sirkkelin terä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

masinist
Viestit: 674
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:46 pm
Paikkakunta: rovaniemi
Viesti:

sirkkelin terä

Viesti Kirjoittaja masinist »

Miten kenttäsirkkelin terän laitto eroaa sahattaessa jäistä puuta tai sulaa puuta. Onko teroituksessa ja hampaiden jaossa eroja.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Mulla on aina haritus 0,60 mm ja jäisellä puulla olisi hyvä olla hiottu kevennys hampaan selkään vuoropuolin. Kovapalaterällä ei mielestäni erityisen mukava sahata umpijäistä puuta, vaikkakin TL-Tradingin trapetsikevennetty palaterä vie kyllä hyvin jäistä männyntyveä. Toiset tykkää sahata jäätynyttä puuta todella pienillä harituksilla estääksen purun tarttumisen sahausraon sivuille.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Trapetsi kevennetty ... Kiinnostais tietää mikä ihmeen trapetsikevennetty, mutta viitsiikö tuota kysyäkään. Enhän minä sitä tietoa ole tähänkään asti tarvinnut. Että uteliaisuus onkin paha tauti.
SamiT
Viestit: 6793
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Joka toinen kovapala viistetty molemmista reunoista ja aavistuksen verran korkeampi ja joka toinen pala taas muotoilematon. Pitää kovemman äänen kuin keventämätön tai tavallisesti vuoropuolin kevennetty terä.
tapsa
Viestit: 3886
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:46 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tapsa »

ee-enhän minä kysynyt. Mutta hitto jos minä tuon muistan, niin ensi keväänä minä jollakin laanilla elvistelen tiedoillani.
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kysytään nyt vielä että missä lämpötilassa puu jäätyy? Vesi kun jäätyy 0 astetta C mutta kun on jäänyt sellainen tuntuma että tuolla 20 asteen C paikkeilla puu vasta alkaa näyttämään jäiseltä?
Torsti
Viestit: 2031
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:42 am
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Leyland 262 mies kirjoitti:Kysytään nyt vielä että missä lämpötilassa puu jäätyy? Vesi kun jäätyy 0 astetta C mutta kun on jäänyt sellainen tuntuma että tuolla 20 asteen C paikkeilla puu vasta alkaa näyttämään jäiseltä?
Niin, itse asiassahan puu ei jäädy missään lämpötilassa.
Oikeastaan vain vesi voi jäätyä, yleensä kun aineet jähmettyvät. Puusta on paha sanoa, kun se on elävää materiaalia. Mutta asia menee sillä tavalla, että puuhan koostuu soluista. Ja soluissa on aika paljon vettä, niin käsittääkseni talven tullen tuohon veteen sekoittuu mm. sokeria eli se väkevöityy, ja jäätyy tällöin matalemmassa lämpötilassa kuin pelkkä vesi. Solu jos pääsee jäätymään menee se rikki, eli puu kuolee.
Tuohon on että puu alkaa näyttämään jäiseltä, on varmaan vähän eri selitys...
Ei kaikki ole romua, mikä on ruosteessa.
http://www.belkku.fi
Leyland 262 mies
Viestit: 4704
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:28 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Leyland 262 mies »

Kyllä se jossakin pakkasasteessa alkaa olemaan sellaista että alkaa vannesaha tulla välillä ulos kurkistamaan että missä mennään. Kyselen ihan sellaista käytännön lämpötilaa minkä yläpuolella sirkkeli alkaa laulaa iloisesti. Kerran tuossa kevättalvella olin sahuulla ja yritin turhaan sähkömoottorin kupeessa sulatella mehupulloa. Sahaus kuitenkin kävi hyvin. Eihän se kenttäsahurin apulainenkaan jäädy periaatteessa missään lämpötilassa nääs kun sekin on elävää matriaa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Arto K, ch, Google [Bot], harris820, Kulju ja 58 vierailijaa