ja taas siihen pienet puut päälle kun tuohi on kunnolla tulessa.
Ennen sytytystä kesäpelti auki ja savukaasuimuri pyörimään. Kun ylimmät puut alkaa palaa jotenkin pienennän kesäpeltiä vähitellen samoin puuluukku on koko ajan vähintäänkin rakosellaan. Kohta voikin yläluukun sulkea ja varrota että savukaasut alkaa olla 200C lukemissa. Silloin ladon kattilan täyteen ja kaikki systeemit polttoasentoon. Vartoilen hiukan että alkaa jyristä eli savukaasut syttyy alakerrassa. Sytyttämiseen menevä aika riippuu mitä puita laittaa ja on helpompaa mitä kuumempi kattila on ennestään.
Systeemi alkoi toimia paremmin, kun laitoin kattilatermostaatin pysäyttämään savukaasuimurin 94C. Pikkupakkasilla olen polttanut päivässä 1 kattilallisen koivua, lauhemmalla 1 kattilallisen havupuuta. -20C ja kovemmilla tuntuu tarve olevan noin 1.5 kattilallista koivua. Kovilla pakkasilla lämmitin sekä aamulla että illalla yhden panoksen. Silloin käyttövesi ei jäähtynyt, lämmityskiertoon on koko ajan ollut tarpeeksi potkua. Käyttövesikierukka on varaajan keskiosassa joten se on syypää. Täytyisi muuttaa se kesällä, vaatii hitsailua ym kun ei ole valmiita paikkoja. Olen ajatellut 2kpl kierukoiden asennusta sekä syöttösekoitusventtiili pitää laittaa. Nyt raanasta saa ulos luokkaa 80 asteista vettä mikä ei ole oikein hyvä juttu.
Ilmaus ei auta jos pumppu on jumissa.
Siihen auttaa, että ottaa tuon korkin pois ja pyöräyttää akselista. Joissakin pumpuissa on jopa ura akselin päässä josta voi kääntää normaalilla uraruuvarilla. Minulla oli kesän jälkeen Grundfos kv pumppu jumissa. Samoin oli Laadomaatin pumppu jumissa, molemmat lähti em konstilla.
Kiertovesipumpun käyntiinlähtömomentti on olematon joten jumii helposti. muuten pumput on hyvin pitkäikäisiä, minulla oli taloon muutaessa 60-luvulla asennettu alkumperäinen, taisi olla Kolmeks pumppu paikoillaan. Putkistomuutoksia tehdessä se jumittui kun meni kökkäre sisään, vaihdoin uuteen pumppuun.
Kiertovesipumppua olisi syytä pyörittää silloin tällöin myös lämmityskauden ulkopuolella. Itse olen kaavaillut laittaa kellokytkimen pyöräyttämään pumppua joka päivä 5 minuuttia.
Oman Atmoksen olen alkanut sytyttämään siten, että laitan kattilan pohjalle V-muotoon aukon päälle 2 pienehköä klapia, niiden päälle yhden V-väliin. Kummankin kiilamaisen aukon päälle panen tuohiskäppyrän palamaan ja taas siihen pienet puut päälle kun tuohi on kunnolla tulessa.
Ennen sytytystä kesäpelti auki ja savukaasuimuri pyörimään. Kun ylimmät puut alkaa palaa jotenkin pienennän kesäpeltiä vähitellen samoin puuluukku on koko ajan vähintäänkin rakosellaan. Kohta voikin yläluukun sulkea ja varrota että savukaasut alkaa olla 200C lukemissa. Silloin ladon kattilan täyteen ja kaikki systeemit polttoasentoon. Vartoilen hiukan että alkaa jyristä eli savukaasut syttyy alakerrassa. Sytyttämiseen menevä aika riippuu mitä puita laittaa ja on helpompaa mitä kuumempi kattila on ennestään.
Systeemi alkoi toimia paremmin, kun laitoin kattilatermostaatin pysäyttämään savukaasuimurin 94C. Pikkupakkasilla olen polttanut päivässä 1 kattilallisen koivua, lauhemmalla 1 kattilallisen havupuuta. -20C ja kovemmilla tuntuu tarve olevan noin 1.5 kattilallista koivua. Kovilla pakkasilla lämmitin sekä aamulla että illalla yhden panoksen. Silloin käyttövesi ei jäähtynyt, lämmityskiertoon on koko ajan ollut tarpeeksi potkua. Käyttövesikierukka on varaajan keskiosassa joten se on syypää. Täytyisi muuttaa se kesällä, vaatii hitsailua ym kun ei ole valmiita paikkoja. Olen ajatellut 2kpl kierukoiden asennusta sekä syöttösekoitusventtiili pitää laittaa. Nyt raanasta saa ulos luokkaa 80 asteista vettä mikä ei ole oikein hyvä juttu.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
No periaatteessa se idea, että minkään talon lämpötehon hukka tai tarve ei ole vakio, vaan häviöt kasvaa sisälämpötilan sekä ulkolämpötilan erotuksen kasvaessa.ipexi kirjoitti:Mikähän idea huone lämpötilanlaskussa työpäivän ajaksi on?
Illallahan siihen menee energiaa kun lämpötila taas nostetaan ,pitemmän jakson (viikkko)lasku on ihan jees
Näinollen siis lämmöntarve on erotuksen funktio. Riippuvuus on aina olemassa vaikka eristystä parantaa.
Onhan esitetty nyrkkisääntönä että asteen pudotus sisälämpötilassa laskee 5% lämmityskustannusta.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
- Viesti:
Mulla on tuollanen automix 20. Siinä on tuo sama pudotus vaihtoehto. Empä ole sitä juuri käyttänyt. Alku huumassa keväällä käytin kun yöllä oli pakkasta ja aurinko alkoi päivällä jo lämmittämään. Nyt ei tule enää käytettyä koskaan.ipexi kirjoitti:Mikähän idea huone lämpötilanlaskussa työpäivän ajaksi on?
Illallahan siihen menee energiaa kun lämpötila taas nostetaan ,pitemmän jakson (viikkko)lasku on ihan jees
Usein tuo veden päästäminen ilmauksesta saa kakat liikkeelle. Koputtelukin usein auttaa. Jostain pitäisi päästä käsin pyöräyttämään akselia. Empä paremmin tiedä tuon pumpun rakennetta. Itsellä pumput ei ole koskaan olleet jumissa vaikka ovat kesän olleet liikkumatta. Kai tuo on ollut koko ajan päällä kun on lämmityskausi. Eli mistään kausi jumista ei ole kysymys.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
No tuossa tehtaan Oumanissa on yöpudotus-toiminto ( ei näy EH-105:ssa muuten suoraan vaan vaatii digitaalisen inputin kutittelua), se on päälä illalla 7 -aamuun viiteen ja viikonloput, siivouksen aikana ei kuulemma tarvi olla lämmin. Aika raikas on ilma vielä kuudeltakin, mut kahdeksalta on jo ihan lämmin.Jammu kirjoitti:ipexi kirjoitti:Mikähän idea huone lämpötilanlaskussa työpäivän ajaksi on?
Illallahan siihen menee energiaa kun lämpötila taas nostetaan ,pitemmän jakson (viikkko)lasku on ihan jees
Kyllä öljylaskussa näkyy pienentymisenä. Eli yhden asetuksen laitto ei maksa kuin vaivan, mut öljy maksaa. Ei ole haittoja näkynyt.
-SS-
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 134
- Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 6:52 pm
- Viesti:
Mulla seilaa lämmön mukaan 0,3-0,9 bar. Pari mittaria on toinen kattilan päällä, missä samalla järjestelmän täyttö. Se näyttää aina vähemmän kun toinen mikä on paisunnan putkessa kumma kyllä. Tuo paine kuulostaa ihan hyvältä jos on lämpöisen järjestelmän paine, kylmän veden paineeksi ehkä hiukan korkea. Riippuu tietenkin kuinka korkea on talo, mulla vaan yhdessä kerroksessa. Jos on vaikka kattila kellarissa ja pari muuta kerrosta päälle niin tuo on ihan ok paine. Onhan siellä varoventtiilit jos paine nousee liian korkealle. Käyt vilkaisemassa painetta kun varaaja on kuuma eli noin 90 astetta, jos on lähellä 1,5 bar niin päätä hiukan pois.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
Jep, tämä on kellarissa ja 1.5 kerrosta päälä. Kylmänä on noin 0.6- 0.8 ja kuumana 1.3.
Laitoin uuden kiertovesipumpun paikalleen. Heti alko erilaila puskeen vettä. Ensimmäinen ilmauskerta vain ei ollu tarpeeksi tehokas kun alko nikotteleen ja pisti kierron seis. No onneksi heti hoksattiin. Vielä kerran ilmausta ja niin alko pumppu kehrätä
Laitoin uuden kiertovesipumpun paikalleen. Heti alko erilaila puskeen vettä. Ensimmäinen ilmauskerta vain ei ollu tarpeeksi tehokas kun alko nikotteleen ja pisti kierron seis. No onneksi heti hoksattiin. Vielä kerran ilmausta ja niin alko pumppu kehrätä
-
- Viestit: 22701
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Jossain manuaalissa taisi olla minimisuositus 0.5bar. Tuo 0.5bar tulee jo 5m vesipatsaalla, siis jos lämmitysverkon ylin kohta ja painemittarin paikka keskinäinen korkeusero on 5m.
Minun systeemissä on ollut alunperin 60-luvulla avopaisunta ja silloin noin 8m vesipatsasta, säiliö vintillä.
Toki riippuu vesipatsaan korkeudesta myös.
Minulla on ollut tuon 0.5bar kylmänä tai alle. Eilen lisäsin vettä niin että 40 asteisena varaajassa 0.5bar.
Itse pyrin pitämään paineen aika alhaalla koska varaajani ilmoitettu rakennepaine on 0.8bar. Onhan se öljylämmitysaikaan rikkinäisellä paisuntasäiliöllä ollut 1-1.5bar ja sen kestänyt. Nyt on lievää vuotoa joten pidän alhaalla, täytyy vuotava laippa korjata kesällä.
Varoventtiilejä minulla on 2kpl, aukeaa 1.5bar.
Minun systeemissä on ollut alunperin 60-luvulla avopaisunta ja silloin noin 8m vesipatsasta, säiliö vintillä.
Toki riippuu vesipatsaan korkeudesta myös.
Minulla on ollut tuon 0.5bar kylmänä tai alle. Eilen lisäsin vettä niin että 40 asteisena varaajassa 0.5bar.
Itse pyrin pitämään paineen aika alhaalla koska varaajani ilmoitettu rakennepaine on 0.8bar. Onhan se öljylämmitysaikaan rikkinäisellä paisuntasäiliöllä ollut 1-1.5bar ja sen kestänyt. Nyt on lievää vuotoa joten pidän alhaalla, täytyy vuotava laippa korjata kesällä.
Varoventtiilejä minulla on 2kpl, aukeaa 1.5bar.
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
Missähän voi olla vika kun imuripuhallin ei lähde pyörimään?
Puhallin käytettiin puhistuksessa/ rasvauksessa sähkömiehellä. Meinasi että oli niin kuiva ettei sen takia pyöri. Laitoin puhaltimen paikalleen, ensimmäisellä kertaa lähti pyörimään mutta kun toistamiseen yritin niin eipä pyörikään.
Kondensaattori on vuosi sitten vaihdettu ja uusi puhaltimen termostaattikatkaisin
Puhallin käytettiin puhistuksessa/ rasvauksessa sähkömiehellä. Meinasi että oli niin kuiva ettei sen takia pyöri. Laitoin puhaltimen paikalleen, ensimmäisellä kertaa lähti pyörimään mutta kun toistamiseen yritin niin eipä pyörikään.
Kondensaattori on vuosi sitten vaihdettu ja uusi puhaltimen termostaattikatkaisin
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Ylikuumenemissuoja saatta olla lauennut. Ainakin minun Atmos DC 32 GS se on ruuvattavan suojanupin alla katkaisian alapuolella. Suojan alta löytyy kuittaunappi.jutorni kirjoitti:Missähän voi olla vika kun imuripuhallin ei lähde pyörimään?
Puhallin käytettiin puhistuksessa/ rasvauksessa sähkömiehellä. Meinasi että oli niin kuiva ettei sen takia pyöri. Laitoin puhaltimen paikalleen, ensimmäisellä kertaa lähti pyörimään mutta kun toistamiseen yritin niin eipä pyörikään.
Kondensaattori on vuosi sitten vaihdettu ja uusi puhaltimen termostaattikatkaisin
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Sitten vaan yleismittari kauniiseen käteen ja käytävä läpi kaikki kohteet töpselin ja flektin välillä.jutorni kirjoitti:Ylikuumenemissuoja on myös katsottu.
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 3832
- Liittynyt: Ke Joulu 26, 2007 8:23 pm
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
Eikos siinä ole kytkintäkaava kansipellin sisäpuolella mistä näkee kuinka sähkön pitäisi mennä. Riviliitin oikealla sivulla on keskeinen paikka mihin lähes kaikki on kytketty. Kytkentäkaava löytyy myös ohjekirjasta ja netistä. Jos edelleen tuntuu vaikealta niin kutsu se sähkäri.jutorni kirjoitti:Taitaa olla viisaampi hommata se sähömies paikalle. Vaikka olishan se mielenkiinnon vuoksi itse mukava saaha ongelma ratkaistuksi
Fordson Super Major Roadless Manuel 590E
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
ARA, Temmes, Ducati, Olympia, Hatz
Ford Trader 590E teräsveneessä
Ford Trader 590E varavoimala, y.m.
Ihmeitä tehdään hetkessä, mahdottomuus vie hieman pidemmän ajan.
-
- Viestit: 506
- Liittynyt: Ke Loka 27, 2010 4:28 pm
- Viesti:
Jotenki vain tunnuttaa että varmaan se vika puhaltimessa on, kun pidemmän aikaa jo aika ajoin saikannu. Jos se vika nyt siinä on niin voiko sitä ylipäänsä ja kannattaako korjauttaa vai hommata uusi?
Melko suolasen hinnan ovat keksineet puhaltimelle. Muistan joskus nähneeni, oli kai se useamman satasen
Melko suolasen hinnan ovat keksineet puhaltimelle. Muistan joskus nähneeni, oli kai se useamman satasen
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 48 vierailijaa